sitechris
Donateur
Vandaag ben ik een dagje met een de Golf GTI 7 op pad geweest. Ik heb de GTI even getest op de Autobahn, ik heb de hertjes in de Veluwe even laten schrikken en heb nog wat klaverbladjes en rotondes met bovengemiddeld tempo gepakt. Dit was een GTI met Performance Pack dus met grotere remmen, sperdifferentieel en 10 extra paardjes (230 ipv 220). Verder had de auto de DSG versnellingsbak. Ik heb zelf een GTI 6 gereden, dus je kunt voorstellen dat ik heel benieuwd ben hoe deze auto rijdt.
Mijn notities
- De auto voelt snel aan. 230 pk heeft hij zeker, ik schat in dat het vermogen eerder richting de 250 pk gaat. Hij loopt zeer soepel door de versnellingen heen. Pas boven de 230 krijgt de GTI het wel wat moeilijker. Een chippie mag altijd overigens. Ik mis nog wel die extra 50 pk voor de OMG factor.
- De DSG schakelt soepel en bij terugschakelen zet hij de versnelling mooi neer. Wel heeft hij soms teveel tijd nodig. De BMW bakken zijn bijvoorbeeld sneller. Jammer dat je niet kunt instellen dat de versnellingsbak in sportstand met wat meer kabaal en klappen schakelt. Echt sportief kan ik de DSG helaas niet noemen. Het is tijd voor de DSG 2.0
- De vermogensopbouw is heel gelijkmatig. Veel trekkracht onderin en hij trekt goed door tot de 6000 RPM. Daarboven iets minder. In zesde versnelling vind ik de trekkracht wat tegenvallen. Heeft te maken met de te lange bakverhoudingen. Ik mis wel een punch in de vermogenskromme. Nu wordt het vermogen voor een sportieve auto net wat te gelijkmatig geserveerd.
- Ik mis de handbak wel eens in deze auto, als de DSG in een scherpe bocht bepaalt dat het nodig is om terug naar de 1 te schakelen.
- Het DCC (instelbaar chassis) is echt een must have optie. Dat vond ik al in de GTI 6, maar in de 7 zijn de verschillen nog wat groter. In comfort stand is het echt een comfortabele auto. Echt verwonderlijk. Ook prettig vind ik de mogelijkheid dat ik zaken als besturing, chassis, sperdifferentieel etc) individueel kan afstemmen. Ik kan alles in sportmodus zetten, maar de automaat (standje motor in DCC) gewoon in normale stand. Dat kan bij BMW bijvoorbeeld niet op een standaard 3 serie.
- Ondanks stevige wind prima rechtuitstabiliteit op hoge snelheid. Wel vind ik de DCC in sportstand net wat teveel van het goede op de Autobahn. De auto reageert in bochten dan net wat te onrustig op richels en oneffenheden. Terug naar normale stand dus.
- De besturing en onderstel voelen vergelijkbaar als de GTI 6. Redelijk middle of the road. Prettig, leuk, maar niet messcherp of heel erg entertaining.
- Het sperdifferentieel is een must have op de GTI. Je kunt nu ook in bochten op het gas staan. Hij krijgt vermogen veel beter op de weg als de GTI 6. Overigens vind ik dat mijn Megane RS het vermogen (en die heeft ruim 300 paardjes) toch net wat beter op de weg krijgt. Duidelijk minder wielspin in de bocht en bij acceleratie bij het stoplicht en/of vochtig wegdek. Maar de verbetering met de GTI 6 is er zeker!
- De remmen zijn duidelijk beter in vergelijking met de GTI 6. Drie keer voor de oefening een noodstop gedaan op de Autobahn (uiteraard eerst in de spiegels gekeken). Bij de GTI 6 moest je daarna echt even de remmetjes afkoelen en had je fading met hoofdletter F. Bij deze Performance GTI nergens last van.
- Wat zitten de stoelen fijn! En de klassieke ruitjesbekleding. Helemaal goed!
- Wat een klasse interieur. De bediening van infotainment is top. Het is een bijna full option uitvoering, maar toch kun je alles intuitief vinden en bedienen. Ook de gebruikte materialen en afwerking zijn van grote klasse.
- Het motorgeluid is wel heel erg kunstmatig. Inspirerend kan ik het eigenlijk niet noemen. Ook bij wegrijden hoor je niets bijzonders als je buiten staat. Zonde!
- Van het exterieur had VW wel iets meer mogen maken. Dit is wel heel erg saai. Zelfs de 19 inch velgen redden de eer niet. Met de Golf 6 GTI had ik duidelijk meer bekijks/aandacht onderweg.
- De verkeersbordherkenning zit er best vaak naast. Zie ook mijn bijgevoegde filmpje. Dat was 100% zeker weten op een onbeperkt stuk Autobahn, toch geeft de Golf aan dat ik er maar 100 mag.
- De standaard audio valt tegen. Mijn advies: spaar even door voor een Dynaudio als je de GTI overweegt.
- Ik heb 500 kilometer gereden, veel tempo gemaakt en kan me niet herinneren dat ik in schaterlachen ben uitgebarsten, wtf-jes heb uitgekraampt of met een trillend been van de adrenaline even ben gaan rusten bij een Parkplatz. Je kunt leuk sturen met deze auto, maar het is niet ‘in your face’. Het had wel wat spannender gemogen. Wat een verschil met de Megane RS.
Mijn conclusie
Zoek je een snelle auto waarmee je op zondag ook in alle comfort naar schoonmama wilt rijden. Dan is de GTI in mijn optiek de beste auto op de markt. Het is de ideale allrounder. Hij kan alles. Met een Audi A5 of BMW 328i heb je in mijn optiek echt niet meer fun. En je houdt met de GTI nog wat euries op zak. Bestel wel altijd de Performance variant. Meer auto heb je in de 'alltag' niet nodig!
Zoek je een een auto die je prikkelt, uitdaagt en een adrenalinerush geeft...dan kun je de GTI beter negeren en kiezen voor een duidelijk meer hardcore hot-hatch als bijvoorbeeld de Megane RS.
Last but not least: Filmpje van de acceleratie op de Autobahn en wat pics.
Mijn notities
- De auto voelt snel aan. 230 pk heeft hij zeker, ik schat in dat het vermogen eerder richting de 250 pk gaat. Hij loopt zeer soepel door de versnellingen heen. Pas boven de 230 krijgt de GTI het wel wat moeilijker. Een chippie mag altijd overigens. Ik mis nog wel die extra 50 pk voor de OMG factor.
- De DSG schakelt soepel en bij terugschakelen zet hij de versnelling mooi neer. Wel heeft hij soms teveel tijd nodig. De BMW bakken zijn bijvoorbeeld sneller. Jammer dat je niet kunt instellen dat de versnellingsbak in sportstand met wat meer kabaal en klappen schakelt. Echt sportief kan ik de DSG helaas niet noemen. Het is tijd voor de DSG 2.0
- De vermogensopbouw is heel gelijkmatig. Veel trekkracht onderin en hij trekt goed door tot de 6000 RPM. Daarboven iets minder. In zesde versnelling vind ik de trekkracht wat tegenvallen. Heeft te maken met de te lange bakverhoudingen. Ik mis wel een punch in de vermogenskromme. Nu wordt het vermogen voor een sportieve auto net wat te gelijkmatig geserveerd.
- Ik mis de handbak wel eens in deze auto, als de DSG in een scherpe bocht bepaalt dat het nodig is om terug naar de 1 te schakelen.
- Het DCC (instelbaar chassis) is echt een must have optie. Dat vond ik al in de GTI 6, maar in de 7 zijn de verschillen nog wat groter. In comfort stand is het echt een comfortabele auto. Echt verwonderlijk. Ook prettig vind ik de mogelijkheid dat ik zaken als besturing, chassis, sperdifferentieel etc) individueel kan afstemmen. Ik kan alles in sportmodus zetten, maar de automaat (standje motor in DCC) gewoon in normale stand. Dat kan bij BMW bijvoorbeeld niet op een standaard 3 serie.
- Ondanks stevige wind prima rechtuitstabiliteit op hoge snelheid. Wel vind ik de DCC in sportstand net wat teveel van het goede op de Autobahn. De auto reageert in bochten dan net wat te onrustig op richels en oneffenheden. Terug naar normale stand dus.
- De besturing en onderstel voelen vergelijkbaar als de GTI 6. Redelijk middle of the road. Prettig, leuk, maar niet messcherp of heel erg entertaining.
- Het sperdifferentieel is een must have op de GTI. Je kunt nu ook in bochten op het gas staan. Hij krijgt vermogen veel beter op de weg als de GTI 6. Overigens vind ik dat mijn Megane RS het vermogen (en die heeft ruim 300 paardjes) toch net wat beter op de weg krijgt. Duidelijk minder wielspin in de bocht en bij acceleratie bij het stoplicht en/of vochtig wegdek. Maar de verbetering met de GTI 6 is er zeker!
- De remmen zijn duidelijk beter in vergelijking met de GTI 6. Drie keer voor de oefening een noodstop gedaan op de Autobahn (uiteraard eerst in de spiegels gekeken). Bij de GTI 6 moest je daarna echt even de remmetjes afkoelen en had je fading met hoofdletter F. Bij deze Performance GTI nergens last van.
- Wat zitten de stoelen fijn! En de klassieke ruitjesbekleding. Helemaal goed!
- Wat een klasse interieur. De bediening van infotainment is top. Het is een bijna full option uitvoering, maar toch kun je alles intuitief vinden en bedienen. Ook de gebruikte materialen en afwerking zijn van grote klasse.
- Het motorgeluid is wel heel erg kunstmatig. Inspirerend kan ik het eigenlijk niet noemen. Ook bij wegrijden hoor je niets bijzonders als je buiten staat. Zonde!
- Van het exterieur had VW wel iets meer mogen maken. Dit is wel heel erg saai. Zelfs de 19 inch velgen redden de eer niet. Met de Golf 6 GTI had ik duidelijk meer bekijks/aandacht onderweg.
- De verkeersbordherkenning zit er best vaak naast. Zie ook mijn bijgevoegde filmpje. Dat was 100% zeker weten op een onbeperkt stuk Autobahn, toch geeft de Golf aan dat ik er maar 100 mag.
- De standaard audio valt tegen. Mijn advies: spaar even door voor een Dynaudio als je de GTI overweegt.
- Ik heb 500 kilometer gereden, veel tempo gemaakt en kan me niet herinneren dat ik in schaterlachen ben uitgebarsten, wtf-jes heb uitgekraampt of met een trillend been van de adrenaline even ben gaan rusten bij een Parkplatz. Je kunt leuk sturen met deze auto, maar het is niet ‘in your face’. Het had wel wat spannender gemogen. Wat een verschil met de Megane RS.
Mijn conclusie
Zoek je een snelle auto waarmee je op zondag ook in alle comfort naar schoonmama wilt rijden. Dan is de GTI in mijn optiek de beste auto op de markt. Het is de ideale allrounder. Hij kan alles. Met een Audi A5 of BMW 328i heb je in mijn optiek echt niet meer fun. En je houdt met de GTI nog wat euries op zak. Bestel wel altijd de Performance variant. Meer auto heb je in de 'alltag' niet nodig!
Zoek je een een auto die je prikkelt, uitdaagt en een adrenalinerush geeft...dan kun je de GTI beter negeren en kiezen voor een duidelijk meer hardcore hot-hatch als bijvoorbeeld de Megane RS.
Last but not least: Filmpje van de acceleratie op de Autobahn en wat pics.