verhulstr
Forumguru
@turboturbo geen dank!
Wat betreft waterpomp van de MPI: Die moest ik wel vervangen omdat de lagers herrie maakten. Haast is dan wel geboden want als de pomp vaststaat of ineens gaat lekken dan kom je zonder koeling te zitten met alle ellende daaraan vast.
Ik heb een SKF pomp gemonteerd. Ben een fan van Zweeds staal.
Puntje van aandacht: om de pomp te de- en monteren moet de koelvloeistof omlooppijp onderaan het carter worden losgenomen.
Bij mijn blok zaten bovenaan 2 tapeinden met moeren om de pomp vast te zetten en onderaan 2 bouten. Ik kon de pomp alleen naar onderen loshalen omdat de tapeinden de pomp naar boven blokkeerden en die pijp naar onderen. Ik had een garagekrikje onder de carterplug gezet om wat te kunnen spelen met de hoogte van de motor.
De waterpomp is immers deel van de rechter motor ophanging.
Ook heb ik de 3 vertikale dubbeleindigende bouten vervangen van de ophanging. De oorspronkelijke bouten zijn rekbouten die maar 1 keer gebruikt mogen worden.
Het schijnt dat er in het begin bouten na hergebruik zijn gebroken waardoor het motorblok rechts ineens op straat kwam te liggen.