Bodie
Lid
Zijn er dan laadpalen met een ingebouwde automaat? ik ben ze nog niet tegengekomen, maar ik ken ze ook niet allemaal.....
Daarnaast is er op Tweakers nogal wat discussie over het al dan niet selectief zijn achter de hoofdzekering. Uberhaupt de vraag of je achter de hoofdzekering selectief moet zijn. Daar speelt ook het soort zekering (smeltpatroon of automaat) en karakteristiek mee (vaak B of C). Volgens mij is een 20A B automaat nog steeds selectief t.o.v. een 25A C automaat (die wordt gebruikt bij een 3x25A aansluiting als hoofdzekering).
Moderne laadpalen meten het stroomverbruik van de hoofdaansluiting (met slimme meter of stroomklemmen) en regelen de hoeveelheid stroom die de auto trekt zodat er geen overbelasting optreedt. Zo kun je prima 32A laden achter een 35A of 40A hoofdzkering (1 fase) en durf ik ook prima 3x16A te laden op een 3x25A hoofdzekering (met oven, waterkoker, inductiekoken etc.): mijn laadpaal regelt terug als er meer dan 25A per fase over de hoofdaansluiting wordt gevraagd.
Ik heb ook bewust voor een Zappi gekozen. Je kunt de Zappi zo instellen dat hij precies zo veel laadt als er wordt opgewekt met de zon (hij regelt daarbij dus op 0A in/export op de hoofdaansluiting). ook kun je daar andere waardes voor instellen (bv 50% zon, rest uit het net). Dit alles binnen bepaalde grenzen: minimale stroomsterkte richting auto is 6A (1,4 kW) omdat het protocol tussen laadpaal en auto geen lagere waarde ondersteunt. Maximaal is natuurlijk de limiet dat je instelt (meestal 16A of 3x16A).
De Zappi 3 fase is vervolgens nog extra handig: de minimale 6A is per fase. Bij 3 fase laden is dat dus nog steeds 18A (4,2 kW). Als je perse op de zon wil laden en er is minder dan 4,2 kW overschot, dan schakelt de Zappi van 3 fase naar 1 fase laden. Dan is het minimum dus 1,4kW.
Al met al erg tevreden over de functionaliteit van de Zappi (voor mijn gasten). Nu allee mijn eigen EV nog.
Daarnaast is er op Tweakers nogal wat discussie over het al dan niet selectief zijn achter de hoofdzekering. Uberhaupt de vraag of je achter de hoofdzekering selectief moet zijn. Daar speelt ook het soort zekering (smeltpatroon of automaat) en karakteristiek mee (vaak B of C). Volgens mij is een 20A B automaat nog steeds selectief t.o.v. een 25A C automaat (die wordt gebruikt bij een 3x25A aansluiting als hoofdzekering).
Moderne laadpalen meten het stroomverbruik van de hoofdaansluiting (met slimme meter of stroomklemmen) en regelen de hoeveelheid stroom die de auto trekt zodat er geen overbelasting optreedt. Zo kun je prima 32A laden achter een 35A of 40A hoofdzkering (1 fase) en durf ik ook prima 3x16A te laden op een 3x25A hoofdzekering (met oven, waterkoker, inductiekoken etc.): mijn laadpaal regelt terug als er meer dan 25A per fase over de hoofdaansluiting wordt gevraagd.
Ik heb ook bewust voor een Zappi gekozen. Je kunt de Zappi zo instellen dat hij precies zo veel laadt als er wordt opgewekt met de zon (hij regelt daarbij dus op 0A in/export op de hoofdaansluiting). ook kun je daar andere waardes voor instellen (bv 50% zon, rest uit het net). Dit alles binnen bepaalde grenzen: minimale stroomsterkte richting auto is 6A (1,4 kW) omdat het protocol tussen laadpaal en auto geen lagere waarde ondersteunt. Maximaal is natuurlijk de limiet dat je instelt (meestal 16A of 3x16A).
De Zappi 3 fase is vervolgens nog extra handig: de minimale 6A is per fase. Bij 3 fase laden is dat dus nog steeds 18A (4,2 kW). Als je perse op de zon wil laden en er is minder dan 4,2 kW overschot, dan schakelt de Zappi van 3 fase naar 1 fase laden. Dan is het minimum dus 1,4kW.
Al met al erg tevreden over de functionaliteit van de Zappi (voor mijn gasten). Nu allee mijn eigen EV nog.