Elegance vs Greenline Businessline

Ook ik mag een nieuwe auto uitzoeken en ga weer voor een Octavia. Mijn "oude" Octi is van 2006 en betreft een hatchback 1.9tdi, Elegance uitvoering. Nu wil ik in de 20% bijtelling gaan rijden en heb ik vorige week in de 1.6tdi gereden. Ik moet zeggen dat dit me alles behalve tegenvalt. Hij is stiller en qua vermogen/koppel lever je niks in. Alleen de schakelmomenten zijn anders maar dat went snel.

Nu heb ik al even zitten kijken bij de Greenline Businessline en wat ik jammer vind is dat je geen Xenon kan krijgen als optie en elektrische stoelverstelling, dit ivm een kleinere wederhelft. Jammer maar helaas. Hier kan ik wel mee leven.

Voor de volgende opties ben ik er nog niet over uit:
-17 inch velgen (alleen weet ik nog niet welke???);
-navigatie admundsen of columbus, ben ik ook nog niet uit ivm diefstalgevoeligheid van columbus;

Daarnaast vind ik het erg jammer dat de lichtassisent(coming home) niet op de greenline businessline kan.

En klopt het dat als een onderdeel als accessoires wordt aangemerkt deze niet meetelt bij je bijtelling? Als het als optie wordt aangemerkt wel, maar accessoires niet???
 

mmarechal

Actief lid
Opties welke niet meetellen in de bijtelling zijn zo even lastig onder één noemer te plaatsen. Over het algemeen zijn het volgens mij de opties welke als accesoires staan genoemd en je kunt stellen dat dit ook opties zijn welke goed door een dealer achteraf te plaatsen zijn. Zo is een ander audio systeem een accesoire welke niet uitmaakt voor de bijtelling. Wanneer echter velgen vanaf fabriek worden geleverd, dan telt dit doorgaans wel weer mee in de bijtelling, wanneer deze echter door de dealer achteraf worden geplaatst, juist weer niet :crazy:. Lastig om zo te noemen dus. Misschien dat een mede forum lid hier een goede omschrijving voor kan geven.
 

Wasmachineman

Forumguru
@Dickdale : Electrische stoelverstelling is het enige wat ik echt mis op mijn nieuwe auto. Ik was 1 jaar terug ook bezig en zag de eurotekens al voor me als ik een Greenline zou gaan leasen. Maar ik ben gaan rekenen en vergelijken en voor mij geen Greenline maar een luxere uitvoering dus met alles erop en eraan. Alleen geen electrische stoelverstelling. Dat kan wel maar dan moet je een gewone Octavia nemen, dus geen businessline, en dan voor ruim 1300 euro een pakket bijbestellen. En dan ook nog eens Xenon erbij bestellen. Dus een businessline is vaak het meest luxe. Of je moet de L&K nemen ! Xenon, memory, leer, stoelverwarming, pdc en nog veel meer erop voor een dikke prijs. Dat dan weer wel !
 

quorumz

Actief lid
bij veel bedrijven heb je soms een max wat je aan opties mag kiezen en een eigen bijdrage die omhoog gaat, weegt niet altijd op tegen een iets hogere cat waarde
 

Rallye

Forumguru
En klopt het dat als een onderdeel als accessoires wordt aangemerkt deze niet meetelt bij je bijtelling? Als het als optie wordt aangemerkt wel, maar accessoires niet???

Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_vervoer/lb22_vervoer-28.html

Het verschil is dus niet optie/accessoire, maar de datum van toekenning van het kenteken is van belang: "Accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór de datum van toekenning van het kenteken, tellen ook mee voor de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto. Andere accessoires tellen niet mee, ook niet als ze vóór de datum van toekenning van het kenteken zijn aangebracht."
 

Mistraller

Senior Member
Ik had hetzelfde dilemma. Uiteindelijk toch de greenline Businessline genomen. Mijn besluitvorming was op het volgende gebaseerd:
De lichtassistent ga ik niet missen, want de tunnelstand gebruikten we weinig. En ook de greenline bus. doet netjes de lichten uit als je uitstapt. Comming/leaving home ben ik ook zat (staat nu al een jaar uit). Steeds maar weer "uw lichten branden nog hoor" en op de camping snel even naar je auto, en alle tenten in volle schijnwerpers.
Aangezien ik een PDA gebruik, heb ik daar voldoende opties die mogelijk in de columbus zouden zitten.
Medio juni komt PON met een antidiefstalbescherming voor de RNS systemen en varianten. Dus wellicht dat het diefstalprobleem dan een halt wordt toegeroepen.

Xenon: ook de normale koplampen zitten tegenwoordig achter een bolle lens. De looks zijn dus bijna gelijk, alleen het sproeikapje, en de lichtbundel zelf. Nu was ik altijd tevreden zonder Xenon, dus dat is ook al geen groot gemis.

Mijn vrouw is verder ook klein, maar als ze rijdt staat de stoel altijd 6 tikjes hoger. Dat is dus taktaktaktaktaktak en ik zit weer precies goed. Volgens mij is dat bijna nog sneller gedaan als electrisch. Kwestie van wennen.
 

ebmc

Lid
Als je een digitale "folder" opvraagd via de site van skoda, staan er ook alle opties en accessoires in voor zover ik weet. Zo ben ik namelijk ook aan mijn info gekomen wanneer ik mijn leasewagen heb samengesteld.
 

Bakkertje

Forumguru
net ff snel op directlease gekeken, de golf is er in 20% en daar kun je xenon en electrische stoelverstelling op bestellen..

Als je de stoelverstelling laat varen en Xenon wilt, weet ik nog een mooie O2 die je over kunt nemen ;)
 

Wasmachineman

Forumguru
De Golf was de 1e die ik in een offerte had. Toen was ik nog op de 20% bijtelling tour. Maar als je een O2 hebt zoals ik nu past het niet meer in een Golf. Wel mooi interieur maar te klein. En met alle opties die ik nu (dus incl EBL) heb is een Golf toch wel duur nog.
 

Wasmachineman

Forumguru
Mijn vrouw is verder ook klein, maar als ze rijdt staat de stoel altijd 6 tikjes hoger. Dat is dus taktaktaktaktaktak en ik zit weer precies goed. Volgens mij is dat bijna nog sneller gedaan als electrisch. Kwestie van wennen.

Mijn vrouw schuift de stoel alleen naar voren. Hoger gaat ie nooit...ze weet niet dat dat kan vermoed ik. Dus meestal heb ik hem ook weer gelijk in goede stand.
Zou misschien een "markering" helpen zodat je precies weet wanneer je de steol moet vastzetten ?

edit : en je hebt gelijk, alles went !
 

Mistraller

Senior Member
Mijn vrouw schuift de stoel alleen naar voren. Hoger gaat ie nooit...ze weet niet dat dat kan vermoed ik. Dus meestal heb ik hem ook weer gelijk in goede stand.
Zou misschien een "markering" helpen zodat je precies weet wanneer je de steol moet vastzetten ?

edit : en je hebt gelijk, alles went !

Je zou wellicht met een boutje op de rails de 2 standen kunnen fixeren (Als dat past tenminste), zodat je allebei een voelbare markering hebt.
 

Wasmachineman

Forumguru
Zoiets inderdaad. Of een stukje tape plakken op de hoogte waar je de stoel wilt vastzetten voor de verschillende posities ? Ik zal ook eens aan de garage vragen....
 
He Dickdale, moet je persé diesel rijden? Ik twijfelde tussen een Greenline en een 1.4TSI. Maar toen hoorde ik dat er een 1.2TSI met 20% kwam en ben ik daarmee gaan rekenen(lees: heb ik de leasejongens laten berekenen :) ) Toen bleek dat ik een 1.2TSI EBL heel veel leuker kon aankleden dan een Greenline BL voor hetzelfde geld. Xenon, 16inch, Columbus ipv amundsen, zilveren dakrails etc. etc. En een 1.2TSItje rijdt ook prima hoor!
 
Ik heb afgelopen week een offerte laten maken voor een greenline business.

Ik rijd nu een octavia elegance business.

Voor de bijtelling maakt het uit wat je als accesoires achteraf kan laten monteren. Zo heb ik niet gekozen om bluetooth fabriekaf te laten monteren (+530 euro) maar ipv de amudsen een pioneer avic 9110 te laten afmonteren. Dit is europa navigatie op hardeschijf en ook de bluetooth er al in. Dit scheeld weer op het totaal.

Daarnaast vond ik het leuk om binnen het budget vol-lederen bekleding mee te kunnen nemen op de offerte. Dit vind ik een erg groot pluspunt op mijn huidige elegance business die dat niet heeft.

Twee zaken echter waarin ik wel achteruit gaat (mening). Op dit moment heb ik een DSG bak en xenon. De greenline heeft deze beiden niet. Maar de vraag is dan of ik dat heel erg vind gezien ik wel een stuk minder bijtelling ga betalen.

Wat mij betreft had skoda de octy greenline business wel mogen uitvoeren met de opties xenon en DSG. Volkswagen kan het immers wel met hun DSG bak (7 traps) beneden de 116gr co2 blijven, en daardoor binnen de 20% bijtellingscategorie.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan. En dus niet gekozen voor de Greenline zoals je ziet. Mede de Xenon en DSG waren belangrijk voor me. Succes !
 
He Dickdale, moet je persé diesel rijden? Ik twijfelde tussen een Greenline en een 1.4TSI. Maar toen hoorde ik dat er een 1.2TSI met 20% kwam en ben ik daarmee gaan rekenen(lees: heb ik de leasejongens laten berekenen :) ) Toen bleek dat ik een 1.2TSI EBL heel veel leuker kon aankleden dan een Greenline BL voor hetzelfde geld. Xenon, 16inch, Columbus ipv amundsen, zilveren dakrails etc. etc. En een 1.2TSItje rijdt ook prima hoor!

Helaas wel. De regeling geldt voor 40.000 km per jaar en een looptijd van 48 maanden. Hierbij is diesel de goedkoopste uitkomst voor de het bedrijf. En dan kom je al gauw bij de greenline BL uit.
 
Ik heb afgelopen week een offerte laten maken voor een greenline business.

Ik rijd nu een octavia elegance business.

Voor de bijtelling maakt het uit wat je als accesoires achteraf kan laten monteren. Zo heb ik niet gekozen om bluetooth fabriekaf te laten monteren (+530 euro) maar ipv de amudsen een pioneer avic 9110 te laten afmonteren. Dit is europa navigatie op hardeschijf en ook de bluetooth er al in. Dit scheeld weer op het totaal.

In mijn huidige Octi zit ook een Pioneer navigatie, de HD1BT die een software update heeft gehad naar de HD3BT. De geintegreerde carkit hiervan was echter zo slecht, je kon elkaar nauwelijks horen, echo, etc. Dat ik een Parkot 3200 heb laten installeren, dit is veel beter.
Voor 530 euro kan je de bluetooth af fabriek laten installeren.

Dit is mijn eerste ervaring met een lease-auto en ik vraag me af hoe het gaat met het achteraf installeren van accessoires. Kan ik een eigen dealer kiezen of wijst de leasemaatschappij er een aan??? Ik zit nu bij Korterink in Zwolle en dat bevalt me erg goed.
 
Bovenaan Onderaan