Ervaringen O3 Combi 1.2TSI met DSG7 en caravan trekken

Wie heeft er ervaring met een O3 combi 1.2TSI (105pk) met DSG7 en een zware caravan? Volgens de specificaties mag de auto 1300kg trekken.

Mijn ouders hebben een caravan van 1300kg die wij mogen gebruiken, alleen ben ik benieuwd naar de rijervaringen van anderen voordat ik mijn (binnenkort te leveren) auto zelf ga testen met deze caravan.

Dank!
 

SNARFB

Senior Member
Dat zou dus betekenen dat elke O3 te licht is. Mijn advies is: let op de belading van de caravan en de kogeldruk (min. 65 kg) Zoveel mogelijk zware dingen in de auto zodat de auto 'de baas blijft'. Qua trekkracht moet het kunnen...
 

andrehj

Forumguru
Mijn ouders hebben een caravan van 1300kg die wij mogen gebruiken
1300 kg, welk gewicht is dat? Is dat:
  • Is het papieren leeggewicht?
  • Het werkelijke leeggewicht?
  • Het maximaal toelaatbare gewicht?
  • Of het werkelijke beladen gewicht?
Is de caravan al eens gewogen? Want de ervaring wijst uit dat de meeste caravans met hun werkelijke gewicht nogal eens flink boven het max. toelaatbare gewicht zitten. En als je dan een relatief lichte O3 hebt, wordt het wel een beetje een kritisch verhaal.

Verder sluit ik mij aan bij @SNARFB : Let op de belading. Zware spullen laag, dichtbij de as (of zo ver mogelijk naar voren in de auto) en geen fietsen hoog achterop de caravan!
 
1300 kg, welk gewicht is dat? Is dat:
  • Is het papieren leeggewicht?
  • Het werkelijke leeggewicht?
  • Het maximaal toelaatbare gewicht?
  • Of het werkelijke beladen gewicht?
Is de caravan al eens gewogen? Want de ervaring wijst uit dat de meeste caravans met hun werkelijke gewicht nogal eens flink boven het max. toelaatbare gewicht zitten. En als je dan een relatief lichte O3 hebt, wordt het wel een beetje een kritisch verhaal.

Verder sluit ik mij aan bij @SNARFB : Let op de belading. Zware spullen laag, dichtbij de as (of zo ver mogelijk naar voren in de auto) en geen fietsen hoog achterop de caravan!

Het is het maximaal toelaatbare gewicht volgens de papieren. Leeggewicht zit ergens net boven de 1000kg. Ik leg ook met name zware spullen in de auto om deze meer massa te geven (deed ik met voorgaande auto's al, maar die waren 1250kg+).

Als de fietsen meegaan, dan gaan die sowieso op het dak van de auto. Rijden met fietsen achterop de caravan is in het verleden niet goed bevallen.
 

s-line

Forumguru
Dit is inderdaad een probleem geworden, de auto worden weer lichter maar daardoor wordt het als trek auto steeds lastiger. Hopelijk gaan de caravan bouwers er ook in mee door de caravans lichter te gaan maken.
Wat ik nou nooit heb begrepen,dat mensen in een octavia een 1.2tsi nemen, dan heb je toch totaal geen reserves meer over, het rijd prima maar zeker geen trekker, zeker in tijden van vakantie als je ook van plan bent om met een sleurhut op pad te gaan.
 

derf

Senior Member
@s-line Ik zie de caravans niet gauw lichter worden. Als je ziet wat er tegenwoordig allemaal inzit. Op het chassis en de opbouw is denk ik ook weinig winst meer te halen
 

ougie

Forumguru
Op de vlakke wegen kun je met de 12 tsi matig tot redelijk uit de voeten. Heuvels zou ik proberen te vermijden en bergen zijn zeker af te raden. De pk's zijn belangrijk, maar een zo hoog mogelijk koppel bij laag toerental zijn belangrijker als het om cavantrkken gaat. Deze worden bij caravantrekker.nl meegenomen, deze site is trouwens erg betrouwbaar.
Wij zijn zelf 7 jaar op pad geweest met een O2 met een 20tdi motor met een koppel van 320Nm bij 1700 t/p.m en 140 pk.
Ook deze caravan was 1300kg max gewicht, en de O2 trok dit met het grootste gemak.
Alleen is de 20tdi niet te vergelijken met de 12tsi.
De caravan wordt trouwens nu getokken door een Subaru Forester.
Je kon de caravan een keer lenen. Als je op vlakke wegen blijft zou ik het gewoon proberen.
En schrijf uiteraard je ervaring hier op.
 

Verhoeven

Nieuw lid
Even terug komen op caravantrekker.nl.ikweet niet hoe zij dit bereken maar misschien theorie.
Ik rij in een octavia 1.4 tsi en heb een caravan van 1200 kg er achter dit is voor mij een prima combinatie
Totaal geen problemen mee gehad maar dan komt mijn vraag, hoe is het mogelijk
Dat caravantrekker zegt 75 kg op de trekhaak Max maar de maar ik hrb ook gelezen in kck van de ANWB dat je dit maar als minimum moet en liever wat zwaarder op de kogel
Volgens mij zijn al deze specialisten het niet altijd eens met elkaar maar een advies die zij geven eigen ervaring is het beste en verstandig rijden met de combinatie
 

micky

Forumguru
@Verhoeven , wat betreft kogeldruk houd je altijd het maximaal haalbare aan, dit komt direct de stabiliteit van de combinatie ten goede.
Kijk anders ook eens op www.caravan-forum.nl daar wordt veel aandacht besteed aan dit soort zaken (je vind mij daar onder dezelfde naam).
 

Gizzmo

Forumguru
normaal geven ze altijd een kogeldruk aan van 75 kg, mijn ervaring is, en met mij die van velen, is dat een kogeldruk van richting de 100 kg de combinatie veel stabieler maakt. Mijn huidige wagen hangt ook absoluut niet achterover met deze kogeldruk. Ik zou zeggen, probeer het eens.
Nog voor de overtuiging dat het ook echt werkt is dat ik met gemak 130 rijdt in Frankrijk met de caravan.
Nu is de ene caravan de andere niet, heb zelf een Knaus en hoor daar altijd positieve berichten over.
huidige auto is een astra 110 pk diesel met een eigen gewicht van 1400 kg en de caravan 1200 kg
 

micky

Forumguru
@Gizzmo wie is "ze"dan, ik ben behoorlijk thuis in het hele caravan gebeuren, maar ken niemand die altijd 75kg adviseert :arghh:
 

jalex_h

Forumguru
normaal geven ze altijd een kogeldruk aan van 75 kg, mijn ervaring is, en met mij die van velen, is dat een kogeldruk van richting de 100 kg de combinatie veel stabieler maakt. Mijn huidige wagen hangt ook absoluut niet achterover met deze kogeldruk. Ik zou zeggen, probeer het eens.
Dat een hogere kogeldruk een positieve invloed heeft op het weggedrag, is bij veel mensen bekend. Zeker bij de mensen die achter caravavantrekker.nl zitten. Er is echter een hele goede reden dat ze voor de OIII op 75 kg blijven, dat is namelijk het maximaal toegestane dat deze auto mag hebben.

Verder moet je je ook realiseren dat als de kogeldruk te hoog wordt, de verticale kracht op het schuifgedeelte van je oplooprem zodanig hoog wordt, dat een goede werking hierdoor geblokkeerd kan raken.
Dit heb ik zelf een keer ondervonden toen ik de caravan uit de stalling haalde. Ik kwam met rokende remmen thuis en zag dat de oplooprem geblokkeerd bleef. Nadat ik deze gelost had, ben ik voorzichtig naar de dealer gereden (was hij net een paar weken eerder geweest) om verhaal te halen. Hij wist meteen wat er aan de hand was, haalde een kogeldrukmeter en, jawel, de kogeldruk was 110 kg.
Nu ben ik zeker een fan van een hoge kogeldruk, maar sindsdien ben ik toch wat voorzichtiger en hou ik hem op zo'n 75/80 kg.
 

spikehome

Forumguru
Ik heb dan een vouwwagen achter mijn golf 1.2.
Kogeldruk houd ik max op 60kg maar liefst zo rond de 50kg.
Alles is dan ook zeer stabiel.
Naar mij idee moet dat gewicht ook goed genoeg zijn voor caravans, er zij namelijk veel auto's waarvan de kogeldruk maar max 50kg mag zijn.
Wat veel caravaners hebben is de fietsen achterop de caravan dat zorgt wel voor veel instabiliteit.
 

micky

Forumguru
Officieel moet je je houden aan de laagste max van de 3 (auto, trekhaak en caravan), als de auto 100kg mag hebben heeft het wel nut ene trekhaak van 100KG te nemen, maar als je caravan maar 85 mag, dan moet je je formeel daar aan houden, bij mij is de zwakste schakel altijd de caravan geweest (75KG), maar ik heb de kogeldruk altijd op 85 KG. mijn huidige O3 mag maar 75KG maar ook hier zal ik op 85KG gaan zitten, waarom? omdat het gewoon veel veiliger is en die 10Kg teveel dat geloof ik wel.
 

Verhoeven

Nieuw lid
Even terug komend op de kogeldruk van de O3 ik heb het deze vakantie okt 2014 van Spanje door Franrijk naar huis gereden zoals ik al schreef. ,heb ik een Sprite 420 sport 1200 kg met fietsen rek achterop de fietsen wegen samen 22kg
Eerst 75 kg op de kogel zoals het boekje bij95 km lag de caravan er niet lekker achter de O3 bij de volgende camping kwam dit ter spraken omhebt gewicht te verhogen ,dat heb ik gedaan en naar 85 kg gebracht ,wat een verschil lag veel beter achter de O3 en met gemak 100 km zonder slabberen op de tolweg ,lekker rijdend in zijn 6de versnelling.
Dit alles uit eigen ervaring het lijkt mij geen probleem om dit te verhogen naar 85 kg
 
Bovenaan Onderaan