Een nieuw goudhaantje voor VAG

leon-cupra

Forumguru
De tijd van heel veel value for money is dus inderdaad gedaan:
- alle modellen zijn een stuk duurder geworden dan de vorige generatie maar desondanks blijft de populariteit stijgen
- bepaalde opties zoals navigatie dient je nu op het moment van bestelling aan te klikken. Achteraf inbouwen is niet meer mogelijk. Dus dat maakt de wagen een stuk duurder en meer marge voor Skoda
- Skoda begin serieus op te komen in de leasemarkt en daar zijn andere variabelen zoals restwaarde een stuk belangrijker dan de aankoopprijs. Aangezien de restwaarde een stuk hoger ligt dan vroeger, is de hogere aankoopprijs dan ook van minder belang. weer meer marge voor Skoda.
....
 

Frank C

Forumguru
Interessant leesvoer.

- Als groei zo door gaat dan haalt Skoda nog Volkswagen in qua winst bij "slechts" 1/7 van de omzet. Oftewel problemen bij de VW tak.
- Mn Porsche en vooral Audi generen meeste winst.
 

Brightstar1981

Forumguru
Interessant leesvoer.

- Als groei zo door gaat dan haalt Skoda nog Volkswagen in qua winst bij "slechts" 1/7 van de omzet. Oftewel problemen bij de VW tak.
- Mn Porsche en vooral Audi generen meeste winst.
Ja ik vraag mij persoonlijk af of VW daar ooit moeilijk gaat over doen tov Skoda..
 

Cordoba

Forumguru
Wat mij opvalt is dat Seat nog maar half zo groot is als Skoda, dat was in het verleden wel anders. Ik vraag me ook af of Skoda de komende jaren weer gaat krimpen, ten gunste van bijvoorbeeld VW en Seat.
 

micky

Forumguru
Skoda is enorm goed bezig en maakt echt goede wagens tegenwoordig, ik denk niet dat Skoda zal gaan krimpen, maar goed, dat is puur mijn gevoel
 

B.Stuurder

Forumguru
Een paar decennia geleden was Audi een merk, waarin niemand wilde rijden. Het besluit is toen genomen om er een premium merk van te maken, dat op kon tegen BMW en Mercedes. Weinigen in de Volkswagen organisatie zagen dit ook echt gebeuren. Maar Audi redde Volkswagen in de jaren 70, om in de jaren 80 dus toch een luxemerk te worden.
Grappig is, dat Audi in feite door Mercedes in het zadel is geholpen, die daar een concurrent mee hebben gecreëerd, iets waar sommigen bij Mercedes (waar Audi eigenlijk vandaan komt) al bang voor waren.

Het begint er op te lijken dat Skoda hetzelfde lot is beschoren, maar dan ten opzichte van Volkswagen en zonder dat het merk verkocht is aan een andere groep. De auto's worden steeds beter, hebben een Volkswagen motor (de eerste Audi na de oorlog had een Mercedes motor) en zijn inmiddels aardig concurrent van Volkswagen.
Misschien bewust, Volkswagen heeft geen goede naam in één van de grootste markten ter wereld: Amerika.
Vooral de Kodiaq lijkt gericht op Amerika, ze hebben zelfs de moeite genomen om een Amerikaans dorp te gebruiken voor de naam van de auto en het Marketing concept, maar ook de Superb zie ik in Amerika wel scoren, in L&K trim met de 280pk 4x4 zeker. Wellicht dat Skoda deze markt moet gaan winnen en daarom wordt de kwaliteit en afwerking alsmaar beter, tot (nu al bijna, wellicht spoedig) op gelijk niveau. De afwerking en matriaalkeuze van de meeste Amerikaanse auto's zit echt onder het Skoda niveau.
Wij kunnen daar nu nog van profiteren, maar de prijzen stijgen nu toch naar niveau's die niks met budget meer te maken hebben.
Wie weet wordt Skoda straks een tweede Audi, met behulp van de Amerikaanse markt.
 

micky

Forumguru
Dat wordt Skoda niet zolang ze binnen VAG zitten, het hele merken concept van VAG draait op deze keuze, echter gaan alle auto's binnen VAG in niveau omhoog.
 

Frank C

Forumguru
Skoda is enorm goed bezig en maakt echt goede wagens tegenwoordig, ik denk niet dat Skoda zal gaan krimpen, maar goed, dat is puur mijn gevoel

Dat denk ik ook niet. Het was meer Seat als merk dat een positionerings probleem had, het sportieve imago sloeg niet genoeg aan. Te kleine markt en te veel alternatieven in eigen VAG huis. Skoda als value for money merk spreekt en veel bredere doelgroep aan.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Grappig is, dat Audi in feite door Mercedes in het zadel is geholpen, die daar een concurrent mee hebben gecreëerd, iets waar sommigen bij Mercedes (waar Audi eigenlijk vandaan komt) al bang voor waren.
Audi is in 1899 opgericht door een ex-werknemer van Benz (nl. August Horch) en nog 3 anderen. Daaruit de conclusie trekken dat Mercedes-Benz (bewust?) een concurrent heeft gecreëerd is naar mijn idee toch iets te kort door de bocht.
Dat zou je dan immers van iedereen kunnen beweren die op enig moment voor zichzelf begint in dezelfde branche als (een van) zijn voorgaande werkgever(s)...

Kijk voor meer informatie maar even hier.
 

Noord26

Forumguru
Skoda is enorm goed bezig en maakt echt goede wagens tegenwoordig, ik denk niet dat Skoda zal gaan krimpen, maar goed, dat is puur mijn gevoel
Ik vermoed juist weer van wel. Nieuwe modellen zijn verhoudingsgewijs aardig duurder geworden ten opzichte van hun voorgangers. En dat was juist het speerpunt van Skoda: meer voor je geld. Helaas zie ik dat mensen steeds meer voor bijv een nieuwe Passat kiezen ipv een Octavia of Superb.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Canon-Eye ik ken de geschiedenis :). Wat ik bedoel is dat Bij Mercedes destijds veel mensen tegen de verkoop waren, omdat ze bang waren om een concurrent te creëeren. Uiteindelijk is die angst dus bewaarheid geworden. De Audi 90 (dacht ik uit mijn hoofd) destijds was voorzien van een motor van Mercedes. In principe hebben ze dus met hun materiaal een concurrent gecreëerd. Maar vast niet bewust nee.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik vermoed juist weer van wel. Nieuwe modellen zijn verhoudingsgewijs aardig duurder geworden ten opzichte van hun voorgangers. En dat was juist het speerpunt van Skoda: meer voor je geld. Helaas zie ik dat mensen steeds meer voor bijv een nieuwe Passat kiezen ipv een Octavia of Superb.

Dat gaat toch niet helemaal op, als ik zie wat ik in en aan mijn auto heb, dan ben ik bij Volkswagen, met de vergelijkbare Golf, toch nog wel aardig duurder uit. Voor mij in elk geval. Een reden om voor Skoda te kiezen, het werkt nu dus nog wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik bedoel is dat Bij Mercedes destijds veel mensen tegen de verkoop waren
Blijkbaar zit er een hiaat in mijn kennis.
WAT hebben ze bij Mercedes dan aan wie verkocht, met als eindresultaat de Audi's zoals we die nu kennen? :pieker:

Ook in andere bronnen over Audi vind ik daar weinig of niks van terug namelijk.

<edit> toch nog iets gevonden: de Audi 60 was gebaseerd op Mercedes-techniek. Daar dachten ze dat het niks zou worden, dus overboord gegooid.
Het is trouwens de vraag of het bij Mercedes wél iets zou zijn geworden. Die hadden het (toen al) wat hoger in de bol...
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen. Een groot deel van de aandeelhouders van Mercedes-Benz was daar destijds op tegen omdat ze bang waren dat er een concurrent bij zou komen, omdat er nog veel (technische) kennis van voor de oorlog in huis was. De raad van bestuur van Mercedes-Benz stemde uiteindelijk toch met de verkoop aan Volkswagen in en Volkwagen nam toen ook een nog uit te komen model over, wat later de eerste naoorlogse Audi werd. Dat was de Audi 60 (ik dacht 90, ik vergiste me) Het motorblok was in feite een Mercedes-ontwerp, dat met het model mee werd. Mercedes was bang dat de auto geen succes zou worden en verkocht het daarom.
Alleen toen werd de auto wel een groot succes en zo kregen de tegenstanders van de overname gelijk.
 

B.Stuurder

Forumguru
Volkswagen had toen eigenlijk alleen de Kever en heeft Audi modellen als Volkswagen op de markt gebracht, de Polo en de Passat.
 

micky

Forumguru
Ik vermoed juist weer van wel. Nieuwe modellen zijn verhoudingsgewijs aardig duurder geworden ten opzichte van hun voorgangers. En dat was juist het speerpunt van Skoda: meer voor je geld. Helaas zie ik dat mensen steeds meer voor bijv een nieuwe Passat kiezen ipv een Octavia of Superb.

De nieuwe modellen Passat en A4 zijn ook enorm veel duurder geworden dat bedoel ik dus, mijn Passat is in Nederland (ik heb een Duitse) ongeveer 70.000 euro, mijn octavia was in Nederland 43000, daar had ik in 2007 een mooie Passat sportline voor..


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 

Bakkertje

Forumguru
@Noord26 dat klopt, het artikel schrijft over het feit dat de restwaarde van Skoda's tegenwoordig ook hoger ligt, dus ik kan me voorstellen dat het nu niet meer opgaat.

Overigens was mijn moment van bestellen aan het eind van de levensduur van de S2 en moest de Passat de weg op in NL, ik denk dat het verschil daardoor te verklaren is.

@micky, niet alleen de Passat en A4 zijn duurder geworden, de verschillende Skoda modellen zijn evengoed duurder geworden.
 
Bovenaan Onderaan