Enkele problemen na aankoop 2dehandse VRS

s-line

Forumguru
Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die het niet snappen dus nog maar een keer dan: 225 staat voor de breedte.
45 staat voor de hoogte vande band. Dus 45 procent van 225 is de hoogte.
En de breedte van de band is in cm dus 22,5 cm en 21,5 cm (dus geen inches)
 
@Hendrikjan: Ik heb al ff gekeken op het internet en heb gevonden dat bij een BRC installatie volgende zaken worden geïnstalleerd;
* LPG vulnippel
* LPG tank

* LPG slangen en leidingen
* Gasafsluiter
* LPG verdamper/drukregelaar type 'GENIUS'
* LPG injectoren

* Rubber slangen

* Brandstofkeuze schakelaar met inhoudsaanduiding
* Gasdruk-, temperatuur en Mapsensor
* LPG niveaumeter


Ik neem aan dat de tank wordt geïnstalleerd op de plaats waar je reservewiel normaal komt te liggen. Hoe zit het met de vulnippel, brandstofkeuzeschakelaar en LPG niveaumeter? Worden deze mooi weggewerkt? Ik heb al gezien dat de vulnippel soms mooi wordt verstopt in je benzinetankdeksel... Heb je mss foto's van de installatie?
Op welke kostprijs moet ik rekenen bij dergelijke installatie?[/QUOTE]

Ik weet niet alle details van de onderdelen, maar ik heb geen brandstofkeuzeschakelaar. Mijn systeem start automatisch op benzine en schakelt automatisch over naar LPG als het koelwater ik meen 50 graden Celsius bereikt. Mijn systeem rijdt na deze overschakeling op een LPG-benzinemengsel, ik rijd dus nooit volledig op LPG. Ik heb een niveaumeter (5 lampjes) voor de LPG ingebouwd in de unit waar ook de versnellingspook zit, goed zichtbaar. Als het bovenste lampje rood is rijd ik op benzine, als deze groen is op het LPG-benzinemengsel.

Ik heb de tankdop onderaan, in het midden aan de achterzijde van de auto, dus op de plaats van normaal de trekhaak. (Ik hoef er geen vulopening meer op te schroeven en kan dus direct tanken) Dit kan uiteraard ook ergens anders, als het goed is moet het ook mogelijk zijn deze naast je benzinevuldop passen (heb ik me laten vertellen door een Duitser toen ik daar kwam tanken. Daar is het namelijk niet toegestaan om je tankdop te plaatsen waar ik hem heb).

De tank zelf ligt bij mij inderdaad op de plek waar normaal je reservewiel ligt, ik heb een 60 liter tank en heb daardoor een vrijwel vlakke laadvloer behouden. Tevens blijf je met een 60 ltr tank in dezelfde gewichtsklasse voor de berekening van de wegenbelasting (Ik weet niet hoe dit in Belgie werkt.)

Als de gasinbouwer het kan, zou ik als ik jou was de vuldop onder het benzineklepje laten plaatsen naast de benzinevuldop, dan zie je helemaal niets, bij mij zie je een zwart dopje zitten, kapje over de aansluiting. In principe valt het niet op dat dit een gasaansluiting is, het voordeel is dat ik makkelijk van 2 kanten kan tanken. Het nadeel is dat er een dopje te zien is, ik geen trekhaak kan plaatsen, ik moet bukken om de slang aan te sluiten en niet te enthousiast een slecht aangelegde drempel af kan rijden.

Als ik tijd heb zal ik wel wat foto's plaatsen.
 

technobear

Actief lid
Bedankt voor de info. Dat zou inderdaad perfect zijn om het te kunnen wegwerken in je tankdopdeksel. Op het vlak van wegenbelasting weet ik nog niet juist hoe het zit. Ik neem aan dat het verbruik met LPG hetzelfde is als met benzine.
En wat is de volledige kostprijs van jou installatie?
 
Het verbruik is inderdaad gelijk. De kostprijs weet ik niet precies, ik kreeg wat korting omdat mijn broer daar een paar keer gas in had laten bouwen, ik was iets meer dan €2000,- kwijt volgens mij.
 

technobear

Actief lid
Even ter aanvulling;

Vandaag mijn wagen terug gekregen. Ik heb hem maandag moeten binnendoen (rietje waasland), nadat er een controlelampje van de uitlaat was beginnen branden.

Volgende zaken zijn vervangen;

Alarm: 187,06euro
* Bediening achterslot uit+inbouw
* Alarmhoorn van alarmsyst uit+inbouw
* Sirene
* Handgreep

Diagnose motorstoring: 236,29euro
* Absorptie koolfilter uit+inbouw
* Absorptie koolfilterklep uit+inbouw
* Vergaarbak
* Ventiel

Cruise Controle; onder garantie (122,50euro)
* Bediening srs uit- en ingebouwd
* Stuurwiel uit- en ingebouwd
* Airbag-eenheid bestuurder uit+ingebouw
* Schakelaar stuur

Overige; 129,49euro (garantie)
Uitlezen storingsgeheugen, wissen van storingen en
uitvoeren van update regelapparaat + programmeren
airbag en cruise controle

Niet echt leuk als je een maand met een 2de hands wagen rondrijdt, dat die al een week ik de garage kan gaan staan en mij dik 500euro kost.
Belgische 2de hands garantie van Federauto trekt dus op niks :biggthumpdown:
 
Daarom kom ik niet bij de dealer. Nu blijkt dat sommige zaken alleen door de dealer opgelost kunnen worden, maar je loopt er altijd leeg. Ik heb inmiddels ook wat elektronische problemen, spiegelverwarming en stoelverwarming die stuk zijn. Ik laat dit niet repareren, ik vind de auto heerlijk rijden, maar kwalitatief, vooral de elektronica zijn erg kwetsbaar.
 

TheoStek

Forumguru
Technobear, als je de auto hebt gekocht met een bepaalde garantie periode. heb je recht op het herstel van gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren.
Dus m.a.w. zijn het verborgen gebreken, die naar voren zijn gekomen binnen de garantietermijn.
Ook de actie koolfilter + klep zijn een verborgen gebrek.
De koolfilter absorbeert bij stilstand benzinedampen uit de benzinetank en wordt door de koolfilterklep de benzinedampen gedosseerd en naar de motor afgevoerd waar ze tenslotte worden verbrand.
Je kunt niet in de motor kijken, en verwacht je dat er geen problemen ontstaan, verkoper is verplicht een deugdelijk product af te leveren.

Ik ben dan van mening dat de kosten die de garage je in rekening zijn gebracht onterecht zijn waar jij voor opdraait, de kosten van herstel zijn geheel voor rekening van de verkoper.
 

Canon-Eye

Forumguru
Even een opmerking m.b.t. het actief koolfilter:
Ik had vroegâh altijd de gewoonte om bij het tanken net zo lang door te gaan tot de brandstof "in z'n boordje" stond. Omdat ik dan aansluitend altijd een redelijk aantal kms maakte, kon dat ook op heel warme dagen geen kwaad - de tank zou heus niet overlopen door uitzetting van de benzine.

Maar bij m'n F1 (2002-2007) heeft dat een hoop geld gekost, omdat het koolfilter hierdoor ook opgevuld raakte met benzine en aldus z'n werkzaamheid in één klap verloor. En dat kwam bij de eerste grote beurt tevoorschijn...

Sindsdien tank ik totdat hij afslaat, waarna ik nog even afrond op de eerstvolgende hele liter (lekker eigenwijs, tóch een klein beetje extra erin).
[Terzijde: Het verbruik per tankbeurt kan daardoor iets wisselend uitpakken, maar mijn excelletje nivelleert die verschillen op de lange termijn wel doordat het gemiddelde verbruik cumulatief wordt berekend (alle liters over alle kilometers vanaf dag 1).]


In een maand tijd kan er op dit punt dus mogelijkerwijs iets zijn misgegaan. Mocht Technobear onverhoopt dezelfde gebruikersfout hebben gemaakt als ik 10 jaar geleden, dan is dit dus geen garantiekwestie. Let wel, ik beweer dus niet dat het aan teveel tanken ligt, maar het is denkbaar (en voor de dealer niet te controleren, lijkt me).
 

technobear

Actief lid
Ik moet inderdaad toegeven dat na het afspringen van mechanisme nog gerust een dik litertje bijtank, ik kan me echter niet voorstellen dat dat de oorzaak van mijn probleem was. Ik tank al jaren zo, zowel benzine als diesel en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Ik zou ook verwachten dat als de schade die zich aanmeldt de eerste 6maand van de garantie zou worden aanzien als schade dewelke reeds bij aankoop van de wagen aanwezig is. De garantie betreft een garantie voor 1 jaar bij Federauto, ikzelf heb hen niet gecontacteerd aangaande de herstelling, maar dit is gebeurd via de garage alwaar ik de wagen heb aangekocht. Misschien toch eens proberen hen zelf te contacteren en hen aan de tand te voelen.
 
Bovenaan Onderaan