ertromp
Forumguru
Halverwege januari dit jaar was het zover voor het eerst een auto van de werkgever en jawel gelijk maar voor een EV gekozen: de VW ID3.
De auto komt uit de pool voor onze organisatie bij Leaseplan vandaan. De auto zal tot eind 2025 door mij gereden gaan worden. De keuze was ook nog de Kia Niro E of de Hyundai Kona E maar uiteindelijk gekozen voor de ID3 die ik betreffende model persoonlijk wel het meest aansprekend vond.
Het is een ID3 58kWh Pro uitvoering met een warmtepomp. 204pk en een theoretische acceleratie van 0 -100 in 7,3 seconden. In theorie dus net zo snel als de Skoda O4 1.4TSI iV RS.
Bouwjaar is december 2021 dus nog mooi bijtellingspercentage aangezien ik er ook privé mee ga rijden. De Seat blijft nog wel aan het wagenpark toegevoegd en de Fiat is het scheurijzer van mijn vrouw.
Plaatje bij het praatje:
De eerste ervaringen:
Mijn scepsis over elektrisch rijden is nagenoeg niet meer aanwezig. Echt een verademing hoe soepel alles gaat in het rijden. En laadpaalstress nog niet gehad. Het valt me wel op dat er ook legio laadpalen zijn waarop geen indicatie staat of de laadpaal beschikbaar is of defect. Al 2x bij een defecte gestaan maar dan is de paal die er naast zit wel actief maar je ziet het aan de buitenkant niet.
Versnellen gaat snel en afremmen op de B stand werkt prima. Je merkt met koude dagen wel als je geen voorverwarming doet van accupakket en interieur dan duurt het even dat de B-stand dus het regenereren volop werkt maar met voorverwarmen dan werkt ook die optie gelijk volop. Je komt snel tot nagenoeg stilstand als je in het stadsverkeer je acceleratiepedaal los laat. Je leert echt met zo'n pedaal omgaan.
Ook het kiezen van een rijprofiel heeft invloed op het regeneratief remmen. Zo werkt de B stand het beste als de rijmodus Eco is gekozen en het minst in sport. De auto heeft een draaicirkel vergelijkbaar met een VW UP of een Skoda Citigo dus lekker handelbaar. Op de snelweg en N wegen is de D stand perfect want je laat je auto ook wat meer "zeilen".
Het verbruik schommelt bij mij nu in deze periode rond de 7 graden tot -3 graden buiten zo tussen de 17kWh en 20kWh per 100km in de Eco stand.
Mijn snelheid komt echt niet boven de 100km/h uit en je probeert meer in een stroom mee te rijden. De hele angs van onvoldoende laadmogelijkheden is echt ongegrond en er zijn veel fastchargers en laadpunten te vinden middels de nodige Apps.
De auto heeft natuurlijk een uitgebreid mediasysteem met o.a. Android auto. De zit is prima in de auto.
Dashboard is natuurlijk wel karig maar wat heb je behoudens snelheid en navigatieaanwijzingen en ACC/Lane assist/verkeersbordherkenning nu nodig?
Volume en acc en nog wat zaken zijn via stuurwiel te bedienen
Wel jammer dat de middenconsole geen fysieke knoppen bevat het zijn nl. sliders voor temperatuur en wat touch knoppen.
Dan het rijden en gelijk de grootste ergernis nl. de verkeersborden. De keuze 100/120 gaat goed maar als achter die borden het bordt 90 verschijnt bij regen dan remt de auto ook gelijk af. Daar moet je behoedzaam op zijn. Het rijden met lane assist vindt ik prima gaan en geen overdreven waarschuwingen oid.
Wat wel een valkuil is dat is het laden bij een fastcharger bij een pomp of langs de snelweg en dan niet eens de laadtijd want dan kun je iets op je laptop gaan doen maar vooral de verleiding om de shop in te lopen en vette hap te kopen. Een electroride kan je kilo's gaan kosten
De huidige software in de auto wordt binnenkort geupdated door de garage incl. vervanging 12V accu naar versie 3.X
Wat jammer is dat VW in de ID3 geen apart vak heeft voor de laadkabel achterin dus die slingert in een zak door de kofferbak.
Binnenruimte is prima alleen maar zeker ook als mijn vrouw en ik samen op pad zijn.
Sinds ontvangst auto 3 weken geleden heb ik er nu ca. 1900km mee gereden naar volle tevredenheid. Daar zitten ook ritten bij van ca. 200km enkele reis die je prima haalt bij een laadtoestand van max. 80%. De zomerperiode zal alleen maar beter worden
Binnenkort wordt er nog een laadpaal gerealiseerd bij de woning. Alles is daarvoor voorbereid vanuit de bouw van de woning maar nu nog de installateur voor de afmontage
Keep you posted over rijervaringen zowel positief als negatief natuurlijk
De auto komt uit de pool voor onze organisatie bij Leaseplan vandaan. De auto zal tot eind 2025 door mij gereden gaan worden. De keuze was ook nog de Kia Niro E of de Hyundai Kona E maar uiteindelijk gekozen voor de ID3 die ik betreffende model persoonlijk wel het meest aansprekend vond.
Het is een ID3 58kWh Pro uitvoering met een warmtepomp. 204pk en een theoretische acceleratie van 0 -100 in 7,3 seconden. In theorie dus net zo snel als de Skoda O4 1.4TSI iV RS.
Bouwjaar is december 2021 dus nog mooi bijtellingspercentage aangezien ik er ook privé mee ga rijden. De Seat blijft nog wel aan het wagenpark toegevoegd en de Fiat is het scheurijzer van mijn vrouw.
Plaatje bij het praatje:
De eerste ervaringen:
Mijn scepsis over elektrisch rijden is nagenoeg niet meer aanwezig. Echt een verademing hoe soepel alles gaat in het rijden. En laadpaalstress nog niet gehad. Het valt me wel op dat er ook legio laadpalen zijn waarop geen indicatie staat of de laadpaal beschikbaar is of defect. Al 2x bij een defecte gestaan maar dan is de paal die er naast zit wel actief maar je ziet het aan de buitenkant niet.
Versnellen gaat snel en afremmen op de B stand werkt prima. Je merkt met koude dagen wel als je geen voorverwarming doet van accupakket en interieur dan duurt het even dat de B-stand dus het regenereren volop werkt maar met voorverwarmen dan werkt ook die optie gelijk volop. Je komt snel tot nagenoeg stilstand als je in het stadsverkeer je acceleratiepedaal los laat. Je leert echt met zo'n pedaal omgaan.
Ook het kiezen van een rijprofiel heeft invloed op het regeneratief remmen. Zo werkt de B stand het beste als de rijmodus Eco is gekozen en het minst in sport. De auto heeft een draaicirkel vergelijkbaar met een VW UP of een Skoda Citigo dus lekker handelbaar. Op de snelweg en N wegen is de D stand perfect want je laat je auto ook wat meer "zeilen".
Het verbruik schommelt bij mij nu in deze periode rond de 7 graden tot -3 graden buiten zo tussen de 17kWh en 20kWh per 100km in de Eco stand.
Mijn snelheid komt echt niet boven de 100km/h uit en je probeert meer in een stroom mee te rijden. De hele angs van onvoldoende laadmogelijkheden is echt ongegrond en er zijn veel fastchargers en laadpunten te vinden middels de nodige Apps.
De auto heeft natuurlijk een uitgebreid mediasysteem met o.a. Android auto. De zit is prima in de auto.
Dashboard is natuurlijk wel karig maar wat heb je behoudens snelheid en navigatieaanwijzingen en ACC/Lane assist/verkeersbordherkenning nu nodig?
Volume en acc en nog wat zaken zijn via stuurwiel te bedienen
Wel jammer dat de middenconsole geen fysieke knoppen bevat het zijn nl. sliders voor temperatuur en wat touch knoppen.
Dan het rijden en gelijk de grootste ergernis nl. de verkeersborden. De keuze 100/120 gaat goed maar als achter die borden het bordt 90 verschijnt bij regen dan remt de auto ook gelijk af. Daar moet je behoedzaam op zijn. Het rijden met lane assist vindt ik prima gaan en geen overdreven waarschuwingen oid.
Wat wel een valkuil is dat is het laden bij een fastcharger bij een pomp of langs de snelweg en dan niet eens de laadtijd want dan kun je iets op je laptop gaan doen maar vooral de verleiding om de shop in te lopen en vette hap te kopen. Een electroride kan je kilo's gaan kosten
De huidige software in de auto wordt binnenkort geupdated door de garage incl. vervanging 12V accu naar versie 3.X
Wat jammer is dat VW in de ID3 geen apart vak heeft voor de laadkabel achterin dus die slingert in een zak door de kofferbak.
Binnenruimte is prima alleen maar zeker ook als mijn vrouw en ik samen op pad zijn.
Sinds ontvangst auto 3 weken geleden heb ik er nu ca. 1900km mee gereden naar volle tevredenheid. Daar zitten ook ritten bij van ca. 200km enkele reis die je prima haalt bij een laadtoestand van max. 80%. De zomerperiode zal alleen maar beter worden
Binnenkort wordt er nog een laadpaal gerealiseerd bij de woning. Alles is daarvoor voorbereid vanuit de bouw van de woning maar nu nog de installateur voor de afmontage
Keep you posted over rijervaringen zowel positief als negatief natuurlijk