Eerste indruk Seat Ibiza Ecomotive ST 1.2 TDI

E

Ex-lid 2926

Het is erg leuk als een auto snel accellereert. Nog veel mooier is het als je op een motorfiets zit. Dan pas krijg je het idee wat echt snel betekent. Maar aan de andere kant; wat moet je in dit overbevolkte land met een snelle auto of motorfiets. Snel optrekken is leuk als de weg voor je vrij is. En na een paar keer ben je ook weer gewend aan die sensatie. En vrijwel altijd wordt je tempo bepaald door die vrachtauto voor je, of die automobilist(e) die voor het meten van de accelleratiecijfers geen horloge maar een kalender nodig is.
Daarom kan ik mij ook heel goed voorstellen dat je met een 1.2 TDI bij het stoplicht als eerste weg bent. De meeste andere weggebruikers rijden erg rustig of ronduit traag.
De 1.2 TDI is dus snel zat. Als je de prestaties een beetje benut behoor je tot het snellere segment op de vaderlandse wegen.

sitechris

Donateur
Mijn ervaring met de 1.2 tdi is dat je juist al het vermogen moet aanspreken om fatsoenlijk mee te komen met rest van verkeer (en dan bedoel ik niet de berlingo rijders die idd met 90 op rechterbaan sukkelen maar met reguliere 120/130 verkeer.

TL@

Forumguru
Ik ben met mijn fiets ook sneller weg aan het stoplicht als de auto's achter mij (vooral als ik in het midden van de weg ga staan en ze er niet langs kunnen :tongue:)

Even serieus: ik denk niet dat de 1.2TDI zo traag is, als je niet anders gewoon bent. Mijn eerste auto was een Golf 1.6D, rete traag. Daarna een Kadett 1.6 (benzine, zonder catalysator, 90pk) en die leek enorm snel; Moest ik nu terug in die Kadett, ik zou mij ergeren aan de traagheid. Je moet het gewoon in het juiste kader plaatsen.

Cordoba

Forumguru
Zowel sitechris als my1stibi hebben voor de goede lezers relativering in hun mening.

Ik vraag me wel af wat de 'gemiddelde auto' is? Is dit het gemiddelde van de auto's op Nederlands kenteken, of bijvoorbeeld het gemiddelde van de auto's die onderweg zijn op de Nederlandse wegen? Dat lijkt een klein verschil, maar de gemiddelde leasebak zal behoorlijk wat meer km's maken, dan het Kevertje uit '65 met 29 pk. De gemiddelde leasebak zal misschien wel 120 pk hebben, maar de gemiddelde auto in Nederland haalt dat volgens mij echt niet (onafhankelijk van de definitie van 'gemiddeld'), hooguit als je op verjaardagen of in de kroeg rondvraagt kom je op dat soort getallen.;)

E

Ex-lid 2926

Nu heb ik trouwens het idee dat door de komst van al die 14 en 20 procent bijtelling leaseauto's het dynamische gehalte van vooral het leasewagenpark er niet op vooruit is gegaan.
Niet al te krachtige benzine/dieselmotoren met ellenlange overbrengingen. Volgens mij zorgen die niet voor een echte grijns op het gezicht wanneer je de mogelijkheid hebt om het gaspedaal eens diep in te kunnen trappen. (misschien met uitzondering van de BMW ED en Mercedes BT modellen)
Door die overbrenging blijft het wel rustig in het interieur. Dat is bij de 1.2TDI op constante snelheid ook het geval. Voor mijn gevoel is mijn 1.9 TDI zelfs iets rumoeriger.
Op de snelweg zijn er heel wat Polo BlueMotion rijders die mij inhalen, ook als ik zelf met constant 120 km/u rijd.

Cordoba

Forumguru
Als de gemiddelde auto blijkbaar het gemiddelde is van wat het voorgaande kalenderjaar is verkocht, denk ik ook dat volgende week het vermogen van de 'gemiddelde' auto fors afneemt. In de loop van 2010 is de verkoop van 'groene' auto's begonnen, maar in 2011 zijn dat echt forse aantallen geworden, zeker in verhouding tot de rest van het wagenpark omdat juist het aantal grote, snelle bakken dat is verkocht tegelijkertijd is afgenomen.

___JC___

Forumguru
Dat zeg ik ook helemaal niet (zie m'n opmerking over een dragrace).
Maar als ik in de spiegel kijk en ik zie de afstand tussen mij en de auto achter me groter worden, dan voelt dat toch niet alleen sneller, dan is de versnelling ook groter?! Als je dat wat kleurrijk uitdrukt zou je dat zoek rijden kunnen noemen.

Als je bedoeld dat je sneller weg kan rijden dan andere auto's dan kan ik je volgen, zijn maar heel weinig mensen die hard weg rijden bij een stoplicht. Maar als je bedoeld dat ie sneller is dan andere auto's dan is dat op zn minst erg onwaarschijnlijk. Ik heb nergens gezegd dat de 1.2TDI niet voldoende vermogen zou hebben om mee te kunnen in het verkeer overigens, maar de bewering dat je er 95% van de andere auto's mee zoek rijdt daar reageerde ik op. Ik zie ook vaak busjes die voor hun gevoel anderen 'zoek' rijden. De werkelijkheid is dat ze de longen eruit trappen bij zo een busje terwijl de rest gewoon rustig optrekt.

Vrolijk kerstfeest verder aan iederen, hoe snel je auto ook is. :)

My1stIbi

Actief lid
Als je bedoeld dat je sneller weg kan rijden dan andere auto's dan kan ik je volgen, zijn maar heel weinig mensen die hard weg rijden bij een stoplicht.
Dat bedoel ik, over het algemeen wordt de 1.2 TDi beschreven als of dit niet zou kunnen en dat bestrijd ik dus.

maar de bewering dat je er 95% van de andere auto's mee zoek rijdt daar reageerde ik op.
Ik ben niet over 95% begonnen...

Vrolijk kerstfeest verder aan iederen, hoe snel je auto ook is. :)
+1 en veel rijplezier :)

Bovenaan Onderaan