Heb de OBD11 2nd gen nu een paar keer uitgeprobeerd. Ik merk dat ik nog erg aan het zoeken ben naar de logica van de bediening van de app, de menu structuur etc. Ik wen daar normaliter snel aan, maar merk dat ik hier wat moeite mee heb: ik ben voor mijn gevoel erg veel aan het klikken en ook wel aan het zoeken naar dingen.
Verder kan ik vooralsnog geen gebruik maken van de PRO functies (dat wist ik reeds voor aanschaf) zoals live data uitlezen. Dus wat ik dan over houd is heel basic: foutcodes uitlezen. Vind het een beetje pijnlijk dat mijn chinese eBay dongle vooralsnog wel live data kan uitlezen, maar eerlijk is eerlijk; obd11 is ermee bezig en dat komt zeer waarschijnlijk wel in de toekomst.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat het 'simpel' uitlezen door de obd11 een stuk diepgaander is dan mijn chinese dongle. Daarmee kon ik - voorzover ik nu begrijp - alleen motor- en versnellingsbak gerelateerde foutcodes uitlezen (maar mogelijk hangt die beperking dan ook weer af van welke app je precies gebruikt icm de hardware; dat was in mijn geval EOBD-facile)
Olie service resetten (de enige 'workshop' app die compatible zou zijn met mijn auto) werkt niet, foutcodes wissen werkt ook nog niet en tot slot zijn er - en dat had ik wel verwacht - aan mijn Octavia I geen retrofits of adjustments te doen.
OBD11 kan itt de eBay dongle maar liefst 8 modules (?) uitlezen uit mijn Skoda; Dashboard (17), Gateway (19), Comfort System (46), Engine (01), Brakes (03), Air Conditioning (08), Airbag (15) en tot slot Immobilizer (25)
Grappig is dat je tijdens het uitlezen verschillende lampjes (remvloeistof niveau waarschuwing, ABS lampje, Airbag lampjes) aan en weer uit ziet op het dashboard.
Ik vind het jammer dat er bij de foutcodes niet de data wordt uitgelezen van wanneer de fout zich heeft voorgedaan / is aangemaakt. Ik kan bijv. diverse foutcodes vinden die mogelijk te relateren zijn aan toen de auto wel eens sporadisch uitviel. Ik zou op die manier kunnen herleiden of die foutcodes toen ook aangemaakt zijn.
Wat ik me afvraag is hoe de logica van de uitgelezen resultaten weergeven nu precies werkt.
Hieronder zie je in mijn 'geschiedenis' dat ik een paar keer een volledige scan heb gedaan. Maar ik zie er ook 'Faulty CU' tussen staan, terwijl die nog dateert van een eerdere scan sessie. En niet alle faulty CU's staan er opgenoemd lijkt het?
Ook valt me op dat ik vandaag bij de huidige scan zie dat er 6 modules zijn gescand, terwijl bij de vorige er 8 zijn gescand. Dat kan ik ook nog niet verklaren.
Oja, en ook een schoonheids(?)foutje; OBD11 denkt dat ik een Octavia II heb als je naar het plaatje kijkt.