octaafje IV
Actief lid
Hoera, dat scheelt weer een hoop geslabber bij het sleuren.
Wat ik ook al melde een paar posts terug.@Verhoeven het grootste gevaar zit bij jou in de fietsen achterop de caravan, dit wordt zeer afgeraden ondanks dat hal nederland het wel doet je maakt een wipwap van de caravan.
Nee, want de Superb mag maar 75 kg (of was het nu 85 kg?) hebben. Dit is de waarde die in je autopapieren staat. Dat de trekhaak meer mag hebben zorgt er niet voor dat je de trekhaak ook hoger mag belasten.Even een vraag tussendoor heeft het dan zin om een trekhaak aan te schaffen met een kogeldruk van 100kg.
Even terug komend op de kogeldruk van de O3 ik heb het deze vakantie okt 2014 van Spanje door Franrijk naar huis gereden zoals ik al schreef. ,heb ik een Sprite 420 sport 1200 kg met fietsen rek achterop de fietsen wegen samen 22kg
Eerst 75 kg op de kogel zoals het boekje bij95 km lag de caravan er niet lekker achter de O3 bij de volgende camping kwam dit ter spraken omhebt gewicht te verhogen ,dat heb ik gedaan en naar 85 kg gebracht ,wat een verschil lag veel beter achter de O3 en met gemak 100 km zonder slabberen op de tolweg ,lekker rijdend in zijn 6de versnelling.
Dit alles uit eigen ervaring het lijkt mij geen probleem om dit te verhogen naar 85 kg
Dit doet bijna vermoeden dat er met de wegligging van de caravan iets niet helemaal goed is. Kan dat iets te maken hebben met de (veel) grotere windvang in vergelijking met een tandemas aanhanger, zeker als er relatief weinig bagage in de caravan zit?met een fors zwaardere tandemasser achter de Octavia is het megastabiel (kogeldruk niet bekend, maar zal niet zo hoog zijn omdat de kogel door de Eibachs vrij laag ligt en de trailer recht blijft staan), dat is nog het mooie! Met een klein tandemasser aanhangertje van pakweg 1.000 kg ook niets aan de hand.
Dit (en voorgaande post) geeft me weer wat moed.
Door matig weer in september de laatste paar jaar niet tot nauwelijks met de caravan weg geweest (Adria Adora 482PS, max 1.300 kg).
In 2013 (zonder Eibach) naar Oostenrijk geweest en toen slingerde de caravan door Duitsland alleen af en toe bij een lange afdaling (kogeldruk, bandenspanning, beladen gewoon goed).
Waar we voorheen geen last van hadden met de Outlander (250 kg zwaarder).
In 2015 alleen heen en terug naar een familieweekend geweest (hooguit 3 kwartier rijden) en later naar een stalling gebracht (half uur, gasflessen pas ter plaatse verwijderd i.v.m. kogeldruk) en toen vond ik hem al best bewegen.
Onlangs (augustus) de caravan weer opgehaald bij deze stalling (bandenspanning ter plekke gecontroleerd, ging gelijk door om nieuwe Bridgestones te laten monteren, exact dezelfde als er onder zaten!) en zijn naar de Veluwe geweest.
Met name op de terug weg stond er iets wind en was het gewoon eng (mijn vriendin zag de caravan redelijk slingeren), de snelheid lag op een gegeven moment rond de 80 km/h en toen ging het wel goed.
Kogeldruk circa 75 kg, later wegbrengen naar de stalling (mogelijk zelfs iets meer kogeldruk, want geen bagage (met name achterin onder de zitjes en kledingvakken bovenaan) en beetje water meer aanwezig) nog steeds hetzelfde.
Het enige verschil is dat er sinds 2013 Eibach onder zit. Belading, kogeldruk, banden(spanning) allemaal gelijk of beter.
En toch meer beweging/gevoeligheid voor wind/slingeren.
Zou het dan toch het lage autogewicht zijn (wel wat belading in de auto, maar niet spannend veel qua gewicht) en mogelijk versleten voeringen van de stabilisatorkoppeling?
Als dat laatste de boel stiller houdt qua bewegingen, hoe moet het dan al niet zijn als er werkelijk iets aan de hand is.
Oh... met een fors zwaardere tandemasser achter de Octavia is het megastabiel (kogeldruk niet bekend, maar zal niet zo hoog zijn omdat de kogel door de Eibachs vrij laag ligt en de trailer recht blijft staan), dat is nog het mooie! Met een klein tandemasser aanhangertje van pakweg 1.000 kg ook niets aan de hand.
Zou een kogeldruk van 85 kg ipv 75 kg nu zoveel verschil maken met een enkelas caravan?
Volgend jaar willen we o.a. meer weg en weer naar Oostenrijk, dat zie ik niet echt heel erg zitten (ook niet na een Bovagbeurt met evt. nieuwe stabi voeringen).
Naast dit en slechts 10% van het vroegere jaarkilometrage overweeg ik om een zwaardere "dagelijkse" trekauto te kopen en de Octavia helaas in de verkoop te doen.
En als het paard een scheet liet, reed je zomaar 5km/u harderNadeel van de 1.4 is dat het een vrij lichte motor is. Voor stabiliteit wil je ook graag wat meer gewicht voorin. En dan werkt een hoge kogeldruk volgens mij averechts. Zeker met de lange overhang aan de achterkant.
(Ik heb een O2 1.4 gehad met een paardentrailer. Als het paard hinnikte, voelde je het stuur lichter worden)
Eibach is voor mij de perfecte oplossing; ziet er beter uit / rijgedrag veel beter / i.c.m. aanhanger of caravan (1300 kg, kogeldruk min. 75 kg) prima rijgedrag.
Bekijk bijlage 43691
Zwakke punten:
- Vervoer van fietsen achterop de caravan is niet goed mogelijk
Dat moet dan wel mogelijk zijn.Waarom zet je de fietsen niet gewoon in de caravan?