Een nieuw goudhaantje voor VAG

B.Stuurder

Forumguru
En de inruilwaarde is ook gerelateerd aan de nieuwprijs, tenminste enigszins, dus de afschrijving zal in verhouding niet zo ver uit elkaar liggen? De Audi en VW zijn relatief goedkoper in de lease, maar de leasemij rekent ook de wereld voor een GTE, omdat ze daar niks voor terug zullen krijgen, terwijl de dealer toch voor een goede prijs tweedehands GTE's aan de man brengt.
 

leon-cupra

Forumguru
Dat gaat toch niet helemaal op, als ik zie wat ik in en aan mijn auto heb, dan ben ik bij Volkswagen, met de vergelijkbare Golf, toch nog wel aardig duurder uit. Voor mij in elk geval. Een reden om voor Skoda te kiezen, het werkt nu dus nog wel.
De superb zit al in de nieuwe "prijsgeneratie", de octavia nog in de oude. Wacht maar tot de nieuwe octavia uit komt. Deze zal qua prijs een serieus stuk hoger gepositioneerd worden, waardoor het verschil met vw terug kleiner zal worden.

Ik zie Skoda in de nabije toekomst terug veel klanten verliezen aan vw. Veel Skoda rijders zullen dat "beetje meer" terug besteden aan een vw en dat "beetje meer " gaan gaan recht vaardigen aan de hogere kwaliteit/afwerking en restwaarde.
 

B.Stuurder

Forumguru
De superb zit al in de nieuwe "prijsgeneratie", de octavia nog in de oude. Wacht maar tot de nieuwe octavia uit komt. Deze zal qua prijs een serieus stuk hoger gepositioneerd worden, waardoor het verschil met vw terug kleiner zal worden.

Ik zie Skoda in de nabije toekomst terug veel klanten verliezen aan vw. Veel Skoda rijders zullen dat "beetje meer" terug besteden aan een vw en dat "beetje meer " gaan gaan recht vaardigen aan de hogere kwaliteit/afwerking en restwaarde.

Daar kan je wel gelijk in krijgen, als de Octavia nog duurder zou zijn, dan zou de Golf interessant kunnen worden. Alleen zou ik dan voor de Passat gaan, wellicht minder aangekleed, want de ruimte van Skoda heb je niet in dezelfde klasse bij VW.
Als de ruimte niet meer belangrijk is, dan wordt voor mij Audi weer erg interessant. Daar wil ik dan ook wel weer iets meer voor betalen.
Kijk ik naar de Kodiaq, dan is het aanbod weer niet zo slecht wellicht. Misschien is de Superb wel wat overrated. Overigens is het wel een nieuw model, de Octavia was in 2013 ook relatief duurder dan nu. De prijs ligt misschien nu wel hoger, maar je krijgt er ook een hele volle auto voor.
Kortom, ik ben benieuwd hoe ze het evenwicht blijven bewaren.
 

leon-cupra

Forumguru
@B.Stuurder ,
Diegene die de prijszetting heeft gedaan bij de Superb dacht wss dat hij de prijszetting bij VW aan het doen was. Vergist van file :banghead:
Nu ja, in de lease kunnen ze het zich permitteren. Groei genoeg. Particulier is een ander verhaal.

Kodiaq gaat wss hetzelfde verhaal zijn als de Superb, opmerkelijk duurder voor een Skoda en vnl gericht op leasemarkt.
 

Canon-Eye

Forumguru
NSU is het betere woord
Daar heb ik er ook een paar van versleten in mijn jonge jaren. NSU Prinz 4L - onvergetelijk karretje.

O.a. precies zo'n rooie:
NSU_Prinz4L.jpg
600 cc of zo, luchtgekoeld, zomer 1970 gewoon de GroßGlockner over (grotendeels in z'n 1, dat dan weer wel - maar dát lag aan een 2CV voor me die niet sneller kon/wilde...)
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Audi > VW > Skoda.. Ik bedoel, VW Polo is er niet meer als combi.
Dat wás er wel. En Seat had weer niet de uitvoering die ik wilde.
Dus veroordeeld tot Skoda. Niet dat dat een ramp is hoor.
Maar in dit segment is er weinig keuze, Ja de Renault met hoogglans kunststof. leuk als het nieuw is, en nee niet mijn voorkeur.

En idd toen ik in NL een auto wilde kopen, wilde ik gaan voor de betaalbare Audi 50, die daarna door VW ingelijfd is als de Polo. Maar door een financiële injectie kon ik toen een Golf 1 aanschaffen :-)
 

Cordoba

Forumguru
Dat denk ik ook niet. Het was meer Seat als merk dat een positionerings problem had, het sportieve imago sloeg niet genoeg aan. Te kleine markt en te veel alternatieven in eigen VAG huis. Skoda als value for money merk spreekt en veel bredere doelgroep aan.

Dat was de latere positionering van het merk die later weer losgelaten is. Eind jaren 80 toen Seat door VW werd ingelijfd, was Seat vooral een licentiebouwer van Fiatmodellen en later met de komst van de Ibiza was de 'value for money' van toepassing: behoorlijk luxe uitrusting voor een redelijk lage prijs, en steeds meer VW-techniek. De eerste Ibiza's hadden gammele schakelaars en onlogische bediening: bijvoorbeeld claxon bediende je met een hendeltje links van het stuur, zodat het me af en toe gebeurde dat ik bij in- of uitstappen met mijn knie de claxon raakte (en die stond continue onder spanning dus iedereen in de buurt hoorde dat ook). Ook de satellietschakelaars aan het stuur waren krakkemikkig, en bij de eerste lichte facelift zijn de satellietschakelaars verdwenen en kwamen er VW-schakelaars in het dash, en de claxon op het stuur.
 

Cordoba

Forumguru
Volkswagen had toen eigenlijk alleen de Kever en heeft Audi modellen als Volkswagen op de markt gebracht, de Polo en de Passat.

Dat is toch echt onjuist: behalve de kever en de VW bus (bedacht door Ben Pon) was er de 1500 ponton (sedan) de 1600 TL (coupe) en de 1600 Variant in de tweede helft van de jaren 60, daarnaast in kleinere aantallen VW Karmann Ghia (verschillende generaties) en volgens mij komt ook de Iltis uit die periode. De buggy's zoals de Ruska buggy op kever-basis mag je eigenlijk niet als echt VW-produkt zien.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik me van NSU uit mijn jeugd herinner is inderdaad de Prinz, de Ro 80 heb ik nooit veel op straat zien rijden.

Wat Audi betreft: in mijn geboortedorp zat een Auto-Union dealer die later Audi-dealer en vrij snel daarna VW-Audi dealer is geworden. Auto-Union is ver voor 1985 omgedoopt in Audi, de Audi 50, 60, 80 enz. zijn uit de jaren 70 (ik schat 1973-1974), en volgens mij is de naamsverandering ook ongeveer uit die tijd en zeker niet van 1985.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat was de latere positionering van het merk die later weer losgelaten is. Eind jaren 80 toen Seat door VW werd ingelijfd, was Seat vooral een licentiebouwer van Fiatmodellen en later met de komst van de Ibiza was de 'value for money' van toepassing: behoorlijk luxe uitrusting voor een redelijk lage prijs, en steeds meer VW-techniek. De eerste Ibiza's hadden gammele schakelaars en onlogische bediening: bijvoorbeeld claxon bediende je met een hendeltje links van het stuur, zodat het me af en toe gebeurde dat ik bij in- of uitstappen met mijn knie de claxon raakte (en die stond continue onder spanning dus iedereen in de buurt hoorde dat ook). Ook de satellietschakelaars aan het stuur waren krakkemikkig, en bij de eerste lichte facelift zijn de satellietschakelaars verdwenen en kwamen er VW-schakelaars in het dash, en de claxon op het stuur.

een claxon op een hendel was vroeger vrij normaal. Met name Franse auto's hebben dat lang gehad. Ik vond het altijd irritant en onlogisch, want als je iemand in een noodsituatie met de claxon wilde waarschuwen, deed je meestal je licht aan.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat is toch echt onjuist: behalve de kever en de VW bus (bedacht door Ben Pon) was er de 1500 ponton (sedan) de 1600 TL (coupe) en de 1600 Variant in de tweede helft van de jaren 60, daarnaast in kleinere aantallen VW Karmann Ghia (verschillende generaties) en volgens mij komt ook de Iltis uit die periode. De buggy's zoals de Ruska buggy op kever-basis mag je eigenlijk niet als echt VW-produkt zien.

Dat was net voor mijn tijd. Maar echt dik in de populaire modellen zaten ze niet en de Polo en Passat zijn hun leven begonnen als Audi dus.
 

Cordoba

Forumguru
Passat was een coupe, en die had Audi destijds helemaal niet. VW 1500/1600 en hun opvolgers de 411 en 412 waren veel algemener in het straatbeeld dan welk model Audi/Auto Union ook. Daarnaast is de Passat voorafgegaan door de K-70 en dat was eigenlijk de sedanversie van de Passat, en de allereerste VW met vloeistofgekoelde motor. (dus voor de Polo).

Ik die tijd waren er bovendien weinig populaire modellen per merk (maar wel veel meer merken). Een merk als Vauxhall zag je destijds vaker dan Auto-Union. Auto-Union zag je nauwelijks meer dan een merk als Scaldia, en vergelijkbaar met een merk als Borgward. Het was een tijd dat een merk maar één of hooguit een paar populaire modellen had.
 

micky

Forumguru
@Noord26 dat klopt, het artikel schrijft over het feit dat de restwaarde van Skoda's tegenwoordig ook hoger ligt, dus ik kan me voorstellen dat het nu niet meer opgaat.

Overigens was mijn moment van bestellen aan het eind van de levensduur van de S2 en moest de Passat de weg op in NL, ik denk dat het verschil daardoor te verklaren is.

@micky, niet alleen de Passat en A4 zijn duurder geworden, de verschillende Skoda modellen zijn evengoed duurder geworden.

Dat bedoel ik ook kijk naar de prijs van mijn O3 en dat was een 1,6tdi


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat was toch niet je eerste van dertien met trekhaak
Nee, de tent met toebehoren lang netjes voorin...

Mijn eerste trekhaak zat op een Kever 1200N uit 1970 (de 34-35-ME), van dienstwege verstrekt door mijn werkgever.

<edit> Ook wel een leuk detail: nieuwprijs van die kever was ƒ 5.418,20 of € 2.458,67 (opties: geen).
Bijtelling ook geen, want ik viel toen nog buiten de aangifteplicht... :D
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan