Ervaring met extreem korte antennes O2FL?

BertjeB

Senior Member
Ik heb een mooie combi dakdragers/dakkoffer aangeschaft, whispbars icm hapro 8.6.
De koffer ligt nu bijna op mijn dak, ziet er prachtig uit!
Echter is er geen ruimte meer voor mijn originele antenne. haaienvin deel is geen probleem dit valt in een soort goot onderin de koffer maar de spriet die erbovenuit steekt moet wijken.....
Nu heb ik antennes gezien van 3 cm. hoog, heeft iemand daar ervaring mee?
Of heeft iemand een andere optie om toch een beetje ontvangst te hebben.

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb vanwege kajak en peddel ooit de rubberen spriet van mijn antenne afgedraaid en vervangen door een soort "overzet-haaievin" die met een draadje/boutje verbonden is met het schroefgat van de spriet. Werkt prima.

• Leuk
Waarderingen: CDK

BertjeB

Senior Member
Die heb ik voorbij zien komen in de plaatje(google) thanks Canon-Eye, ga ik even verder naar kijken!

BertjeB

Senior Member
Thanks again! kun je mij vertellen wat de hoogte is van de vin? van dak tot top? ben bang dat hij te hoog wordt....

Canon-Eye

Forumguru
Even gemeten: de vin zelf is achteraan ca. 59mm hoog, voor het korte staafje (als dat al nodig is) komt daar in verticale richting 25mm bij.

Bij het plaatsen van de dakkoffer zou ik er naar streven om de bodemplaat daarvan zo goed mogelijk horizontaal te krijgen, in elk geval de achterkant niet lager dan de voorkant - liever zelfs iets hoger. Dit om ongewenste "lift"als gevolg van de luchtstroom tussen dak en koffer bij hogere snelheden te voorkomen. Beetje downforce is verre te prefereren - vraag maar aan Max V.!

Dus: koffer op dak, waterpas erin - door dan een beetje naar voren te schuiven (of wat opvulmateriaal op de achterste drager te plaatsen) kun je dat prima regelen, en dan heb je daarmee tevens wat extra ruimte bij de antenne.

BertjeB

Senior Member
Mooi, ga morgen de koffer nog eens op de dragers leggen en meten.
had bij mijn vorige koffer ook al een beetje schuine montage gerealiseerd, ook via een forum getipt! :thumbsup:

Thokozanoah

Forumguru
image.jpg http://www.ebay.de/itm/SKODA-FABIA-ROOMSTER-OCATVIA-YETI-ANTENNE-SIMONI-RACING-5cm-Gummi-MATTE-BLACK-/111693568974?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item1a01749bce&clk_rvr_id=871785897643&rmvSB=true

Deze heb ik erop zitten, ontvangst niets over te klagen. Afstand dak tot topje antenne = 8,3 cm

CDK

Forumguru
@Kempes, dank voor de tip, maar ik denk dat ik voor een overzet haaienvin antenne ga, dat spaart veel werk ;) kosten bij de bezorg Chinees trouwens ook bijna niets ;)

machlo

Forumguru

@corné. ..........deze/zo'n haaienvin heb ik een half jaar geleden ook bij de afhaalchinees gekocht. Paste prima over de originele voet, ook met koperdraadje erin maar de ontvangst buiten de stad of op de snelweg is echt bagger! Hij ligt nu stof te happen in de bagageruimte. .....

BertjeB

Senior Member
Heb gemeten en de 5cm. van Tokozanoah gaat niet passen, ben nu naar de 3cm aan het kijken.
Maar een andere vraag.
De gummie spriet in onze haaievin combo is toch alleen voor radio ontvangst, niet voor de GPS? die zit toch apart in het huisje? of zit ik er nu compleet naast?

Bovenaan Onderaan