Ervaringen O3 Combi 1.2TSI met DSG7 en caravan trekken

micky

Forumguru
@Verhoeven het grootste gevaar zit bij jou in de fietsen achterop de caravan, dit wordt zeer afgeraden ondanks dat half Nederland het wel doet :) je maakt een wipwap van de caravan.
 

spikehome

Forumguru
@Verhoeven het grootste gevaar zit bij jou in de fietsen achterop de caravan, dit wordt zeer afgeraden ondanks dat hal nederland het wel doet :) je maakt een wipwap van de caravan.
Wat ik ook al melde een paar posts terug.
Met 50kg moet je ook stabiel kunnen rijden.
Minder zou ik niet gouw doen.
Goede belading heel erg belangrijk.
Zwaarste spullen bij de wielen (of zo dicht mogelijk).
 

andrehj

Forumguru
Even een vraag tussendoor heeft het dan zin om een trekhaak aan te schaffen met een kogeldruk van 100kg.
Nee, want de Superb mag maar 75 kg (of was het nu 85 kg?) hebben. Dit is de waarde die in je autopapieren staat. Dat de trekhaak meer mag hebben zorgt er niet voor dat je de trekhaak ook hoger mag belasten.

Dit staat er in mijn (en jouw) handleiding hierover:
De gegevens over het aanhangwagengewicht en de kogeldruk op het typeplaatje
van de trekhaak zijn slechts testwaarden. De wagenspecifieke waarden, die vaak
onder deze waarden liggen, zijn in de wagenpapieren opgenomen.

Analoog hieraan: Ik heb op mijn Superb vier banden met lastindex 94 gemonteerd. Dat betekent nog niet dat ik nu de auto tot een totaalgewicht van 4 * 670 = 2680 kg mag beladen!
 
Afgelopen weekend voor het eerst weg geweest met een 1.4tsi dsg en een Knaus 500, massa rijklaar 1170 en max 1500kg. Caravan zo leeg mogelijk gelaten en 85kg kogeldruk aangehouden. Combinatie ging prima bij 90/95 km/uur. Af en toe iets gas bij om een vrachtwagen in te halen ook geen enkel probleem. Qua stabiliteit viel het mij reuze mee na alle eerdere onheilspellende berichten gelezen te hebben. Volgende week worden nog eibach veren gemonteerd die de stabiliteit nog verder moeten verhogen en het doorzakken achter moeten verminderen. We waren nu "licht bepakt". Zwaarste tassen waren achter de voorstoelen geplaatst. DSG is uiteraard ideaal bij caravan rijden en vooral manouvreren.
 

MaRco2

Forumguru
Even terug komend op de kogeldruk van de O3 ik heb het deze vakantie okt 2014 van Spanje door Franrijk naar huis gereden zoals ik al schreef. ,heb ik een Sprite 420 sport 1200 kg met fietsen rek achterop de fietsen wegen samen 22kg
Eerst 75 kg op de kogel zoals het boekje bij95 km lag de caravan er niet lekker achter de O3 bij de volgende camping kwam dit ter spraken omhebt gewicht te verhogen ,dat heb ik gedaan en naar 85 kg gebracht ,wat een verschil lag veel beter achter de O3 en met gemak 100 km zonder slabberen op de tolweg ,lekker rijdend in zijn 6de versnelling.
Dit alles uit eigen ervaring het lijkt mij geen probleem om dit te verhogen naar 85 kg


Dit (en voorgaande post) geeft me weer wat moed.

Door matig weer in september de laatste paar jaar niet tot nauwelijks met de caravan weg geweest (Adria Adora 482PS, max 1.300 kg).

In 2013 (zonder Eibach) naar Oostenrijk geweest en toen slingerde de caravan door Duitsland alleen af en toe bij een lange afdaling (kogeldruk, bandenspanning, beladen gewoon goed).

Waar we voorheen geen last van hadden met de Outlander (250 kg zwaarder).

In 2015 alleen heen en terug naar een familieweekend geweest (hooguit 3 kwartier rijden) en later naar een stalling gebracht (half uur, gasflessen pas ter plaatse verwijderd i.v.m. kogeldruk) en toen vond ik hem al best bewegen.

Onlangs (augustus) de caravan weer opgehaald bij deze stalling (bandenspanning ter plekke gecontroleerd, ging gelijk door om nieuwe Bridgestones te laten monteren, exact dezelfde als er onder zaten!) en zijn naar de Veluwe geweest.

Met name op de terug weg stond er iets wind en was het gewoon eng (mijn vriendin zag de caravan redelijk slingeren), de snelheid lag op een gegeven moment rond de 80 km/h en toen ging het wel goed.

Kogeldruk circa 75 kg, later wegbrengen naar de stalling (mogelijk zelfs iets meer kogeldruk, want geen bagage (met name achterin onder de zitjes en kledingvakken bovenaan) en beetje water meer aanwezig) nog steeds hetzelfde.

Het enige verschil is dat er sinds 2013 Eibach onder zit. Belading, kogeldruk, banden(spanning) allemaal gelijk of beter.

En toch meer beweging/gevoeligheid voor wind/slingeren.

Zou het dan toch het lage autogewicht zijn (wel wat belading in de auto, maar niet spannend veel qua gewicht) en mogelijk versleten voeringen van de stabilisatorkoppeling?

Als dat laatste de boel stiller houdt qua bewegingen, hoe moet het dan al niet zijn als er werkelijk iets aan de hand is.


Oh... met een fors zwaardere tandemasser achter de Octavia is het megastabiel (kogeldruk niet bekend, maar zal niet zo hoog zijn omdat de kogel door de Eibachs vrij laag ligt en de trailer recht blijft staan), dat is nog het mooie! Met een klein tandemasser aanhangertje van pakweg 1.000 kg ook niets aan de hand.

Zou een kogeldruk van 85 kg ipv 75 kg nu zoveel verschil maken met een enkelas caravan?

Volgend jaar willen we o.a. meer weg en weer naar Oostenrijk, dat zie ik niet echt heel erg zitten (ook niet na een Bovagbeurt met evt. nieuwe stabi voeringen).

Naast dit en slechts 10% van het vroegere jaarkilometrage overweeg ik om een zwaardere "dagelijkse" trekauto te kopen en de Octavia helaas in de verkoop te doen.
 

MaRco2

Forumguru
Mmmm ....


De Skoda Octavia III Combi - 1.4 TSI (103 kW / 140 pk, bouwjaar: maart 2013 - 2016) vormt met een Adria Adora 482 PS van beladen 1300 kg, een combinatie waarmee alleen met voldoende kennis en ruime ervaring in het rijden met een caravan, het verantwoord is om (met aangepaste snelheid) in binnen- en buitenland te rijden.
 

MaRco2

Forumguru
Sterke punten:

  • Snelheid op snelwegen
  • Wegrijden vanuit stilstand op een helling


Zwakke punten:

  • Vervoer van fietsen achterop de caravan is niet goed mogelijk
  • Goede belading is essentieel


Conclusie
De Skoda Octavia III Combi - 1.4 TSI met een Adria Adora 482 PS van beladen 1300 kg is een combinatie waarmee (soms met enige beperkingen) in binnen- en buitenland gereden kan worden.

De kans dat de caravan onbeheersbaar wordt als deze gaat slingeren bij te hoge snelheden en een windvlaag of bijvoorbeeld een uitwijk manoeuvre is reeel aanwezig. Ook als de combinatie normaal stabiel aanvoelt kunnen de krachten tijdens het slingeren opeens groot worden. Alleen als de chauffeur kennis heeft over, en ruime ervaring heeft in het rijden met een caravan, kan met een dergelijke combinatie met 'verstandige' snelheid gereden worden. Een goede en zorgvuldige belading is essentieel! Een elektronisch stabiliteitssysteem in de auto en/of de caravan is aanbevolen.

De motorische prestaties zijn over het algemeen goed. Op snelwegen kan goed gereden worden in de 6e versnelling met 90 km/u, sneller is zeker niet verstandig! De motor maakt dan zo'n 2100 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.
Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (2600 toeren) en volgas met 92 km/u. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 111 km/u (4773 toeren).
Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 18%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Al rijdend heeft de auto in praktijk genoeg kracht om te blijven rijden op elke weg.

Om met deze combinatie te mogen rijden is een B-rijbewijs voldoende.

bord_gevaar.jpg

Let op: Deze auto kan heel gemakkelijk en ongemerkt veel harder met de caravan rijden dan veilig is. Houd dus altijd de snelheid goed in de gaten, niet voor niets is het bijna nergens toegestaan om harder dan 80 of 90 km/u te rijden!
 

Canon-Eye

Forumguru
met een fors zwaardere tandemasser achter de Octavia is het megastabiel (kogeldruk niet bekend, maar zal niet zo hoog zijn omdat de kogel door de Eibachs vrij laag ligt en de trailer recht blijft staan), dat is nog het mooie! Met een klein tandemasser aanhangertje van pakweg 1.000 kg ook niets aan de hand.
Dit doet bijna vermoeden dat er met de wegligging van de caravan iets niet helemaal goed is. Kan dat iets te maken hebben met de (veel) grotere windvang in vergelijking met een tandemas aanhanger, zeker als er relatief weinig bagage in de caravan zit?

Misschien eens naar de vering en schokbrekers van de caravan (laten) kijken?
 

MaRco2

Forumguru
Dat is nog 'nieuw'. Pakweg 12.500 km mee gereden in totaal.

Ik vermoed dat een stuk verschil ook minder lading (tja, wat doet 50 of 100 kg?) in de auto is.

Aanvulling: autotrailer is een stuk stabieler, met een (lege!) paardentrailer van op dat moment iets van 1.000 kg hooguit ging het ook een paar keer raar na het voorbij gaan van een vrachtwagen (lees: schoot een stuk opzij, waardoor TSA geactiveerd werd (lampje knipperen ESP) en de cruise automatisch uit ging.

Bedenk ik me nu.

Dus een hogere aanhanger met wat wind, laat nogal wat beweging toe.

Het blijft raar of zou de (auto) bandenspanning ver omhoog moeten (nu een paar tienden meer dan solo, staat bij zware belading 3.2 Bar wat bizar is)?
 

andrehj

Forumguru
De O3 is een vrij lichte auto, voor z'n grootte en lengte zelfs een erg lichte auto. Normaliter is dat gunstig, voor de caravan niet. Wat je kunt doen om de stabiliteit (die per definitie dus slechter is dan bij een zware trekauto) te verbeteren is:
  1. Auto maximaal beladen, zoveel mogelijk gewicht van caravan naar auto.
  2. Bandenspanning (achter én voor!) naar maximaal volgens de stikker.
  3. Géén fietsen achterop de caravan. Gewicht concentreren op de as, en zo laag mogelijk.
  4. Kogeldruk op maximaal, voor een O3 is dat volgens mij 75 kg.
  5. Zorgen dat je TSA werkt (bij aangesloten aanhanger gaat bij het op contact zetten het ESP lampje 2 seconden na het ABS lampje uit).
Uit jouw posts maak ik op dat de auto vooral aan de achterzijde vrij licht was. Dat is erg ongunstig. En die 3.2 bar bandenspanning is echt niet bizar, maar bij maximale belading gewoon nodig.
 

MaRco2

Forumguru
Geen fietsen achterop, brrrrr

TSA werkt uit de kunst (met paardentrailer (leeg) 2 x achter elkaar gehad na 2 keer een vrachtwagen inhalen, cruise schakelt dan automatisch ook uit.

Toch raar dat het 3 jaar geleden wel goed ging, maar toen inderdaad wat meer spul in de auto (nu ook wel vol, maar nauwelijks gewicht).

Ik las vandaag zelfs 85 kg kogeldruk (ik zit rond de 75) en de caravan is nauwelijks vol met zooi. Het meeste zelfs voorin (dwarsbed) om een beetje kogeldruk te krijgen met de 2 lichtgewicht gasflessen.

Dat van extra belading in de auto + bandenspanning (18" is geen dweilmaat natuurlijk) is wel iets om te proberen, is ook makkelijk te corrigeren.

Met die zware auto ambulance was de spanning ook lang niet op het max, maar dan heb je minder last met kogeldruk natuurlijk, hoewel.... na een aantal ritten, waren de oude achterbanden een soort van gesmolten zo leek het wel, het profiel was erg raar afgesleten.

Sinds medio vorig jaar daarvoor ook een zwaar trekpaard (geen prive gebruik, is ook 2 zitter op grijs kenteken, bijna 2 ton leeg) voor de trailer.:)
 

MaRco2

Forumguru
Dat is eigenlijk geen probleem, zeker niet met een (platte) tandemasser, dan kun je solo gerust 170 rijden, zo stabiel (wel met Eibach, dus lager en niet doorzakken achter).:)

Een keertje uitgetest in Duitsland, nog pep over ook.:)
 

micky

Forumguru
Dit (en voorgaande post) geeft me weer wat moed.

Door matig weer in september de laatste paar jaar niet tot nauwelijks met de caravan weg geweest (Adria Adora 482PS, max 1.300 kg).

In 2013 (zonder Eibach) naar Oostenrijk geweest en toen slingerde de caravan door Duitsland alleen af en toe bij een lange afdaling (kogeldruk, bandenspanning, beladen gewoon goed).

Waar we voorheen geen last van hadden met de Outlander (250 kg zwaarder).

In 2015 alleen heen en terug naar een familieweekend geweest (hooguit 3 kwartier rijden) en later naar een stalling gebracht (half uur, gasflessen pas ter plaatse verwijderd i.v.m. kogeldruk) en toen vond ik hem al best bewegen.

Onlangs (augustus) de caravan weer opgehaald bij deze stalling (bandenspanning ter plekke gecontroleerd, ging gelijk door om nieuwe Bridgestones te laten monteren, exact dezelfde als er onder zaten!) en zijn naar de Veluwe geweest.

Met name op de terug weg stond er iets wind en was het gewoon eng (mijn vriendin zag de caravan redelijk slingeren), de snelheid lag op een gegeven moment rond de 80 km/h en toen ging het wel goed.

Kogeldruk circa 75 kg, later wegbrengen naar de stalling (mogelijk zelfs iets meer kogeldruk, want geen bagage (met name achterin onder de zitjes en kledingvakken bovenaan) en beetje water meer aanwezig) nog steeds hetzelfde.

Het enige verschil is dat er sinds 2013 Eibach onder zit. Belading, kogeldruk, banden(spanning) allemaal gelijk of beter.

En toch meer beweging/gevoeligheid voor wind/slingeren.

Zou het dan toch het lage autogewicht zijn (wel wat belading in de auto, maar niet spannend veel qua gewicht) en mogelijk versleten voeringen van de stabilisatorkoppeling?

Als dat laatste de boel stiller houdt qua bewegingen, hoe moet het dan al niet zijn als er werkelijk iets aan de hand is.


Oh... met een fors zwaardere tandemasser achter de Octavia is het megastabiel (kogeldruk niet bekend, maar zal niet zo hoog zijn omdat de kogel door de Eibachs vrij laag ligt en de trailer recht blijft staan), dat is nog het mooie! Met een klein tandemasser aanhangertje van pakweg 1.000 kg ook niets aan de hand.

Zou een kogeldruk van 85 kg ipv 75 kg nu zoveel verschil maken met een enkelas caravan?

Volgend jaar willen we o.a. meer weg en weer naar Oostenrijk, dat zie ik niet echt heel erg zitten (ook niet na een Bovagbeurt met evt. nieuwe stabi voeringen).

Naast dit en slechts 10% van het vroegere jaarkilometrage overweeg ik om een zwaardere "dagelijkse" trekauto te kopen en de Octavia helaas in de verkoop te doen.

Ik heb veel met de caravan erachter gereden (met de O3 Eibach 1.6 TDI DSG), gewicht gewogen 1300kg (incl. kogeldruk), wel heb ik de Kogeldruk altijd op 85-88 kg staan, het geheel is altijd super stabiel en ik rij dan ook gewoon 115 met de combi, nieuwe blokjes in de stabilisator zal je niet helpen, die gaat slingeren niet tegen, die is er alleen om hele kleine oneffenheden in de combi weg te filteren, dus puur voor het laatste beetje comfort (ook al denken hele volksstammen anders). Ik vermoed toch dat je het gewicht niet optimaal verdeelt hebt in de caravan, want een goede kogeldruk alleen zegt nog niet veel als alle gewicht helemaal voor- en achterin de caravan ligt, toevallig geen fietsen achterop?
verder wle zorgen dat de auto maximaal beladen is, een o3 met lege kofferbak rijdt niet lekker met een caravan van 1300kg weet ik uit de ervaring van mijn Neef.
 

MaRco2

Forumguru
Ik bedacht me later inderdaad dat er weinig bagagegewicht (wel een buggy en wat tassen en lichte grotere zooi en 2 Shih Tzu's) in de Octavia lag. Geen fietsendrager.

Wel flessen drinken helemaal achterin en iets water in de watertank nét achter de as (maar tijdens het wegbrengen zonder dit alles, was het rijgedrag niet merkbaar anders), het meeste gewicht licht laag voorin (keuken en kledingkast, toiletruimte in het midden) onder het bed.

Dat maakt het raar, belading niet anders dan voorheen. Dus ik gok het dan op flessen achterin de auto en boekenzooi, nog minder water in het tankje, kogeldruk toch 10 kg hoger zien te krijgen (viel nu al niet mee, heb voor de show een extra volle gasfles er in staan, de andere is bijna vol, gebruiken we vrijwel niet (buiten koken met 2 Partygrills tegenwoordig), reservewiel (nu zwaarder door een 'oude' 185R14C band er omheen) zit ook voorin, net als wat andere goodies.

Misschien dan toch die bandenspanning wat meer aanpassen. Toch wel apart dat het voor "Eibach" beter leek te zijn dan daarna, maar toen lag de kofferbak vol met zware spullen. Dat dit zoveel effect heeft... tja lichte auto. Had altijd rond de 1.500 kg lege auto's er voor staan met LPG tank achterin/onder.
 

dirkie996

Forumguru
Nadeel van de 1.4 is dat het een vrij lichte motor is. Voor stabiliteit wil je ook graag wat meer gewicht voorin. En dan werkt een hoge kogeldruk volgens mij averechts. Zeker met de lange overhang aan de achterkant.

(Ik heb een O2 1.4 gehad met een paardentrailer. Als het paard hinnikte, voelde je het stuur lichter worden)
En als het paard een scheet liet, reed je zomaar 5km/u harder:deuk:
Sorry, die kon ik niet laten liggen, nu terug on-topic
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan