EPC lamp is aangegaan.

RapidFrans

Senior Member
Hoi iedereen,

Ik moet ff iets in de groep gooien.

Zondag ochtend, na het starten blijft de MIL! branden en gaat de SB niet werken. Ik zet het contact uit en weer aan en alles werkt weer naar behoren. MIL! uit en SB werkt weer. Verder op de dag geen last meer gehad.
Vanmorgen motor starten en bij het wegrijden slingert de naald van de snelheidsmeter heen en weer. Na een tijdje rijden werkt het weer normaal.
Vanmiddag vrij genomen om iemand er naar te laten kijken. Deze suggereert dat de dynamo bezig is met de pijp aan Maarten te geven.
later vanmiddag had ik weer een probleem met MIL! en SB.

Nu heb ik onder het rijden contact uitgezet en meteen weer gestart. Sindsdien brand nu het EPC lampje.
Zou dit nu komen door de vermoedelijke dynamo storing of had ik beter niet kunnen starten tijdens het rijden en heb ik nu het één en ander ontregeld?

Graag jullie mening en ideeën hierover.

mvg FabiaFrans
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
MIL is Milieu Indicatie Lampje, ook wel bekend als Motormanagementlampje.

Dynamo, slechte accu of spanningsregelaar met kuren kunnen hele vreemde storingen veroorzaken. Daarom inderdaad eerst even uitlezen, en eventueel de accu laten testen, en als dat niets oplevert de spanningsregelaar van de dynamo laten checken.
 

RapidFrans

Senior Member
Afijn, na uitlezen door @Yuxel, waarvoor dank, ben ik er achter dat de dynamo en de accu in goed werkende conditie zijn.
EPC brand omdat van het één op het andere moment mijn remlichtschakelaar defect is geraak.

Waarom MIL! brandde en later mijn snelheidsmeter rond zwabberde kan ik niet veklaren.
mss toch een rotte spanningsregelaar.

FabiaFrans
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of de remlichtschakelaar op dezelfde zekering zit als instrumentenbord? Mogelijk dat een zekering niet helemaal lekker is, of niet goed contact maakt. Als dit op dezelfde zekering zit, zou dit de foutcode en de andere 'vreemde' verschijnselen kunnen verklaren.
 

RapidFrans

Senior Member
Vanmorgen naar mijn werk gereden met werkende remlichten! en EPC-licht! Later 's middags motor gestart EPC lampje bleef uit! Op weg naar huis toch weer EPC melding en geen remlichten meer. Dus toch een slechte cq kapotte remlichtschakelaar. Geen MIL!-lamp meldingen en ook geen zwabberende snelheidsmeter naald vandaag

@Ronnie Een remschakelaarstoring levert een EPC melding op en omdat de uitschakeling van de Cruise control door middel van de rem- of koppelingspedaal gebeurd wordt de CC uitgeschakeld door de EPC. Een ingebouwde beveiliging dus. Dit heeft echter niets te maken met een MIL! melding en dus ook niets met stuurbekrachtiging.

@Cordoba
Even nagekeken, maar de zekering van het instrumentenpaneel is niet dezelfde als van de remverlichting en die is heel.

De MIL! melding in mijn eerste verhaal van deze topic, heeft waarschijnlijk met een laag/te laag vloeistof niveau van de Stuurbekrachtiging te maken. Waar de zwabberende snelheids naald vandaan is nog een raadsel. Misschien zijn het wel drie losse problemen in één keer

In ieder geval ga ik de vloeistof aanvullen en een nieuwe remschakelaar aanschaffen.

bedankt voor de ideeën en het meedenken

FF
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
let op de remlichtschakelaar is zelfstellend. Monteren en dan de rem een keer intrappen stelt hem vanzelf af. Niet met de hand de pal indrukken
 

RapidFrans

Senior Member
FF een update over mijn Faabje...

Heb een remlichtschakelaar gekocht bij de dealer, blijkt?? Juist de verkeerde toegestuurd.
Had de oude al los gemaakt. Die er maar weer ingezet. werkt nu nog steeds zonder manco's. Lijkt of je soms het één en ander ff los moet maken om het weer te laten functioneren.

Echter het andere verhaal is hardnekkiger op te lossen. Het probleem van de slingerende snelheidsmeter!
Inmiddels is deze kwaal al zover dat de snelheidsmeter naald niets meer doet tot ik er een aantal (niet vastgestelde hoeveelheid!) kilometer mee heb gereden. Dan begint ie weer met zwabberen. Nadat ik nog wat kilometers gereden gaat ie opeens goed werken.
Ook de benzinemeter naald zwabbert van juiste hoeveelheid naar soms diep in rood en weer terug.
Vandaar dat we, zoals anderen hier ook al dachten, de spanningsregelaar defect is.
Inmiddels de dynamo laten reviseren, waar gezegd werd dat inderdaad de spanningsregelaar defect was.
Blijkt nu toch niet de dynamo te zijn want de problemen zijn niet verdwenen.

Als hier iemand op het forum deze verschijnselen herkent en weet waar het aan zou kunnen liggen, wil ik vragen te reageren op deze entry.

mvg Frans
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Heb je al de accu laten testen (uitvoerig)?
Misschien evt toch even wisselen met een andere en even aankijken hoe dat gaat?
Je zal de eerste Fabia rijder niet zijn waarbij spookachtige electra problemen toch terug te voeren zijn op een defecte accu, die op het eerste zicht nog prima is. En als je een ruil accu kunt lenen van je garage, waarschijnlijk ook de goedkoopste speurtocht om mee te beginnen. Mocht het dat zijn ben je met slechts een nieuwe accu klaar! Voordat je verder gaat met dynamo's en spanningsregelaars vervangen!

Zekeringen op de accubak nagekeken op (haar) scheurtjes?

Het tweede dat bij me op komt: is de kabelboom goed nagekeken of corrosie of versleten/rottende mantel? Bij de Fabia I ligt die op of in een chassisbalk waar water in blijft staan. Die kabelboom komt dus veel met water in aanraking.

Dit zijn maar een paar mogelijke oorzaken waar ik afgelopen jaren dikwijls over heb gelezen hier.
 
Laatst bewerkt:

RapidFrans

Senior Member
@turboturbo Ik heb inderdaad ook al veel gelezen over die rottende kabelboom en zal daar zeker nog eens een blik op werpen. Voor een jaar terug geen rotting van de kabelboom ontdekt. Zal zeker even een ander accu er aan hangen en dan eens kijken wat er gebeurd.

Probleem moet toch een keer boven water komen.

Thanks
 
Bovenaan Onderaan