EPC storing bij een Yeti?

emiel

Nieuw lid
EPC storing
wat kan de oorzaak zijn
auto valt in noodmenu
contact uit en aan dan tijdelijk opgelost

groet Emiel

Epc

Ik heb afgelopen zondag ook de melding op de display gehad (EPC Storung) dit net op de terugweg van vakantie met nog zo'n 800 km voor de boeg. Ben stil komen te staan op de vluchtstrook (auto viel stil- Motor Storung Wekstatt Prufen)
De auto was aan een paar weken aan het hikken (af en toe een licht schokje onder het rijden), maar op vakantie werden de schokken erger en leek het er op dat de motor niet mooi rond draaide.
Bij terugkomst van vakantie heb ik meteen de auto aan de diagnose stekker laten hangen waarna de monteur de storingen kon uitlezen. Er is toen een bougiekabel vervangen waar weer beetsporen van de marter te zien waren.
Het waren maar zeer kleine gaatjes, deze keer. Ik zou de bekabeling zeker laten controleren, want de Yeti valt zeer in de smaak bij deze beestjes.

Cordoba

Forumguru
Of de storing bij een Yeti optreedt, is meestal niet van belang (tenzij het komt door een fabricagefout). Meestal kun je het beste afgaan op vergelijkbare ervaringen met auto's met dezelfde motorcode, dat kan een Yeti zijn, maar ook een Fabia, maar ook bijvoorbeeld een Seat Ibiza of een VW Polo met hetzelfde type motorblok,

Melis

Lid
Ook ik heb EPC storing gehad ik had hem een week voor de vakantie grote beurt laten geven. Toen op vakantie bij Hazeldonk viel hij in EPC storing dus had ik geen vermogen meer ANWB erbij gereset en hij deed het weer. Tot aan de plaats van bestemming geen probleem. Toen moest ik 500 km door het bergmassief van Frankrijk en weer twee keer EPC storing en weer geen vermogen bij het herstarten auto had ik weer vermogen. Bij de volgende camping is mijn auto opgehaald en bij een Skoda dealer in Frankrijk hebben zij geconstateerd dat mijn Turbo kapot was en is er een nieuwe op gegaan. Tot op heden geen last meer gehad van EPC storing.

emiel

Nieuw lid
EPC storing Yeti

na uitlezen computer blijkt een klep van de turbo niet geheel meer te sluiten
wordt volgende week vervangen
laat wel weten of het dan opgelost is
EMiel

Cordoba

Forumguru
Kun je dan gelijk vertellen welke klep het precies is Emiel? Daar kunnen anderen weer mee geholpen zijn, die in de toekomst zo'n probleem krijgen.

Adoks

Senior Member
Ik verwacht de N75 klep. Is niet een al te dure reparatie. Als deze klep niet meer sluit kan de turbo niet de gevraagde druk opbouwen --> verschil tussen gevraagde en geleverde druk --> noodloop. Als de klep dicht blijft --> druk te hoog --> verschil tussen gevraagde en geleverde druk --> noodloop.
Het zou wel fijn zijn om er een rijdende log van de maken. Dan kun je de 'duty cycle' van N75 klep en geleverde druk goed aflezen.

Toch vraag ik me af of je het zo specifiek kan uitlezen in VAGCOM. Het kan ook zijn dat de slangetjes naar deze klep lek zijn of het verstelmechanisme enigszins vastzit. Vandaar een rijdende log. Ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt.

emiel

Nieuw lid
epc storing / hele tubo vervangen

Skoda doet geen reparatie aan turbo maar heeft hele turbo vervangen,
toppie Skoda

dennis@yeti

Nieuw lid
bij mij kwam de melding bij ongeveer 32000 ook na zn 1e beurt wel toevallig.
nu maar hopen dat hij op voorraad is dan kunnen ze m vrijdag vervangen

skodayeti

Nieuw lid
Bij kilometerstand 41000 km EPC storing. Soms dagen weg dan weer aantal keren achter elkaar. Bij contact uit en direct weer aan bleef het euvel weer weg.
Gebeurde alleen bij warme motor en bij het wegrijden in eerste versnelling. Gehele turbo is vervangen. Daarna tot nu toe geen problemen.

Skoda yeti 1.2 tsi

andree

Nieuw lid
ik heb mijn yeti 1.2 dsg vorige week bij mijn dealer in emmen gebracht met een epc storing waarbij de motor overging in de veilige modus waarbij je dan niet harder kunt rijden dan 60 km/u.Dealer begon met het updaten en tijdens het updaten is er iets fout gegaan waardoor de regelunit volledig leeggehaald is en mijn auto toen helemaal niets meer deed.Ik rijd nu met een volvo van de dealer.Ze hebben een nieuwe unit besteld.

EdK

Forumguru
En nu hopen dat het meteen een geupdate regelunit is anders is de kans nog aanwezig dat je nog langer in een volvo moet rijden

Nog geen storing melding gehad nu met de Yeti...maar ik klop het af...heb me destijds 2002...2006 bij mijn seat ibiza 3-pitter ook al eens verbaasd over de storingsmeldingen vlak na een service-beurt...ik kreeg de indruk of de storingen expres geprogrammeerd waren door de Dealer..heb nu een dealer 30 km van mijn woonplaats inmiddels mijn 2e skoda en nog geen storingen gehad.

Jan. Yeti 1.8

erikkie

Senior Member
ik heb een octavia 1,2 tsi (bwjr 2010) ook hetzelfde probleem met epc storing. KMstand bijna 50.000
Gehele turbo vervangen en toen hebben ze ook gelijk distributie vervangen. (soort interne terugroepactie??)

Ratel bij starten is in ieder geval over en auto rijdt nu weer prima.

andree

Nieuw lid
inmiddels weer 2 keer epc storing gehad.Met het uitlezen komt er ook geen duidelijke fout naar boven.Dealer contact gehad met pon maar daar wordt dealer geloof ik ook niet echt wijzer van.Naast skoda voert dealer in emmen ook volvo.Ik rijd nu in een volvo c30, zonder problemen.Service dealer is tot nog toe zonder meer goed .

Max

Nieuw lid
Gisteren EPC storing gehad met een Yeti 1.2 van februari 2010 Km stand 36000. Volgens de garage komt deze auto in aanmerking voor een modificatie bij de turbo en hebben deze modificatie aangebracht. Het gaat over een plaatje onder de turbo. De turbo zou anders te warm worden.

Bovenaan Onderaan