Ervaringen Octavia 1.0 TSI met de caravan

Hakar

Donateur
stoute schoenen aangetrokken en voor morgen een proefrit geregeld in de Skoda Octavia met de 1.0TSI motor.

Trekhaakje er bij geregeld?
Als die er aan zit, caravanie er achter, even op en neer naar afslag 42 op de E25 achter Luik, en je weet of je er mee uit de voeten kunt.
 

B.Stuurder

Forumguru
En het geluidje is best wel verslavend :D

Tja, het is de helft van een 6 cilinder hé.

Misschien aardig om te weten, trailer assist kan achteraf worden aangezet door één van onze in VCDS gespecialiseerde leden. Dat is geen optie bij Skoda (of misschien wel inmiddels, maar dan véél duurder), maar het kan dus wel en kost je normaal gesproken € 30 tegemoetkoming in de kosten. Natuurlijk kun je dan meteen meer softwarematig laten aanpassen, afhankelijk van de modules die je hebt in de auto. Kan best handig zijn als je bergaf ineens hard moet remmen.
Kom daar maar eens om bij een Kia Niro....

Ik denk dat die proefrit je wel gaat bevallen, ik rijd in een bovenmatig vlotte 1.8 TSI en heb een aantal keren een 1.0 mee gehad als vervangende auto en dat viel me zeker niet tegen. Alleen rappe inhaalmanoeuvres op de snelweg als je al 130 rijd, dat zit er niet in, maar zeker met een DSG komt hij heel erg goed mee in het verkeer.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ah, OK, mocht ik de Skoda bestellen, dan zal het minimaal de Ambition Business zijn met Techpakket. Zijn er specifieke opties welke je dan achterwege kunt laten om die met de VCDS later in te kunnen schakelen? Trekhaak wordt als optie gemonteerd (i.v.m. de bijtelling). Af fabriek is wel mogelijk, maar dan wordt het een compleet pakket (met volgens mij ook Trailer Assist), maar dat kost dan minstens 1500 euro. Doen we dus niet. Maar dit maakt voor Trailer Assist niets uit?
 

philippe bakker

Forumguru
Heb inmiddels een paar dagen kunnen stoeien in de online configuratietool. Was er vrijwel uit dat ik een Kia Niro Hybrid zou nemen. Is een stoere bak met wel iets minder opties, maar daar was ik al overheen. Reed ook niet verkeerd. Maar......ik kwam er achter dat Kia niet op de preferred lijst stond van mijn werkgever. Het zou mij per maand nog eens rond de 20 euro extra gaan kosten als ik de Niro zou kiezen. En hij zou al meer gaan kosten i.v.m. mijn huidige leasebak. Dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken en voor morgen een proefrit geregeld in de Skoda Octavia met de 1.0TSI motor. Ben benieuwd.....
Rij nu al twee weken in een huurauto, een Hyundai Kona met een 1.0 3-cilinder motor met 120 pk. Het gaat echt als de brandweer, ongeacht welke versnelling. En het geluidje is best wel verslavend :D
Ik kan het amper geloven dat het mogelijk is met zo'n klein torretje :pieker: We gaan het zien.....
Als het geluid ook als de brandweer is .... toetaaaaa
 
D

Deleted member 24009

Ook zonder DSG is het een erg vlotte auto kan ik beamen. Hoe het is met caravan geen idee, maar zonder blaas je heel relaxed met 170-180 door Duitsland, met 4 personen en volle kofferbak. Maar ook in stadsverkeer een erg vlotte auto!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@RichTrip : wil je nu wel of niet trailerassist?!?
Gaat volgens mij alleen met af-fabriek trekhaak...
Kan iemand dit bevestigen? Ik begreep dat dit achteraf kon worden ingesteld met de VCDS. Als ik een trekhaak af fabriek bestel, dan moet je het hele pakket bestellen inclusief Trailer Assist. Bij mij gaat de trekhaak dus achteraf gemonteerd worden.

Vandaag de proefrit gemaskt. Die ging boven verwachting. Het reed echt super! En de ruimte is perfect met twee tieners. Ruimte in de Golf was duidelijk minder achterin. Ik ga de gok maar nemen :)
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Volgens mij haal jij 2 zaken doorelkaar Trailerassist en TSC/TSA...

Het lijkt er inderdaad op dat ik op het verkeerde been ben gezet door de reactie van "B.Stuurder". Hij maakte melding van het feit dat Trailer Assist achteraf kan worden aangezet. Maar Trailer Assist is volgens mij een hulpje bij het achteruit rijden. Dat heb ik niet nodig.
Volgens mij heeft hij Trailer Stability Control bedoeld. Hiervan wordt in dit topic melding gemaakt: https://www.skodaforum.nl/forum/i/a...-parkeersensoren-caravanspiegels.21086/page-4

Ik wil dat TSC dan ook zeker wel geactiveerd hebben. Wat zijn de minimum opties welke je dan moet selecteren om TSC achteraf te kunnen activeren? Of is het gewoon raadzaam om de trekhaak als fabrieksoptie mee te nemen?
 

Dixon

Actief lid
Hier dus een 1.0 TSI + DSG + caravan van 1300 kg, waarbij deze redelijk tot het max beladen is. Gaat mij verbazingwekkend goed.

Vorig jaar naar Lago Maggiore gereden, dit jaar naar Gardameer, via Oostenrijk en terug via Duitsland (Saarberg).
Af en toe moet de motor even terugschakelen, maar het rijdt eigenlijk vlot en stabiel.

Wat ik wel adviseer is zijn hulpveren, het eerste jaar niet gehad. Afgelopen jaar wel, echt een verbetering in stabiliteit.
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Sorry mensen, inderdaad gaat het om trailer stability control en dat kan met een achteraf gemonteerde (eventueel afneembare) trekhaak, want die heb ik ook namelijk. Of Trailer assist dan ook werkt weet ik niet, misschien bij mij wel, maar ik heb ook Park Assist. Het is altijd een beetje gevaarlijk om te zeggen dat iets werkt bij een ander, omdat ik niet weet welke opties je dan moet hebben. Aangezien ik alle opties heb, kan het bij mij wel werken maar wellicht bij een ander niet indien hij een optie niet heeft?
 
Ik kan binnenkort een nieuwe auto uitzoeken en met twee pubers staat de Octavia hoog op het lijstje.
Uiteraard is de 1.5 TSI de ultieme keuze met een caravan, maar zoals het er nu uit ziet, wordt een Octavia met die motor wel een beetje prijzig i.v.m. de bijtelling en wellicht het leasebudget.
Wie heeft er inmiddels ervaring opgedaan met het rijden van een caravan i.c.m. de 1.0 TSI motor? Ik heb een caravan die beladen 1300 kilo weegt.

Een beetje achterhaald inmiddels, maar ik heb ruime ervaring met de 1.0 TSI. Met 3 vakanties achter de rug naar Kroatië en Zuid Frankrijk kan ik meepraten. Het aantal PK's voldoet. Ik kwam overal boven. Wel de motor op toeren houden en goed de temperatuur in de gaten houden. Een kokende motor is zo gebeurd (net niet elke keer door terugschakelen) de olietemperatuur loopt enorm op. De zesde versnelling (het is een handbak) is te rijden op een vlakje snelweg. Een snelheid van meer dan 100 km/u is haalbaar met een gunstige belading (veel massa in de auto).
Het koppel van 200 Nm is onvoldoende. Op de koppeling wegrijden met caravan lukt echt niet. Dus telkens met slippende koppeling. Niet fijn en je ruikt de koppelingsplaten.....

Al met al: het gaat, maar houdt zeker niet over. De belasting met 1300 kg aan de haak is hoog. Je hebt het gevoel de motor te zwaar te belasten.

De 1.5 TSI is echt een betere keuze denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDO

RichTrip

Forumleiding
Moderator
(....)

De 1.5 TSI is echt een betere keuze denk ik.

Dat had ik ook niet anders verwacht ;)
Ik ben zelf erg benieuwd. Als de O3 op tijd is kan hij wellicht al in de meivakantie aan de slag richting La France.....:D

Ps. had jij de trekhaakvoorbereiding af-fabriek genomen?
 
Grootste probleem is het leeggewicht van de Octavia t.o.v. het gewicht van de caravan. Maar ik zorg altijd voor veel gewicht in de auto (4 personen, zware koelbox, tafel, voortent, kleed etc.)

Klopt als een bus. De Octavia is een stuk lichter dan bijvoorbeeld de Golf. Dat verschil merk je bij het rijden met de caravan. Gewicht toevoegen aan de auto komt de stabiliteit van de combinatie ten goede. Hulpveren zijn dan welkom anders komen de voorwielen zo'n beetje van de grond......
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dat ga ik ook krijgen, maar heb een hoop discussie en onduidelijkheden gehoord over de trekhaakvoorbereiding (code PKZ). Heb het nu toch maar af-fabriek gekozen voor 190 euro met de afneembare trekhaak als accessoire (i.v.m. de bijtelling).

Trekhaakvoorbereiding (PKZ) zou ook extra koeling inhouden.....
 
Bovenaan Onderaan