Elektrisch probleem

Orange860

Senior Member
Fijn. Past dus net niet dat vilten winterjasje. Al vraag ik mij serieus af wat de isolatiewaarde is. Ik kruip vanavond wel even achter de naaimachine om een op maat gemaakte winterjas te produceren....
 

Antera

Donateur
Fijn. Past dus net niet dat vilten winterjasje. Al vraag ik mij serieus af wat de isolatiewaarde is. Ik kruip vanavond wel even achter de naaimachine om een op maat gemaakte winterjas te produceren....

Sommige hebben standaard een jasje om tegen de kou :-)
 

leo442

Forumguru
EN tegen de hitte! Ook daar kan een batterij niet tegen zoals blijkt uit de vele defecte accu's zomers.
 

turboturbo

Forumguru
Las eerder deze week nog een stukje over accu testers op de site van Gerrit Speek:
Testen
Veel gestelde vraag: hoe kan ik zien / meten of mijn accu nog goed is? Eenvoudig antwoord: het is niet te testen of een accu slecht is of goed.
Daar is domweg geen goede testapparatuur voor.
Vraag me toch af wat voor meet apparatuur zoal gebruikt wordt en hoe betrouwbaar die dan is....?

In dit geval van @Orange860 is het dankzij het wegblijven van de storingen duidelijk dat die accu meneer gelijk had. (En @Ronnie uiteraard, betrouwbaarder oordeel dan dat bestaat er niet gezien zijn reputatie alhier :D)

Als 'lapmiddel' (om toch iets van een 'test' te hebben) refereert Gerrit Speek o.a. naar dat je vaak 's winters wel kunt merken of de accu slechter wordt. In mijn ervaring is dat tot nog toe altijd inderdaad een goed betrouwbare indicatie geweest (van alle keren dat de accu van de auto van vader 'op' was)
 

Ronnie

Forumguru
Voor mij bestaat er maar 1 goede: http://www.toolware-gereedschap.nl/gedore-accutester-622-p-708.html?cPath=187
Kost een paar cent maar dan heb je ook wat! Kan niet stuk en er zit geen elektronica in, de tester jast er 100A doorheen (dit wordt via een grote weerstand a-la verwarmingselement) omgezet in warmte.
De 100A kun je vergelijken met de startstroom van de startmotor. Je kunt gelijk aflezen hoeveel de accu in elkaar zakt.
(Toch weer de ouderwetse techniek!)
 

Orange860

Senior Member
Het kan psychisch zijn maar heb gevoel dat motor iets lekkerder start. Minder rauw. Minder oude man achtig.

Ipv

kkkkk grrrrrr taktaktak

Naar

Tikenwegaanfijneenstukkierije

Fingers crossed dat de storingen wegblijven.

Iedereen dank voor alle hulp.
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt er inderdaad op, maar ik heb de mijne al zo'n 35 jaar en hij werkt nog perfect.
Kostte destijds 98 Gulden.(Gedore gaf destijds levenslange garantie)
 

Desperado

Forumguru
423.50, beetje erg veel voor een particulier. Dan rij ik wel even langs de garage voor een gratis test. :D
 

Orange860

Senior Member
Helaas, vanmiddag weer een kakofonie van piepjes en alarmlichten die branden op het dashboard: ESP, remmen, motorlampje. En ook viel de kilometerteller en klok uit. Meteen een scan gemaakt. Dit waren de fouten:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 038-906-019-AXR.lbl
Part No: 038 906 019 NL
Component: 1,9l R4 EDC G000SG 7458
Coding: 00102
Shop #: WSC 13765
VCID: 6ED9BF1C2A8C1AE
TMBGS26Y574105315 SKZ7Z0F3890279

No Faults Found
or DTCs not supported by controller
or a communication error occurred

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels:
VCID: 55ABF0F0AC1A496
Note: Excessive Comm Errors

------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect. Labels: 6Qx-937-049-C.lbl
Part No: 6Q1 937 049 D
Component: 0000 BN-SG. 1S34
Coding: 25774
Shop #: WSC 13765
VCID: 3C7D45542C70B8E

1 Fault Found:
01598 - Drive Battery Voltage
27-00 - Implausible Signal

-------------------------------------------------------------------------------


Fouten gereset, daarna stukje gereden en na tien kilometer weer een foutmelding. Dit kreeg ik na een scan:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 038-906-019-AXR.lbl
Part No: 038 906 019 NL
Component: 1,9l R4 EDC G000SG 7458
Coding: 00102
Shop #: WSC 13765
VCID: 6ED9BF1C2A8C1AE
TMBGS26Y574105315 SKZ7Z0F3890279

No fault code found.
Readiness: 0 0 0 0 0

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 6R0-907-37x-ASR.lbl
Part No SW: 6Q0 907 379 AG HW: 6Q0 907 379 AG
Component: MABS 8.0 front H05 0002
Revision: 00000000 Serial number: 00000000000000
Coding: 0002196
Shop #: WSC 13765 790 00000
VCID: 82017BACDE148EE

1 Fault Found:
01201 - ABS Valves Supply Voltage
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 1
Reset counter: 67
Mileage: 144724 km
Time Indication: 0


-------------------------------------------------------------------------------

Address 09: Cent. Elect. Labels: 6Qx-937-049-C.lbl
Part No: 6Q1 937 049 D
Component: 0000 BN-SG. 1S34
Coding: 25774
Shop #: WSC 13765
VCID: 3C7D45542C70B8E

1 Fault Found:
01598 - Drive Battery Voltage
27-00 - Implausible Signal

-------------------------------------------------------------------------------


Opvallend: de motor gaf nu geen storing.

Wat heb ik inmiddels gedaan:

* accu vervangen
* zekeringen op de accu gedemonteerd, gecontroleerd, opgeschuurd en gemonteerd
* accu polen schoongemaakt en opgeschuurd
* dynamo gecontroleerd: hij geeft voldoende laadspanning.

Begin een beetje moedeloos te worden. Er ontstaat ergens spanningsverlies, maar wat kan dit toch zijn?
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt de stekker van de ECU nog even nakijken op eventuele corrosie door vocht; Massakabel op de motor ook gecontroleerd?
Ergens zit een "rotte" verbinding.......
 

Orange860

Senior Member
Dat ga ik morgenochtend even doen. De ECU is dat metalen kastje tegen het schutbord? En waar zit de massakabel op de motor precies? Scheelt hoop zoekwerk.
 

Ronnie

Forumguru
De massakabel is afhankelijk van het type motor; kan zijn dat ie vanaf de accu direct op het blok/bak zit, of via de carrosserie.
Kortom: even rondkijken dus.....
Kijk dan ook de plus-verbinding op de startmotor na, kijk ook hier of de moer vastzit en of er geen corrosie onder zit.
Het blijft een rot probleem, het is vaak veel zoekwerk!
 

Import Yeti

Forumguru
@Orange860 Dit lijkt heel erg veel op wat ik met mijn Fabia Combi uit 2001 had. Alleen bleek dit een kapotte kabelboom te zijn. Ik hoop dat ik het mis heb, anders wordt dat een dure grap. Bij mij koste dat destijds €2200,00.
Gelukkig voor mij gebeurde dat destijds onder coulanceregeling en werd alles vergoed door Pon.
 

Ronnie

Forumguru
Klopt, de mijne is van 2005 en is ook al gemodificeerd. In begin 2004 is dit veranderd.(dacht ik)
 

Orange860

Senior Member
@Ronnie De min pool van mijn accu loopt via een kort kabeltje direct naar de carrosserie. Zit vast bij de rechter veerpoort als je voor de auto staat.

Ik ga morgen even kabels zoeken en aansluitingen schoon schuren.
 

leo442

Forumguru
Even spanningsverlies meten tussen accu min klem en motorblok en carrossrie. Een extra massakabel dat ooit wonderen.
 
Bovenaan Onderaan