Ervaringen Full Led Koplampen

rwin

Lid
Ben ik nu de enige die nog wacht op insturende koplampen die op basis van jouw voorkeur en jouw Gps bepaling zaken verlicht?

Ditzelfde geld voor een automaat. Die kan toch ook op basis van opritten/afritten en je rijdmodi bepalen welke versnelling klaar gezet wordt?

Of is dit teveel oftopic? ;)

Dit is bij VW een optie. Heet iets van predictive cruise controle. Past de snelheid van de Adaptive Cruise Control aan als er bijv. een scherpe bocht aan komt.
 

Mali

Forumguru
Ik ben er na 1 jaar / 55.000 km zo aan gewend geraakt dat ik niet meer zonder wil.
Rij variabel met lege kofferbak tot 350 kg belading, ideaal die automatische hoogte verstelling.
Breed licht onder de 50 km handig bij smalle donkere wegen.
Rij regelmatig in duitsland 130 -180 km / pu en nog geen groot licht opgehad.
Daar ik ook in de links rijdende landen kom even in het menu instellen dat ik aan de andere kant rij, scheelt weer afplakken.
Ik zeg ... doen
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

JurgenM

Forumguru
Ik kan er eigenlijk ook alleen maar positief over zijn. Al mis ik soms wel de meedraaiende koplampen, gewoon omdat het er leuk uitziet. Echt veel licht en ook ver genoeg. Grootlicht (assistent) gebruik ik bijna nooit, maar heeft waarschijnlijk met mijn trajecten te maken.
 

Phoenix2149

Senior Member
Heb die Vision plus Lampen ook gehad, maar dan in mijn Kia Picanto met projectie koplampen. Geven best wat licht, maar xenon al zeker nog meer en LED helemaal meer.

Top dat je LED genomen hebt. Ben benieuwd naar je ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

koekpap

Nieuw lid
Ik heb de LED koplampen standaard op mijn O3 FL.
Ben zeer te spreken over de lichtopbrengst en de automatische hoogte- en breedteregeling.
Grootlicht is in principe bijna niet nodig maar als je het gebruikt kun je een heel roteind voor je kijken.

Het enige wat mij opvalt is dat de lampen zichzelf wat schokkerig corrigeren bij het naderen van een stilstaande auto voor bijvoorbeeld een stoplicht. Dit vind ik niet zozeer storend maar ik ben benieuwd wat daar de achterliggende gedachte van is.

De LED dagrijverlichting en knipperlichten maken de auto ook een stuk sportiever dan de standaard halogeen lampen met 3 halve ledjes aan de zijkant.

Mijn advies is dan ook om deze optie acuut aan te vinken. Of een rijke uitvoering selecteren natuurlijk.
 

Phoenix2149

Senior Member
Ik heb de LED koplampen standaard op mijn O3 FL.
.....Het enige wat mij opvalt is dat de lampen zichzelf wat schokkerig corrigeren bij het naderen van een stilstaande auto voor bijvoorbeeld een stoplicht. Dit vind ik niet zozeer storend maar ik ben benieuwd wat daar de achterliggende gedachte van is...

Is mij ook opgevallen.. Misschien heeft het te maken dat de auto wat naar voren helt bij (harder) remmen. Hierdoor regelen de lampen de hoogte misschien eventjes?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
..................

De LED dagrijverlichting en knipperlichten maken de auto ook een stuk sportiever dan de standaard halogeen lampen met 3 halve ledjes aan de zijkant.

Mijn advies is dan ook om deze optie acuut aan te vinken. Of een rijke uitvoering selecteren natuurlijk.

Ik ben bezig om mijn lopende bestelling voor mijn O3 FL (Ambition Business) te wijzigen. Heb anderhalve maand kunnen wennen aan het idee dat ik die "3 halve ledjes" ga krijgen. Ik kan er niet aan wennen.....zal meteen al spijt gaan krijgen zodra ik de O3 zou hebben.
In de fabriek is de bestelling nog niet definitief, dus daar is het nog mogelijk om te wijzigen. Ik hoop uiterlijk morgen uitsluitsel te krijgen **fingers crossed***
 

Phoenix2149

Senior Member
Zal voor je duimen Rich.

Heb ze rond zien rijden en dacht oh dat is het “oude” facelift model maar blijkt niet zo te zijn. Echt super mooi zoals het met de LED is.

Denk er over na om met knipperlicht de dagrijverlichting “aan te laten” dat kan met zo’n software instelling. Vind het zo gek dat hij uit blijft als het knippert en minder mooi.
 

dirkie996

Forumguru
Zal voor je duimen Rich.

Heb ze rond zien rijden en dacht oh dat is het “oude” facelift model maar blijkt niet zo te zijn. Echt super mooi zoals het met de LED is.

Denk er over na om met knipperlicht de dagrijverlichting “aan te laten” dat kan met zo’n software instelling. Vind het zo gek dat hij uit blijft als het knippert en minder mooi.
?? Wat bedoel je daarmee? Knipperen is toch aan en uit gaan? Of wil je in de uitfase de dagrijverlichting laten branden, dan?
Tof dat dit allemaal mogelijk is via software instellingen, maar persoonlijk vind ik dergelijke instellingen niet nuttig. Misschien mooi om eens voor de kroeg te tonen aan vrienden, maar eens ingestapt, zie je er zelf toch niks meer van:D
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Is het niet zo dat het daglicht en het knipperlicht door dezelfde LED strips wordt gedaan? Alleen de kleur verschilt. Beide tegelijk laten branden is volgens mij dus niet mogelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vind het zo gek dat hij uit blijft als het knippert en minder mooi
Minder mooi weet ik niet, maar het is in elk geval wel zeer veel duidelijker waarneembaar dan licht dat "aan blijft" en alleen van kleur verwisselt. En de hoofdfunctie van knipperlichten is toch: waargenomen worden...

Bedenk ook dat een niet te verwaarlozen deel van de mannelijke automobilisten lijdt aan een vorm van kleurenblindheid. Dat is bv. de reden dat verkeerslichten een vaste configuratie hebben.
 

Spector

Forumguru
Is het niet zo dat het daglicht en het knipperlicht door dezelfde LED strips wordt gedaan? Alleen de kleur verschilt. Beide tegelijk laten branden is volgens mij dus niet mogelijk.
Standaard gaat bij knipperen het "wit" uit en knippert alleen geel en uit. Er is een software instelling die "wit" aanlaat tussen het knipperen door, dus ipv uit wordt de led verlichting afgewisseld geel en wit.
 

Captain Hook

Forumguru
... en toch vraag ik me af... :pieker:

Zoveel aandacht voor al dan niet de juiste knipper LEDjes.
Maar waarom zie je in het dagelijkse verkeer dan zoveel auto's waarbij de richtingaanwijzers ogenschijnlijk wel aanwezig zijn, maar vaak geen richting aanwijzen door middel van het gebruik van die richtingaanwijzers?
Zijn al die fancy knipperkermissen dan defect? Is het knopje bij het stuur defect? Is specifiek de zekering van de richtingaanwijzer kapot? Is het puur cosmetica op/aan de auto, maar praktisch onbruikbaar?

https://handboek.rdw.nl/personenaut...cterende-voorzieningen/kleurverplichtelichten
en de boete bedraagt 95 euro voor het niet richting aangeven.

Moet toch makkelijk inbaar zijn. Vrijwel alle nieuwe auto's zijn uitgerust met allerlei GPS locatietrackers en dataloggers. Als je nu de CANBUS data van de niet gebruikte richtingaanwijzers combineert met de metadata van waar het voertuig zich bevond en hoe 'ie zich verplaatst. Dan kan het CJIB volautomatisch boetes versturen voor het niet gebruik van de richtingaanwijzers. :jaja:;)
Kassa!
 

Phoenix2149

Senior Member
Volgens mij is het zo dat het dan “alternerend” knippert. Dus wit-geel-wit etc, waardoor het lijkt of dagrijverlichting “aan” blijft staan.

Correct me if I’m wrong.

Ik gebruik fanatiek mijn knipperlicht. Niks zo irritant als iemand geen richting aangeeft.

Zie vaker dat dagrijverlichting uit gaat bij knipperlicht maar vind het niet mooi. Los van het feit of het gafgets zijn of niet. Als ik toch aanpassingen laat doen in de instellingen dan ga ik ook even nadenken wat ik dan nog meer zou willen dat het in een sessie kan.

Je ziet zo veel “gedget” of “nutteloze” aanpassingen voorbij komen. Wat maakt het aanlaten van dagrijverlichting meer nutteloos dan zeg LED interieur verlichting? Iedereen heeft zijn wensen aan at ze mooi of nuttig vinden en daar al dan niet geld aan uit willen geven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij is het zo dat het dan “alternerend” knippert. Dus wit-geel-wit etc, waardoor het lijkt of dagrijverlichting “aan” blijft staan.
Precies dat is waar ik op doelde: vanaf enige afstand is nauwelijks nog te zien of er nou geknipperd wordt of niet, want de totale intensiteit verandert niet of nauwelijks. Ik zou daar zelf in elk geval nooit voor kiezen.
 

Phoenix2149

Senior Member
Daar kan ik inderdaad inkomen. Heb je het toevallig getest? Wit if geel licht is wel heel anders. Denk dat geel juist iets minder “fel” oogt waardoor je het verschil wel ziet.

Het is nog iets in mijn gedachte “als ik er toch ben” idee. Ik zal er zeker wel critish naar kijken want ben een strikte knipperlicht gebruiker.
 

Canon-Eye

Forumguru
? Wit if geel licht is wel heel anders. Denk dat geel juist iets minder “fel” oogt waardoor je het verschil wel ziet.
Verschil wit/geel komt qua zichtbaarheid c.q. aandacht trekken niet in de buurt van aan/uit. Het contrastverschil is bij wit/geel gewoon minimaal, tegen maximaal bij aan/uit.
Dát heb ik niet proefondervindelijk met de auto erbij getest, maar een jaar of 60 intensieve ervaring als fotoamateur (begonnen in de donkere kamer) geeft voldoende inzicht in zaken m.b.t. lichtintensiteit, kleuren en contrasten.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zal voor je duimen Rich.

Heb ze rond zien rijden en dacht oh dat is het “oude” facelift model maar blijkt niet zo te zijn. Echt super mooi zoals het met de LED is.

(.....)

Nog even door duimen ;)

Alles loopt nog steeds. Wagenparkbeheerder heeft het uitstaan bij de leasemaatschappij (ALD). ALD is er mee bezig. Alleen de fabriek kan nog roet in het eten gooien als mijn order naar definitief is gezet (niet meer te wijzigen). Moet nu elk moment duidelijk worden......

Maar wederom tegen een typisch Skoda (Configurator) dingetje aangelopen :banghead:. De Style Business heeft standaard LED kolampen en TOP LED achterlichten (LED Achterlichten luxe variant).

Op de Octavia Ambition uitvoering kun je LED koplampen bestellen (970 euro), maar dan moet je er verplicht Voetenverlichting (20 euro) en TOP LED achterlichten (140 euro) bij bestellen.

Op de Octavia Ambition Business uitvoering moet je de LED Koplampen verplicht combineren met alleen de Voetenverlichting. Nergens is er de optie om de TOP LED achterlichten te selecteren (als losse optie). Uiteraard nagevraagd: het blijkt onmogelijk te zijn om TOP LED achterlichten te configureren/bestellen op een Ambition Business uitvoering.
Waanzin ten top, op de Clever uitvoering zitten ze notabene standaard op, zonder de LED Koplampen......
 
Bovenaan Onderaan