Ervaringen met panoramadak

CDO

Forumguru
Er is maar een goed antwoord: zelf gaan passen!

Ik ben 1.96 heb proef gezeten in een O3C met panodak maar ik zit met mijn hoofd / haar tegen het dak aan.
Terwijl ik er in mijn S2C geen last van heb (het houdt ook niet over moet ik zeggen). In allebei de auto's de stoel in de laagst mogelijke stand en de rugleuning in dezelfde hoek naar mijn gevoel. Ik zit na schouder en rugklachten wel veel rechterop in de auto tegenwoordig moet ik erbij vermelden.

Lichaamsbouw en met name verdeling bovenlichaam onderlichaam is van groot belang.

BSdV

Actief lid
ik snap het hele probleem niet. Je kan je stoel toch in elke gewenste positie zetten zodat de ruimte tussen hoofd en plafond voldoende is? Ik rij nu seat leon met 1.89mtr ik kan met mn hoofd tegen het dak zitten maar kan mn stoel ook zo zetten dat ik niet boven het stuur uitkomt (bij wijzen van spreken)

Als iemand genoegen neemt met een ligpositie achter het stuur dan is er inderdaad weinig aan de hand.
Ik heb eens in een VW tiguan met panodak gezeten en kon daar echt niet met enig fatsoen achter het stuur zitten. Weet overigens niet hoe deze auto zonder panodak zit qua ruimte.
Zelf zit ik graag redelijk rechtop en als ik dan met mijn hoofd tegen het panodak of de rand hiervan zit zou ik flink de pest inhebben. Zeker omdat deze auto toch hopelijk de komende 6-8 jaren mee moet gaan..

Archie

Senior Member
Even een subtiele kick van dit topic, maar ik vroeg me af hoe de ervaringen nu zijn met de O3C en panaromadak met de elektrische stoelen; ik kan helaas bij Muntstad niet zitten in die combinatie en in Tilburg hebben ze ook geen octavia met panodak staan.

Ik ben 1,98 en heb proefgezeten in de gewone O3 met sportstoelen en schuifdak. Hierbij had ik het idee dat ik de stoel echt op de laagste stand moest zetten om gewoon fijn met mijn hoofd te kunnen bewegen (laagste stand betekent eerder rugpijn). Dat is het laatste puntje van aandacht bij me :) lekker zitten is belangrijkste; panodak zou leuk zijn als het past. Ervaringen iemand?

Archie

Senior Member
Even een subtiele kick van dit topic, maar ik vroeg me af hoe de ervaringen nu zijn met de O3C en panaromadak met de elektrische stoelen; ik kan helaas bij Muntstad niet zitten in die combinatie en in Tilburg hebben ze ook geen octavia met panodak staan.

Ik ben 1,98 en heb proefgezeten in de gewone O3 met sportstoelen en schuifdak. Hierbij had ik het idee dat ik de stoel echt op de laagste stand moest zetten om gewoon fijn met mijn hoofd te kunnen bewegen (laagste stand betekent eerder rugpijn). Dat is het laatste puntje van aandacht bij me :) lekker zitten is belangrijkste; panodak zou leuk zijn als het past. Ervaringen iemand?
OK, knoop doorgehakt; toch besteld zonder. Zitcomfort toch belangrijker dan het licht door het dak.

EdK

Forumguru
Goede keuze die geen motivatie nodig heeft voor langere mensen.
Panodak gaat ten kosten van hoofdruimte binnen en met 1.98 mtr en korte beentjes ( ja het kan ) dan moet je dagelijks met opendak rijden om te kunnen zitten. En zomers geen probleem , maar winter en regen periode's iets minder

Archie

Senior Member
Goede keuze die geen motivatie nodig heeft voor langere mensen.
Panodak gaat ten kosten van hoofdruimte binnen en met 1.98 mtr en korte beentjes ( ja het kan ) dan moet je dagelijks met opendak rijden om te kunnen zitten. En zomers geen probleem , maar winter en regen periode's iets minder
Precies; ik heb spijt qua 'coolness' ja omdat ik alles erop heb zitten wat zo'n beetje kan (niet arrogant bedoeld) maar nu geen eyecatcher in de vorm van het pano-dak. Maar gisteren in een audi gezeten met ook een glazen dak en ben er blij mee dat ik het niet deed. De stoel moet dan voor mij zo laag dat ik op lange ritten last krijg.

Pollewop

Forumguru
Nou, ik ben 1,94, en mij bevalt het panoramadak uitstekend, zowel geopend als gesloten. Meer dan voldoende hoofdruimte, en ik hoef niet eens als een "petje" onderuit te hangen... Ben er dus erg blij mee... TOP... :thumbsup:

Darkside

Forumguru
Ik ben 1.91 en ook ik zat goed tijdens de proefrit. Ik zit wel in de laagste stand. Maar dat zit ik eigenlijk altijd. Als het in het budget past dan komt er een panorama dak. Het komt er dus op neer op persoonlijke voorkeur en zit positie. Gewoon even testen dus bij een dealer

Archie

Senior Member
Ik ben 1.91 en ook ik zat goed tijdens de proefrit. Ik zit wel in de laagste stand. Maar dat zit ik eigenlijk altijd. Als het in het budget past dan komt er een panorama dak. Het komt er dus op neer op persoonlijke voorkeur en zit positie. Gewoon even testen dus bij een dealer
Dat is het verschil; ik zit niet lekker in die laagste stand; dus de (persoonlijke) keuze tussen minder lekker zitten en veel licht binnen of goed zitten en een gewoon dak is dan snel gemaakt :) Wederom: persoonlijk. Ik raad iedereen aan om het eerste te geen testen bij een dealer.

BSdV

Actief lid
Zag dat dit draadje weer was opgepakt. We hebben inmiddels al weer eventjes de O3 met panodak en elektrische voorstoelen welke naar verluidt ook iets van de hoofdruimte afsnoepen.. Zelf ben ik 1.93m en heb geen problemen wat hoofdruimte betreft, maar heb de stoel dan wel op de laagste stand staan. Heb nog steeds wel wat problemen om een juiste zitpositie te vinden en irriteer me bij tijd en wijlen mateloos aan het stuur dat niet recht in het midden voor de bestuurderstoel staat maar dat terzijde.
Waar misschien wel wat mensen iets aan kunnen hebben is dat er achterin veel meer hoofdruimte is met het panodak dan in de Superb. In de Superb kan ik met geen mogelijkheid achterin zitten als deze een panodak heeft, maar in de O3 gaat dit zonder problemen. Wellicht interessant als er gekozen moet worden tussen de O3 en S2. Zeeen van beenruimte helpen niet altijd als je niet rechtop kunt zitten..

• Leuk
Waarderingen: CDK

robvv

Senior Member
Voor het tekenen van het contract heb ik S3 en O3 met panodak geprobeerd. Beiden hadden naar mijn beleving evenveel hoofdruimte (beiden met electrische zetels).

Uiteindelijk gekozen voor de S3H met electrische zetels met panodak.
Met mijn 1,94 meter pas ik goed (m'n verhouding tussen benen en romp is normaal). Tussen mijn hoofd en dak zit zo'n 3 cm en dat is voldoende. Personen van 2,00 meter of langer komen misschien wel in de knel.

Op de achterbank van een S3H is de maximale lengte 1,90 meter (maar daar zit ik nooit). Langere mensen op de achterbank kunnen beter kiezen voor de S3C of O3C met panodak. Of het panodak laten vervallen... maar ik vind het zelf een mooie optie voor iedere auto (afgezien van de extra kosten).

Melvin

Nieuw lid
Ik ben 2,00 meter maar pas met geen mogelijkheid in zowel de Octavia als de superb met pano dak en elektrische stoelen. Kom zeker 2cm te kort. Laatst in een 2016 Audi A4 combi gereden. Ook geen optie. Was nog erger als bij de Skoda's. MAatje van me heeft een bmw 3 serie combi van 2011 met pano dak, dat gaat prima..

CDK

Forumguru
@Melvin, je moet met die lengte achter het stuur liggen in plaats van zitten indien er een panodak aanwezig is. In de Kodiaq gaat het nét, maar die is dan ook een stukje hoger :)

Bovenaan Onderaan