Enkele problemen na aankoop 2dehandse VRS

technobear

Actief lid
Ik ben sinds enkele weken de trotse eigenaar van een O2 Combi RS van 2006. De wagen werd van een garage overgekocht met 1j feder garantie (België). Ik heb echter enkele probleempjes vastgesteld;
* Cruise Control; werkt niet (heeft 2x gewerkt, maar ik krijg hem voor de rest niet op)
* Alarm/Centrale vergrendeling; Bij het sluiten van de portieren met de afstandsbediening, knippert het rode lichtje op de bestuurdersdeur enkele malen kort om vervolgens een 30sec te blijven branden, waarna het weer zacht begint te knipperen. Ik heb in de handleiding gelezen dat dit mogelijk een storing kan zijn. Ik heb ook gemerkt dat als ik de koffer even laat openstaan dat dan al mijn knipperlichten beginnen te knipperen zonder dat er een alarm te horen is.
* Knipperende waarschuwingslampjes op mijn maxidot (tanklichtje of ruitenvloeistof springt op het scherm dan weer de tijd, dan weer het lampje) Is dit normaal?

Na enkele draadjes te hebben gelezen op dit forum, vraag ik mezelf af of de oorzaak van dit alles misschien iets te maken heeft met de staat van mijn batterij/accu. Is dit mogelijk?

- Verder heb ik hier op het forum bijna geen info gevonden over LPG systemen voor de RS. Zijn er hier mss RS-rijders die een bepaalde LPG installatie hebben laten inbouwen?

- Weet er verder nog iemand welke winterbanden er onder mijn wagen mogen gelegd worden. Ik heb nog een nieuw setje Nokians 215 45 17 ZR en zou die graag na aankoop van een setje 17" velgen onder mijn wagen leggen?

___JC___

Forumguru
Dat probleem met de CC had ik in mijn oude Octavia van 2006 ook. Dan moet de hendel op de stuurkolom vervangen worden.
Werkte ie wel toen je m kocht? Zou ik toch zeker even mee terug naar de garage gaan..

ceid

Lid
Technobear,

De CC handle is inderdaad van mindere kwaliteit. Er worden forums over vol geschreven, schoonmaken heeft weinig zin het komt nl na enkele weken weer terug de storing.
Het alarmprobleem ken ik niet, lijkt me een electrische storing...
Lampjes op maxidot klopt, deze springt na een ping aan en wisselt dan met tanklampje of iets anders.

Veel plezier met je Rs:cool:

technobear

Actief lid
Ik had idd gelezen dat de schakelaar zelf vaak de boosdoener is, maar omdat die soms (2x op 2weken) wel werkte dacht ik mss dat het probleem elders lag. De wagen is onder garantie, doch ik weet niet of CC hieronder valt. Volgende week eens ff naar de garage om ernaar te laten kijken.

Wel storend dat pinkend waarschuwingslampje :smiley29:

Wilko

Senior Member
Technobear: Ik heb een paar maanden geleden ook een O2 uit 2006 gekocht (4x4, geen RS) waarbij al snel de CC overleed.
Is netjes onder garantie bij de dealer vervangen door een nieuwe cc-hendel, en dat werkt weer zoals het hoort.
Het CC-verhaal is een probleem dat ook bij Skoda bekend is.

skodaboy

Forumguru
dat de c.c niet werkt zal iddaan de hendel liggen schoonmaken kan het probleem (tijdelijk) oplossen,of wel de hendel gewoon vervangen (of dit onder garantie valt weet ik niet)
het 'probleem' met het alarm (ledje in bestuurdersdeur) wijst idd op storing,heb die ook met m'n 02 4x4 gehad,bij mij was de hellingshoeksensor van het alarm kapot,laat de auto ff uitlezen in de garage dan weet je het zeker.
dat de knipperlichten spontaan aangaan als je koffer (lang) open staat,lijkt mij niet normaal..de 02 staat hier regelmatig met de koffer (lang) open en hier gebeurd dat niet...of wel heb je ergens een storing (accu of alarm) of wel heeft misschien de vorige eigenaar iets aangepast in de boordcomputer met vagcom?? de auto in de garage laten uitlezen of iemand van hier met een vagcom kan dit ook doen dan weet je wat er in het storingsgeheugen staat...

want die (winter)banden betreft he,jij schrijft 215/45/17 he,normaal wordt bij een 02 toch 225/45/17 voorgeschreven??
in het tankklepje staat welke banden (maat) en bandenspanning er is voorgeschreven,ook op het gelijkvormigheidsattest staat welke bandenmaat je mag gebruiken...

technobear

Actief lid
@Wilko: Had jij dan ook een garantie via Feder of rechtstreeks van de garage. Er zit blijkbaar ook een verschil in de kmstand, vanaf 90k (91k bij mij) zijn er andere voorwaarden. Hoeveel km's had die van jou?

@skodaboy: 215 45 17 was de bandenmaat voor mijn Alfa Gt, ik dacht dat voor de skoda 225 45 17 standaart was, ni?

deusjevo

Forumguru
Als je op een O2 met sportonderstel winterbanden icm met sneeuwkettingen wilt gebruiken mag je tot max 205 breed gaan dacht ik.
Staat in je instructieboekje.

Wilko

Senior Member
@technobear: Mijn Octavia had (heeft) standaard BOVAG garantie direct bij de dealer waar ik hem heb gekocht. Hij had zo'n 110k km op de teller toen ik hem kocht. Er is inmiddels al het een en ander aan stuk gegaan (distributieriem stuk: veel schade intern, synchronisatie op, CC stuk en nog wat kleine dingen) en dat is allemaal netjes onder garantie vervangen of gerepareerd.

skodaboy

Forumguru
technobear;@skodaboy: 215 45 17 was de bandenmaat voor mijn Alfa Gt, ik dacht dat voor de skoda 225 45 17 standaart was, ni?

idd,225/45/17 is standaard voor skoda voorgeschreven.
ik heb juist ff gekeken op de site van goca (autokeuring) en je mag dus die 215/45/17 banden gebruiken voor de skoda..wel ff zien dat je de juiste velgbreedte en et-waarde aanhoudt..:xyxthumbs:

technobear

Actief lid
@Wilko; Blijkbaar is BOVAG de Nederlandse variant van mijn garantie, maar ik vrees dat het in nederland veel meer dekt dan in België. Ik heb de garantievoorwaarden ff doorgelezen en nergens staat iets vermeld over de CC, noch bij onderdelen onder garantie noch bij onderdelen niet onder garantie, vreemd . In elk geval gewoon mee naar de garage.

@skodaboy; thx voor het opzoekwerk, ik was van plan om een nieuwe setje velgen aan te kopen, gezien mijn alfa velgen een andere steekmaat hebben. Alleen de velgbreedte 215 en 17 in combinatie met steekmaat 5X112 vinden zal niet makkelijk worden vrees ik, weet iemand daar een goed adresje voor?

Bij mij was de CC ook overleden met aankoop, nieuwe hendel en ze hebben de kast onder de stuurkolom extra vastgezet zodat alle contacten goed blijven zitten. Sindsdien 75000 km per bij gereden zonder problemen met CC

Ik wil wel even reageren op je LPG vraag. Ik heb LPG in gebouwd in mijn RS. Ik heb een BRC installatie. Mijn RS is ook uit '06, welke ik 3 jaar geleden heb aangeschaft. Deze BRC installatie voor de 2.0TFSI motor was toen net op de markt gekomen en waarschijnlijk ook de beste installatie. Ik heb de installatie bij een lokale, maar landelijk bekende (soms zelfs klanten uit Belgie) gasboer in laten bouwen. Ik ben zeer tevreden over het systeem alsook de service. De auto moest een keertje terug omdat het systeem niet direct helemaal 100% afgesteld was. Nu helemaal geen problemen meer, ik merk totaal geen verschil met rijden op benzine. Daarnaast zelfde verbruik en zelfde vermogen. Alleen wat vrolijker bij de pomp...

skodaboy

Forumguru
wel ik heb destijds bij de skoda-dealer een extra setje 17" velgen gekocht,ik heb nu de zenith-velgen (standaard vr de RS) onder m'n 02 4x4 liggen..
ik heb de 225/45/17 zomerbanden hier op laten monteren,voor de winter heb ik setje 17" sneeuwbanden op de pallasvelgen liggen...
zoals ik al zei je kan/mag 215/45/17 gebruiken,de 'velgmaat' die voor geschreven bij skoda is 7.0j x 17 et-waarde 54 en een steekmaat van 5x112 voor de 225/45/17
volgens mij maakt het weinig uit,dat je daar een iets 'smallere' band oplegt..:grin:

als je naar een bandencentrale gaat (bv de condé) of zo,en je neemt deze 'velgmaat' mee of je zegt ik heb da type wagen dan weten zij wel wel welke velgen en banden je kan en mag gebruiken...:winkie:

technobear

Actief lid
@skodaboy: 7.0j x 17 & ET-waarde 54, dat wist ik niet, dan kan ik op zoek gaan naar een velg, maar ik vrees dat het moeilijk gaat worden om een velg te vinden die compatibel gaat zijn met mijn nokian winterbanden.

@Hendrikjan: Ik heb al ff gekeken op het internet en heb gevonden dat bij een BRC installatie volgende zaken worden geïnstalleerd;
* LPG vulnippel

* LPG tank

* LPG slangen en leidingen

* Gasafsluiter

* LPG verdamper/drukregelaar type 'GENIUS'

* LPG injectoren

* Rubber slangen

* Brandstofkeuze schakelaar met inhoudsaanduiding
* Gasdruk-, temperatuur en Mapsensor
* LPG niveaumeter

Ik neem aan dat de tank wordt geïnstalleerd op de plaats waar je reservewiel normaal komt te liggen. Hoe zit het met de vulnippel, brandstofkeuzeschakelaar en LPG niveaumeter? Worden deze mooi weggewerkt? Ik heb al gezien dat de vulnippel soms mooi wordt verstopt in je benzinetankdeksel... Heb je mss foto's van de installatie?
Op welke kostprijs moet ik rekenen bij dergelijke installatie?

s-line

Forumguru
Hoi, eigenlijk is 215/45/17 wel iets te plat voor een octavia, je zal wel een grotere teller afwijking gaan krijgen en nog meer ruimte in je wielkasten
De goede maat is inderdaad 225/45/17
Vrg.michiel

Het scheelt slechts 2,8 cm in omtrek.

225/45/17 = 199,27 op de teller 120 km/h
215/45/17 = 196,44 op de teller 121,73 km/h

lijkt mij een verwaarloosbaar verschil

technobear

Actief lid
het verschil tussen 225 en 215 is toch maar een inch, dus 2.5cm, niet soms?

geeft een verschil in bandbreedte dan een afwijking op je teller? ik dacht alleen de omtrek

technobear

Actief lid
ik heb ff voor de zekerheid mijn winterbanden nagekeken, ik heb nokians van 215/45 R17 91V. Dus als ik daar een 17" velg voor zoek, moet ik uitkijken naar de steekmaat (5x112) en 7.0 x 17 & et waarde van 54, klopt dat?

skodaboy

Forumguru
skoda schrijft vanaf het fabriek 7.0j x 17 voor,voor de octavia II,die 7.0j staat voor de 'breedte' van de velg en een et-waarde van 54 dit bepaald hoever naar binnen of naar buiten de velg 'valt' in de wielkast..ik zou gewoon uitkijken voor een setje velgen van 7.0jx 17",steek 5x112 en een et waarde van 54 en daar gewoon de winterbanden op monteren...

Bovenaan Onderaan