Ervaringen DSG

Ik ervaar dit fenomeen ook en kan er moeilijk aan wennen. Mijn conclusie is dat ik te autistische ben om dit te accepteren. Ik blijf zoeken naar een passende oplossing, de S-stand is dat deels, het hoog in toeren rijden is niet wenselijk en hij is wat onrustiger dan in de D-stand
Is een dsg tune dan niet de oplossing?
 

1983jeroen

Forumguru
Bij DSG tuning passen ze de toerentallen aan waarop geschakeld wordt en wordt de schakeltijd verkort.

Ik voel alsnog af en toe een schokje.
Heb dat besproken bij Vagtechniek. Die zeiden dat veel gebruikers ten onrechte denken dat je een automaat helemaal nooit mag voelen schakelen.

Bij gewoon rustig rijden gaat het wel volledig vloeiend
 

mothergoose

Actief lid
Niet gehinderd door enige technische kennis denk ik dat DSG tuning een deel van de oplossing zou kunnen zijn. Het herhaaldelijk op laten komen van de koppeling tijdens terugschakelen bij afremmen weg halen zou de auto al veel rustiger maken. Dit geldt door de D-stand van de DSG. Wat ook een deel van de oplossing zou kunnen zijn is het aanpassen van de schakelmomenten in de S-stand, als deze schakelmomenten iets eerder gezet kunnen (lee: minder hoor in toeren doortrekken), dan zou de S-stand voor mij veel bruikbaarder zijn. In de S-stand ervaar je dan alleen nog het loskoppelen van de dynamo bij het remmen. Dat is ook niet prettig, maar daar kun je aan wennen (denk ik)
 

Jessedew

Senior Member
Hoelang gaat zo'n DSG automaat mee. ik ben beetje aan het orienteren op een andere Octavia. Huidige 200.000 km dus moet er eigenlijk uit voordat er grote reparaties aankomen. Wil dan kijken voor de Octavia 4, eventueel hybride. met zo rond de 50.000 km. Kan je er dan mee rijden tot 100k plus zonder koppeling te hoeven vervangen? DSG is mij vooral bekend als hogere kosten namelijk omdat ze snel slijten
 

ertromp

Forumguru
De DSG in een PHEV is er eentje met 6 versnellingen en natte plaatkoppelingen. Daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Let wel dat de olie van die koppelingen periodiek vervangen moet worden.
Meer aandacht zou ik geven aan het batterij pakket van de PHEV. Laat de SOH van het batterijpakket bepalen voor aanschaf bijvoorbeeld.
 

kalespijker

Actief lid
Bij mijn 03 1.0TSI was de DSG7 niet helemaal foutloos. Binnen de 4 jaar garantie is die er al een keer helemaal uit geweest omdat die schokkerig manoeuvreerde en slecht reageerde op het inleggen van de achteruit. Rond de 5 jaar oud begon de bak te gonzen rond de 90km/h. Dat laatste is vanwege kosten/baten en de toch al geplande inruil niet opgelost.

Omdat het in mijn geval een auto van de zaak betreft heeft me dat niet weerhouden om een 04 met DSG7 te kiezen.
Privé zou ik er toch heel anders over denken.
 

Jessedew

Senior Member
ja exact, dat is idd beetje het dilemma waar ik mee zit. De octavia 3 die ik nu heb, bevalt prima, maar ik zie wat lekkage, is tot op heden weinig mee geweest, maar ... dat zal een x komen. Ga ik dan voor een verse octavia 3, (uitlopend model, uit 2020 bijv) die zijn er op zich wel te vinden met lagere km stand. (zo rond de 80.000km) of toch de aantrekkingskracht van het nieuwe model, waar je dan eventueel wel meer gedoe mee krijgt.
De Octavia die ik nu heb, heeft tot 200.000 km vrij probleemloos gereden, als ik dan nu dezelfde weer zou kopen, is de kans groot dat ik behalve regulier onderhoud, weinig verrassingen zal krijgen.

oke een nieuwere octavia kan je ook kopen met 24 maanden garantie, ben er nog niet over uit.

Komt bij, DSG, ik heb een caravan, met de caravan erachter moet je sowieso handmatig schakelen om de automaat niet kapot te maken toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

1983jeroen

Forumguru
Ik heb ook een caravan. Handmatig schakelen is echt niet nodig. De DSG schakelt zelf veel later op als er iets getrokken wordt.
Afgelopen maand ruim 2600km met caravan rondgereden en alleen een enkele keer handmatig teruggeschakeld in afdalingen. Verder lekker de techniek laten werken.

Mijn DSG is wel softwarematig getuned zodat de koppeling hopelijk sowieso wat langer mee gaat
 

1983jeroen

Forumguru
Mijne had bij aankoop nog geen trekhaak. Kost wel wat om te laten plaatsen, maar dan weet je vrij zeker dat de auto in het verleden nooit heel zwaar belast kan zijn
 
Bovenaan Onderaan