Een paar decennia geleden was Audi een merk, waarin niemand wilde rijden. Het besluit is toen genomen om er een premium merk van te maken, dat op kon tegen BMW en Mercedes. Weinigen in de Volkswagen organisatie zagen dit ook echt gebeuren. Maar Audi redde Volkswagen in de jaren 70, om in de jaren 80 dus toch een luxemerk te worden.
Grappig is, dat Audi in feite door Mercedes in het zadel is geholpen, die daar een concurrent mee hebben gecreëerd, iets waar sommigen bij Mercedes (waar Audi eigenlijk vandaan komt) al bang voor waren.
Het begint er op te lijken dat Skoda hetzelfde lot is beschoren, maar dan ten opzichte van Volkswagen en zonder dat het merk verkocht is aan een andere groep. De auto's worden steeds beter, hebben een Volkswagen motor (de eerste Audi na de oorlog had een Mercedes motor) en zijn inmiddels aardig concurrent van Volkswagen.
Misschien bewust, Volkswagen heeft geen goede naam in één van de grootste markten ter wereld: Amerika.
Vooral de Kodiaq lijkt gericht op Amerika, ze hebben zelfs de moeite genomen om een Amerikaans dorp te gebruiken voor de naam van de auto en het Marketing concept, maar ook de Superb zie ik in Amerika wel scoren, in L&K trim met de 280pk 4x4 zeker. Wellicht dat Skoda deze markt moet gaan winnen en daarom wordt de kwaliteit en afwerking alsmaar beter, tot (nu al bijna, wellicht spoedig) op gelijk niveau. De afwerking en matriaalkeuze van de meeste Amerikaanse auto's zit echt onder het Skoda niveau.
Wij kunnen daar nu nog van profiteren, maar de prijzen stijgen nu toch naar niveau's die niks met budget meer te maken hebben.
Wie weet wordt Skoda straks een tweede Audi, met behulp van de Amerikaanse markt.