Energieklasse Roomster

Roomster3

Nieuw lid
Beste Skoda-fans,

Gisteren een nieuwe Roomster 1.6 Sport gekocht. Na een (groot) aantal auto's te hebben vergeleken komt deze auto als beste uit de bus. Lekker origineel model en praktisch inzetbaar.
Ik begrijp alleen niet dat de Roomster energieklasse D heeft gezien zijn verbruik, CO2-uitstoot, lengte en gewicht. Volgens mij is klasse C beter op zijn plaats. Ook als je de auto's vergelijkt in de brochure van VROM:

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=6354

Nu maar hopen dat de Roomster snel geleverd wordt
smile.gif

Hetzer

Forumguru
interessante site!
xyxthumbs.gif
, mijn Fabia Combi SDI zit al in klasse C, vreemd dat de Roomster in D zit, onze nieuwe (nog af te leveren) C-1, zit in de klasse A en is op de Prius na de zuinigste en schoonste auto..

LenK

Forumguru
In ander draadje blijkt dat een 1.6 Roomster meer verbruikt dan mijn 1.6 Octavia.
En 1.4 Roomster diesel verbruikt meer als 1.4 diesel van Toyota.
Zal wel aan die huif liggen, veel groter frontaal oppervlak dus.
Dus energieklasse D lijkt wel degelijk op zijn plaats.

Octaviarijder

Actief lid
Die energieklasse tabel is totale onzin. Het wordt onder andere berekend met behulp van het oppervlakte van de auto. Zo kan een Audi A8 een beter energielabel krijgen dan een stadsautootje.

LenK

Forumguru
Is echt geen onzin.

Zet auto's van dezelfde grootte naast elkaar en je ziet welke de beste is in die klasse.
Bijvoorbeeld Punto, Ibiza, Fabia en C3

Een A8 moet je vergelijken met zijn klasgenoten, Mercedes S, VW Phaeton.
Als de A8 dan de beste in zijn klasse is dan krijgt ie misschien een B.

Die B uit de grote klassa kan dan inderdaad veel meer drinken dan een D uit een kleine klasse.

Dus heeft het wel degelijk zin. Als kopers er op letten vergelijken ze immers met auto's van dezelfde grootte.
Er is niemand die voor een Polo shopt en die dan niet koopt om dat de Phaeton in dezelfde showroom een beter energielabel heeft.

Octaviarijder

Actief lid
Toch klopt het niet dat je dus meer subsidie zou krijgen op een auto die 1 op 6 rijdt dan op een auto die misschien wel 1 op 20 haalt. Het zal dus allemaal best, maar is weer zo'n typische Nederlandse maatregel. De mensen wijs maken dat het verzonnen is om de koper te laten zien hoe zuinig je nieuwe auto wel niet zou kunnen zijn en dan veel subsidie geven op een auto die meer zuipt dan Bonnie en Marco bij elkaar.

LenK

Forumguru
Het woord subsidie zou ik vermijden. Het enige waar je in Nederland subsidie op krijgt is als je iets doet of maakt waar niemand op zit te wachten en je zo handig bent dit als maatschappelijk noodzakelijk te lobbyen.

Bij auto's is het zo dat je door de staat minder getild wordt als je voor een relatief (tov vergelijkbare auto's) minder vervuilende auto kiest. En het prijskaartje kan mensen verleiden om een beter gelabelde auto te kiezen.

Een Prius zou zonder deze constructie helemaal niet verkopen. Het is een lelijk ding en met al die korting op BPM is ie nog steeds veel te duur voor wat er aan auto voor krijgt.

Bovenaan Onderaan