Electrische storing

Hoi forumleden, hopelijk kunnen jullie me uit de droom helpen. Na 30 jaar Passat gereden te hebben ben ik sind febr 2012 overgegaan op een skoda octavia van juni 2007. Uitvoering is 2 ltr diesel station uitvoering. De auto bevalt tot nu toe goed. Vandaag een nieuwe accu laten plaatsen bij een accuboer. Nu valt het me op dat de kofferbak ontgrendeling niet meer werkt. Dus de achterklep gaat niet meer open. Tevens kan ik vanaf de bestuurdersdeur de ramen niet meer bedienen. De rechterramen laten zich wel indivudueel per deur bedienen. Dit geldt niet voor de linkerdeuren. Als ik de auto met ab afsluit gaat dit wel goed alleen de richtingaanwijzers doen dan niets. Gewoon richting aangeven werkt wel. Ook de alarmlichten werken normaal. Ik verwachte dat er ergens een zekering defect was. Zowel in de zekeringenkast onder de motorkap alsook links in het dashbaord geen defect exemplaar gevonden. Zitten er nog ergends zwevende zekeringen die dit kunnen veroorzaken. Ik ben al even bij de dealer geweest om een afspraak te maken voor een navilock en meteen dit probleem aangekaart. Ze hebben een uurtje gezocht maar konden zo 1, 2, 3 niets vinden. Hebben het inprincipe doorgeschoven naar de inbouwdatum van de navilock, maar zo zonder te openen kofferdeksel is het toch verrekte lastig. Herkent iemand dit probleem.
 

Cyrus

Actief lid
Dat verklaart een hoop. Door het vervangen van de accu is de boordcomputer stroomloos geweest. Die dient gereset en mogelijk opnieuw ingeregeld te worden, dat dient middels VAS (de testkast van de Skoda-garage) of VCDS te gebeuren.

Daarom kun je de accu beter bij de Skoda-garage (of VW, Seat, Audi) laten vervangen: dan gaat het gelijk goed en heb je geen exotische storingen.
 
Oké Dat lijkt een plausible verklaring maar al met al toch heeeeeel vreemd dat het zo plaatselijk is.
 

mennor

Forumguru
Dat zou de plaatselijke accuboer toch ook wel moeten weten. Mijn vorige auto had na 12 jaar ook eens een nieuwe accu nodig, ook ff bij de garage om de hoek laten doen. Die zetten er standaard een accu parallel overheen voordat ze de oude accu afkoppelen, volgens eigen zeggen 'al was het maar om te voorkomen dat een klant z'n radiozenders opnieuw moet instellen.'

Sowieso die accuboer informeren. Na een reparatie/vervanging door hem zijn er problemen, dan is hij de eerste die een kans moet krijgen om dat te herstellen, en is-ie ook degene waar je terecht moet als hij ze niet herstellen kan en jij daardoor kosten moet maken. Achteraf claimen zonder dat-ie de kans heeft gehad e.e.a. te herstellen is lastiger.
 
Oké allemaal bedankt voor jullie inbreng. De accuboer heeft zeker geen mogelijkheden om dit te herstellen. Dus naar de dealer is de enige optie. Ik laat het resultaat wel even weten.
 
M'n universele garage heeft daar een mooi apparaat voor die via de diagnose aansluiting wordt aangesloten. Had destijds ook een platte accu en is toen met dit apparaat aan de auto vervangen. Accu er toen overigens zelf uit- en weer ingelepeld ivm drukte in de werkplaats. Accu was verder gratis.. ( garantie ).
 

SweetRevenge

Actief lid
Toch wel gek dat je vervolgens naar de dealer gaat en dat die na een uurtje zoeken dit dan niet gevonden zou hebben. Ik zou toch denken dat een dealer dit wel zou weten, niet?
 

Cyrus

Actief lid
Als de garage is verteld dat deze rare storingen direct na vervangen van de accu zijn opgetreden, weten ze het vast wel. Maar als dat niet verteld is, dan wordt het voor hen natuurlijk ook gissen.
 
Ik heb direct gemeld dat dit onstaan is nadat de accu losgeweest is. Dat de ramen het niet deden wist ik op dat moment nog niet. Wel dat de alarmlichten bij het inschakelen van het alarm niet meer reageerden en natuurlijk dat de achterklep niet meer open wilde.
 
Vandaag even bij de garage geweest waar de auto in febr gekocht is. Dit is een niet merkgebonden garage maar ik kom er al zo'n 12 jaar en ben er wel tevreden over. Het probleem en mogelijke oorzaak uitgelegd.
Zij hebben er Vagcom of iets dergelijks aangehangen. Er zaten 16 foutmeldingen in. Deze gereset. De achterklep gaat weer open. Dat is natuurlijk wel belangrijk. Er blijven twee meldingen terugkomen 01331 en 01333. Dit zou gaan om de comminicatie met de units in de deuren. Mogelijk dat dat de oorzaak is dat m'n ramen linksvoor en linksachter niet werken. Als de auto nu met de ab op slot gedaan wordt gaan de rechterdeuren op slot maar de linkerdeuren blijven open. Dat is niet leuk. Linkerachterdeur tegen een muur "klem"gezet en de linkervoordeur met de sleutel op slot gedaan. Wat is er nu nog aan de hand. Is er ergens iets defect in de linkervoordeur waar de "centrale"unit zit voor de deurbediening. Heel toevallig dat dit samen valt met de accuwissel of is het gewoon toeval.
 

Ronnie

Forumguru
Ik vrees dat je er niet aan ontkomt om toch middels laptop met VAG-com/ VCDS de storingen uit te lezen, dit is speciaal voor VAG auto's ontworpen. Aan de hand van de code's concludeer ik dat er is uitgelezen met een universele scanner.
De portierregelmodules in de portieren welke de CV en de ramen aansturen lijken dus ontregeld. Met de laptop kunnen de correcte codes weer worden teruggezet.
 

Ron65

Nieuw lid
Even google gebruiken en dit gevonden:
01331 - Ross-Tech Wiki

Staan een aantal mogelijke oorzaken in, waaronder de lokale glaszekeringen in de deurmodule mogelijk defect. Bij terugkomen van de accuspanning kan dit met horten en stoten zijn gebeurd, waardoor dergelijke zekeringen inderdaad kunnen sneuvelen.

Maar de aanrader naar de echte specialist te gaan die zijn laptop er even aanhangt, zou ik zeker serieus nemen!
 
Mensen, weer bedankt voor jullie response. De niet merkgarage heeft er wel degelijk een laptop via een draadloze verbinding aangehangen. Hierbij moest de monteur vooraf nauwkeurig het type en de uitvoering aangeven. Dus zal het geen eenvoudig alleen uitlezingsversie zijn. Hij heeft ook alle 16 foutmeldingen reset. Alleen die van 01331 en 01333 kwamen steeds terug dus daar moet iets fout zitten. Begrijp ik jullie goed dat er nog een glaszekering in de deurmodule zit. In dat geval moet de binnenbekleding eraf.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb er nog nooit een glaszekering in gevonden, (staat ook niet in de schema's van Elsawin) , dus waarschijnlijk door het meermaals aantikken van de accupool zijn er byte's veranderd.
Ik heb hezelfde gehad, (toen wilde het rechterachterportier niet meer open), 1 byte veranderd van 0 naar 1 en de zaak werkte weer.....
 
Ik kan pas begin juli terecht bij de skoda. M´n linkerachterdeur gaat niet op slot en dat geeft me een onveilg gevoel. Is er iemand met VAG in de buurt van Utrecht die met zijn ervaring er naar wil en kan kijken. Uiteraard niks voor niks. Bij de dealer moet ik ook betalen.
 
Bovenaan Onderaan