EGR klep afdichten

Canon-Eye

Forumguru
Maar dan moet er opnieuw brandstof worden toegevoegd, de uitlaatgassen verbranden niet opnieuw uit zichzelf.
Volgens de wet van behoud van energie zal dat in de uitlaatgassen zittende restje energie bij verbranding samen met de verse brandstof er toch ook uit moeten komen. Een bijdrage dus, al is het een kleine.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat spaart dus lucht uit
Dat lijkt me toch niet, want voor het alsnog verbranden van de in eerste instantie resterende koolwaterstoffen is ook weer zuurstof (dus lucht) nodig. Anders zou de reactievergelijking immers niet kloppen.
Maar we drijven nu wat te ver af voor degenen zonder scheikunde in hun studiepakket, vrees ik. :sterretjes:
't Is tenslotte een autoforum, geen chemieforum... (misschien ook wel aardig op zich - voor zover het niet reeds bestaat)
 

The bone collector

Senior Member
Inderdaad, we drijven te ver af, zeker niet mijn bedoeling. Maar de topicstarter vroeg of het afdoppen van de EGR-klep brandstofbesparend zou kunnen zijn. Jij zegt dat een EGR-klep brandstofbesparend werkt, en dat lijkt me gewoon niet stroken met de realiteit.

De realiteit is dat een EGR klep een motor minder zuinig maakt, de scheikunde daarachter ken ik niet en dat is hier ook van ondergeschikt belang, lijkt me.
 

Joske

Forumguru
Volgens de wet van behoud van energie zal dat in de uitlaatgassen zittende restje energie bij verbranding samen met de verse brandstof er toch ook uit moeten komen. Een bijdrage dus, al is het een kleine.
Onder de vorm van warmte dus..
 

muurman

Senior Member
De EGR geeft wellicht schonere verbranding als een auto nieuw is. Maar als ik zie hoe veel roet er hierdoor in het inlaattraject aankoekt ...
23d03fd166c69d52d290804808040298.jpg


Dat kan niet goed zijn.

ennn roetfilters. Weet je wat er juist wel doorkomt ... fijnstof wat je niet ziet en wat juist het meest schadelijk is.
Tevens geeft een roetfilter een hoger verbruik wat denk je dat dat voor het milieu doet?
 
Bovenaan Onderaan