Eerste beurt

cali05

Forumguru
Vandaag eerste 30.000 km. beurt voor de O3. Geen bijzonderheden behalve dat ze de onderhoudsinterval niet kunnen verzetten naar 2 jaar verder.
kosten 261 euro.
 

ertromp

Forumguru
Kreeg de garage dat niet voor elkaar met de VAS kast? Er is nl een km hoeveelheid of een x aantal dagen aan te geven tot de volgende service.
 
Laatst bewerkt:

cali05

Forumguru
Ze hebben het niet voor elkaar gekregen maar de volgende service is ergens na de zomer dan zullen ze het wel weten schat ik in.
 

Havana

Forumguru
Op de keper beschouwd een belachelijk bedrag voor het vervangen van olie en een paar filtertjes. Maar ja, de dealer moet ergens aan verdienen, niet?
 

CDK

Forumguru
Op de keper beschouwd een belachelijk bedrag voor het vervangen van olie en een paar filtertjes. Maar ja, de dealer moet ergens aan verdienen, niet?
sorry hoor, maar als je dit veel geld vind voor de geleverde dienst???? de monteur die er aan werkt moet ook nog een boterham kunnen kopen toch? Liefst met iets er op!
 

Desperado

Forumguru
Beetje kort door de bocht. Er wordt wel iets meer gedaan dan alleen een beetje olie verversen. Een goede garagist zorgt ook dat het voor de klant duidelijk op de factuur staat wat er allemaal gedaan wordt of legt een checklist in de auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

cali05

Forumguru
Auto heeft anderhalf uur binnen gestaan en is keurig gewassen weer klaargezet. Ik heb elke dag veel plezier van de O3 en weet dat dat geld kost. So be it om het maar in goed Nederlands te zeggen.:D
 

Havana

Forumguru
Beetje kort door de bocht. Er wordt wel iets meer gedaan dan alleen een beetje olie verversen. Een goede garagist zorgt ook dat het voor de klant duidelijk op de factuur staat wat er allemaal gedaan wordt of legt een checklist in de auto.
Wat dan precies? Graag concreet. Lijkt me niet dat er bij 30k al remblokken oid worden vervangen.

Algemeen: is het op dit forum verboden een beetje kritisch te zijn ipv dit soort idiote bedragen weg te rationaliseren?

Ik heb helaas geen geld voor een nieuwe Octavia, zou ik er wel een hebben zou ik hem no way bij de dealer in onderhoud doen. Onderhoud bij de dealer staat wat mij betreft gelijk aan geld weggooien. Maar goed, als je een nieuwe auto koopt da gooi je sowieso bakken geld weg dus dan kan 261 euro er ook nog wel bij.

Het businessmodel van dealers is hier ook op gebaseerd: op nieuwprijzen zitten nauwelijks marge; het geld wordt in de werkplaats verdiend.
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Zal wel moeten als je docent bent ;)

Het valt me gewoon hoe makkelijk sommige mensen over (voor mij dan) toch grote sommen geld. Zo kwam ik deze week op de schaatsbaan iemand tegen die trots meldde dat hij 60 euro had afgedongen op een set winterbanden+velgen voor zijn 10 jaar oude s40. Hij betaalde er 900 euro voor bij de dealer.
 
Laatst bewerkt:

Wesly

Senior Member
Tsja, ik heb zelf een garagebedrijf voor de tweewielige. Wat mij verbaast is dat voor een keurig geservicede woon/werk-wieler mijn twee uur arbeidsloon plus onderdelen (a totaal zo'n 200 euro) vaak zuchtend uit de binnenzak van een 700 euro kostende winterjas word getrokken alvorens de klant daarna de rest van zijn geld aan de castelijn geeft na een etentje of een avondje stappen.
 

skodagk

Nieuw lid
Kan me wel vinden in de houding van Havana1982, en bij een eerste beurt vind ik 260 euro ook veel. Olie kost volgens slechts een paar tientjes, laat er dan nog een paar filters bij komen en een snelle inspectie, en qua onderdelen zit je beneden de 100 euro.
Ik doe al jaren lang zelf het onderhoud van mijn auto (corrola uit 1990 met 350.000 km) en die ziet afgezien van de verplichte APK nooit een garage. Ik ben van plan om precies hetzelfde te gaan doen met mijn nieuwe O3. Ik zeg niet dat de prijzen van een werkplaats absurd hoog zijn, maar voor hetzelfde geld (of veel minder :D doe ik het liever zelf. Natuurlijk moeten ze verdienen aan hun klanten, maar dat neemt nog steeds niet weg dat je veel geld moet neer tellen voor zaken die je vaak ook goed zelf kunt doen.
 

turboturbo

Forumguru
De fietsenmaker vraagt hier ook 15,- voor een band lappen (hij 'lapt' dan alleen niks, er komt een nieuwe binnenband in)
Ik begreep eerst niet dat mensen dat ervoor betalen.

Ikzelf kan dat voor resp. voor 0,25 (lappen) of voor 5,50 (nieuwe binnenband)

Maar nu snap ik het wel. Tijd is ook geld en naarmate je het drukker krijgt is het je de tijd die het kost niet waard.
En evt de zere vingers, en een verknalde rug, want ik doe alles op de grond op de straat omdat ik geen ergonomische fietswerkplaats heb ;)

Denk dat je dat ook kunt vergelijken met een auto. Je betaalt slechts voor een klein beetje de materialen, meer voor de service of het gemak...

Wat voor de éen een simpel klusje is, is voor de ander abracadabra - óf de investering in tijd en vieze vingers niet waard....
 
Laatst bewerkt:

Wesly

Senior Member
Sorry, nog 1 maal offtopic en dan stop ik.

Ik maak een opsomming:

Huur garagepand: 2800 euro
Energiekosten: 400 euro
2 monteurs à 1500 euro netto is totaal 6600 euro bruto
Afschrijving materieel 500 euro
Overige kosten zoals kantine, alarmcentrale met brandmelding, afvoeren gevaarlijke stoffen enz. enz. 1000 euro

Totaal dus 11.300 euro per maand (ik ben ongetwijfeld iets vergeten). Aantal uren aanwezig op de zaak is zo'n 9 uur per dag maar het aantal uren dat je effectief kunt schrijven per persoon is misschien maar 5 omdat je continu mensen te woord staat met vragen (zo gaat dat bij een garagebedrijf), banden oppompen enz. enz. en allemaal 'gratis' klusjes tussendoor doet. Uurtarief is 50 euro dus dan moet je alleen al 220 uur loon schrijven voordat je iets verdient, dat is dus 22 dagen 10 uur per dag loon schrijven om alleen de kosten te dekken.
 

Desperado

Forumguru
Nog 1 van mij erbij dan; Zoals ik al zei geeft een goede garagist op de factuur aan of met een inspectierapport wat hij allemaal doet. Auto rijden kost geld en niet iedereen kan dat betalen. Maar om dan maar te zeggen dat ze onzin verkopen vind ik te kort door de bocht. Maar dat is inmiddels hierboven wel duidelijk uitgelegd wat die onzin inhoudt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

cali05

Forumguru
Nog één reactie van de topicstarter dan. Wanneer ik een auto kan aanschaffen in deze prijsklasse dan weet ik ook dat er kosten aan verbonden zijn. Ik geniet van de O3 en rijd er elke week 1000km. mee, dan blijft er weinig tijd over om te sleutelen. Heb jaren een klassieke kever gehad en sleutelde daar graag aan, kever van de hand gedaan a.g.v. gebrek aan tijd en ruimte. Dus tijd en gemak mogen wat mij betreft geld kosten.
@havana1982, Het onderwijs wordt ook niet bekostigd op basis van klein materiaal daar zit ook een gebouw omheen, verlichting, conciërges, administratief personeel etc. Ik heb me laten vertellen dat elk lesuur al gauw 150 euro kost als je alles meerekent.
 

Tom RS

Forumguru
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar ik wil wel even mijn ervaring delen met mijn vorige auto (Seat Leon Fr). Ik ben voor de onderhoudsbeurten 2 jaar bij de dealer geweest die de auto aan mij geleverd heeft en daar waren de prijzen telkens rond de 260 euro. Daarna nog 2 jaar op onderhoud geweest bij een andere dealer (wegens ernstige disputen met de andere dealer) en daar bleken dezelfde onderhoudsbeurten (identieke facturen) ineens maar 118 euro te kosten! Verschil zat hem in het uurloon (38 t.o.v. 62 euro) de prijs van de olie (15 euro per liter verschil, zelfde soort olie) en het aantal gewerkte uren (half uur t.o.v. anderhalf uur). Beiden waren officiele merkdealers, de ene wel een bling-bling garage waar je de sleutels af moest geven en je auto uit het zicht verdween en je een koffie kreeg, de andere een kleine werkplaats waar je naast de mekanieker mocht blijven staan en alles kon volgen. Ik verkies de laatste, koffie heb ik thuis genoeg :D
 

Blackokkie2

Forumguru
Sorry, nog 1 maal offtopic en dan stop ik.

Ik maak een opsomming:

Huur garagepand: 2800 euro
Energiekosten: 400 euro
2 monteurs à 1500 euro netto is totaal 6600 euro bruto
Afschrijving materieel 500 euro
Overige kosten zoals kantine, alarmcentrale met brandmelding, afvoeren gevaarlijke stoffen enz. enz. 1000 euro

Totaal dus 11.300 euro per maand (ik ben ongetwijfeld iets vergeten). Aantal uren aanwezig op de zaak is zo'n 9 uur per dag maar het aantal uren dat je effectief kunt schrijven per persoon is misschien maar 5 omdat je continu mensen te woord staat met vragen (zo gaat dat bij een garagebedrijf), banden oppompen enz. enz. en allemaal 'gratis' klusjes tussendoor doet. Uurtarief is 50 euro dus dan moet je alleen al 220 uur loon schrijven voordat je iets verdient, dat is dus 22 dagen 10 uur per dag loon schrijven om alleen de kosten te dekken.
Het arbeidsloon vind ik nog niet het grootste probleem, de prijzen van onderdelen zijn dat wel. Als de fabrikant de helft van de prijzen voor onderdelen zou berekenen die een dealer ervoor vraagt, zou er geen enkele auto meer verkocht worden. Dan zou bijvoorbeeld een Citigo van 10.000 euro ineens 50.000 euro kosten.
 
Bovenaan Onderaan