En weer pech

MeneerB

Forumguru
Ik volg dit topic met belangstelling aangezien ik dezelfde configuratie heb als de topic starter.
Wat schetst mijn verbazing: Deze ochtend een melding koelvloeistof te laag.
Even snel gekeken en inderdaad een stuk onder het minimum.
Voorzichtig verder naar mijn werk gereden en onder meer ook met de OBD adapter e.e.a. in de gaten gehouden.
Koelwater en olie temperaturen leken allemaal in het groene bereik te zijn (water ca 90°C Olie max 93°c)

Ga straks als de motor weer koud is e.e.a nakijken en spoedig de dealer opzoeken. Met even bijvullen en klaar heb ik geen goed gevoel. Uitzoeken die hap.
Het instructie boekje zegt ook dat verlies van koelvloeistof in de eerste plaats duid op lekkage, Dus er mag niets verdwijnen. (Tenzij onze huis steenmarter plots dorstiger is geworden)
 

Joske

Forumguru
bij mijn dealer is het een heel "open" werkplaats, je ziet heel goed wat er allemaal gebeurd aan de wagens. Inderdaad @Canon-Eye , het ISO9001 (vermoed ik) wordt als reden aangehaald om een toegang te kunnen weigeren. Maar inderdaad op "eigen risico" mocht ik de werkplaats betreden. Ik vind dat toch aangenamer samenwerken hoor.. Is goed voor het vertrouwen in de dealer. En komt de dealer-klant relatie alleen maar ten goede!
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, als de dealer ergens in zijn procedure heeft beschreven dat de werkplaats alleen toegankelijk is voor de eigen medewerkers, dan moet hij zich daar ook aan houden natuurlijk, want anders zou hij bij een audit tegen een probleem aan kunnen lopen (bv.als een medewerker zich verspreekt tijdens een interview).
Ik kom uit die wereld, weet je... :pardon:

Een slimme dealer zorgt echter dat zijn procedures wel genoeg ruimte laten voor klantvriendelijk handelen. Dat is niet moeilijk, want als je bv. vastlegt dat derden met uitdrukkelijke toestemming van de werkplaatschef en evt. onder begeleiding toegang kunnen krijgen, ben je er ook al. 't Is gewoon een kwestie van een beetje slim redigeren - als je tenminste op zulk detailnivo wilt beschrijven. Heel vaak is dat helemaal niet nodig en volstaat een procesbeschrijving op iets algemener nivo.
 

jalex_h

Forumguru
Met iso heeft het niets van doen, wel met veiligheid, het bloot stellen aan risico's en de wettelijke verantwoordelijk hiervoor van de werkgever voor eenieder die zich in zijn pand bevind, dus ook de bezoekers/klanten. Het enige dat de garage hierin nog kan kiezen is welke bescherming gebruikt moet worden om eenieder effectief tegen de relevante risico's te beschermen. Voor alleen het lopen door een werkplaats ontkom je dan al niet meer aan het dragen van veiligheidsschoenen en gehoorbescherming komt al snel om de hoek kijken.
Treft de inspectie SZW iemand in de werkplaats aan zonder adequate bescherming, heb je de poppen aan het dansen.
 

MeneerB

Forumguru
@SuperBeeb

Ik had wat meer verzamelde puntjes met de auto en kon niet eerder dan de 23e bij de dealer terecht.
Na overleg koelvloeistof bijgevuld (half litertje was genoeg).

Ga nu de komende 14 dagen het verloop scherp in de gaten houden.
Het knullige is dat ik regelmatig het oliepeil heb gecontroleerd (gezien de reputatie van de eerdere generatie van dit type motor) maar nooit gelet heb op het koelvloeistof niveau.

Ik ben nu helemaal scherp op beide niveaus want het oliepeil staat nu na bijna een jaar en 15K km nog steeds op max. Voor hetzelfde geld verdwijnt er koelvloeistof de olie in. Tot op heden ziet de olie aan de peilstok er mooi schoon uit zonder rare verontreinigingen.

Ik houd jullie op de hoogte.
 

MeneerB

Forumguru
Vandaag naar de dealer geweest. Er is een (zeer kleine) lekkage geconstateerd in het thermostaat huis.

Schijnt een hele complexe unit te zijn met de waterpomp erbij. Is helaas niet op voorraad en moet dus besteld worden. Gaat dus helemaal goed komen.

Uit de technische informatie van dit blok haal ik het volgende plaatje:
upload_2014-6-23_18-52-20.png
 
Bovenaan Onderaan