En dan klapt ineens je achterruit eruit

Derk

Forumguru
Zit je op je werk belt je vrouw op....schat je achterruit van je Skoda ligt aan diggelen....wat??:mad:??. Meer mensen dit gehad of moet ik echt denken aan vandalisme?

Gr. Derk

image.jpg image.jpg
 

Derk

Forumguru
Idd Corné vond het voor vandalisme ook wat te "netjes". Denk wat Ertromp zegt iets met teveel spanning maar waarvan?:pieker:
 

CDK

Forumguru
Is deze achterruit de 1e ruit af fabriek? Of heeft de auto een schadeverleden?
 

CDK

Forumguru
Ja dat kan idd ook nog @Joske, maar dan zou de ruit niet moeten klappen tijdens het onbeheerd geparkeerd staan ;)
 

Joske

Forumguru
Tenzij deze het al zwaar te verduren heeft gehad in het verleden en dat er nu de spreekwoordelijke druppel bij wijze van spreken er voor gezorgd heeft dat ze uit de voegen is gekomen.
Daar denk ik aan ongelijke thermische belasting..

@Cordoba weet daar ook wel iets over als ik mij niet vergis
 

Cordoba

Forumguru
Ja dat kan idd ook nog @Joske, maar dan zou de ruit niet moeten klappen tijdens het onbeheerd geparkeerd staan ;)

Hmm, er zijn (andere) VAG-merken met modellen waar spontaan midden in de nacht de autoradio ineens volop begint te spelen, dus dat zou ik niet zomaar beweren.:D


Als ik het zo zie, met een soort scheur langs de zijrand van de klep, zie ik 2 waarschijnlijke mogelijkheden:
- achterruit is ooit vervangen geweest, en dat is net niet helemaal goed gedaan. Bij grote hitte (of kou) komen er dan spanningspieken in de ruit door dat ruit en metalen frame verschillend uitzetten, en de lijm niet helemaal goed/gelijkmatig is verdeeld.
- de achterruit heeft ergens een minieme beschadiging opgelopen, en door het oplopen van de temperatuur in de zon is de inwendige spanning in de ruit opgelopen, met dit resultaat. Die minieme beschadiging werkt dan net als een glassnijder: door het oplopen van de spanning loopt die beschadiging verder in het glas en gaat dus echt scheuren.

Er zijn overigens in het verleden ook verschillende VAG-modellen geweest (ik dacht o.a. Passat en Leon) waarbij soms de achterruit ook ineens in stukken spatte, dat bleek later een fout in de productie van die achterruiten te zijn. Bij mijn weten waren al die gevallen bij auto's van minder dan 2 jaar oud, dus dat lijkt me voor een O2 niet meer van toepassing.

@Joske Ik was al bezig om mijn verhaal te typen toen jij je bericht plaatste.
 

Derk

Forumguru
Volgens mij is/was dit wel een tweede achterruit want zag wel wat witte/vochtplekken onder in de hoek van de ruit. Leek erop of idd de lijm of kit niet goed was verdeeld.
 

Michelv.

Forumguru
Ga voorzichtig met die klote tape op je lak, een collega van mij ook ooit gedaan, bij het eraf halen trok ie zo de lak er vanaf!:nailbiting:
 

Derk

Forumguru
Dan heeft auto-totaal glas toch wel een probleem:mad: mogen ze meteen zorgen dat de klep gespoten wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan