Ja dat kan idd ook nog
@Joske, maar dan zou de ruit niet moeten klappen tijdens het onbeheerd geparkeerd staan
Hmm, er zijn (andere) VAG-merken met modellen waar spontaan midden in de nacht de autoradio ineens volop begint te spelen, dus dat zou ik niet zomaar beweren.
Als ik het zo zie, met een soort scheur langs de zijrand van de klep, zie ik 2 waarschijnlijke mogelijkheden:
- achterruit is ooit vervangen geweest, en dat is net niet helemaal goed gedaan. Bij grote hitte (of kou) komen er dan spanningspieken in de ruit door dat ruit en metalen frame verschillend uitzetten, en de lijm niet helemaal goed/gelijkmatig is verdeeld.
- de achterruit heeft ergens een minieme beschadiging opgelopen, en door het oplopen van de temperatuur in de zon is de inwendige spanning in de ruit opgelopen, met dit resultaat. Die minieme beschadiging werkt dan net als een glassnijder: door het oplopen van de spanning loopt die beschadiging verder in het glas en gaat dus echt scheuren.
Er zijn overigens in het verleden ook verschillende VAG-modellen geweest (ik dacht o.a. Passat en Leon) waarbij soms de achterruit ook ineens in stukken spatte, dat bleek later een fout in de productie van die achterruiten te zijn. Bij mijn weten waren al die gevallen bij auto's van minder dan 2 jaar oud, dus dat lijkt me voor een O2 niet meer van toepassing.
@Joske Ik was al bezig om mijn verhaal te typen toen jij je bericht plaatste.