sorry hoor, maar als je dit veel geld vind voor de geleverde dienst???? de monteur die er aan werkt moet ook nog een boterham kunnen kopen toch? Liefst met iets er op!Op de keper beschouwd een belachelijk bedrag voor het vervangen van olie en een paar filtertjes. Maar ja, de dealer moet ergens aan verdienen, niet?
Wat dan precies? Graag concreet. Lijkt me niet dat er bij 30k al remblokken oid worden vervangen.Beetje kort door de bocht. Er wordt wel iets meer gedaan dan alleen een beetje olie verversen. Een goede garagist zorgt ook dat het voor de klant duidelijk op de factuur staat wat er allemaal gedaan wordt of legt een checklist in de auto.
Het arbeidsloon vind ik nog niet het grootste probleem, de prijzen van onderdelen zijn dat wel. Als de fabrikant de helft van de prijzen voor onderdelen zou berekenen die een dealer ervoor vraagt, zou er geen enkele auto meer verkocht worden. Dan zou bijvoorbeeld een Citigo van 10.000 euro ineens 50.000 euro kosten.Sorry, nog 1 maal offtopic en dan stop ik.
Ik maak een opsomming:
Huur garagepand: 2800 euro
Energiekosten: 400 euro
2 monteurs à 1500 euro netto is totaal 6600 euro bruto
Afschrijving materieel 500 euro
Overige kosten zoals kantine, alarmcentrale met brandmelding, afvoeren gevaarlijke stoffen enz. enz. 1000 euro
Totaal dus 11.300 euro per maand (ik ben ongetwijfeld iets vergeten). Aantal uren aanwezig op de zaak is zo'n 9 uur per dag maar het aantal uren dat je effectief kunt schrijven per persoon is misschien maar 5 omdat je continu mensen te woord staat met vragen (zo gaat dat bij een garagebedrijf), banden oppompen enz. enz. en allemaal 'gratis' klusjes tussendoor doet. Uurtarief is 50 euro dus dan moet je alleen al 220 uur loon schrijven voordat je iets verdient, dat is dus 22 dagen 10 uur per dag loon schrijven om alleen de kosten te dekken.