Er is overigens wel één probleempje met zelf beurten doen, of beurten bij niet dealers doen: als je ooit een beroep wil doen op 'lakgarantie' of 'niet doorroesten van binnenuit', dan moet je auto bij de dealer onderhouden zijn, omdat ie anders geen kans heeft gehad om de lak te checken en lakschade vroegtijdig te ontdekken (dus voordat er grote schade ontstaat). Bij mensen die voor dergelijke claims een beroep doen op de garantie is dit al diverse malen binnen de VAG-groep naar voren gekomen.
Misschien dat dit probleem mogelijk te ondervangen is, door de auto eens per jaar naar de dealer te brengen voor lak/roest controle, en het onderhoud naar eigen goeddunken te (laten) doen. Het andere argument voor dealeronderhoud, die mobiliteitsgarantie: in de praktijk zie dat dit soms ook fout gaat, en er ten onrechte geen beroep gedaan kan worden op de mobiliteitsgarantie, en als je kijkt hoe vaak er daadwerkelijk een beroep op wordt gedaan, betaal je die garantie in een veelvoud terug door de hogere tarieven bij de dealer.