Ervaringen nav tuning/DSG optimalisatie bij TVS Engineering (forummeeting)

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik denk overigens dat er bij JD geen of nauwelijks mensen komen voor alleen een dsg aanpassing zonder motor tuning
 

andrehj

Forumguru
@Disaster-MasterOm welk type DSG gaat het hier? Als het om de 7 bak met droge koppeling gaat zou ik absoluut naar TVS gaan. Bij mijn weten zijn ze namelijk de enige die bij de droge koppeling de druk dusdanig kan aanpassen dat het effectief toekomstige problemen kan voorkomen.
Dat je voor je DSG beter naar Varsseveld kan, ben ik met je eens, zij schroeven ze immers ook in- en uit elkaar. Echter, dat van dat aanpassen van die druk klopt volgens mij niet. Was het maar zo. Die druk wordt helaas niet vast ingesteld (zou ik graag willen), maar wordt continu geregeld, door de toerentallen aan de in- en uitgaande as te vergelijken. Als de uitgaande as van de koppeling te langzaam draait, is er dus slip in de koppeling en wordt de druk weer iets verhoogd.
Na jaren van studie begrijp ik nog steeds niet waarom dat zo gekozen is, maar zo werkt het wel.
Deze koppelingsdruk kan TVS ook niet verhogen, omdat ie dus continu bijgesteld wordt. Hooguit kan TVS een limiet op die druk iets naar boven bijstellen, om ook voor getunede motoren nog voldoende klemkracht te bieden, zonder slippende koppeling te krijgen.

En qua tuning zou ik naar JD gaan, al was het alleen maar vanwege de 4WD rollenbank.
 

CDK

Forumguru
@andrehj, hoe ze het doen kan ik je niet vertellen, maar dat ze het bewerkstelligen is een zekerheid. Ze kunnen bij de droge 7 traps DSG de druk verhogen tot 420Nm :jaja:
 

Joske

Forumguru
Denk dat @Corné de Kluijver bedoelt dat wanneer de koppelingsdruk aangepast wordt de bak vervolgens meer koppel aankan. Wat op zich wel logisch klinkt. Enkel begrenzing weghalen kan "iedereen" natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
@Disaster-Master, een meeting organiseren zit er met m'n huidige gezondheidssituatie helaas niet in :( De laatste keer eigenlijk ook al niet, maar toch gedaan en het is me zwaar gevallen. Uiteraard zou ik het graag nog een keer willen doen, maar wanneer kan ik niet beloven.
Om welk type DSG gaat het hier? Als het om de 7 bak met droge koppeling gaat zou ik absoluut naar TVS gaan. Bij mijn weten zijn ze namelijk de enige die bij de droge koppeling de druk dusdanig kan aanpassen dat het effectief toekomstige problemen kan voorkomen. @Waalko Kramer heeft ondanks zijn aanpassing elders toch problemen is te lezen in een ander topic. Qua kennis op DSG gebied is er voor mij maar 1 specialist.

Waarbij gezegd moet worden dat je ook best goed kunt tunen zonder de bak aan te laten passen, dat heeft mijn O3 bewezen, die is in 2,5 jaar tijd 115.000km afgemat zonder een centje pijn :) wat betreft specialisme moet ik ook eerlijk toegeven dat TVS de echte specialist is:jaja:

In dat geval is de andere volgorde aan te raden. Eerst de bak voorbereiden op de extra krachten die vrij gaan komen na chiptuning.
Niet nodig dus ;)
 

Neptukker

Forumguru
Waarbij gezegd moet worden dat je ook best goed kunt tunen zonder de bak aan te laten passen, dat heeft mijn O3 bewezen, die is in 2,5 jaar tijd 115.000km afgemat zonder een centje pijn :) wat betreft specialisme moet ik ook eerlijk toegeven dat TVS de echte specialist is:jaja:

Niet nodig dus ;)
Een goede chiptuner zoals JD Engineering heeft inderdaad de kennis om de motorsoftware zo te programmeren dat de DSG niet te veel krachten te verwerken krijgt. Je levert wat performance in om de boel duurzaam heel te houden. Bij een handbak met zelfde motor kan het zijn dat je dan meer krijgt.
 

Race Eend

Forumguru
@andrehj, hoe ze het doen kan ik je niet vertellen, maar dat ze het bewerkstelligen is een zekerheid. Ze kunnen bij de droge 7 traps DSG de druk verhogen tot 420Nm :jaja:

Hoe wil je de druk verhogen tot 420Nm, dat is knap. Druk gaat in bar. ;)

ps: ik snap wat je bedoeld hoor.



Juist. Moet ook, als jij met volle druk elke keer zou schakelen, zou de bak niet fijn rijden (met deze constructie).


Ja, ik denk overigens dat er bij JD geen of nauwelijks mensen komen voor alleen een dsg aanpassing zonder motor tuning

Dagelijks. Er komen zeer regelmatig mensen voor alleen DSG aanpassingen / multitronic en tiptronic aanpassingen. Maar de wereld is groter dan alleen het skoda forum uiteraard. Grootste gedeelte is motortuning en dsg tuning samen.


@Disaster-Master[/USER[USER=8157]@Waalko Kramer heeft ondanks zijn aanpassing elders toch problemen is te lezen in een ander topic. [/USER]

Dat is erg flauw om dat zo te stellen. Dwz dat als een DSG 7 bak in jou ogen goed is aangepast, nooit kapot kan gaan.

Een DSG7 bak is simpelweg niet zo'n mooi product. Er zijn zeer veel problemen mee tov de dsg6 bakken.
 

CDK

Forumguru
Hoe wil je de druk verhogen tot 420Nm, dat is knap. Druk gaat in bar. ;)

ps: ik snap wat je bedoelt hoor.




Dat is erg flauw om dat zo te stellen. Dwz dat als een DSG 7 bak in jou ogen goed is aangepast, nooit kapot kan gaan.

Een DSG7 bak is simpelweg niet zo'n mooi product. Er zijn zeer veel problemen mee tov de dsg6 bakken.

Druk gaat in bar uiteraard, omschrijving had beter gemoeten.
Op hoeveel bar draait zo'n DSG 7 dan max met jullie software als ik dat mag vragen?

Nee elke DSG kan kapot uiteraard, ook met software aanpassing, zo bedoelde ik dat niet. Alleen als Waalko stelt dat er alleen maar schakelmomenten aangepast zijn, zou het probleem wat hij nu heeft wellicht verklaarbaar kunnen zijn.
Of zit ik nu op de verkeerde golflengte?

Greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Druk gaat in bar uiteraard, omschrijving had beter gemoeten.
Op hoeveel bar draait zo'n DSG 7 dan max met jullie software als ik dat mag vragen?

Nee elke DSG kan kapot uiteraard, ook met software aanpassing, zo bedoelde ik dat niet. Alleen als Waalko stelt dat er alleen maar schakelmomenten aangepast zijn, zou het probleem wat hij nu heeft wellicht verklaarbaar kunnen zijn.
Of zit ik nu op de verkeerde golflengte?

Greetz Corné
Daar was ik ook benieuwd naar.
Zie mijn vraag nog in dat topic:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/dsg7-perikelen-fabia-combi-1-2-tsi.31454/#post-653803
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

B.Stuurder

Forumguru
Dus, drukbegrenzing eraf, druk omhoog tot er een torsie van 350? Nm mogelijk is ? Welke problemen kun je dan krijgen, behalve het harder slijten van onderdelen?
 

CDK

Forumguru
Dus, drukbegrenzing eraf, druk omhoog tot er een torsie van 350? Nm mogelijk is ? Welke problemen kun je dan krijgen, behalve het harder slijten van onderdelen?

Hieronder denk ik een antwoord, uit een post uit 2014, zal nog steeds zo zijn dan denk?

Het verhogen van de koppeldruk als dat niet nodig is, is ook een hogere belasting voor je plunjes en oliepomp. Een fabriek kiest er niet voor niets voor om ze niet standaard al die hogere druk te laten draaien.
Er zijn best wat mensen die hun dsg bak hebben laten tunen, maar ik heb er nog geen 1 gezien, die vooraf eens is gaan loggen wat zijn koppeldruk is en die dan na de behandeling nog eens een logje maakt. Wie zegt niet dat die druk EXACT hetzelfde is als vooraf?
 

micky

Forumguru
In dat geval is de andere volgorde aan te raden. Eerst de bak voorbereiden op de extra krachten die vrij gaan komen na chiptuning.
Een goede chiptuner zoals JD Engineering heeft inderdaad de kennis om de motorsoftware zo te programmeren dat de DSG niet te veel krachten te verwerken krijgt. Je levert wat performance in om de boel duurzaam heel te houden. Bij een handbak met zelfde motor kan het zijn dat je dan meer krijgt.
ik weet niet of je 336NM op de 1.6TDI inleveren op performance wilt noemen....
 

B.Stuurder

Forumguru
Hieronder denk ik een antwoord, uit een post uit 2014, zal nog steeds zo zijn dan denk?

Dus de hydrauliek die de drukgroep aanstuurt krijgt meer te verduren? Om extra slijtage aan de koppelingsplaten te voorkomen. Zolang niet oliepomp niet wordt aangedreven als de koelwaterpomp, blijft hij best wel even heel denk ik.
 
Bovenaan Onderaan