Electronica vraagje

Goededag
Mijn 3e remlicht is aangesloten op het normale remlicht dmv een speakerkabel(?) dit was al zo bij aankoop evenals als een storingslampje mbt verlichting.
Ik keek net bij de aansluitingen in het rechter achterportier en daar zat een zwart blokje met een zwart/rode en een bruine kabel, deze waren beide geknipt en gestript, deze net weer verbonden en de melding is weg uit mijn dashboard, nu wil ik graag weten waar deze kabels voor zijn.

3e remlicht swso niet, want deze doet het niet zonder de (speaker)draad weer aan te sluiten op de normale remlichten.
 

Bakkertje

Forumguru
Heb je de mogelijkheid om de auto uit te lezen?
Waarschijnlijk kun je dan achterhalen waar de melding vandaan komt.

Over de bedrading tussen deur en carrosserie is wel eerder wat geschreven, wellicht heb je iets aan onderstaande?
 

Tees

Donateur
Als ik me goed herinner krijgt het derde remlicht z'n voeding/aansturing vanaf een van beide achterlichtunits.

Ik dacht dat de F1 geen canbuscontrole voor de lampen heeft, dus ik vraag me wel af waar t verlichtingsfoutlampje vandaan komt? Uitlezen zou dan idd meer informatie moeten geven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik dacht dat de F1 geen canbuscontrole voor de lampen heeft
Mijn F1c van 2002 vertoonde wel degelijk een melding toen een stadslichtje kapot was gegaan, dus kennelijk is er toch iets geregeld op dat gebied.
Was trouwens nog een klus om dat aan de linkerkant te vervangen - de accubak zat in de weg. Maar gelukkig had de receptioniste van de dealer zulke kleine handjes dat zij het voor elkaar kreeg zonder die accubak te demonteren. Scheelde veel tijd en kosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Nu ik er even over nadenk: ik had in m'n F1 ooit ook eens zo'n melding gehad. Had t verkeerd in mn geheugen dus. Ik had net als jij wel melding erbij welke lamp, maar had ook een Maxidot. Zonder zal je dat waarschijnlijk niet zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ehh nee, mijn F1 had zo'n groenig lcd-schermpje tussen de klokken. Ik weet niet precies meer hoe die melding eruit zag (is ook zowat 20 jaar geleden), kan een lampsymbooltje geweest zijn of zoiets dat bij het starten ineens oppopte. Heb in het boekje gevonden dat het een lampstoring betekende. Dus motor aan, lichten aan en zoeken - stadslicht LV was dood. Dus ben ik op weg naar huis bij de dealer langsgegaan, met bovenvermeld resultaat.
 
Goededdag, bij het nakijken van het raam mechanisme rechtsachter, trof ik de kabelboom zo aan, ik denk aan sluiting ergens?
 

Bijlagen

  • IMG20240728195730~2.jpg
    IMG20240728195730~2.jpg
    920,8 KB · Weergaven: 29
Ook geen idee waar deze kabel voor dient, mijn technische know how gaat tot nu toe neit verder dan het vervangen van raam mechanisches en het vervangen van een licht unit/lampje...
 

EdK

Forumguru
TSja dat ziet er beetje overbelast uit ....
En zou defecte draad ( draden ) zeker vervangen..
Zeker die draad die geheel blank is , en dan niet met een plakbandje omwikkelen want dat is vragen om nog meer problemen.
Dan zie ik een bruine draad die over de Rood zwarte draad gaat en daar zie ik dan iets van kale bedrading aan de kop in een lasdop of iets dergelijks.
Kan op foto niet echt goed zien

En dan de connector waar die blanke draad in zit, die zal waarschijnlijk ook gesmolten of verbrand zijn ?
En hoe ziet het er aan de andere kant van die connector ( zwarte blokje ) uit ??
Zou me niet verbazen als daar ook de bedrading beschadigd of verbrand is....

En ja functie draden ? Volgen naar waar ze toe lopen .....
 
@EdK van het weekend even de kabelboom los halen en na kijken, het raam mechanische doet niks aan die kant dus ga alles even nakijken.
 
@EdK dat lijkt aardig op een kabelschoentje, wat aangeeft dat er al eerder met de bedrading is geknoeid…!
Er is aardig met de bekabeling gebeund, linker achterlicht is niet om aan te zien.
Er loopt een kabel via de C stijl naar het het 3e remlicht, remlicht kabels zijn deels gestript (achterlicht L en bij het 3e remlicht) de extra kabel (speakerdraad?) is hier omheen gedraaid. Ik vermoed ergens in de originele 3e remlichtkabel, een kabelbreuk en dat de vorige eigenaar te lui was om de breuk op te zoeken.
 

EdK

Forumguru
Zou inventariseren welke kabelboom of bomen schade hebben en dan bij demontage bedrijven (sloperij ) langsgaan ( mailen ) of ze wat hebben staan/liggen.
En dan één op één vervangen, denk dat je hiermee de snelste slag slaat en ja het zal wat tijd kosten maar dan weet je zeker dat alles weer goed is.
Een Skoda dealer het laten doen word de hoofdprijs en zou ik maar vast gaan overwerken als je je vakantie toeslag niet daar aan uit wil geven....
Wil je draadje voor draadje zelf vervangen ? Conrad heeft een groot assortiment met draad in vele kleuren combi's en dikte's
Het is even zoeken om het te vinden, maar zo ooit vele jaren terug een kabelboom van een motorblok in een boot vervangen aan hand van het schema wat ik toen had gevonden.
 

Tees

Donateur
Welke kleur had de gesmolten kabel? Zo op de foto lijkt het bruin en dat zijn altijd massakabels in VAG wagens. Dat zou best verklaren dat niets het meer doet, zonder massa geen stroomkring en dus totaal geen functie.
 
@Tees, het is inderdaad een bruine kabel, ik hoop dat enkel de massa in de kabelboom kapot is en niet verder, anders wordt het een leuke klus om alles na te lopen..
 

Eltjo

Forumguru
Die bruine gesmolten draad kan komen doordat er een slecht contact is (geweest) b.v. in de steker er vlakbij.
Slecht contact betekend weerstand en als daar stroom doorheen gaat wordt het daar omgezet in warmte wat via de draden wordt afgevoerd.
Hopenlijk kan je de steker uit elkaar halen, en de contact(en) met draad vervangen.
 

Eltjo

Forumguru
(Vocht ->) corrosie -> slecht contact -> weerstand -> warmteontwikkeling die via de draden wordt afgevoerd. Bij bediening elektrisch raam meer stroom via (aard)draad dus gesmolten.

Bij dealer destijds tooltje om slecht contact te verwijderen geleend en contactjes gekregen en op schone draad gezet.

Controleer op vocht, er zat bij mij een elleboogje in de deur waardoor de draden liepen. Deze zal naar boven ipv beneden gericht zodat regenwater langs de draden de machet en steker inliep.

FOUTJE 2× bericht, ik dacht dat ik de eerste kwijt was....
 
Laatst bewerkt:
Het is in ieder geval de aansluiting van de raam motor, zekering 53 is er uitgeklapt.
 

Bijlagen

  • IMG20240731090050.jpg
    IMG20240731090050.jpg
    349,9 KB · Weergaven: 3

Eltjo

Forumguru
Check de raammotor; geen sluiting en kan je hem bedienen met een aparte draad met 12VDC?
Wordt die misschien geblokkeerd?

Dat de zekering eruit vliegt (juiste waarde?) is niet raar met zo'n blote draad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan