Een beetje hulp bij de keuze

Kogamyata

Senior Member
Na 1,5 a 2 km ging dit uit en dan was het koelwater op temperatuur zei de dealer toen ik 'n proefrit ging maken. Dat bedoel ik met dus.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zal wel. Maar zoals ik al zei (#21) vroeger stak het allemaal niet zo nauw als tegenwoordig met die ieniemieniemotortjes waar veel pk's uitgeperst worden en die 2 of meer keer zo veel auto mee moet!en sleuren als vroeger.
Mijn NSU'tje woog iets van 600 kilo geloof ik. Kom daar nu eens om...
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
Mijn NSU'tje woog iets van 600 kilo geloof ik. Kom daar nu eens om...

Allemachtig , daar heb ik nog mijn rijexamen in gehaald.

Oude motor nieuwe motor maakt niet uit, altijd rekenen met minimaal 20 minuten opwarm tijd!
Bij diesel in de winter en de kachel lekker aan nog veel langer
 
Bedankt voor alle reacties tot zover !!

We zijn er echter al uit dat het geen bezine versie gaat worden.
Gisteren moest ze even met een andere auto rijden (benzine) en kwam in de file terecht,
met een handbak rijd een diesel veel makkelijker in de file vind ze (en dat klopt)
ook gezien de kilometers etc is de diesel gewoon de betere keuze.

En het verbruik, ze rijd nu 1 op 16 met die SDI, dus dat word alleen maar beter dan .

Iemand zei dat de 1.6 tdi ook een optie is,
nu zie ik ook 1.4 tdi's... maar die zijn enkel tot 2010 geleverd denk ik ??
Zijn die ook geleverd met het nieuwe type display tussen de tellers in ? (zwart/wit ipv groen/zwart)

Ik begrijp ook dat die EGR fout terug kan komen,
maar als die al een keer vervangen is, maak je de kans wat kleiner.
Nu ben ik zelf best handig, maar blijkbaar kom je er heel moeilijk bij.

Dan nog een paar onderhoudsvragen,

- klopt het dat er naast een distributieriem ook ergens een ketting zit die bij de 2de distributie wissel ook gewisseld moet worden ?
- bij welke km standen moet de riem vervangen worden ?
- kan je bij de 1.2 tdi de EGR en de DPF uit kan laten schakelen (kosten rond de 5 a 600 euro ? )
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
- klopt het dat er naast een distributieriem ook ergens een ketting zit die bij de 2de distributie wissel ook gewisseld moet worden ?
- bij welke km standen moet de riem vervangen worden ?
- kan je bij de 1.2 tdi de EGR en de DPF uit kan laten schakelen (kosten rond de 5 a 600 euro ? )
1.4 TDI zit niet meer in het gefacelift 2010 model.

De display heeft hier niks mee te maken, het zwart wit maxidot scherm is een optie.

Naar mijn weten zit er alleen een garanderen riem op en moet deze bij 210.000. Maar misschien kan er iemand een foto van zijn onderhoudboekje maken waar de intervallen op staan.

De egr en dpf kun je niet wegschrijven bij de 1.2 TDI, wel bij de 1.6 tdi
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor zover ik het kan overzien is de kans op problemen met de EGR-klep en/of het roetfilter bij optimaal gebruik - d.w.z. regelmatig een wat langere (snelweg)rit waarbij de motor een tijdje flink moet werken - lang niet zo groot als al die angstverhalen op een forum als dit zouden kunnen doen vermoeden.
Bedenk wel dat zo'n forum het natuurlijke verzamelputje is voor alle problemen die zich voor kunnen doen; de mensen die geen enkel probleem ervaren zullen zich er minder snel uiten. Dat leidt m.i. tot een zekere overbelichting van die problemen, uitmondend in de gedachte dat bv. elke EGR-klep onherroepelijk "voortijdig" (binnen de 150k km of zo?) kapot moet gaan, als ware het een soort wetmatigheid.

Ik geloof er eerlijk gezegd geen barst van. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoeveel motoren met EGR-klep er inmiddels in omloop zijn en al minimaal 100k of 150k km meegaan - en van hoeveel daarvan de EGR-klep vervangen of gereinigd moest worden.
Het percentage zal zeer waarschijnlijk erg meevallen (of tegenvallen, vanuit het perspectief van de angstpredikers).

Kort gezegd: je kunt niet alles uitsluiten dus pech kan altijd voorkomen, maar met verstandig gebruik van de techniek reduceer je de kans op die pech al heel behoorlijk. En dat is m.i. toch beter - ook voor je omgeving, (klein)kinderen daaronder begrepen - dan een roetfilter verwijderen of zo.
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik met je eens, op de fora's lees je voornamelijk de problemen.
Want je opent geen topic om te melden dat je geen problemen hebt natuurlijk.

En op zich ben ik ook niet zo bang voor een EGR klepje,
ik heb ze voor mijn eigen auto's in het verleden al een paar keer schoon gemaakt, en ook vervangen.
Maar dat waren auto's waar je er normaal bij komt.
Dat schijnt bij de 1.2'tjes dus niet zo te zijn.

- Hoe zit dat bij de 1.6 ?

En de reden waarom ik ze evt weg wil schrijven uit de ecu is niet dat ik bang ben dat ze stuk gaan, maar dat het motortje gewoon beter draait zonder die dingen.


Maargoed,
als ik het zo eens doorneem is de 1.6 eigenlijk een betere keuze,
maar ook een stuk lastiger te vinden met het eisenpakketje wat ik voor de auto van mn vrouw stel.

- diesel
- climate control
- zwart/wit maxidot
- navigatie (ok, deze is achteraf altijd in te bouwen)
- recenter modelletje, bv 2011
- pdc (ook achteraf in te bouwen)
- donker getinte achterruiten
- km stand max 125.000
- liefst van 1ste eigenaar
- volledige onderhoud bekend
- minmaal 6 maanden bovag garantie (of van een particulier, maar dan moet de prijs ruim lager zijn)
 

Huibert

Forumguru
Een Fabia 1.6 TDI ga je in Nederland nauwelijks vinden. Heb er zelf een, wel in Nederland gekocht, maar deze is geimporteerd uit Duitsland waar ze wel ruim voorhanden zijn met een lage km stand. Gemeten verbruik is bij mij over een kleine 10000km gemeten iets zuiniger dan 1 op 22. Vind het een fijne en heel stille auto. En EGR hou ik rekening mee dat die wel zal komen maar bij mijn vorige 1.9 TDI stond de teller al op 220000 km toen de eerste storing kwam :)
 
dat de 1.6 wat minder te vinden is tussen de 2de handsjes is een feit.
met mijn eisenlijstje zowat onmogelijk.

Ik heb even in DLD gekeken,
Daar vind je een 2012 modelletje voor een 7 a 8 duizend euro.
Als ik de bpm goed berekend heb, moet ik bij import ongeveer 1800 euro betalen.
Klopt dat ?
Zo ja, dan komt dat ruim boven budget.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zit rond de 115k @Ligflits en noch de egr-klep, noch het roetfilter heeft ooit van zijn aanwezigheid in negatieve zin blijk gegeven.

Er is ooit wel eens iets in de koppeling afgebroken waardoor hij niet meer te schakelen was, maar dat is (net) binnen de garantie verholpen. Verder niks.
 
Kijkend naar het aanbod, en de wensen zal het toch wel op de 1.2 tdi uitdraaien.

Als het er dan 1 uit b.v. 2012 is, met 60 tot 90k op de teller, dan is dat een 20 a 30 duizend per jaar ongeveer.
Dat zijn vaak niet de autos die korte stukjes rijden.
Aangezien mij vrouw ook nagenoeg geen korte stukjes ermee rijd moet het dus wel te doen zijn.

Ik ben wel enigzins overtuigd.
Mn vrouw iets minder, die vind al die nieuwere auto's maar niks, er zitten veel te veel zaken in die stuk kunnen gaan zegt ze.
Maarja.... een oude kadett uit 1980 is ook geen optie :D


En ik heb nog ruim de tijd..
We hebben besloten even te wachten tot ze met zwangerschapsverlof gaat.
Dan kan ik de huidige van haar particulier verkopen, en daarna een fabia'tje gaan halen, en is het ook geen ramp als ze een paar dagen zonder auto zit.

Thankss zover !
 

Spierings

Forumguru
En ik heb nog ruim de tijd..
We hebben besloten even te wachten tot ze met zwangerschapsverlof gaat.
Dan kan ik de huidige van haar particulier verkopen, en daarna een fabia'tje gaan halen, en is het ook geen ramp als ze een paar dagen zonder auto zit.

Thankss zover !
Succes met je zoektocht.

Zou persoonlijk iets eerder op zoek gaan...
Het kan zomaar zo zijn dat je te laat bent, of je moet niet afhankelijk zijn van de wagen...

Mijn dochter was onverwacht 5.5 week te vroeg geboren en had toen net de week van te voren mijn andere auto (oude total löss) en nieuwe kozijnen en glas zaten net een paar dagen in het huis. Schilder belde tijdens de bevalling..... Gelukkig toch nog alles op tijd voordat we uit het ziekenhuis waren....

Bovendien kan het effe duren voordat je een auto hebt gevonden welke naar je zin is....
 
het is tijdens haar verlof gewoon makkelijker,
dan hoeft ze niet 4x per week naar d'r werk.

Afhankelijk zijn we er niet van,
ikzelf heb ook nog een auto.
En indien echt nodig kunnen we er ook nog 1 lenen.

Ook al is haar auto straks verkocht, dan hoeft er niet perse binnen een paar dagen weer een andere te staan zeg maar.

Maar bedankt voor het meedenken :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan