Als ik met mijn iV 80 op een lange rit onderweg ben dan merk ik vaak dat ik het maximale vermogen bij de eerste laadbeurt niet haal. Ook in de zomer is de accutemperatuur dan zelden (ruim) boven de 20 graden en da's kennelijk onvoldoende. Maar na die eerste laadbeurt is de accu stevig opgewarmd en blijft redelijk warm tijdens het tweede stuk. Bij de tweede laadbeurt, zeker als je start op <10%, haal je de opgegeven snelheid wel. Voor mijn auto is volgens het boekje 135 kW de max, maar ik heb zelfs wel 145 kW op de teller zien staan.
Kan je bij een tesla lader met je normale druppel betalen, of moet je een app hebben van Tesla?
Tesla laadpalen hebben (traditioneel) geen RFID lezer of andere communicatiemanieren, omdat de oorspronkelijke aanname was dat alleen Teslas daar zouden laden, en die doen plug&charge. Als je met een niet-Tesla bij een Supercharger komt is de enige manier om de laadsessie te starten, via de Tesla app op je telefoon. Installeren, account aanmaken, evt. een maandabonnement afsluiten, juiste lader selecteren en op de knop drukken. Simpel. Daarbij zijn de Tesla tarieven ook best heel schappelijk, zeker icm. abonnement en meerdere keren per maand laden.
Maar voor niet-Tesla leaserijders met een laadpas-van-de-baas is dit dus niet interessant want je kan die pas niet gebruiken. Wellicht dat de allernieuwste Superchargers wel RFID oid. kunnen, maar dat heb ik nog niet gezien.
Tweede dingetje is dat bij Teslas de laadpoort altijd links achter zit, en dat de positie van de laadpaal en de lengte van de kabel daarop afgestemd is. Kom je met een niet-Tesla met de laadpoort rechts achter of linksvoor bij een Supercharger aanzetten dan past het niet en moet je in het naastgelegen vak gaan staan. Waarbij je dus de bijbehorende lader van dat vak voor een Tesla blokkeert. Dus altijd effe goed nadenken hoe je je auto "sociaal" neerzet, zeker als het druk is.