Vandaag heb ik de auto alweer een jaar. In dit jaar bijna 30.000 km gereden.
Eigenlijk zijn er geen bijzonderheden te melden.
Bij 24.500 km kwam de melding dat er olie moest worden bijgevuld en op aanraden van de dealer heb ik 0,5 liter olie bijgevuld en toen was de melding weer verdwenen.
Rond 27.000 km kwam de melding dat het tijd was voor een olie-/vloeistoffenbeurt. Deze is door de dealer uitgevoerd waarbij er verder ook geen bijzonderheden waren.
Wat mij toch wel blijft verbazen is hoe zuinig de auto is. Bij woon-werkverkeer over voornamelijk provinciale wegen met aardig wat rotondes (wat het verbruik niet ten goede komt) is 1:18 eenvoudig te halen. Bij langere afstanden op de snelweg (overdag, dus max. 100 km/u (104km/u op de teller)) is 1:20 tot 1:22 de regel. Wanneer ik hiernaar kijk begrijp ik eigenlijk de grote populariteit van SUV's niet echt. Een collega die in een Karoq rijdt kan deze cijfers echt (bij lange na) niet halen.
Waarover ik nog wel met een beetje heimwee terug denk aan de Touran zijn de ruimte op de achterbank (3 volwaardige stoelen) met daarbij de vlakke vloer en de nog grotere kofferbak.