EPC lamp is aangegaan.

RapidFrans

Senior Member
Nieuwe update: Heb de dynamo laten reviseren en dat bleek een gevalletje spanningsregelaar defect te zijn. Na inbouwen dynamo bleek echter het probleem niet verholpen. Nog steeds een dooie snelheidsmeternaald die later begint te zwabberen en daarna goed gaat werken. Ook de benzinepeilmeter doet raar ( zelfde soort actie, het op en neer gaan ervan). Nu wordt alle bedrading doorgemeten en het is nu wachten daarop. Wordt vervolgd

RapidFrans

Senior Member
Update: wat bekend is geworden is dat de snelheidsmeter sensor de geest heeft gegeven. Waarschijnlijk door een spike in het stroomvermogen veroorzaakt door de defecte spanningsregelaar. Uit de test is echter niet gekomen dat de benzine meter sensor defect is. Ik ga daar wel vanuit eigenlijk aangezien de benzinemeter dezelfde kuren vertoont. Ik ga eerst de sensor van de snelheidsmeter vervangen en dan bekijken of de benzinemeter weer gewoon functioneert. Zo niet dan zal die sensor waarschijnlijk ook vervangen moeten worden. Wordt wederom vervolgd

RapidFrans

Senior Member
Update: Speedosensor vervangen en yes snelheidsmeter doet het weer... tot.......

Van garage naar huis gereden met goed werkende snelheidsmeter en jawel ook mijn benzinemeter werkt weer normaal.

Volgende dag 's ochtends naar het werk. Ik rijd weg en merk dat de ...?? Juist.... de snelheidsmeter het niet doet.
Na een 7 km gereden te hebben begint de wijzer op gang te komen om het daarna gewoon te gaan doen. Vanaf het werk naar huis gereden met in de laatste km een werkende snelheidsmeter.

In ieder geval gezien de laatste reacties (geen) kent niemand deze problemen.
Een "voordeel" ik kan rijden zonder dat er meer km worden bijgeteld.

"I thought women can drive you mad, but cars can too... Maybe it is female after all:tegek:

RapidFrans

Senior Member
Update de zoveelste...

vermoedelijk is het aandrijf tandwiel, die de trajectsensor laat draaien verrot. De nieuwe trajectsensor (oftewel de snelheidssensor) Was ook aan gort gedraaid. Nu moet ik op zoek naar dat tandwiel. Weet iemand waar in ETKA dat gezocht moet worden?

Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Zal het de absring zijn die je bedoeld,deze waar abssensorook zit ?
Mogelijks een tand extra weg.
Kijk eens naar demassa die van carrosserie naar motor loopt.
Ben nu niet zeker of het deze versie fabia 1 of fabia 2 is waar de massa als je voor de wagen sta,links boven loopt.

RapidFrans

Senior Member
@oco1979 : Dank voor het meedenken oco1979. Heb inmiddels gevonden waar dat aandrijftandwiel zit. Het zit ingebouwd in het voor-differentieel huis. Gaat wederom weer centjes kosten dit te laten maken. Heb het echter in ETKA nog niet gevonden.

oco1979

Forumguru
Graag gedaan,mogelijks deze afzonderlijk te verkrijgen ? ,wat tegenwoordig een ramp kan zijn,ne stomme sensor die stuk is,hopla de volledig unit vervangen.

Zullen hier wel mensen zijn die goed weg kunnen met ETKA om je te helpen.

Joske

Forumguru
Frans, ik ben ook even voor jou in ETKA gedoken maar ook nog niet gevonden.. Snelheidsregeling, zit die niet in de buurt van de versnellingsbak?

oco1979

Forumguru
Heb even zitten denken,zou het niet de krukassensor zijn dat je bedoeld,deze zit op het vliegwiel.
Vervangen van deze kan na een tijd terug problemen geven.
- Sensor niet correct gemonteerd : te ver of te weinig spelling,geen juiste.
- Een tand die extra weg is op vliegwiel of een beschadigde tand kan ook foutmelding geven.

Zit ook een nokkenassensor op

Deze moet ergens zijn snelheid opmeten.

Vliegwiel vervangen,is demontage versnellingsbak en koppelingsgroep(als deze moet vervangen worden,even de koppelingsgroep goed bekijken,indien bijna versleten,ook vervangen)
Nu alles dan toch open lig,tis maar een tip.

RapidFrans

Senior Member
@Joske De sensor zit midden achter het blok redelijk diep. De sensor zit verstopt onder een hittewerende kapje. Ik denk het aandrijfasje gevonden te hebben in tekening 409-10 van ETKA (fabia 2000-Y sectie 4)
upload_2016-6-26_12-15-17.png

Mijn Versnellingsbak code is FNK en daar vond ik deze tekening

Kan jij dit bevestigen?

Alvast dank

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Een krukassensor of nokkenassensor is iets heel anders als een snelheidsensor..
Deze sensoren kunnen hier ook niet voor gebruikt worden.

De snelheid wordt vanaf een sensor op het differentieelhuis of abs sensor gemeten.

Maar bij een Fabia zit deze volgens mij op de bak.. @FabiaFrans dat is inderdaad de overbrenging...

Laatst bewerkt:

Riwaly

Lid
Het tweede dat bij me op komt: is de kabelboom goed nagekeken of corrosie of versleten/rottende mantel? Bij de Fabia I ligt die op of in een chassisbalk waar water in blijft staan. Die kabelboom komt dus veel met water in aanraking.

@turboturbo ;
Waar zou de kabelboom precies/ongeveer een probleem kunnen hebben? Ik ervaar namelijk redelijk dezelfde problemen met mijn fabia. "disco verlichting, hyperventilerende stuurbekrachtiging tot deze in noodloop gaat en vaak dat mijn ventilatie en rechter voordeurspeaker het niet doen. Dit vooral als het veel geregend heeft.
Zou mij enorm helpen als ik gerichter zou kunnen zoeken.

Riwaly

Lid
@turboturbo ;
Dank je, klinkt erg aannemelijk. Mede ook dat ik maar 10V over heb van de 14V op mijn koelvloeistofsensor wanneer deze aangesloten zit.
Ik ga er volgende week eens naar kijken.

RapidFrans

Senior Member
Om terug te keren naar mijn eigen topic. De tweede nieuwe sensor aangeschaft doet helemaal niets. Ben eigenlijk op zoek naar een donor Fabia om de sensors te testen. wie o wie in Amsterdam wil zijn/haar Fabia 1 daarvoor uitlenen? Of zijn er mensen die kunnen uitleggen hoe ik zelf die sensors kan doormeten?

bvd

Laatst bewerkt:

RapidFrans

Senior Member
@Yuxel

Ik heb geen problemen meer met mijn remlicht aangezien ik de schakelaar heb vervangen. Ook de dynamo is gereviseerd.
Probleem wat nu nog steeds speelt en ook irritant begint te worden is dat de snelheidsmeter nog steeds niet werk.
Heb inmiddels twee nieuwe sensors gekocht. De eerste heeft het een haf uur gedaan en de tweede doet het helemaal niet.
Als ik een multimeter zet op de stekker dan geeft de snelheidsmeter wel uitslag
Nu heb ik zelfs een andere aandrijfas van de sloop gehaald maar ook daarmee doen beide sensors niets.

wie o wie heeft nog ideeën.
Misschien toch weer uitlezen?

mvg Frans

Spierings

Forumguru
Had je een wormwiel/aandrijfasje gehaald of een aandrijfas?

Lijkt toch vanuit de bak te komen... had je de wagen ook uitgelezen, in meetwaarde van de teller staat vaak ook de snelheid...

RapidFrans

Senior Member
wormwiel asje, toen ik de auto had laten uitlezen was er foutmelding op de sensor. Deze uitlezing is niet gedaan door @Yuxel, Ik weet niets over sneheids waarden

Spierings

Forumguru
Je kunt ook het asje in je boormachine doen en los draaien in de opnemer. Als de
Teller blijft werken zit het in de bak...

Bovenaan Onderaan