Eerste indruk Seat Ibiza Ecomotive ST 1.2 TDI

sitechris

Donateur
Heb vandaag een ritje gemaakt in de gloednieuwe leaseauto van een collega, een Seat Ibiza ST Ecomotive 1.2 TDI, de 14% schraapversie. Om positief te beginnen. Uitrusting van zijn leasert is echt dik op orde. Full option. Om te beginnen een verrassend mooi weggewerkt Pioneer navigatiesysteem (met dikke subwoofer), leren sportstoeltjes, stoelverwarming, regensensor, dimmende spiegel, parkeerpiepers, elektr. verstelbaar en inklapbare spiegels, climate control etc etc. Echt een dikke uitrusting. En om eerlijk te zijn doet dat wel wat met de auto. Was mijn eerdere ervaring met de Ibiza op gebied van interieur erg negatief, ik draai nu wel een beetje bij. Deze versie had donker interieur en dan ziet het er net wat beter uit. Valt het harde plastic minder op. Bouwkwaliteit is op zich niet slecht. Nog geen kraakjes en piepjes kunnen ontdekken. En laten we eerlijk zijn, als je plaatsneemt op leren stoelen geeft dat toch wel een bepaald gevoel van luxe. Maar het niveau van de VW Polo haalt Seat niet. Het goedkope plastic op stuurwiel is daar een voorbeeld van.

Wat vind ik verder positief: de sportstoelen zitten lekker en de auto voelt tijdens rijden opvallend volwassen aan. Stuurt en rijdt op snelweg voldoende stabiel en comfortabel. Auto is wat stugjes geveerd, maar ik vind dat persoonlijk wel prettig. In de bochten is de auto overigens minder in zijn nopjes, glijdt wel erg snel weg over de voorbandjes. Maar gewoon als snelwegcruiser is het prima te doen qua wegligging, zitcomfort en besturing.

Grootste plus: de kosten......deze dikke versie kost de berijder netto gewoon geen reet dankzij de 14%. Houd je aardig wat geld over voor andere zaken.

Dan nu over de motor: de veelbesproken 1.2 TDI. Wat ik er van vind: tsja.....op zich is de auto in NL wel te rijden, gelukkig dat je nog wel wat trekkracht voelt. Maar het houdt zeker niet over. Boven de 140 kost het geduld om door te akkeren naar de 160. Een heuveltje nemen (viaduct omhoog) is ook een uitdaging, want dan versnel je niet meer. Nu was dit exemplaar nog wel vers, maar je moet echt met geduld en beleid rijden. Ik zou motor zeker laten chippen, kun je net wat makkelijker en soepeler accelereren zonder dat je direct opgejaagd wordt door ongeduldige medeweggebruikers. Turbogat onder de 2000 RPM vind ik nog wel meevallen, merk je eigenlijk alleen als je met 60 km/h volgas geeft in 5e versnelling. Dan gebeurt er niks. In lagere versnellingen is turbogat minder irritant, omdat je sneller op de 2000 RPM komt. Zuinig is de auto zeker niet, ritje Venlo - Nijmegen gaf gemiddeld verbruik van 1 op 18 en een beetje. En heb niet eens overdreven hard gereden. Tempo 130 max met een enkele uitschieter. Nu heeft dit ook met versheid van auto te maken, maar 1 op 30 lijkt me lastig te halen. Of je moet echt 90 rijden in slipstream van vrachtwagens.

Wat me ook klein beetje tegenvalt is geluidsproductie. Windgeruis en motorgeluiden dringen wel het interieur door. Merk je toch dat je in kleinere klasse rijdt. Dat merk je ook op de achterbank, beenruimte daar houdt niet over. Kofferruimte is overigens wel weer ok. Remgevoel vind ik voor verbetering vatbaar. Je moet pedaal erg diep intrappen voor gewenste vertraging. Is even wennen, maar verkeek me een paar keer daarop.

Subjectief hoofdstuk vind ik uiterlijk, maar ik wil het toch wel even kwijt. Als ik de Ibiza ST vergelijk met grootste concurrent - de Fabia Combi - dan vind ik de Ibiza echt way better looking dan de Fabia. Design is gewoon veel beter in verhouding. Wat lager, strakker en veel minder oubollig. Auto ziet er best strak en presentabel uit.

Al met al conclusie is toch positief. Natuurlijk heeft deze auto wel wat minpunten. Kwaliteit materialen, de 75 pk motor, rijgeluiden en beperkte ruimte zijn minpuntjes. Maar als je naar kosten en value for money kijkt, is dit echt een goede aanbieding. Rijdt volwassen, kost geen drol, is lekker dik uitgerust (iig deze versie), audio klinkt goed, sportstoelen zitten lekker. En kost nogmaals geen drol in de bijtelling! Ben eigenlijk best wel te spreken over deze auto. Als je van A naar B wilt zonder al te veel opsmuk, is dit een prima en verstandige keus.
 
Ik heb een 1.2Tdi Ibiza paar keer als leenauto meegehad en kan mijn ervaring helemaal met je delen. Mooie review van deze auto.
 
de 14% Ibiza en Fabia blijven uiteindelijk dezelfde autos met andere bovenkantjes...
Heb ze allebei proefgereden maar heb de hoofdruimte achter en iest meer bagageruimte zaarder laten wegen dan een iets beter uiterlijk

Ik rijd dus nu een 14% fab.... En gemiddeld 1:26 nu in veel ww verkeer op ring Rotterdam, dus nooit 130:(
 
E

Ex-lid 2926

Mooie review. Sinds begin dit jaar heeft mijn vader zo'n Ibiza ST Ecomotive in bezit. In de style uitvoering met alu kleurige dakrails ziet deze zwarte ST er prima uit.
Stoelen zitten goed. Voorin meer dan voldoende ruimte. Alleen die standaard audioinstallatie is qua bediening een ramp. Mijn vader is de 80 al gepasseerd, maar nog heel vitaal, maar kan absoluut geen vrienden worden met moderne digitale displays en menusystemen.
Voor normaal gebruik is de driecilinder TDI krachtig genoeg. Qua koppel beter dan de meeste tot voor kort moderne 1.6 benzinemotoren. En op constante snelheid is de auto ook mooi stil. Verbruik valt een beetje tegen. Mijn Octavia TDI is vrijwel net zo zuinig.
Mijn vader had ook proefgereden een Fabia Greenline, maar vond die rumoeriger dan de Seat. Geluidscomfort van de Seat gaf voor hem de doorslag.
 

My1stIbi

Actief lid
Ik rij sinds aug. 2010 in de Ecomotive ST en vind 't een prettige auto. De motor is wat wennen, maar als je door hebt waar z'n vermogen zit rij je bij het stoplicht de gemiddelde mede weggebruiker zoek.
Wegglijden op de voorwielen en windgeruis heb ik zelf geen last van, maar ik was een Xantia gewend. Misschien was de bandenspanning te laag? (ik rij met 2.9bar).
En de Polo is misschien netter afgewerkt, maar ook een stuk kleiner. Bij de proefrit viel de (been)ruimte me tegen en het zicht vooruit, ik keek tegen de achteruitrijspiegel aan. (met 1.82m ben ik ook weer niet zó lang...)
Nu 24k op de teller, verbruik daalt de laatste tijd wat, nu 1:22,4. Van de zomer 1:23,nogwat, een tijdje 1:24. Op de snelweg rij ik meestal niet harder dan 100, daarboven gaat ie snel meer verbruiken.
De Fabia is zeker praktischer en ruimer, maar van de drieling vonden we tijdens de proefritten, de Ibiza het lekkerste rijden. En 't Seat smoeltje heeft wel wat. :)
Alles bij elkaar zeer tevreden met de auto.
 

___JC___

Forumguru
De motor is wat wennen, maar als je door hebt waar z'n vermogen zit rij je bij het stoplicht de gemiddelde mede weggebruiker zoek.

Sorry, ik snap best dat je voor een goedkope auto kiest met veel ruimte, maar dit gaat er bij mij echt niet in. Ik heb het even op gezocht en 0 naar 100 is 14,6 seconden, hallo, 95% van de auto's op de weg is sneller. Met heel veel moeite kan je de gemiddelde weggebruiker bijhouden, maar je rijdt nog geen fietser zoek met zo een ding. :) Ik denk dat ie misschien iets sneller aanvoelt dan ie is (meestal bij een diesel) en dat je nog nooit iemand getroffen hebt die gas geeft bij het stoplicht.
 

My1stIbi

Actief lid
Sorry, ik snap best dat je voor een goedkope auto kiest met veel ruimte, maar dit gaat er bij mij echt niet in. Ik heb het even op gezocht en 0 naar 100 is 14,6 seconden, hallo, 95% van de auto's op de weg is sneller. Met heel veel moeite kan je de gemiddelde weggebruiker bijhouden, maar je rijdt nog geen fietser zoek met zo een ding. :) Ik denk dat ie misschien iets sneller aanvoelt dan ie is (meestal bij een diesel) en dat je nog nooit iemand getroffen hebt die gas geeft bij het stoplicht.
Ik heb het over mijn ervaring, dat dat er bij jou niet in gaat, tja...
In de stad rij ik meestal geen honderd, dus die 14,6 seconden zijn niet helemaal representatief. Ook sta ik niet vaak naast fietsers bij een sprintje...
Mogelijk gaat 99% van de auto's sneller naar de 100, alleen is dat m.i. niet de normale manier van optrekken bij het stoplicht. Daarom slaan dit soort cijfers ook nergens op.

Als je de Ecomotive normaal behandelt, een beetje zuinig probeert te rijden, nee dan rij je niet echt mee met de gemiddelde weggebruiker. Echter, als je 'm in het gebied weet te houden waar de motor maximaal koppel levert, dan rij je wel degelijk sneller weg als de rest! Ik geef hiermee aan dat het dus wél kan met deze motor.
Ik heb het niet over een dragrace over 400m, dan leg je 't af met de 1.2 TDi. Maar iedere keer weer die opmerkingen dat 't ding niet vooruit te branden is vind ik echt onzin. Die mensen hebben nooit met deze auto's gereden of voelen de motor niet aan.
 

___JC___

Forumguru
Kijk dat bedoel ik, bloedserieus en een volledig scheef beeld van de werkelijkheid. :)

Cijfers liegen niet en zoals gezegd hij zal best vlot aanvoelen, waarheid is dat als iemand naast je ook echt gas geeft je helemaal niks zoek rijdt. Denk je dat ie 0-50 opeens heel veel sneller is dan andere auto's en dat daarna de fut eruit is? Het feit dat je in de stad geen 100 rijdt betekent niet dat de acceleratiecijfers opeens niet meer representatief zijn. Die cijfers zijn niet op basis van de 'normale' manier van optrekken, maar op basis van de snelste. Sneller kan dus feitelijk niet. Maar goed ik begrijp dat jij de motor gewoon 'beter aan voelt' dan de fabrikant? :)

Zo een ding is gewoon niet heel snel. Daar koop je m ook niet voor, waarom zou je eigenlijk stoplichtsprintjes doen met een Ecomotive in vredesnaam?!?
 

van_der_P

Senior Member
Ik ben het My1stIbi@ eens.
Kunnen de heren met die 'snelle'(lease) auto's mij eens uitleggen wat de meerwaarde is, om 3 a 4 tellen sneller bij de 100 km te zijn:ahum::crazy: ?.
De tijd van de 2CV, R4, 200D(65pk) en andere, ligt nog niet eens zo heel ver achter ons. Als je de wind tegen had kon je het inhalen van die vrachtauto beter laten.
M.a.w waar hebben we het over, laat iedereen toch in zijn waarde. Het is toch niet nodig je te moeten verantwoorden op een forum om de keuze die je gemaakt hebt.
 

My1stIbi

Actief lid
waarheid is dat als iemand naast je ook echt gas geeft je helemaal niks zoek rijdt
Dat zeg ik ook helemaal niet (zie m'n opmerking over een dragrace).
Maar als ik in de spiegel kijk en ik zie de afstand tussen mij en de auto achter me groter worden, dan voelt dat toch niet alleen sneller, dan is de versnelling ook groter?! Als je dat wat kleurrijk uitdrukt zou je dat zoek rijden kunnen noemen.
Normaal komt de motor nauwelijks boven de 3000 tpm. Ik laat 'm af en toe wat meer toeren draaien om 'm niet te lui te laten worden/schoon te maken.
En nee, hij is niet snel dat heb ik dacht ik ook al aangegeven. Maar als je 'm de sporen geeft gaat ie sneller dan iedereen maar klakkeloos van elkaar aanneemt. Als je 't dan toch over een scheef beeld van de werkelijkheid hebt...
En acceleratie over 0-100 zegt maar beperkt iets over de acceleratie van 0-50. Kan je zelf ook bedenken. (hoop ik)
En nogmaals, als het mijn ervaring, lees waarneming, is dat de afstand groter wordt tot m'n achterligger bij het optrekken, dan heb je aan dit soort absolute cijfers niet zoveel.

@van_der_P: het gaat 'm niet zo zeer over het verantwoorden van een keuze als wel het een keer tegenspreken van de tendentieuze opmerkingen over de traagheid van de Ecomotive. Al blijkt het lastig om zoiets te doorbreken.
 

sitechris

Donateur
Ik heb erin gereden en ik quote mezelf nog even over de motorisering. Komt overeen met wat JC zegt. Door de turbo lijkt het voor je gevoel wat sneller te gaan, maar het blijft imo behelpen.

Dan nu over de motor: de veelbesproken 1.2 TDI. Wat ik er van vind: tsja.....op zich is de auto in NL wel te rijden, gelukkig dat je nog wel wat trekkracht voelt. Maar het houdt zeker niet over. Boven de 140 kost het geduld om door te akkeren naar de 160. Een heuveltje nemen (viaduct omhoog) is ook een uitdaging, want dan versnel je niet meer. Nu was dit exemplaar nog wel vers, maar je moet echt met geduld en beleid rijden. Ik zou motor zeker laten chippen, kun je net wat makkelijker en soepeler accelereren zonder dat je direct opgejaagd wordt door ongeduldige medeweggebruikers. Turbogat onder de 2000 RPM vind ik nog wel meevallen, merk je eigenlijk alleen als je met 60 km/h volgas geeft in 5e versnelling. Dan gebeurt er niks.

Overigens....mijn collega heeft deze auto laten chippen. Dat is echt een fijn verschil. Nu accelereert de TDI wel normaal richting 160 km/h. Turbogat onder de 2000 RPM is er nog wel, maar in iets mindere mate. Auto pakt net wat sneller en feller op. Acceleratie 0-100 scheelt dik 2,5 seconden. Geloof me, dat voel je!

@van_der_p: je hoeft je zeker niet te verantwoorden voor welke auto je rijdt, hier wordt alleen gereageerd op een feitelijke onjuistheid van My1stIbi: maar als je door hebt waar z'n vermogen zit rij je bij het stoplicht de gemiddelde mede weggebruiker zoek..

No offense, maar het gemiddelde vermogen in een auto tegenwoordig ligt rond de 120 pk. Mijn Octavia 1.4 TSI met 122 pk is echt veel en veel sneller dan de Ibiza Ecomotive 1.2 TDI (die ik dus uitgebreid heb gereden). In iedere versnelling en bij ieder toerental.
En natuurlijk wordt er op een dergelijke onjuistheid gereageerd. Is echt niet persoonlijk en heeft niets te maken met je auto. Als ik hier ga beweren dat mijn Golf GTI sneller van 0-200 sprint dan een C63 AMG word ik hier ook (terecht overigens) op aangesproken. Dat is namelijk ook gewoon een feitelijke onjuistheid.
 

sitechris

Donateur
Ik ben het My1stIbi@ eens.
Kunnen de heren met die 'snelle'(lease) auto's mij eens uitleggen wat de meerwaarde is, om 3 a 4 tellen sneller bij de 100 km te zijn:ahum::crazy: ?.
.

Interessante vraag, deze verdient antwoord:
Pedal to the metal is een fantastisch gevoel in een auto met power! Snelheid fascineert, begeestert, verwondert. Pure sensatie. Harmonie tussen mens en machine. De verantwoordelijkheid om 110% geconcentreerd te zijn (en de kick die dat geeft). De gasrespons, het geluid van een goed blok/uitlaat (niet de moulinex sound van een 1.4 TSI-tje), het gevoel als je snel en goed overschakelt naar weer een nieuwe versnelling. The list goes on and on. Hard rijden is echt geweldig leuk om te doen.

Overigens....om alvast wat antwoorden voor te zijn. Ja.....hard rijden moet je alleen doen op de plaatsen daar waar het kan. Dus niet in de bebouwde kom, bij slecht weer, op gevaarlijke provinciale wegen, als het druk is etc etc etc. En zorg altijd dat je auto in topconditie is als je op de Autobahn gaat knallen. Banden op spanning, voldoende profiel, je remmen moeten top zijn etc etc.

Maar mss zeggen beelden meer dan woorden, kijk dan maar eens op mijn Youtube kanaal, vol met home made video's. http://www.youtube.com/user/sitechris/videos
 

Hetzer

Forumguru
Ik snap de heren wel, over de beleving van de 1.2 tdi.
Hij word over afgeschilderd als uber traag, een 1.9 sdi zou nog sneller gaan.
Nou dat is niet het geval, ik heb ze beide gehad.
De traagheid komt imho door de eerste en tweede versnelling, daarna boven de 2000 toeren wil het best.
Je merkt het verschil echt goed als je van de 1.2 tdi, bevoorbeeld overstapt naar een 1.2 tsi zoals in mijn geval.
Daar kun je in zijn twee vlot door acceleren naar de 100, en merk je goed wat je mist bij de 1.2 tdi.
Zal ook wel te maken hebben met de versnellingsbakvan de 1.2 tdi eco uitvoering?
Heeft de normale 1.2 tdi een andere versnellingsbak???
 

sitechris

Donateur
Verschil is ook dat de 1.2 tsi een veel bredere powerband heeft. Dat is sowieso erg prettig aan de tsi motoren van VAG. Power begint vaak al bij 1500 RPM en duurt tot 6000. Dat is fijn rijden.
 
Bovenaan Onderaan