Een dagje op pad met de Golf 7 GTI Performance

sitechris

Donateur
Vandaag ben ik een dagje met een de Golf GTI 7 op pad geweest. Ik heb de GTI even getest op de Autobahn, ik heb de hertjes in de Veluwe even laten schrikken en heb nog wat klaverbladjes en rotondes met bovengemiddeld tempo gepakt. Dit was een GTI met Performance Pack dus met grotere remmen, sperdifferentieel en 10 extra paardjes (230 ipv 220). Verder had de auto de DSG versnellingsbak. Ik heb zelf een GTI 6 gereden, dus je kunt voorstellen dat ik heel benieuwd ben hoe deze auto rijdt.

Mijn notities
- De auto voelt snel aan. 230 pk heeft hij zeker, ik schat in dat het vermogen eerder richting de 250 pk gaat. Hij loopt zeer soepel door de versnellingen heen. Pas boven de 230 krijgt de GTI het wel wat moeilijker. Een chippie mag altijd overigens. Ik mis nog wel die extra 50 pk voor de OMG factor.

- De DSG schakelt soepel en bij terugschakelen zet hij de versnelling mooi neer. Wel heeft hij soms teveel tijd nodig. De BMW bakken zijn bijvoorbeeld sneller. Jammer dat je niet kunt instellen dat de versnellingsbak in sportstand met wat meer kabaal en klappen schakelt. Echt sportief kan ik de DSG helaas niet noemen. Het is tijd voor de DSG 2.0

- De vermogensopbouw is heel gelijkmatig. Veel trekkracht onderin en hij trekt goed door tot de 6000 RPM. Daarboven iets minder. In zesde versnelling vind ik de trekkracht wat tegenvallen. Heeft te maken met de te lange bakverhoudingen. Ik mis wel een punch in de vermogenskromme. Nu wordt het vermogen voor een sportieve auto net wat te gelijkmatig geserveerd.

- Ik mis de handbak wel eens in deze auto, als de DSG in een scherpe bocht bepaalt dat het nodig is om terug naar de 1 te schakelen.

- Het DCC (instelbaar chassis) is echt een must have optie. Dat vond ik al in de GTI 6, maar in de 7 zijn de verschillen nog wat groter. In comfort stand is het echt een comfortabele auto. Echt verwonderlijk. Ook prettig vind ik de mogelijkheid dat ik zaken als besturing, chassis, sperdifferentieel etc) individueel kan afstemmen. Ik kan alles in sportmodus zetten, maar de automaat (standje motor in DCC) gewoon in normale stand. Dat kan bij BMW bijvoorbeeld niet op een standaard 3 serie.

- Ondanks stevige wind prima rechtuitstabiliteit op hoge snelheid. Wel vind ik de DCC in sportstand net wat teveel van het goede op de Autobahn. De auto reageert in bochten dan net wat te onrustig op richels en oneffenheden. Terug naar normale stand dus.

- De besturing en onderstel voelen vergelijkbaar als de GTI 6. Redelijk middle of the road. Prettig, leuk, maar niet messcherp of heel erg entertaining.

- Het sperdifferentieel is een must have op de GTI. Je kunt nu ook in bochten op het gas staan. Hij krijgt vermogen veel beter op de weg als de GTI 6. Overigens vind ik dat mijn Megane RS het vermogen (en die heeft ruim 300 paardjes) toch net wat beter op de weg krijgt. Duidelijk minder wielspin in de bocht en bij acceleratie bij het stoplicht en/of vochtig wegdek. Maar de verbetering met de GTI 6 is er zeker!

- De remmen zijn duidelijk beter in vergelijking met de GTI 6. Drie keer voor de oefening een noodstop gedaan op de Autobahn (uiteraard eerst in de spiegels gekeken). Bij de GTI 6 moest je daarna echt even de remmetjes afkoelen en had je fading met hoofdletter F. Bij deze Performance GTI nergens last van.

- Wat zitten de stoelen fijn! En de klassieke ruitjesbekleding. Helemaal goed!

- Wat een klasse interieur. De bediening van infotainment is top. Het is een bijna full option uitvoering, maar toch kun je alles intuitief vinden en bedienen. Ook de gebruikte materialen en afwerking zijn van grote klasse.

- Het motorgeluid is wel heel erg kunstmatig. Inspirerend kan ik het eigenlijk niet noemen. Ook bij wegrijden hoor je niets bijzonders als je buiten staat. Zonde!

- Van het exterieur had VW wel iets meer mogen maken. Dit is wel heel erg saai. Zelfs de 19 inch velgen redden de eer niet. Met de Golf 6 GTI had ik duidelijk meer bekijks/aandacht onderweg.

- De verkeersbordherkenning zit er best vaak naast. Zie ook mijn bijgevoegde filmpje. Dat was 100% zeker weten op een onbeperkt stuk Autobahn, toch geeft de Golf aan dat ik er maar 100 mag.

- De standaard audio valt tegen. Mijn advies: spaar even door voor een Dynaudio als je de GTI overweegt.

- Ik heb 500 kilometer gereden, veel tempo gemaakt en kan me niet herinneren dat ik in schaterlachen ben uitgebarsten, wtf-jes heb uitgekraampt of met een trillend been van de adrenaline even ben gaan rusten bij een Parkplatz. Je kunt leuk sturen met deze auto, maar het is niet ‘in your face’. Het had wel wat spannender gemogen. Wat een verschil met de Megane RS.

Mijn conclusie
Zoek je een snelle auto waarmee je op zondag ook in alle comfort naar schoonmama wilt rijden. Dan is de GTI in mijn optiek de beste auto op de markt. Het is de ideale allrounder. Hij kan alles. Met een Audi A5 of BMW 328i heb je in mijn optiek echt niet meer fun. En je houdt met de GTI nog wat euries op zak. Bestel wel altijd de Performance variant. Meer auto heb je in de 'alltag' niet nodig!

Zoek je een een auto die je prikkelt, uitdaagt en een adrenalinerush geeft...dan kun je de GTI beter negeren en kiezen voor een duidelijk meer hardcore hot-hatch als bijvoorbeeld de Megane RS.

Last but not least: Filmpje van de acceleratie op de Autobahn en wat pics.




154vb6p.jpg


33zcl78.jpg


nbdc3a.jpg


2hzh1ll.jpg
 

sitechris

Donateur
Nee, integendeel zelfs. De Golf GTI is voor mij geen optie meer, ik zoek echt een thrillride. Ik zou het het hardcore karakter van de RS echt enorm gaan missen. Maar dit is uiteraard smaak gerelateerd. Mijn constatering is uiteraard wel dat een geweldige auto (GTI 6) nog beter is geworden (GTI 7).
 

TL@

Forumguru
Het DCC lijkt me wel leuk, maar schijnbaar is de auto sneller over een rondje van het topgear circuit in comfort stand dan in sport, bizar.

Toch lijkt het me een leuke optie op een leuke auto die voor mij misschien juist iets te saai zou zijn (maar ja, dat is de Octavia eigenlijk ook en ik ben al mijn derde toe)
 

sitechris

Donateur
Kan ik me wel voorstellen. Als ik met mijn vorige 6 GTI ging sporten, deed ik dat ook altijd in normal stand, nooit in sportstand. Dan werd de auto te stuiterig en kreeg je het vermogen minder makkelijk op de weg.
 

LT83

Forumguru
Leuk om te lezen Chris. Kortom; de grote toename in sportiviteit die Volkswagen aankondigde bij de introductie van de 7 GTI Performance is er niet helemaal uitgekomen?
 

sitechris

Donateur
50/50...je kunt gewoon harder ermee de bocht in knallen en hij heeft betere remmen. Maar hij kan nog wel wat scherper.
 

___JC___

Forumguru
Grappig ik ga binnenkort ook proefrijden in deze auto als mogelijke vervanger van de huidige leasert. Met performance pack alleen dan handgeschakeld denk ik. Die 19 inch velgen zou ik overigens dan weer niet nemen. Ik begrijp wat je bedoeld qua looks, hij smoelt niet zo dik als de GTI 6 of 5 naar mijn mening en dat is toch wel jammer.

De andere opties zijn de Octy RS, een Octy 1.8 TSI 4x4 (als die komt) of misschien een dikke Leon.
 

LT83

Forumguru
@JC ik vind de nieuwe octi RS qua looks echt stukken beter dan de GTI 7.
Heb de GTI 7 een paar keer zien rijden, maar hij kan mij niet overtuigen. Waar ik de 6 GTI wel echt mooi vind!
Benieuwd naar de 7 R!
 

sitechris

Donateur
De 7R vond ik IRL echt tegen vallen. Veel te ingetogen. Ik liep er op de IAA in Frankfurt bijna aan voorbij. Met name vooraanzicht valt echt tegen. De Golf 6R had juist wel het 'in your face' gehalte. Die zag er dik uit, mss ook wel dankzij de led-jes.

@JC: Leuk lijstje wat je hebt. Dat verdient eigenlijk een mooi keuzetopicje. Mbt de GTI. Handbak volmondig ja en Performance pack is een echte must have. Ik zou zeker ook voor 18 inchers gaan. Persoonlijk vind ik deze velgen erg mooi onder de GTI. En ik zou zeker investeren in Dynaudio, xenon, PDC en DCC. De rest is imo leuk, maar niet cruciaal.

Volkswagen-Golf-7-GTI-Concept-01.jpg



Met betrekking tot de rest van je lijstje. De Octavia RS vind ik ook een hele gave auto. Vooral gave looks ook. Zo'n blauwe met zwarte velgen is echt wel heel stoer. Qua rijden denk ik dat de GTI Performance nog wel wat meer plezier geeft, maar je moet ook afwegen hoe je de auto gaat gebruiken. Als je veel woon-werkverkeer doet kun je jezelf de vraag stellen of je wel een GTI moet rijden en een Octi RS niet gewoon voldoet. In een Octavia kun je met 4 man ff een mooie reis maken. En kunnen er mensen achter je zitten. Dat gaat in de GTI lastiger worden.

Mbt de Seat FR: ook hele leuke auto om te rijden, heel aantrekkelijk geprijsd. Je hebt een full-option Leon FR 1.8 TSI handbak wel voor 33k voor je deur staan. Inc alle opties die er zijn. Dus inc navi, audio upgrade, leer, full led verlichting, pdc etc etc. Heel veel auto voor het geld. Overigens komt de 1.8 TSI FR natuurlijk wel tekort tegen een GTI. NIet alleen qua prestaties en rijden, maar ook qua aankleding. Net even geen zwarte dakhemel, geen mechanisch sperretje, dat soort dingetjes. Geen showstoppers natuurlijk, maar het telt bij dergelijke auto's wel mee natuurlijk. Maar je houdt wel 10k op zak (of je betaalt minder bijtelling). Of even wachten op de Cupra, die komt volgend jaar vast wel een keer op de markt.

De Octi 4*4 zou mijn laatste keus zijn. Dan zou ik persoonlijk liever een wat meer sportievere auto rijden.
 

sitechris

Donateur
Oh ja....
@JC: vergeet niet meteen als je toch de GTI kiest om een goede sportuitlaat aan te vinken. Het geluid van de stock is echt zo fake als maar kan. Bij de 6 was dit minder storend.
 

LT83

Forumguru
Ben overigens erg benieuwd naar wat dit blok i.c.m. een chippie gaat doen. Is het in basis ook een ander blok dan de 6 GTI?
 

___JC___

Forumguru
Dank voor de info Chris! Ik ben het met je eens dat de Octy RS minder sportief, maar wel functioneler is. Achter mij kan je overigens zowel in de Golf als in de Octy slecht zitten denk ik gezien de lengte. Ik heb niet zo een grote auto meer nodig (want een Chevy bus erbij) en dan wil je toch iets sportievers en kleiners.

Ik wil eerst wel met de Golf en Octy rijden en zal dan een besluit nemen. De Octy vind ik eigenlijk ook mooier, maar het voordeel van de Golf is dat ie sportiever is, iets goedkoper is en in 3 deurs leverbaar is. Dat laatste is voor mij handig want dat geeft een ruimere instap (en dat doe je nog weleens). Bij de Octy moet ik echt ff om de B-spijl heen om in de stoel te ploffen die in de achterste stand staat.

De Leon is verruit de goedkoopste van het stel, maar dan rij je wel een full options DSG versie voor minder dan de standaard Golf GTI of Octy RS.

De BMW 4 serie staat ook nog op de lijst, maar dan moeten ze wel met kleinere motoren en dus goedkopere versies komen.. :)
 

___JC___

Forumguru
Snap ik Luuk, was ook niet serieus vandaar de smiley. Het commentaar van die gasten is overigens wel echt hilarisch! :) :)
 

sitechris

Donateur
@JC: ik zal je onderbuikgevoel onderbouwen met feiten. Gelukkig bewaar ik alle testuitgaves van de Megane RS onder mijn tafel. En er zitten er ook een paar met de Golf 7 GTI bij.

De stock RS en Golf GTI Performance zijn ongeveer even snel, dat blijkt ook uit verschillende tests. In de EVO magazine van deze maand was de Golf 0,1 seconde sneller van 0-160 als de Megane RS.

Evo Magazine Nov 2013:
0-160: Megane RS: 14,8
0-160: Golf GTI Performance: 14,7
0-160: Focus ST: 16,8
0-160: Audi S3: 12,5
0-160: Merc AMG 45: 10,6

In de Autobild Sportscar van paar maanden terug was de RS weer net wat sneller:
0-200: Megane RS 23,1 (0-160 in 13,8)
0-200: Golf GTI Performance: 23,9 (0-160 in 14,7)
0-200: BMW 125i: 27,7
0-200: Focus ST: 24,3
0-200: Mazda 3 MPS: 24,2
0-200: Mercedes A250: 27,4
0-200: Toyota GT86: 33,2
0-200: Volvo V40 T5: 25,1

De Autozeitung:
0-200 Megane RS: 22,1 sec (0-160 in 13,2)
0-200 Golf GTI Performance: 22,2 (0-160 in 13,6)
0-200 Focus ST: 24,2
0-200 Alfa Guilietta QV: 27,5

In de autoweek stond er ook een test een paar maanden geleden in, maar daar kon ik alleen de 0-100 vinden. Vind ik wat minder relevant. Maar voor de volledigheid: Megane 6,2, Golf 6,7.

Maar de verschillen zijn dus marginaal. En je ziet aan de sprinttijden van de Golf dat er meer onder de kap zit als de opgegeven 230 pk. Hij maakt gehakt van auto's als de Focus ST en Mazda 3 MPS. Toch geen stakkertjes. Of ze tweaken de persauto's stiekem, dat kan natuurlijk ook ;).

Overigens was de Megane RS in Evo Magazine en in Autobild Sportscar testwinnaar. Dus je hoeft niet door te sparen voor een S3 of A45 AMG. De Golf GTI won de test in AutoZeitung.

Overigens geldt zowel voor de Golf als de Megane dat je ze gewoon even moet chippen. Heb je 0-200 tijd van onder de 20 seconden. Best prettig.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Ik zou 3 deurs nog even heroverwegen. Het is juist heel irritant bij in- en uitstappen op krappe parkeerplaatsen omdat de deur dan vaak niet ver genoeg open kan en je jezelf echt uit de auto moet wurmen.
 
Bovenaan Onderaan