Enyaq aan Tesla Supercharger haalt vermogen niet

Hypodermic

Donateur
Kan je bij een tesla lader met je normale druppel betalen, of moet je een app hebben van Tesla? Zo ja, welke?
Is misschien wel makkelijk om te hebben voor op vakanties enzo.

Als ik met mijn iV 80 op een lange rit onderweg ben dan merk ik vaak dat ik het maximale vermogen bij de eerste laadbeurt niet haal. Ook in de zomer is de accutemperatuur dan zelden (ruim) boven de 20 graden en da's kennelijk onvoldoende. Maar na die eerste laadbeurt is de accu stevig opgewarmd en blijft redelijk warm tijdens het tweede stuk. Bij de tweede laadbeurt, zeker als je start op <10%, haal je de opgegeven snelheid wel. Voor mijn auto is volgens het boekje 135 kW de max, maar ik heb zelfs wel 145 kW op de teller zien staan.
Kan je bij een tesla lader met je normale druppel betalen, of moet je een app hebben van Tesla?
Tesla laadpalen hebben (traditioneel) geen RFID lezer of andere communicatiemanieren, omdat de oorspronkelijke aanname was dat alleen Teslas daar zouden laden, en die doen plug&charge. Als je met een niet-Tesla bij een Supercharger komt is de enige manier om de laadsessie te starten, via de Tesla app op je telefoon. Installeren, account aanmaken, evt. een maandabonnement afsluiten, juiste lader selecteren en op de knop drukken. Simpel. Daarbij zijn de Tesla tarieven ook best heel schappelijk, zeker icm. abonnement en meerdere keren per maand laden.

Maar voor niet-Tesla leaserijders met een laadpas-van-de-baas is dit dus niet interessant want je kan die pas niet gebruiken. Wellicht dat de allernieuwste Superchargers wel RFID oid. kunnen, maar dat heb ik nog niet gezien.

Tweede dingetje is dat bij Teslas de laadpoort altijd links achter zit, en dat de positie van de laadpaal en de lengte van de kabel daarop afgestemd is. Kom je met een niet-Tesla met de laadpoort rechts achter of linksvoor bij een Supercharger aanzetten dan past het niet en moet je in het naastgelegen vak gaan staan. Waarbij je dus de bijbehorende lader van dat vak voor een Tesla blokkeert. Dus altijd effe goed nadenken hoe je je auto "sociaal" neerzet, zeker als het druk is.

Nee, want dan is de kabel te kort. Tenzij je verder door rijdt en half in het verderop gelegen vak gaat staan. Of half op de stoep ofzo.

Meestal kom je er met wat ruimtelijk inzicht, sociaal gevoel en wat nadenken wel uit hoor, maar het is niet zo triviaal als bij Fastned of Ionity.

Smeeuwis

Donateur
Ik haalde op vakantie meerdere keren 120-130 KW aan de snelladers, ook bij Tesla. de SOC was wel onder de 15% of zelfs 10% en de temperaturen ruim boven de 20 graden. In de meeste gevallen leek het laden volgens de Fastned curve te verlopen.

Overigens bij vrijwel nieuwe Tesla palen nu ook met RFID betaald (credit card) dus ze zijn er wel. En anders de app. Parkeren was geen issue. Meestal waren er dusdanig weinig auto's dat ik gewoon aan de juiste kant van de paal kon staan. En een enkele paal had twee kabels, dus bediende twee plekken, en dan kon de andere kabel nog steeds in de Tesla aan de linkerkant. Ook heb ik ze met langere kabels gezien. Alleen jammer dat de tenttrailer/vouwwagen/klapkar er altijd af moest, maar dat gold voor vele snelladers.

Als starter van deze post kan ik inmiddels wel uit ruime ervaring zeggen dat Tesla wel een verademing is qua (snel)laden.
Afgelopen vakantie naar Zuid Frankrijk heb ik alle tussenstops daarop afgestemd en heb nergens problemen ondervonden qua laden.
Ook de max KW werd altijd behaald. Zolang je onder de 20% zit gaat het laden middels de curve startend van 125kW tot rond de 50kW bij 80%.
Als je een abonnement neemt bespaar je flink op de kWh tarieven. Zeker in Frankrijk en Spanje.
Bij overige laadpalen had ik toch vaak last van storingen of werden mijn laadpassen niet herkend. Wel bij MacDonalds lukte het in Frankrijk met snelladen tegen redelijke tarieven.
Klein nadeel is wel van de Tesla palen dat je altijd een kleine omweg maakt. En deze staan in Frankrijk bijna altijd bij winkelcentra waardoor je vaak op extra kosten wordt gejaagd omdat de wederhelft altijd wel ergens een leuke aanbieding ziet! Dat nemen we maar op de koop toe.
Voor mij is Tesla the way to go!

Overigens bij vrijwel nieuwe Tesla palen nu ook met RFID betaald (credit card) dus ze zijn er wel.
Klopt. Ik ben nu in Noorwegen en heb een enkele keer zo'n v4 Supercharger gezien met RFID lezer. Of je daar ook met een regulier laadpas/druppel of credit/debitcard mee terecht kan weet ik niet.

Van die laadstations zijn trouwens ook de laadkabels langer, dus minder parkeerproblemen met een laadpoort aan de "verkeerde" kant.

En een enkele paal had twee kabels, dus bediende twee plekken, en dan kon de andere kabel nog steeds in de Tesla aan de linkerkant.
Ik weet niet of dat helemaal waar is. Tesla gebruikte "vroegah" zijn eigen type laadpoort, en is pas later overgestapt op CCS. Er zijn nog diverse laadstations die twee kabels hebben: De bovenste is dan CCS en de onderste is Tesla-eigen. Maar zo'n laadstation heeft maar één nummer (de kabels zijn niet apart genummerd), dus ik heb het sterke vermoeden dat je ze niet tegelijkertijd kan gebruiken.

Nieuwere stations hebben alleen CCS en inmiddels heeft zo'n beetje elke oude Tesla wel een CCS adapter in de auto liggen.

Tesla wel een verademing is

Wij zijn nu op de terugweg van de Noordkaap. Via Zweden heen, via de Noorse kust terug. Vrijwel 100% bij Tesla geladen, slechts 1x een situatie meegemaakt waarbij er zoveel laadplekken bezet waren door Teslas, dat de weinige overgebleven plekken niet gebruikt konden worden met een auto met de laadpoort aan de andere kant. Maar de bestuurder aan het eind van het rijtje had nog maar vier minuten nodig dus ik kon mijn auto alvast naast hem neerzetten en daarna zijn kabel gebruiken, zonder een andere plek te blokkeren.

De rest van de Tesla laadstops verliepen geheel probleemloos.

De tesla superchargers met 2 laadkabels in 1 laadpaal zijn idd de oudere (V2). Deze kan je eigenlijk beter mijden omdat je hier ook stall sharing hebt. 2 superchargers delen dan het maximale vermogen.
dus als je dan naast elkaar staat te laden heb je als maximaal vermogen 150 kw te verdelen.
De palen die aan elkaar gelinkt zijn zie je aan het nummer met A of B er achter.
Het wordt dan altijd gewaardeerd dat als er meerdere vrije plekken zijn dan niet te gaan stall sharen.

Smeeuwis

Donateur
Dan heb ik zo'n oudere gehad, ik kon daar ook alleen met de app betalen en niet via RFID. De andere waar ik stond waren nieuwer, met RFID en 1 kabel per zuil.

Ik kende de term Stall Sharing niet, maar het fenomeen wel. Ik hou me er zelf ook zoveel mogelijk aan, want het geldt naar verluid niet alleen voor de zuilen van Tesla maar ook bij Fastned, Ionity etc. Als het kan, pak ik een zuil die nog helemaal onbezet is. Overigens heeft een mijn Enyaq aan 150 KW ook genoeg, want meer dan 135 KW laadt ie niet.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan