Die 5W40 is net als de 5W30 een longlife met ook additieven. Zelfs op een 1.8TSI zou ik 5W40 prefereren dit zeker als je af en toe lekker je motor wilt belasten bij hogere temperaturen. En zeker als je jaarlijks ververst zou ik zeker overstappen. Als je maar een syntheet gebruikt met de juiste VW specificatiesVAGtechniek adviseerde mij om toch 5W30 LL Castrol te gebruiken ivm de additieven. Beetje olieverbruik neem ik wel voor lief.
Waarom geen goed idee? Dat lees ik niet terug in je reacties een ...W40 gebruik je als je de motor zwaarder gaat belasten c.q. blijft dikker op hogere temperaturen.Daar opteerde ik ook voor, maar de experts vonden dat geen goed idee. Alleen in uiterste noodzaak wanneer olieverbruik een probleem zou zijn (meer als een een liter/1000km).
Wel benieuwd waar idd die overstap naar ..W40 overgestapt wordt als advies.
Sterker nog: zelf gooi ik er 10W40 inDikker wil niet zeggen dat het beter is. Ik zie nergens concrete voordelen (uit praktijktesten, op olieverbruik na) van de dikkere W40 of dunnere W30. Hogere temperaturen begrijp ik niet. De temperatuur van een blok wat warm is veranderd niet, of het nu buiten 10 graden vriest of 40 graden boven 0 is. Daar zorgt het koelsysteem voor.
Zeer benieuwd waarom er nu opeens ..W40 voorgeschreven zou worden. Elk ander blok heeft andere voorschriften. Ferrari of VAG- dat doet er helemaal niet toe. Ik zou willen weten vanwaar de omslag.
@ertromp: heb je zelf al langdurig verschil getest of gemerkt tussen 5W30 en 5W40? Zou er niet zo maar aan beginnen als 5W30 voldoet hoor.
was de tijd er nog maar dat je zelfs je blok met frituurvet kon smeren............
en kraan of slootwater als koelvloeistof kon gebruiken
en spiritus met wat dreft en water als ruitenwisservloeistof .............
Die vooruitgang vergt ook dat je veel cursussen moet volgen vandaag de dag......
http://oilselector.castrol.com/c/nl/nel/recommendation/5c50d9730968e9204fc4379057197c45/Skoda/Octavia-II-1Z-(2004-2013)/Octavia-II-1-2-TSI-(2010-2012)
Voor de volledigheid hier nog even het Castrol advies. Voorheen stond hier gegarandeerd Castrol Edge 5w30 tussen
Edit: Zoeken met 1.4TSI en 1.8TSI geeft dezelfde uitslag.