EPC storing O2 1.2 TSI

deusjevo

Forumguru
Er zijn zoals ik begrijp eigenlijk 2 update's. De eerste is de montage van het hoefijzervormige plaatje en de 2e update is de bijbehorende software. Weliicht dat er in het begin alleen dat plaatje gemonteerd is zonder de software?

deusjevo

Forumguru
Zijn we weer! :)

Gisteren caravan ophalen in Leende, rij de snelweg af en pats, EPC lampje en ditmaal ook motorstoringslampje aan en auto in noodloop.
Dit was dus solo, zonder caravan erachter.
Met veel pijn en moeite (paar keer motor af/sleutel eruit) camping gehaald en wegenwacht gebeld.
Die vond nog een storingscode ook namelijk: Ignition - Engine misfire

Hij kon er verder niet zo veel mee, code gaf niet aan welke cylinder/bougiekabel een misfire had?
Met veel tegenzin aan de terugweg met caravan begonnen echter auto trok als een tierelier en ben zonder problemen thuis gekomen.....

Wat mij wel opviel was het hoge verbruik volgens de verbruiksmeter: ritje vanaf Leende naar Rotjeknor leverde een verbruik op van 16,5 liter / 100 km (snelheid ca 105 km/uur) en da's echt te veel voor met een caravan.
Normaal verrrijd ik ca 14 liter / 100 km en dan rijd ik nog iets harder (snelheid ca 110/115 km/uur) in Frankrijk.

Woensdag gaat de auto voor de turbo modificatie, ben benieuwd wat 't verbruik daarna is.....

Skoody Boo

Actief lid
Ik vraag me af: Kan er een link zijn tussen een misfire en een distributieketting die onvoldoende op spanning is? (Niet om direct in tunnelvisies over kettingproblemen te verzanden b.t.w.). Doen de problemen zich voor (naast bij een zware belasting) bij een plotselinge wisseling van toerental van de motor? If so, dan misschien kijken naar kettingspanners, ketting etc?

@Rosinfield: herrinner ik mij goed dat jouw voorval met noodloop bij een stevige bergrit was?

deusjevo

Forumguru
Ik vraag me af: Kan er een link zijn tussen een misfire en een distributieketting die onvoldoende op spanning is? (Niet om direct in tunnelvisies over kettingproblemen te verzanden b.t.w.). Doen de problemen zich voor (naast bij een zware belasting) bij een plotselinge wisseling van toerental van de motor? If so, dan misschien kijken naar kettingspanners, ketting etc?

Zit best wel wat in, zal het morgen aangeven bij het wegbrengen van de auto.
Als ik mij goed herinner ging het EPC lampje drie weken geleden voor het eerst branden toen ik bij de moerdijkbrug de file in reed en gisteren weer toen ik de afrit van de snelweg afreed.

Ik hoor af en toe wel eens de distributieketting iets rammelen bij het starten ondanks dat de distributie vervangen is bij "het" distributieprobleem dat in 2010 speelde
Wellicht dat toch de kettingspanning inderdaad niet goed is en daarom de ontsteking protesteert.

deusjevo

Forumguru
Oke, er is misschien een oplossing voor 't probleem.
Auto heeft modificatie van de turbo gehad en liep toen zeker wel 50 km storingsvrij.... :eek:
Vanmiddag gingen er 3 lampjes branden: motorstoring, EPC lampje en ESP lampje.
Auto in noodloop en liep op 3 cylinders te schudden.
Wegenwacht gebeld, verhaal verteld en kregen een storingscode dat de 3e cylinder geen vonk kreeg.
Bougie schoongemaakt en geen effect.
Contactpunten bougiekabel schoongemaakt en geen effect.
Bougiekabel verwisseld voor 1tje uit de prive voorraad van de de wegenwachter en auto liep weer als een zonnetje.
Snel gebeld naar Vepreda in Spijkenisse en die waren om 17.15 uur nog zo vriendelijk een nieuwe bougiekabel uit het magazijn apart te houden en samen met de wegenwachter naar Vepreda.
Daar nieuwe kabel gemonteerd en voila, storingsvrij.
Nu maar ff afwachten voor hoe lang maar volgens de wegenwachter zou dit wel eens het probleem van de afgelopen weken hebben kunnen zijn.

Darkside

Forumguru
Ik heb dit ook helaas regelmatig. Zelfde lampjes. En dan blijken steenmarters weer eea te hebben aangetast.
Weer nieuwe bougie kabels en alles loopt weer probleemloos.

deusjevo

Forumguru
Nou, turbo update is nu ca 500 km achter de rug en ben echt niet ontevreden.
Prestaties zijn (voor mij) niet merkbaar achteruitgegaan.
Trekt er bij ca 1700 rpm alweer vrolijk aan en met caravan vooralsnog ook nog geen probleem ondervonden maar ja, bergen heb je in NL haast niet.... :whistling:

Bovenaan Onderaan