Elektrisch verstelbare stoelen

_Freddy

Nieuw lid
Intro
Wij zjin bezig om een nieuwe lease auto uit te zoeken. Hierbij viel ons oog op de Octavia Ambition Business.
Tijdens de proefrit kregen we een luxere auto mee met o.a. elektrisch verstelbare stoelen. Door de extra afstelmogelijkheden vinden wij deze veel fijner zitten dan de standaard (niet elektrisch verstelbare) stoelen.
Helaas zijn de elektrisch verstelbare stoelen pas leverbaar vanaf de style uitvoering. Alleen dit wordt ons te duur.

In de ideale situatie zouden we de elektrisch verstelbare stoelen van de style uitvoering willen nabestellen en vervolgens in onze auto willen laten zetten. Maar dit was volgens de dealer niet mogelijk wegens ontbreken van de elektrische aansluitmogelijkheden.

Dat de spiegelstanden niet worden opgeslagen bij de voorkeursstanden van de stoel, is voor ons verder geen probleem. Het gaat ons eigenlijk alleen om de beter pasvorm.

Om het nog iets moeilijker te maken, willen we ook echt de elektrisch verstelbare stoelen uit de Octavia Style. Bij andere stoelen is het risico weer aanwezig dat de pasvorm weer anders is.

Vraag
Heeft iemand ervaring met het achteraf plaatsen van elektrisch verstelbare stoelen (uit de Octavia Style) in de Octavia Ambition Business?

innocenti

Forumguru
Ben op je hoede met bestellen, want de Style heeft andere stoelen tov de ambition. Lees ander schuim en een andere ondersteuning. Maar als het budgettechnisch niet past kan je ook een Reraco, Scheel of ASS stoel overwegen. Elektrische aansturing moet te doen zijn, alleen denk ik dat een dealer geen mogelijkheden heeft een losse stoel te bestellen.

_Freddy

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties.
Helaas is mijn vriendin door o.a. lichamelijke klachten wat meer gevoelig voor de afstelling. Dus om zo een andere stoel (reraco ofzo) te bestellen zonder te kunnen proefrijden, vind ik nog een beetje spannend.
Ook als we bijv. met een golf rijden, dan is het natuurlijk niet gezegd dat de stoelen van de golf, in de Octavia goed zit (bijvoorbeeld door een andere hoogte van het stuur of padalen). En de dealer moet het ook allemaal nog willen/kunnen doen. Aangezien het een lease auto is, is achteraf een set via de sloop oid ook geen optie.

_Freddy

Nieuw lid
Tot nu toe hebben we drie opties:
-Hopen dat we toch een optie vinden dat we de elektrisch verstelbare stoelen er in krijgen. Maar ben bang dat dat lastig gaat worden.
-Naar de Style uitvoering gaan. Maar eigenlijk zijn we al begonnen met de Rapid, dus we hebben ons budget al iets ruimer gezet....
-Geen octavia maar een ander merk/model gaan uitzoeken. Om het makkelijk te maken hebben we ook de wens om met een automaat te rijden, dus dan wordt de keuze niet heel makkelijk (in combinatie met budget en graag iets qua formaat Golf te rijden).

Edit: Typefout en zinsbouw aangepast

Renkie

Forumguru
Je wilt lease, dus een nieuwe auto. Anders zou ik zeggen kijk naar een jonge 2e hands.
Kun je geen dealtje maken met een dealer op een model dat nog nieuw op voorraad staat? Vaak is daar iets meer mogelijk qua korting.

Je zou eens bij www.bm-parts.nl kunnen informeren naar de mogelijkheden.
Ze hebben veel VW onderdelen en interieurs en zoals gezegd past een VW stoel waarschijnlijk ook gewoon.
Achteraf inbouwen in een lease-auto kan natuurlijk prima.
Eventueel de originele stoel(en) bewaren en deze na de leaseperiode er weer in (laten) plaatsen.

_Freddy

Nieuw lid
Op zich zou ik met de dealer een dealtje kunnen proberen te maken met een voorraad model. Alleen de fiscale waarde van de auto (m.b.t. de bijtelling) blijft dan hetzelfde als bij een gelijkwaardig niet voorraad model. Dit is alleen interessant voor de leaseprijs. De style uitvoering blijft nog binnen het lease budget, dus dat is geen probleem. En voor een lagere leaseprijs krijgen we geen compensatie. Ofwel, voor mij is alleen de bijtelling belangrijk ;).

jongetje

Forumguru
Een andere optie is het dynamic pakket nemen met de "sport" stoelen. Ga eens proefzitten of dat wat voor jullie is. Ik ben er iig heel tevreden mee en een heel stuk goedkoper dan naar de style gaan plus nog duizend euro voor de elektrische stoelen

_Freddy

Nieuw lid
Helaas hebben sportstoelen weer de eigenschap dat de zitting langer is. Dat is voor mij geen probleem, maar met de lengte van mijn vriendin wel weer. (een auto uitzoeken is nog niet zo makkelijk.....)

Bakkertje

Forumguru
Helaas hebben sportstoelen weer de eigenschap dat de zitting langer is. Dat is voor mij geen probleem, maar met de lengte van mijn vriendin wel weer. (een auto uitzoeken is nog niet zo makkelijk.....)

Nog een reden voor een VW stoel, daar kun je de lengte van de zitten aanpassen ;) die stoelen passen overigens gewoon, dat is al eens door iemand hier uitgezocht.
Je zou nog naar een Seat Leon kunnen kijken?

Maar ik begrijp dat als je met een Rapid begint, je niet zomaar op een Style Octavia uitkomt.
Lastige keuzes zelf ben ik best wel gebrand op een goed instelbare stoel dus ik begrijp je dilemma ..

Emiel2209

Actief lid
Op zich zou ik met de dealer een dealtje kunnen proberen te maken met een voorraad model. Alleen de fiscale waarde van de auto (m.b.t. de bijtelling) blijft dan hetzelfde als bij een gelijkwaardig niet voorraad model. Dit is alleen interessant voor de leaseprijs. De style uitvoering blijft nog binnen het lease budget, dus dat is geen probleem. En voor een lagere leaseprijs krijgen we geen compensatie. Ofwel, voor mij is alleen de bijtelling belangrijk ;).

Bedoel het niet zo rot als dat het overkomt maar als ik bovenstaande lees denk ik dat je voor het bekende duppie op de voorste rij wilt zitten. De regels voor bijtelling kun je niet aanpassen en de opties die je wilt; automaat en elektrische stoelen zijn nou eenmaal prijzig. Ik heb zelf ook de keuze gemaakt om deze opties uit te zoeken, het kost een beste klap geld. Als je dit er niet voor over hebt wordt het waarschijnlijk gewoon een lastig verhaal, helaas...

_Freddy

Nieuw lid
Ik snap je opmerking "duppie op de voorte rij" wel. Er zit denk ik ook een kleine scheidingslijn tussen "duppie op eerste rij" en "het maximale uit je leasebedrag halen voor zo min mogelijk bijtelling". Wanneer de Rapid goed zat, dan was het deze geworden en hadden we denk ik niet eens een proefrit in de octavia gemaakt.

De elektrische stoelen zijn eigenlijk voor ons geen eis, maar we kwamen er op om dat deze goed zitten. Verder zitten op de Style uitvoering geen opties die wij perse willen hebben (is natuurlijk leuk, maar het budget vinden wij op dit moment belangrijker).

Even ter vergelijk netto bijtelling (allemaal met DSG en Candy White kleur) :
  • De Rapid is €158,-
  • De Octavia HB Ambition business €197,-
  • De Octavia HB Style business €219,- (nog zonder de elektrisch verstelbare stoelen)
Voor €200,- netto bijtelling zou ik ook bijv. een Seat Leon (stoelen niet fijn) of Toyota Auris kunnen rijden. Dus als de juiste stoelen in de Octavia Ambition konden, dan was dat voor ons een mooie oplossing.

Helaas is een automaat bij veel merken pas in de duurdere uitvoeringen te leveren.

We gaan nog ff verder kijken naar:
  • Volkswagen (sport) stoelen in de Octavia
  • Toch een ander merk/model. (de auris zit ook goed en heeft alle opties die we wensen voor onder de €200,- netto bijtelling)
Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken.

jongetje

Forumguru
Heb je ze geprobeerd? Mijn vrouw is ook niet erg lang maar zit prima.

_Freddy

Nieuw lid
Mijn schoonvader heeft ze in een Golf zitten van 2 jaar oud (en die vond mijn vriendin niet fijn). Dus we gaan nog ff informeren bij de dealer hoe ze nu zitten. Helaas kwam onze dealer zelf niet met die optie en hadden we zelf ons (voor)oordeel over de sportstoelen al, dus niet echt meer verder over nagedacht.

Emiel2209

Actief lid
Opmerking was ook positief bedoelt hoor. Ik ken namelijk je overwegingen maar al te best! Succes met de keuze, ik rij nu tijdelijk een Opel Astra, laat die in ieder geval links liggen als het om de stoelen gaat, wat een drama... Succes met de keuze!

Bakkertje

Forumguru
Wat je ook nog kunt doen is een style (niet business) configureren met de opties die je echt nodig hebt.
Eind van het jaar ga ik een Kodiaq / tiguan allspace bestellen en de Kodiaq zou dan een Style zijn (niet business) om die uit te breiden met de opties die voor mij van belang zijn. Voor mij staan de elektrisch verstelbare stoelen wel echt voorop. No offense maar de standaard stoelen vind ik niet fijn en zijn niet goed in te stellen voor mij.

MaxN

Donateur
Ik moet overigens melden dat de stoelen uit onze RS heel anders zitten dan de stoelen in de Golf 7 GTD van onze buren.
Zijn zeker niet dezelfde stoelen.
Kan niet zeggen welke beter zitten, maar dat is voor een ieder anders.

Wij hadden in eerste instantie zelfs het idee dat de zittingen van deze stoelen korter zijn dan die van de Superb die we hadden.

jongetje

Forumguru
Wat je ook nog kunt doen is een style (niet business) configureren met de opties die je echt nodig hebt.
Eind van het jaar ga ik een Kodiaq / tiguan allspace bestellen en de Kodiaq zou dan een Style zijn (niet business) om die uit te breiden met de opties die voor mij van belang zijn. Voor mij staan de elektrisch verstelbare stoelen wel echt voorop. No offense maar de standaard stoelen vind ik niet fijn en zijn niet goed in te stellen voor mij.
Dat is een beetje een raar advies aangezien de Style alleen met de 1.5 motor te configureren is en de Style business ook met de 1.0. Mede daardoor is de Style in de basis (met DSG) al €2350,- duurder met minder opties.

Bakkertje

Forumguru
Dat is een beetje een raar advies aangezien de Style alleen met de 1.5 motor te configureren is en de Style business ook met de 1.0. Mede daardoor is de Style in de basis (met DSG) al €2350,- duurder met minder opties.

Zo diep gaat mijn kennis niet voor wat betreft de prijslijst van een Octavia :dankje:
Ik refereer ook naar mijn eigen motivatie om een Kodiaq juist niet in Style Business te configureren, daar is er geen verschil in het motoren aanbod per uitrustingsniveau..

Wel vreemd overigens dat je een style business wel met 1.0 kunt krijgen en een gewone style niet .. :banghead:

Bovenaan Onderaan