Ervaringen DSG

Hé, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de dsg icm de etec mild hybride. Kunnen jullie spreken over een soepele automaat? Is wegrijden vanuit stilstand vloeiend? Zijn de overgangen voelbaar?

Hoor het graag.
 

NordicVolvo

Actief lid
Het is voor ons een prima automaat. Hij is behoorlijk soepel. Vanuit stilstand gaat het relatief vloeiend. Soms duurt het even ietjes langer voordat hij hem pakt als je al rijdt, bijvoorbeeld als je bij een stoplicht optrekt wanneer je nog niet volledig stilstond. In sportstand gaat dat vloeiender. Schakelen voel je wel maar is zeker niet storend. Je moet het gewoon een keer uitproberen.
 

Antera

Donateur
De eTSI rijd soepel weg zonder problemen je merkt er helemaal niks van.

Enigste nadeel is er wel bij het in D terug zakken van de snelheid schakelt de dsg terug en koppelt hij spontaan de dynamo los voor het laden van de accu. Dit gaat soms met een redelijke schok gepaard. In S ben je daarvanaf. Hier is geen oplossing voor en is een bekend probleem.

Je merkt dit ook bv dat je met het aanremmen bij een stoplicht ineens harder moet gaan remmen omdat de weerstand wegvalt
 

MY00

Senior Member
De DSG rijdt gewoon super. Mijn vrouw rijdt in de Etec, ik heb zelf een Octavia RS gehad en daar merkte je de DSG veel meer.
Nu rijdt ik in een Cupra Formentor. Oké die doet het allemaal iets fijner, maar is ook een Hybride.

Maar de DSG met een E-tec doet het werk gewoon goed.
 

kalespijker

Actief lid
Had voorheen een O3 1.0 TSI met DSG, dus zonder e-tec. Dat reed best ok.
Nu een 1.5 TSI e-tec met DSG. Dat rijd echt ontzettend veel beter. Het verschil zit hem denk ik in zowel het hogere vermogen als koppel, maar ook omdat het koppel al bij 1500 toeren piekt ipv 2000 toeren. De O3 reed in D standaard veel te laag in de toeren waardoor die ging brommen en heel traag was. Ik reed toen dus standaard in S, wat dan ook gewoon prima reed.
De huidige kan ik gewoon in D rijden zonder traag aan te voelen, van brommen is ook zeker geen sprake.

Wegrijden vind ik met de huidige veel soepeler gaan dan met de vorige, schakelen gaat verder ook gewoon behoorlijk vloeiend.
Het zal nooit zo vloeiend rijden als een moderne automaat met koppelomvormer, maar ik vind het een van de betere onder de DSG achtigen.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb een O3 met 1.5 en DSG, maar ook 2 weken een IV te leen gehad met 1.5 e-tec en DSG
Wegrijden ging misschien iets soepeler, maar verder merkte ik eigenlijk weinig verschil.
Dit is mijn eerste auto met automaat dus heb verder weinig vergelijkingsmateriaal, maar vind beide prima.
Mijn eigen DSG is wel aangepast door Vagtechniek
 
Had voorheen een O3 1.0 TSI met DSG, dus zonder e-tec. Dat reed best ok.
Nu een 1.5 TSI e-tec met DSG. Dat rijd echt ontzettend veel beter. Het verschil zit hem denk ik in zowel het hogere vermogen als koppel, maar ook omdat het koppel al bij 1500 toeren piekt ipv 2000 toeren.
........
Het zal nooit zo vloeiend rijden als een moderne automaat met koppelomvormer, maar ik vind het een van de betere onder de DSG achtigen.
@kalespijker Heb jij geen last van datgene wat Antera omschrijft dat bij het terugschakelen er een schok door de aandrijving gaat?
 
Laatst bewerkt:

kalespijker

Actief lid
Nee dat heb ik inderdaad niet. Wel merk je soms dat je van regenererend remmen naar echt remmen gaat en dat je dan wat harder moet remmen. Ik denk dat ik dat al grotendeels ontwijk door zelf eerder het regenererend remmen te onderbreken met zelf remmen.
Ik vind het dus zeker niet storend.
 

emilio3333

Forumguru
DSG is een prima bak. Ik vind zelf rijden in de sportstand niet fijn behalve als ik een keer echt wil opschieten. Voor normaal rijden vind ik de sportstand te zenuwachtig.
in D is de bak prima en totaal niet brommerig met ondertoeren.
 

1983jeroen

Forumguru
Sport blijft voor mij ook veel te lang hangen in de hoge toeren. Heb hem alleen in de bergen soms gebruikt. Verder altijd alleen D
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik rij een o4 etec mild hybrid 1.5tsi
Ik vind de D erg sloom reageren
Vanuit stilstand is hij erg sloom, beetje meer gas resulteert in sjonniestyle wheelspin
Gevoel is daarin lastig te vinden

Schakelen bij acceleratie gaat redelijk soepel. Bij de D schakelt hij , ook in volle acceleratie, best langzaam
In de S stand gast dit soepeler, maar trekt hij wat mij bettreft te lang door

Ook de kickdown in beide standen gaat gepaard met veel toeren en weinig actie
 

jongetje

Forumguru
Grappig om te lezen. Ik zet hem juist altijd in de sport stand omdat je dan op de motor kunt remmen, zeker in de stad vind ik dat veel rustiger rijden want dan hoef ik veel minder op de rem te drukken.

En ik heb het idee dat de DSG ook leert van je rijstijl want hier merk ik weinig van dat deze onrustig is, gewoon rustig gas geven.

Het enige nadeel van de DSG vind ik dat als je een keer vol het gas intrapt, om bijv. even snel in te halen, dat het dan enorm stinkt in de auto. Blijkbaar vind er iets (de koppelingen?) het niet erg lekker.
 

Captain Hook

Forumguru
Dat lijkt me niet oké @jongetje. Ongeacht of het nou een handbak is met een reguliere koppeling, of een DSG waarbij alles elektronisch gestuurd wordt. Stinkende koppeling (of iets anders) is niet in orde.
 

jongetje

Forumguru
Het is alleen als ik bijv. 100 rijdt en snel naar de 130 wil door even vol in te trappen. (seconden of 20 bijvoorbeeld). Dan is het best even stinken. Voor de rest eigenlijk nooit dus besteed er niet veel aandacht aan.
 

Captain Hook

Forumguru
Toen ik nog in de Roomster 1.2 TSI DSG-7 reed, b.v. over de Autobahn bij 120km/h en dan het gaspedaal goed vloerde om snelheid te maken, zelfs heuvelop, dan schakelde de DSG uiteraard terug, soms zelfs naar z'n 4/5 om tot over de 5000 toeren door te trekken tot 160-180km/h.
Het verbruik ging direct sky-high, de olietemperatuur kon wel eens oplopen naar ruim 110 graden.
Maar stinken deed 'ie toch echt niet. :nono:

Pas als je dan vlak daarna op een [P] stopte en de motorkap opendeed, ja, dan rook je gewoon een hete motor. Op zich heel normaal.

Maar de DSG zelf? Die deed gewoon braaf z'n werk. :thumbsup:

Goed bedoeld advies voor @jongetje : ik zou het toch maar in de gaten houden, c.q. laten nakijken.
 

mothergoose

Actief lid
@kalespijker Heb jij geen last van datgene wat Antera omschrijft dat bij het terugschakelen er een schok door de aandrijving gaat?
Ik ervaar dit fenomeen ook en kan er moeilijk aan wennen. Mijn conclusie is dat ik te autistische ben om dit te accepteren. Ik blijf zoeken naar een passende oplossing, de S-stand is dat deels, het hoog in toeren rijden is niet wenselijk en hij is wat onrustiger dan in de D-stand
 
Bovenaan Onderaan