Eerste ervaringen met yeti 1.2 TSI DSG 7

Zoals belooft hier onze eerste ervaringen na 1 week en 1100 km. met onze nieuwe Yeti.
Vorige week vrijdag om 11.00 uur de yeti opgehaald bij Verdaat in Eindhoven. Gekozen voor een Skoda yeti vanwege de uitstekende service (aan andere merk auto's) van deze garage gedurende 5 jaar.
We reden voorheen een Renault Twingo, Honda jazz en als laatste een Renault Scenic 2.0 aut., hierop is de vergelijking met de nieuwe yeti gebaseerd.

We hebben gekozen voor de yeti 1.2 met DSG omdat we een vergelijkbare auto als de scenic met hoge zit, ruimte, cruise control en automaat terug wilden.

Even nog getwijfeld over de power van een 1.2 TSI motor maar deze twijfel is inmiddels vervangen door enthousiasme.:xyxthumbs:
Deze motor is levendiger als de 'ouderwetse' 2.0 motor van Renault.
Deze week onder alle omstandigheden de yeti uitgeprobeerd. O.a. door een stevige rit op buitenweggetjes in de Ardennen met stevige klimpartijtjes en dalingen. En een 'boodschappendag' volgestouwd met 4 volwassenen plus een baby, kinderwagen en boodschappen voor 1 week voor 3 gezinnen.

De resultaten op een rijtje:
- Zeer comfortabele auto door heerlijk zittende en goed ondersteunende stoelen.
- Zeer goede en eenvoudig werkende radio (swing) met extra speakers achterin.
- Heel stille en soepele motor (uitgeprobeerd tot 150 km per uur) die bij 120 km per uur 2500 toeren draait. (Renault 3500 toeren)
- Goed werkende airco (ook bij regen) en ventilatiesysteem.
- Praktische ruimte en indeling waardoor zeer geschikt als 'gezinsauto'
- Prima wegligging en vering niet te stug. (stugger als de scenic maar veel soepeler als de honda jazz)
- Sturen is heerlijk, niet te licht, direct, korte(re) draaicirkel dan de scenic, en een goed gevoel met de weg.
- Prima overzicht op het verkeer door hoge zit, groot ruitoppervlak en uitstekende verlichting.
- Een gemiddeld verbruik op dit moment (bij 1100 km. onder wisselende omstandigheden) van 7.3L/100km ofwel 1 op 13,6. Ter vergelijk de scenic verbruikte gemiddeld 1 op 10,5. Ik verwacht zodra de yeti wat meer kilometers gemaakt heeft dat het verbruik nog verder zal zakken.
- De DSG bak schakelt inderdaad heel vlug op naar de 7e versnelling bij ongeveer 65 km per uur. Wanneer je dan snel wilt doortrekken (bijvoorbeeld bij inhalen) duurt het eventjes voordat hij je in de stoelen drukt, hij moet dan nl. even terugschakelen. Ik ervaar dat als even wennen maar zeker niet als een nadeel. Ook de Scenic (4 traps automaat) heeft hier 'last' van. Maar het schakelen gaat zo ontzettend soepel en gelijkmatig dat 'handmatige' bediening voor ons echt niet nodig is. Wel heb ik in de bergen de handmatige bediening even ter hand moeten nemen omdat hij bergafwaarts dreigde te gaan 'bolderen' d.w.z. snel oplopende snelheid doordat hij in z'n 7e trap de berg afliep. Dit was op een scherpe afdaling op een B weggetje in de Ardennen. (percentage stond er niet bij) Over het algemeen kon ik gewoon blijven rijden in de D stand zonder toe- of afname van de ingestelde snelheid op de cruise control. Ik denk dat ik dit even verder moet gaan uitproberen voordat ik de caravan erachter ga hangen.
- Als laatste kan ik vermelden dat ik al veel positieve reacties en kijkers heb gehad.

Wij hebben op basis van de Yeti 1.2 DSG 'action plus' de auto verder opgeplust met:
- Radio Swing met middenarmsteun (en externe aansluiting) en extra speakers achter
- cruise control
- afstandsbediende portiervergrendeling
- spatlappen (zeker bij besmettelijke kleuren (wit) aan te raden)
- vaste trekhaar voor de caravan/fietsdrager
- dakdragers voor de kano
Hierdoor bleef de prijs acceptabel (rijklaar €25.700) en behielden we zwarte handgrepen en spiegels die wij mooier vinden bij een witte kleur dan de meegespoten versies bij de 'ambition'

Ik zal regelmatig mijn ervaring updaten, vooral nadat ik de caravan erachter heb gehangen. Ouwehippie zal dat denk ik ook wel doen.

Falcon

Donateur
Dat 'bolderen' zou volgens mij ook opgevangen moeten worden door de hillholdcontrol-ast.?

EdK

Forumguru
Kijk dat zijn nu eens rijervaringen waar we met zijn allen wat aan hebben.
Hoop met meerdere neem ik aan dat je de ervaringen zo uitgebreid blijft delen met ons lezers van dit forum

Verder veel rijplezier verder met de Yeti

corsaar

Senior Member
De eerste indruk van mijn yeti 1.2 DSG 7 Elegance

De laatste 15 jaar reden wij Opel Astra 1.6, het laatste jaar echter een Corsa 1.2
Easytronic een enorme teleurstelling reed wel aardig maar schokte te veel en vond ik vooral te klein.
Dus op zoek naar een andere auto, na veel omwegen liep ik per ongeluk een Skoda dealer binnen.
Ik een fel tegenstander van het merk Skoda (beeldvorming)was vrij vlot om toen ik de yeti zag en een ritje maakte.
Nu na 4 dagen een groeiend enthousiasme wat een prettig geluidsarm motortje.
Je zit als een vorst in deze stoelen vele malen beter dan de Opel.
De radio bolero bevalt heel goed veel mogelijkheden en een beter geluid dan mijn huisinstallatie.
(komt door de kleine ruimte in de auto)
De klimaat control airco is nog even uitvogelen, mijn vrouw heeft nog koude voeten.

Het drie spaak stuur ligt prettig in de hand. Na 650 km valt het gebruik nog wat tegen maar dat zal
wel beter worden dan de huidige 1 op 11 km het is nieuw en er wordt nog wel eens met het gas gespeeld.
Ik kan het voordeel van de parkeerhulp nog niet vinden maar dat komt misschien nog het gaat me niet snel genoeg.
Bij de aflevering vond ik de chromen sierstukjes van de uitlaat te ver onder de auto zitten. (te kort afgezaagd)
Dit levert nog wat gesteggel op. De monteur zegt dat het volgens de voorschriften zit, maar ik heb bij andere Yeti, s gezien dat ze langer zijn.
Conclusie een fantastische aankoop. De paar minpuntjes worden misschien wel opgelost.
Wordt vervolgd.

Bovenaan Onderaan