@mwhite je hoeft niet te gokken. Je kunt met een tester de auto uitlezen hoevol het roetfilter zit.
Maar zelfs een wagen met een verstopt roetfilter kun je weer aan de gang krijgen met chemische middelen.... Zodat het opgelost is. Ook heb je brandstof toevoeging welke het roetfilter schoon brand door de verbrandingstemperatuur te verhogen.
Natuurlijk is alles eraf halen makkelijker, en in mijn ogen ook beter..Is tenslotte alleen maar voor het milieu en niet de levensduur van de motor.
Maar het een heeft gewoon niks met het ander te maken. Sensoren gaan gewoon regelmatig defect. Ook de slangen gaan soms verstopt zitten waardoor deze druk waarden niet kloppen en het filter vol gaat zitten door gebrek aan regeneren.
Maar het is wel zo dat als de sensor niet goed werkt en je toch door blijft rijden dat het filter vol gaat zitten. De druksensor is een van de belangrijkste sensoren voor het regeneren..
Zelf geen 4x ervaring maar in het verleden wel 14 jaar als diagnose technicus bij de Audi......