Eerste weken in mijn Superb IV (2023)

Mijn vrouw is Italiaanse en dat betekent dat ik al heel lang meerdere keren per jaar naar Italië rij, soms zelfs in 3 dagen heen en weer.
Een goede en ruime reiswagen is dan ook essentieel.
De laatste in het rijtje was een Volvo V70 2.4D en dat legt de lat best hoog. Na wikken en wegen (en vroegere ervaring met een Octavia van de zaak) zijn we uitgekomen bij een jonge Superb IV Sportline Business, die ik net op kon halen voor de vakantie (met nog even een bezoekje aan de Kwikfit voor winterbanden).
In de 3 weken van de vakantie heb ik de auto meteen goed kunnen leren kennen, te beginnen op de lange rit op de Autobahn. Ik hou van doorrijden maar had besloten om het wat te beperken om het maximale uit de hulpsystemen te halen. Dus ACC op 170 km/u en dan de auto zelf de snelheid daarbinnen laten regelen op basis van verkeersflow en limieten. En ik moet zeggen dat dit uitstekend en rustgevend werkte. De elektrisch verstelbare sportstoelen zijn voortreffelijk en ik heb geen moment naar de V70 terugverlangd. Bij het toch even zoeken naar de maximum snelheid merkte ik wel dat de Superb gevoeliger is voor de lading, want het opgegeven maximum haalde ik echt niet met een volle auto, maar de 200 was wel vlot bereikt. En de auto was best vol, wat gaat er een hoop in. Overigens voelt alles ook bij hoge snelheid comfortabel en stabiel aan (anders dan de Mondeo die ik 2 jaar geleden als vervanger had).
In Italië ook nog een uitstapje gemaakt naar Carnia, met een trip over een prachtige bergpas. Smalle weg met veel bladeren, en veel te zien, dus rustig gereden (70 km in 1 uur en 45 min). En wat gaat dat allemaal soepel, stuurt makkelijk en precies, heerlijk comfortabel en stil, de motor en automaat laten nooit te wensen over.
Ook de matrixverlichting met grootlicht assistentie zijn fantastisch. Om te zien hoe sectoren worden uitgeschakeld terwijl anderen gewoon groot licht blijven geven is heel apart, en het uitschakelen, waarbij het licht eerst wordt gefocused in het midden en dan als het ware ingetrokken, blijft een spektakel.En wat is het ook een prachtige auto om te zien, elegant met een dynamische uitstraling. Het bleef onwennig en rijk voelen dat dit onze auto was.

Waren er ook nog mindere punten?
- Laura activeert te pas en te onpas (triggert erg op Italiaans lijkt het) en als ik haar bewust aanriep dan viel de hulp tegen (misschien moet ik mij daar wat meer in verdiepen)
- De verkeersbord herkenning wil nog wel eens borden op uitritten enz. oppikken en dan midden op de snelweg af gaan remmen naar 40 Km/u en 1 maal in de file bleef de acc ondanks de 50 borden gewoon op 170 km/u staan, wat toch eng aanvoelt.
- Bij het filerijden laat hij best een flink gat ontstaan voordat hij weer gaat rijden. Dat nodigt anderen erg uit om er maar in te duiken.
- Ik vind de navigatie nog niet heel intuitief en het constant terugschakelen naar de centrale monitor is irritant

Meer gericht op het idee van de stekker hybride:
- Het was heerlijk om de auto voor de rit op te warmen omdat hij aan de stekker hing
- Ik dacht halverwege bij de lunchstop (als we ook een wandeling met de hond doen) hem even aan de lader te hangen. Gelukkig was er geen lader met geschikte aansluiting, want toen ik eens in de tarieven dook leerde een snelleberekening dat thuisladen (€ 0,13 kw) een mooie besparing geeft, maar een laadstation (met prijzen van € 0,55/€ 0.96) echt veel onvoordeliger is dan benzine.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDO

Rallye

Forumguru
De aanpassing van de snelheid aan wat de auto op een verkeersbord meent te herkennen kan overigens uit.
 
Dankje, dat weet ik, maar op zich vind ik het prettig dat hij zich automatisch aanpast. Geeft ook wat rust (dat gevoel als je met 200 een politieauto inhaalt en het maar blijft knagen of je echt geen bord hebt gemist).
 

Rallye

Forumguru
Kwestie van zelfvertrouwen ;) Prima als dit voor jou een goede keuze is. De slechte werking ervan is maar één van de redenen waarom dit bij mij uit staat. Leuke review overigens!
 
Bovenaan Onderaan