Elektrische of hybride auto laden: hoe?

Bodie

Lid
Zijn er dan laadpalen met een ingebouwde automaat? ik ben ze nog niet tegengekomen, maar ik ken ze ook niet allemaal.....

Daarnaast is er op Tweakers nogal wat discussie over het al dan niet selectief zijn achter de hoofdzekering. Uberhaupt de vraag of je achter de hoofdzekering selectief moet zijn. Daar speelt ook het soort zekering (smeltpatroon of automaat) en karakteristiek mee (vaak B of C). Volgens mij is een 20A B automaat nog steeds selectief t.o.v. een 25A C automaat (die wordt gebruikt bij een 3x25A aansluiting als hoofdzekering).

Moderne laadpalen meten het stroomverbruik van de hoofdaansluiting (met slimme meter of stroomklemmen) en regelen de hoeveelheid stroom die de auto trekt zodat er geen overbelasting optreedt. Zo kun je prima 32A laden achter een 35A of 40A hoofdzkering (1 fase) en durf ik ook prima 3x16A te laden op een 3x25A hoofdzekering (met oven, waterkoker, inductiekoken etc.): mijn laadpaal regelt terug als er meer dan 25A per fase over de hoofdaansluiting wordt gevraagd.

Ik heb ook bewust voor een Zappi gekozen. Je kunt de Zappi zo instellen dat hij precies zo veel laadt als er wordt opgewekt met de zon (hij regelt daarbij dus op 0A in/export op de hoofdaansluiting). ook kun je daar andere waardes voor instellen (bv 50% zon, rest uit het net). Dit alles binnen bepaalde grenzen: minimale stroomsterkte richting auto is 6A (1,4 kW) omdat het protocol tussen laadpaal en auto geen lagere waarde ondersteunt. Maximaal is natuurlijk de limiet dat je instelt (meestal 16A of 3x16A).

De Zappi 3 fase is vervolgens nog extra handig: de minimale 6A is per fase. Bij 3 fase laden is dat dus nog steeds 18A (4,2 kW). Als je perse op de zon wil laden en er is minder dan 4,2 kW overschot, dan schakelt de Zappi van 3 fase naar 1 fase laden. Dan is het minimum dus 1,4kW.

Al met al erg tevreden over de functionaliteit van de Zappi (voor mijn gasten). Nu allee mijn eigen EV nog:bloos:.
 

Me Zelf

Forumguru
Dank voor de antwoorden!

Ook hier zijn de geleerden het nog niet over eens zie ik ;). De laadpaal-leverancier zegt zelf op 16A afzekeren. Ik denk dat ik dat dan maar ga doen. Volgens mij zit er inderdaad geen zekeringautomaat in de paal zelf, alleen een regelaar die de max stroom bepaalt.

Voordeel voor mij is dat ik nu simpelweg een vrij(gemaakt)e groep in mijn groepenkast kan gebruiken.
 

EdK

Forumguru
De laadpaal-leverancier zegt zelf op 16A afzekeren. Ik denk dat ik dat dan maar ga doen.
Ging even uit in je eerste post dat er in paal een automaat 16A zou zitten en dan moet je in meterkast 20A afzekeren
Maar als leverancier 16A opgeeft als afzekeren dan is inderdaad een kwestie van de groep in meterkast die 16A moet zijn

En een groep inbouwen mits er nog ruimte is dat is het werk ook niet !
 

Me Zelf

Forumguru
Ik verval dan ook aan een extra aardlek (heb nu 3 aardlekken met ieder 4 groepen) en moet de beltrafo eruit halen omdat ik anders niet genoeg ruimte in de kast heb. Niets onoverkomelijks inderdaad, maar toch weer extra werk en kosten.
 

EdK

Forumguru
en moet de beltrafo eruit halen omdat ik anders niet genoeg ruimte in de kast heb
Of je zet er een 110x220 kastje naast indien je die ruimte hebt !?
En is het een eigen woning dan kun je ook tegen je zelf zeggen ik haal de gehele groepenkast er uit en plaats een nieuwe
Waar dan ook meteen de aardlek maar 3 groepen heeft en niet meer zoals vloegel 4.
Hoofdschakelaar er meteen bij indien die nu ontbreekt ? Ben je weer geheel up to date...
En de kosten zijn het tegenwoordig niet meer

Kijk maar eens bv bij een Sander & Vunderink.
Kant en klaar als je dat wil maar kunt ook lekker zelf indelen en zelf met 6mm² intern bedraden...:pieker::pardon:
 

Me Zelf

Forumguru
De groepenkast is relatief recent, en met 12 groepen (en een hoofdschakelaar) ben ik ruim voorzien. Ik ben meer ruimtebeperkt, de vorige eigenaar van mijn huis heeft alles wel erg krap (wel netjes) weggewerkt in een schuine hoek naast de trap. Dat geeft helaas ook een probleem als ik nog eens naar 3x25A wil gaan: mijn hoofd aansluiting zit nog in een ouderwets metalen (wie bedenkt dat nou weer?) kastje achter een heel klein luikje; als die vervangen moet worden dan moet ik eerst de halve wand ervoor wegslopen. Voorlopig maar even op gas blijven koken dus...

Om on topic te blijven: ik ga voor een EVhub met sleutel. Twijfel of ik hem aan het huis met een lange kabel of aan de andere kant aan een paal ga hangen. De “tank” aansluiting vd citigo zit eigenlijk net aan de verkeerde kant, of ik moet achteruit de oprit op. Met mijn parking skills gaat dat vast een keer mis...
 

Me Zelf

Forumguru
Oh ja, @EdK , je schreef ergens dat je een 6 mm2 (grond)kabel zou trekken om toekomst voorbereid te zijn. 2.5 mm2 zou voldoende moeten zijn voor 16A, dus ook als ik nog eens naar 11KW zou gaan via 3 fasen dan is dat nog steeds afdoende. Wat is dan de overweging om toch voor die 6 mm2 te gaan? En werkt dat nog wel prettig zo’n dikke kabel?
 

EdK

Forumguru
Wat is dan de overweging om toch voor die 6 mm2 te gaan?
Zoals gezegd de toekomst !
Wij leveren als bedrijf ook al laadpalen voor in de recreatie
En deze kunnen laden op 16A en 32A /400V en in begin moeten we deze aansluiten op basis van de 16A/400V
Klant denkt dat dit dan voldoende is !
Maar we zien steeds vaker dat we terug mogen komen om de laadpaal om te zetten naar 32A/400V laden.
En deze trent gaat zeker in verre of nabije toekomst ook in de privé sector voorkomen.
De kosten extra is het niet ( 5x2,5mm² of een 5x6mm² ) mbt materiaal maar in arbeidsuren zeker wel.
Dus vandaar dat ik zeg leg een 6mm², al zeker je deze af op 16A voor dit moment..
 

cali05

Forumguru
Zo, de laadpaal hangt. Vrijdag 21-02 wordt de Citigo voor mevrouw Cali05 geleverd en kan dan hiermee 'volgetankt' worden. Hopen op wat meer zon dan is het allemaal nog wat voordeliger.

IMG_4626.JPG
 

JJE

Nieuw lid
Ik overweeg ook een zappi, maar twijfel om eerst met een grannicharger te starten.
Ik zie in de prijslijst 2020 dat er standaard een thuislaadkabel voor 230V stopcontact incl. regelaar bij zit. Ik heb dat vorig jaar er niet bij zien staan. Kan iemand die hem geleverd heeft gekregen bevestigen dat dit er standaard bij zit? Met de beperkte km/jaar in onze situatie (5000) is dat waarschijnlijk eens in de twee weken een volle lading van 16 uur nodig op eigen oprit.
 
De verkoper heeft tegen ons vorige week gezegd dat er 2 kabels bijgeleverd worden.
1x laadkabel type 2 en 1x thuislaadkabel.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJE

elcocheSKODA

Actief lid
Ik zie in de prijslijst 2020 dat er standaard een thuislaadkabel voor 230V stopcontact incl. regelaar bij zit. Ik heb dat vorig jaar er niet bij zien staan. Kan iemand die hem geleverd heeft gekregen bevestigen dat dit er standaard bij zit?

Ik kan bevestigen dat er twee kabels geleverd worden. Een voor gebruik bij een gewoon randaarde stopcontact en een andere voor aan te sluiten aan een laadpaal.

Hieronder de plaatjes bij het praatje.

20200217_180812.jpg 20200217_180833.jpg
 
Laatst bewerkt:

padoes

Nieuw lid
Ik heb voor de Zappi V2 gekozen. Dit apparaat biedt de keuze mogelijkheid om de auto in de Eco+ modus volledig groen dus met zelf opgewekte energie op te laden. Bovendien is hij erg scherp geprijsd en inclusief dynamic load balance smart functionaliteit. Hij is inmiddels geleverd na ca. 6 wk levertijd. Erg goeie service en heldere communicatie via Zappi Benelux.
https://www.zappi.info/shop/producten/product/30-zappi_v2_3f_5m
 

Twardt

Lid
Toch begrijp ik niet waarom men perse met eigen opgewekte stroom wil laden zodat men helemaal "groen" is. Op het geheel in NL maakt dat mijn inziens (ben geen expert, gebruik hier even mijn boerenverstand en logica) helemaal niets uit. Als jij met je panelen energie opwekt die jezelf niet gebruikt, dan wordt dat aan het net terug geleverd. Op dat moment hoeft een kolencentrale theoretisch iets minder kolen te verstoken omdat jij al een paar Kwh produceert. Als jij echter die opgewekte energie op dat moment zelf gebruikt worden er ter compensatie weer een paar kooltjes extra op het vuur gegooid om die centrale genoeg energie te laten leveren voor de rest van NL. Qua energie kosten zou het ook niet uitmaken voor jou. Behalve nu dan omdat je waarschijnlijk een duurdere laadbox gekocht hebt in vergelijk met een laadbox die deze mogelijkheid niet heeft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zolang het huidige systeem van salderen nog geldt v.w.b. de met zonnepanelen opgewekte stroom maakt het financieel niet uit of je laadt vanuit je panelen of vanuit het net. Op het moment dat je minder terug gaat krijgen voor de teruggeleverde stroom dan je moet betalen voor wat je uit het net trekt, wordt het natuurlijk heel anders. En die laadbox hangt er niet voor de korte termijn, toch?
 

Twardt

Lid
Die regeling wordt vanaf 2023 afgebouwd, en dat gaat geleidelijk t/m 2031. Maar dat betekent niet dat je daarna niets meer terug ontvangt voor je geleverde energie. Het is alleen de energie belasting die dan verdwijnt.

Quote van de site van de rijksoverheid: "Per 1 januari 2023 wordt de salderingsregeling geleidelijk afgebouwd. Dat wil zeggen dat het voordeel dat huishoudens en bedrijven ontvangen op hun energiebelastingen – in ruil voor het terugleveren aan het net – elk jaar iets minder wordt. Uiteindelijk wordt dat voordeel 0 en ontvang je alleen een vergoeding van de energieleverancier voor de teruggeleverde zonnestroom."

Tegen die tijd is het dus maar de vraag hoe je dan uitkomt met vergoedingen. Ik denk dat er slimmere manieren komen op optimaal van je eigen opgewekte energie gebruik te maken. De EV is tenslotte niet de enige verbruiker van energie.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, je kunt ook overdag wassen en/of in bad gaan, tussen de middag warm eten en zo meer - voor zover je dan thuis kunt zijn natuurlijk...
 

cali05

Forumguru
Elektrisch rijden? Voor de stad (misschien) prima, maar op wintersport er mee?
Lees maar: https://www.nu.nl/auto/6030272/word...ns-nieuw-obstakel-voor-elektrische-autos.html

Ik kan thuis niet elektrisch laden, en als ik naar het centrum rij waar 2 (twee) laadpalen staan dan blijken die meestal de hele dag bezet. Dus ook voor de stad waar ik woon geen optie.
grtsss

Dus? Ik begrijp de toegevoegde waarde van dit bericht niet. U kunt dus niet elektrisch gaan rijden, vindt u.
 

cali05

Forumguru
Toch begrijp ik niet waarom men perse met eigen opgewekte stroom wil laden zodat men helemaal "groen" is. Op het geheel in NL maakt dat mijn inziens (ben geen expert, gebruik hier even mijn boerenverstand en logica) helemaal niets uit.
Dat klopt, er zit ook niet zoveel logica aan maar het is wel een aardig idee dat je laadt van je eigen panelen. De investering in de panelen heb je al om een andere reden gedaan en nu is de bonus dat je ' gratis' kan laden.
De opmerking dat het op het geheel in NL niets uitmaakt zal zo zijn maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen. Zo kun je een steentje bijdragen. Sommigen vinden dat een naïeve gedachte, je kunt het ook zien als eje verantwoordelijkheid nemen. Maar over die zienswijze zijn al Fora volgeschreven door voor- en tegenstanders

Tenslotte is de Zappi bepaald niet duurder dan andere laders en heeft deze wel een paar aardige features. Daarom best een aardige aanbieding.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan