Een beetje hulp bij de keuze

Ik heb mij hier aangemeld om wat meer insiders info te vergaren over de Fabia II zoals ook in mijn voorsteltopic te lezen is.
Dit omdat mijn vrouw graag zo'n auto wil, en ik onbekend ben met skoda.

Ze wil graag een station, 1.2tdi greenline
echter een zuinige benzine zou ook uit moeten kunnen lijkt mij.

M'n vrouw rijd enkel woon-werk verkeer, 4 dagen per week, 50km enkele reis.
Nu lees ik veel "problemen" met de 1.2 tdi greenline.
Ik snap dat men geen topic opent om te vertellen dat er geen problemen zijn, dus mijn vraag... is de greenline echt zo storingsgevoelig of valt dat wel mee ?

ik wil zowiezo een model 2011 of later aanschaffen, met max 100.000km op de teller.
Ik weet van de EGR, dus dat word een eis dat deze al vervangen moet zijn.

Wie kan me meer vertellen ?

En welke benzine versie's zijn aan te raden ?
1.2 ? 1.4 ?
Wat is het verbruik daarvan ? (praktijk, niet fabrieksopgave)
 

peterrapid

Forumguru
Onze Rapid 1.2 tsi zit aan 6.2l en gewoon om te vergelijken mijn rs tdi zit rond 6.0l dus ik vind dit een heel correcte waarde voor de 1.2tsi als je weet dat ik minimum 15km moet rijden om mijn diesel gewoon op bedrijfstemperatuur te krijgen en de 1.2tsi na 5km warm staat.
 

Tomvw

Lid
Ik heb net een TDI greenline gekocht en ben er erg blij mee. Ik heb alleen wel al de eerste storing en dat is dat mijn ventilator het niet meer doet van de clima.
De rij prestatie vallen mij ook zeker niet tegen.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst met ritten van 50 km enkele reis, hoef je niet zo bang te zijn voor een diesel, die maakt dan voldoende ritten van behoorlijke lengte, en dan kom je al op iets van 18.000 km/jaar, samen met nog wat extra ritten die je altijd wel maakt, lijkt me dat lonend voor een diesel.

Voordeel is dat er destijds veel van die greenlines verkocht zijn, vanwege de belastingvoordelen die later nadat er wegenbelasting betaald moest worden voor deze auto's in grote aantallen weer ingeruild zijn. Je moet dus vrij eenvoudig een redelijk goedkoop en goed exemplaar kunnen vinden.

Voor praktijkverbruik kun je gewoon zelf het beste even kijken op Spritmonitor. Door te spelen met bouwjaar, vermogen en dergelijke kun je gewoon het motortype eruit selecteren dat je belangstelling heeft. Ik zou wel als minimum bijvoorbeeld '10 Betankungen' of bijvoorbeeld '5000 km' aanhouden, om zo cijfers van mensen die een paar keer iets ingevuld hebben (met mogelijke grote afwijkingen door tankfouten) er direct uit te filteren. Mijn inschatting is dat je met ritten van 50 km, toch een verbruik van 1:20 oftewel 5.0 liter/100 km moet kunnen halen. (dus net iets zuiniger dat het Golfje diesel zonder turbo dat ik 30 jaar terug reed - gemiddeld 1:19,2)
 

Cordoba

Forumguru
Als ik even op Spritmonitor ga spelen:
Fabia diesel handbak (Schaltgetriebe) vermogen 70-80 pk (75 pk versies), bouwjaar 2011-2013, verbruik bijgehouden over minstens 5000 km/auto, dan kom ik op een gemiddeld verbruik over 138 auto's van 4,55 liter/100 km (1:22). Helaas is dit wel voor de hatchback en combi door elkaar, omdat je daar helaas niet makkelijk op kunt selecteren bij Spritmonitor. Als je er dan vanuit gaat dat de combi minder dan 10% extra verbruikt ten opzichte van de hatchback, kom je misschien uit op 4,8 liter/100 km voor de combi.

Edit:
Overigens zie ik voor de 90 pk versie een verbruik van 5 liter/100 km, dat verschil is zo klein dat ik een 90 pk (1.6TDI) in elk geval in overweging zou nemen.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
De mijne (zie handtekening, wel getuned dus) haalt die 6.1 met voornamelijk 120/130 km/u. Ik vind dat best netjes
 

Kogamyata

Senior Member
Onze Rapid 1.2 tsi zit aan 6.2l en gewoon om te vergelijken mijn rs tdi zit rond 6.0l dus ik vind dit een heel correcte waarde voor de 1.2tsi als je weet dat ik minimum 15km moet rijden om mijn diesel gewoon op bedrijfstemperatuur te krijgen en de 1.2tsi na 5km warm staat.

Wat bedoel je precies met bedrijfstemperatuur en "warm staat"? Ik vraag dit omdat ik in mijn 1,2tdgl alleen maar 'n blauw lichtje heb dat na ca 3 a 3,5 km stadsverkeer uitgaat en volgens het boekje dan op "bedrijfstemperatuur" is. Er zit geen temp.meter in. Het kan zijn dat jij van de olietemp. uitgaat terwijl het boekje van de watertemp. uitgaat en die is m.i. bepalend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Spierings

Forumguru
Zoveel problemen zijn er toch ook niet met de 1.2 TDI op egr na. Zou er niet zo naar om kijken of deze al ooit vervangen is, dit wil niks zeggen. Sommige zijn wel vaker kapot gegaan..

Gister weer 250km in de 1.2 TDI (Ibiza) van een vriend gereden en rijd goed. Zeker een betrouwbare motor ook al wordt hij slecht onderhouden. Deze heeft al 325.000 km gereden en wordt meer als pakezel gebruikt...passen dan ook zeker 3 kever motorblokken tegelijk in. In die kilometers is de egr 2x vervangen en de verschildruksensor van de roetfilter 1x.

Mijn tsi rijdt perfect maar met 400km in de week alleen al woon werk is een diesel denk ik wel een must..

Een tsi is bovendien ook een stuk duurder in aanschaf, dus voor dat prijsverschil heb je weer een paar egr koelers voorsprong...
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet hoe het zit met de voorschriften voor het vervangen van de distributie bij deze blokken? Lijkt me in elk geval een punt om op te letten, een blok met 99.000 km op de teller en bijvoorbeeld de distributie die bij 120.000 km vervangen moet worden, tegen één met 120.000 op de teller en distributie wel vervangen, lijkt mij toch ook een overweging waard.
 

peterrapid

Forumguru
@Helmond42 ik ga uit van een olietemperatuur van 90° wat niet hetzelfde is als een watertemperatuur van 90° duurt wat langer. Maar ter info ik rijdt met een 2.0tdi hé geen 1.2tdi maar we hebben ook een 1.2tsi waar het vrouwtje met rijdt
 

Canon-Eye

Forumguru
omdat ik in mijn 1,2tdgl alleen maar 'n blauw lichtje heb dat na ca 3 a 3,5 km stadsverkeer uitgaat en volgens het boekje dan op "bedrijfstemperatuur" is
Dat betreft inderdaad de temperatuur van de koelvloeistof.
Maar dan is de motor als geheel nog (lang) niet op bedrijfstemperatuur en dat kun je goed zien aan de olietemperatuur, als je die kunt aflezen in de boordcomputer. In mijn 1.2 tdi Greenline zit zowel een temperatuurmeter als een maxidot met o.a. olietemperatuur.
Die gaat pas vanaf 55 graden aangeven; voordat de olie de 80 à 90 graden heeft bereikt ben ik wel een km of 10 van huis (geen stadsverkeer overigens) - en op echt koude dagen nog wel meer ook. Maar ik heb dan ook geen kunstgrepen toegepast in de vorm van grilleschermpjes of zo. Hij moet zich zó maar redden...
 

Kogamyata

Senior Member
@Canon-Eye Jij komt toch ook nog uit de tijd dat er geen olietemperatuur, nee zelfs geen koelwatertemperatuurmeter was ingebouwd. De koeltemperatuurmeter boven 80 gr.C. geeft aan dat ie los is en je veilig gas kunt geven. Hiermee bedoel ik dat je niet hoeft te wachten totdat de olie 90 gr. C. is. Ik heb er nu nog geen koel- en olietemp.meter in zitten. Dus lichtje uit...karren maar. Wel is het zo dat de verwarming echt heel goed werkt als de olie flink warm is. Het beste merkte ik dat in 't verleden toen ik nog met LPG reed. Immers de verdamper vroeg heel veel warmte.
 

CDK

Forumguru
@Helmond42, hier boven klopt jouw redenatie helaas niet :nono: Pas als de olie op temperatuur is kan je veilig (vol)gas geven. Koelwater is in no time op temperatuur, maar dan is de rest van je blok zeker nog niet op bedrijfstemperatuur!!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ach, @Helmond42 , in die tijd werd ook nog om de 5000km olie ververst en doorgesmeerd, en zowel mijn privé-NSU als mijn dienstkever hadden luchtkoeling dus sowieso geen enkele vorm van temperstuurindicatie. Er kwamen ook heeeeel wat minder pk's uit 600cc en 1,2 liter zonder turbo, en die paardjes hadden ook een veel lichter autootje mee te sleuren. Topsnelheid 120... als je de tijd had.
Anders gezegd: de materialen werden ook veel minder zwaar belast dan tegenwoordig.
Kortom, die vergelijking met vroeger gaat mank.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik zeg alleen dat ik geen temp.meter heb en ik zodra het lampje (blauw) uit is meer gas geef. Voor die tijd moet je rustig gas geven en dat duurt 3,5 km. Dat is de realiteit. Alfa Romeo meen ik had ook 'n lampje dat uitging als de motor (koelwater dus) op temp. was. Daarvoor kon het tot grote motorschade komen.
 
Bovenaan Onderaan