Elegance vs Greenline Businessline

corsaar

Senior Member
Leaserijders hebben een zeer bevoorrechte positie.
Veel meer dan een greenrijder die de auto particulier rijdt.
Met zijn BPM en MRB voordeel !
 

hemi24

Forumguru
Het hebben van een leaseauto is natuurlijk weinig meer of minder dan een verkapte stukje extra loon, net als dat sommige mensen een 13e en/of 14e maand hebben, of wellicht extra vakantiedagen...

Voor mijzelf is het eindresultaat, net als Patrick schrijft, dat ik een vrijwel nieuwe auto op de oprit heb staan die ik voor hetzelfde geld niet privé kan aanschaffen, afschrijven, onderhouden, tanken, etc...

Vooral de mensen die ook privé rijden met hun leaseauto vergeten bovenstaande denk ik bij de afweging van die "paar tientjes meer in de maand".
 

LenK

Forumguru
Ik denk dat het niet eens extra loon is maar gewoon ipv basissalaris en reisvergoeding.
Zou weleens in een complete berekening willen zien of het aan het eind van de streep wel zo gunstig is.
Het voordeel van zekerheid dat je nooit onverwachte uitgaven hebt met een leaseauto is er natuurlijk wel.
 

quorumz

Actief lid
@Patrick, dat is natuurlijk wel zo maar als lease rijder vind ik het nog steeds bullshit om in jaar 2/3/4 nog steeds over de volledige cat. waarde belasting te betalen (het feit dat je 2x zoveel voor een diesel aan wegenbelasting betaald wat ook nergens op slaat geldt ook voor de prive rijder)
 
bullshit om in jaar 2/3/4 nog steeds over de volledige cat. waarde belasting te betalen
Klopt, helaas geldt zoiets voor de particulier ook voor de (allrisk) verzekering, die betaal je ook al die jaren over de nieuwprijs. Bovendien staat de belasting niet in verhouding tot de afschrijving die je als particulier bezitter "geniet".
Maar misschien dwalen we een beetje af van het topic Elegance vs GL Buss. Samenvattend zou ik willen zeggen: leaserijder, ben blij met de geweldige auto die je hebt en realiseer je dat het op deze manier vaak minder kost dan wanneer je hem particulier moet aanschaffen.
 
@Patrick, no offense taken! Ik snap heel goed dat ik als leaserijder een voorrangdpositie geniet. Ik kan kiezen of een eigen auto en tegen KM-vergoeding rijden of een lease-auto. Dan is voor mij de keuze niet moeilijk. Ik wil geen gezeur met onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Daarnaast ben ik erg blij met wat de werkgever mij bied. Er moet toch altijd iets te zeuren vallen ;), daar ben je mens voor. Maar ik realiseer me vaak genoeg dat ik niets te klagen heb...
 

Ron-e

Lid
Ik realiseerde mij het maar al te goed.. en heb daarom voor een OC EBL 1.8tsi dsg gekozen. Terwijl een lager model misschien nog beter in het budget paste.. maarja.. Ik kan dan ook zonder gezeur op vakantie, auto voor de grens nog even vol tanken en gaan met die banaan.. en niemand die daar over gaat z..ken.
Dus inderdaad wel bevoorrecht..
 

Darkside

Forumguru
Ja en andere mensen met andere banen hebben weer andere privileges etc.
Mijn vader werk bij het openbaar vervoer en kan gratis reizen bv.

Maar vergeet ook niet dat een lease auto bij je loon opgeteld word, maar je er geen pensioen over opbouwt. De meeste mensen met een leaseauto hebben dan ook een pensioensgat als ze eenzelfde auto willen behouden na hun pensioen.
 

hemi24

Forumguru
:ot: Wat je noemt privilege... Probaar maar ergens te komen met het OV in het gedeelte van NL waar ik woon..!

Trouwens, na mijn pensioen (67?!? / 70?!?) heb ik weinig behoefte meer aan een kilometervretende gezinsauto zoals ik die nu rijdt. Dat vergeten de meeste mensen dan ook weer, als ze het over een pensioengat hebben. Scheelt voor mij al snel 45 tot 50k (km) per jaar!

Even weer terugkomend op het onderwerp van dit draadje:
Ik ben benieuwd was Skoda gaat doen met de "nieuwe" Superb Greenline. Zal dit weer een "tussenmodel" worden onder de Elegance, of wordt het een (uitgebreid)aankleedbare versie?
 

LenK

Forumguru
Hoe moeilijk is het om Greenline als motorkeus bij elke uitvoering te bieden?
Ws geen probleem, alleen een kwestie van wil.
 

Mistraller

Senior Member
Hoe moeilijk is het om Greenline als motorkeus bij elke uitvoering te bieden?
Ws geen probleem, alleen een kwestie van wil.

Greenline is veel meer dan een aanpassing van de motor(management). Daarom kan je bv ook geen volwaardig reservewiel af-fabriek bestellen of grotere wielmaat. Dan zou ie direct niet meer voldoen aan de uitstoot eis. Gewicht, (rol)weerstand, telt allemaal mee voor die grammetjes.
 

LenK

Forumguru
Ik denk dat het andere redenen heeft: bedrijfspolitiek.
De Polo BM is leverbaar als Tendline en Comfortline. De laatste heeft een airco, de eerste niet. Voldoen beide aan de belastingvrij status. De uitstoot zit ver genoeg van de drempel van 95gr.
Dat het politiek is kun je ook afleiden uit het feit dat er geen hatchback GL is.
Bij Seat en VW zijn alle Ibiza en Polo versies in BPM vrij versie, bij Skoda maar 1 versie. Het moge duidelijk zijn.
 
Bovenaan Onderaan