Electrisch rijden met een PHEV

andrehj

Forumguru
Er is geen bouwjaar 2025 phev. Als er bouwjaar 2025 op kenteken staat dan zal het een import zijn of een overjarig 2022-2024 model. Dat is dan ook geen facelift model; want die is er niet in phev. Direct te zien aan het infotainment wat het kleinere scherm heeft.. In 2026 komt de phev op de markt in de huidige facelift stijl: en dat exemplaar zal dan dezelfde aandrijflijn delen als de rest van de club: 1.5 tsi met pakweg 20kwh accupakket, range 100-120km en 3fase 11kwh/50kwh DC.
Sorry, even muggenziften over het verschil tussen vermogen en energie, en de bijbehorende eenheden.
Het laden gaat met een bepaald vermogen. En vermogen druk je uit in kW (met hoofdletter W), niet kWh.
Er zit dus een accupakket met een hoeveelheid energie van ca 20 kWh in deze auto's en die kun je laden met een vermogen van max 7.4 kW AC (1-fase), max 11 kW AC (3-fasen) of max 40 kW DC.
Overigens biedt dat laatste voor een PHEV nauwelijks meerwaarde. Het piekje van 40 kW wordt maar heel kort bereikt en ook nog alleen als er aan heel specifieke voorwaarden wordt voldaan.

EdwardP

Actief lid
Ik rijd mijn woon-werkverkeer (40 km) volledig elektrisch. Dit haal ik op één acculading. De auto is ruim 4 jaar oud, een jaar in mijn bezit en haalde vorige week 51 km. Ik laad 3-4 keer in de week op en blijkbaar heeft de hoogvoltaccu nog nagenoeg dezelfde capaciteit als toen hij nieuw was. Hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is weet ik natuurlijk niet, de auto komt uit Duitsland.
Op langere afstanden rijd ik uiteraard hybride, maar het aan- en uitgaan van de motor merk ik nauwelijks.
Ik heb weliswaar een Superb en geen Octavia, maar voor de aandrijflijn maakt dit niet uit.
Veel rijd ik niet, rond de 10.000 km per jaar en er staat nu 68k op de teller.

Sorry, even muggenziften over het verschil tussen vermogen en energie, en de bijbehorende eenheden.
Het laden gaat met een bepaald vermogen. En vermogen druk je uit in kW (met hoofdletter W), niet kWh.
Er zit dus een accupakket met een hoeveelheid energie van ca 20 kWh in deze auto's en die kun je laden met een vermogen van max 7.4 kW AC (1-fase), max 11 kW AC (3-fasen) of max 40 kW DC.

Eigenlijk iriteert die opmerking me maximaal.. geen idee waarom.. maar dat doet het
ik WEET wel dat het in kWh met hoofdletters van meneer Watt is. Dat was een meneer heh? Meneer Watt: die heeft dat uitgevonden. Net als meneer Volt en meneer Ohm. maar als je dingen gewoon ff als antwoord typt op een ipad kun je soms geen zin hebben om steeds de hoofdletters aan te klikken..

ik werk met radiotechniek: ik weet verdomme wel van hoe of wat. Dat constante geneuzel over dat gezeik dat het in uren is of vermogen of met hoofdletters of niet.. man.. zoek het uit..

Laatst bewerkt door een moderator:

Rob.nl

Actief lid
Klopt. T is idd behoorlijk vervelend. Met name als men weet waar t over gaat.....Gewoon niet doen, t is toch hobby...

@Rallye ja dat klopt.. eerste toelating idd.. maar dat is doorgaans 'het bouwjaar'.. alleen hoeft dat bouwjaar natuurlijk niet ook het jaar van productie te zijn.. je kan, zoals het hier lijkt, dus een auto hebben die in 2022 is geproduceert, ergens in een hok is gestald, en als die pas dan in 2025 zijn eerste (buitelands of niet) kenteken krijgt dan komt er 2025 als eerste toelating, ofwel dus 'bouwjaar' op het kentekenbwijs..

En dat veranderd niet want bij import zie je dan weer datum eerste inschrijving in NL..

Jessedew

Forumguru
Wat betreft hybride, ik vind t niks. Dat aan/uit van de benzinemotor haat ik. Stukje woon werk zal t prima werken, maar voor de langere afstanden.....zeker niet mijn ding. Ik ben niet iemand die wat ie op dat moment heeft zegt dat wat ie dan heeft het beste is.....Ik heb mij in deze duidelijk niet goed voorbereid helaas.
Zal voor ons geen blijvertje zijn, hoe mooi de wagen ook is......

Ik snap je helemaal qua rijden, ik vind het, als je het zo bekijkt, ook zeker niet 'soepel rijden' maar wat wel zo is, ik reed vandaag naar familie, 140 km retour en dat kost dan incl laden, geen 17 maar 10 euro. In jouw geval, (nog) niet aan huis kunnen laden, had achteraf een mild hybride (zonder plugin) misschien beter geweest, die mild hybrids 'hakken' er volgens mij veel minder in. elektrisch rijdt het gewoon prima en meeste van onze ritten kunnen elektrisch, maar ivm caravan is dit voorlopig het meest haalbare.

Rob.nl

Actief lid
Nou, ik moet mij n beetje dimmen met mn uitspraak want..vanochtend eea geprobeerd/getest. Accu zo goed als leeg. Van west Brabant naar Duitsland gegaan op de "laadstand". Dat laad best vlot op. Daarna normaal hybride, bundesstrasse elektrisch, terug autobahn weer laden, althans in Nederland. Weer helemaal volgeladen. In Duitsland na n hapje de wagen laten "uitwaaien". Rap ding toch....Bij rustig verkeer is de acc prima te gebruiken, bij drukte veel minder. Maar zoals eerder gemeld word de acc verwend met n extraatje cc genaamd. Verbruik incl 2x laden en niet bewust zuinig rijden rond de 5l/100km. Iets minder maar so what.

Verheug mij op de aanpassingen, denk dat ie daar veel minder zenuwachtig van word...afwachten dus.
Bak schakelt vind ik voorbeeldig. Alleen van 1 naar 2 gaat veel te vroeg vind ik.
Laten we ook wat aan doen, maar s informeren....
Tot zover weer.....

Bovenaan Onderaan