sitechris
Donateur
Heb vandaag een ritje gemaakt in de gloednieuwe leaseauto van een collega, een Seat Ibiza ST Ecomotive 1.2 TDI, de 14% schraapversie. Om positief te beginnen. Uitrusting van zijn leasert is echt dik op orde. Full option. Om te beginnen een verrassend mooi weggewerkt Pioneer navigatiesysteem (met dikke subwoofer), leren sportstoeltjes, stoelverwarming, regensensor, dimmende spiegel, parkeerpiepers, elektr. verstelbaar en inklapbare spiegels, climate control etc etc. Echt een dikke uitrusting. En om eerlijk te zijn doet dat wel wat met de auto. Was mijn eerdere ervaring met de Ibiza op gebied van interieur erg negatief, ik draai nu wel een beetje bij. Deze versie had donker interieur en dan ziet het er net wat beter uit. Valt het harde plastic minder op. Bouwkwaliteit is op zich niet slecht. Nog geen kraakjes en piepjes kunnen ontdekken. En laten we eerlijk zijn, als je plaatsneemt op leren stoelen geeft dat toch wel een bepaald gevoel van luxe. Maar het niveau van de VW Polo haalt Seat niet. Het goedkope plastic op stuurwiel is daar een voorbeeld van.
Wat vind ik verder positief: de sportstoelen zitten lekker en de auto voelt tijdens rijden opvallend volwassen aan. Stuurt en rijdt op snelweg voldoende stabiel en comfortabel. Auto is wat stugjes geveerd, maar ik vind dat persoonlijk wel prettig. In de bochten is de auto overigens minder in zijn nopjes, glijdt wel erg snel weg over de voorbandjes. Maar gewoon als snelwegcruiser is het prima te doen qua wegligging, zitcomfort en besturing.
Grootste plus: de kosten......deze dikke versie kost de berijder netto gewoon geen reet dankzij de 14%. Houd je aardig wat geld over voor andere zaken.
Dan nu over de motor: de veelbesproken 1.2 TDI. Wat ik er van vind: tsja.....op zich is de auto in NL wel te rijden, gelukkig dat je nog wel wat trekkracht voelt. Maar het houdt zeker niet over. Boven de 140 kost het geduld om door te akkeren naar de 160. Een heuveltje nemen (viaduct omhoog) is ook een uitdaging, want dan versnel je niet meer. Nu was dit exemplaar nog wel vers, maar je moet echt met geduld en beleid rijden. Ik zou motor zeker laten chippen, kun je net wat makkelijker en soepeler accelereren zonder dat je direct opgejaagd wordt door ongeduldige medeweggebruikers. Turbogat onder de 2000 RPM vind ik nog wel meevallen, merk je eigenlijk alleen als je met 60 km/h volgas geeft in 5e versnelling. Dan gebeurt er niks. In lagere versnellingen is turbogat minder irritant, omdat je sneller op de 2000 RPM komt. Zuinig is de auto zeker niet, ritje Venlo - Nijmegen gaf gemiddeld verbruik van 1 op 18 en een beetje. En heb niet eens overdreven hard gereden. Tempo 130 max met een enkele uitschieter. Nu heeft dit ook met versheid van auto te maken, maar 1 op 30 lijkt me lastig te halen. Of je moet echt 90 rijden in slipstream van vrachtwagens.
Wat me ook klein beetje tegenvalt is geluidsproductie. Windgeruis en motorgeluiden dringen wel het interieur door. Merk je toch dat je in kleinere klasse rijdt. Dat merk je ook op de achterbank, beenruimte daar houdt niet over. Kofferruimte is overigens wel weer ok. Remgevoel vind ik voor verbetering vatbaar. Je moet pedaal erg diep intrappen voor gewenste vertraging. Is even wennen, maar verkeek me een paar keer daarop.
Subjectief hoofdstuk vind ik uiterlijk, maar ik wil het toch wel even kwijt. Als ik de Ibiza ST vergelijk met grootste concurrent - de Fabia Combi - dan vind ik de Ibiza echt way better looking dan de Fabia. Design is gewoon veel beter in verhouding. Wat lager, strakker en veel minder oubollig. Auto ziet er best strak en presentabel uit.
Al met al conclusie is toch positief. Natuurlijk heeft deze auto wel wat minpunten. Kwaliteit materialen, de 75 pk motor, rijgeluiden en beperkte ruimte zijn minpuntjes. Maar als je naar kosten en value for money kijkt, is dit echt een goede aanbieding. Rijdt volwassen, kost geen drol, is lekker dik uitgerust (iig deze versie), audio klinkt goed, sportstoelen zitten lekker. En kost nogmaals geen drol in de bijtelling! Ben eigenlijk best wel te spreken over deze auto. Als je van A naar B wilt zonder al te veel opsmuk, is dit een prima en verstandige keus.
Wat vind ik verder positief: de sportstoelen zitten lekker en de auto voelt tijdens rijden opvallend volwassen aan. Stuurt en rijdt op snelweg voldoende stabiel en comfortabel. Auto is wat stugjes geveerd, maar ik vind dat persoonlijk wel prettig. In de bochten is de auto overigens minder in zijn nopjes, glijdt wel erg snel weg over de voorbandjes. Maar gewoon als snelwegcruiser is het prima te doen qua wegligging, zitcomfort en besturing.
Grootste plus: de kosten......deze dikke versie kost de berijder netto gewoon geen reet dankzij de 14%. Houd je aardig wat geld over voor andere zaken.
Dan nu over de motor: de veelbesproken 1.2 TDI. Wat ik er van vind: tsja.....op zich is de auto in NL wel te rijden, gelukkig dat je nog wel wat trekkracht voelt. Maar het houdt zeker niet over. Boven de 140 kost het geduld om door te akkeren naar de 160. Een heuveltje nemen (viaduct omhoog) is ook een uitdaging, want dan versnel je niet meer. Nu was dit exemplaar nog wel vers, maar je moet echt met geduld en beleid rijden. Ik zou motor zeker laten chippen, kun je net wat makkelijker en soepeler accelereren zonder dat je direct opgejaagd wordt door ongeduldige medeweggebruikers. Turbogat onder de 2000 RPM vind ik nog wel meevallen, merk je eigenlijk alleen als je met 60 km/h volgas geeft in 5e versnelling. Dan gebeurt er niks. In lagere versnellingen is turbogat minder irritant, omdat je sneller op de 2000 RPM komt. Zuinig is de auto zeker niet, ritje Venlo - Nijmegen gaf gemiddeld verbruik van 1 op 18 en een beetje. En heb niet eens overdreven hard gereden. Tempo 130 max met een enkele uitschieter. Nu heeft dit ook met versheid van auto te maken, maar 1 op 30 lijkt me lastig te halen. Of je moet echt 90 rijden in slipstream van vrachtwagens.
Wat me ook klein beetje tegenvalt is geluidsproductie. Windgeruis en motorgeluiden dringen wel het interieur door. Merk je toch dat je in kleinere klasse rijdt. Dat merk je ook op de achterbank, beenruimte daar houdt niet over. Kofferruimte is overigens wel weer ok. Remgevoel vind ik voor verbetering vatbaar. Je moet pedaal erg diep intrappen voor gewenste vertraging. Is even wennen, maar verkeek me een paar keer daarop.
Subjectief hoofdstuk vind ik uiterlijk, maar ik wil het toch wel even kwijt. Als ik de Ibiza ST vergelijk met grootste concurrent - de Fabia Combi - dan vind ik de Ibiza echt way better looking dan de Fabia. Design is gewoon veel beter in verhouding. Wat lager, strakker en veel minder oubollig. Auto ziet er best strak en presentabel uit.
Al met al conclusie is toch positief. Natuurlijk heeft deze auto wel wat minpunten. Kwaliteit materialen, de 75 pk motor, rijgeluiden en beperkte ruimte zijn minpuntjes. Maar als je naar kosten en value for money kijkt, is dit echt een goede aanbieding. Rijdt volwassen, kost geen drol, is lekker dik uitgerust (iig deze versie), audio klinkt goed, sportstoelen zitten lekker. En kost nogmaals geen drol in de bijtelling! Ben eigenlijk best wel te spreken over deze auto. Als je van A naar B wilt zonder al te veel opsmuk, is dit een prima en verstandige keus.