Ervaringen Octavia 1.2tsi met caravan

Dit weekend voor het eerst met mijn Octavia combi 1.2tsi 6H op pad geweest met de caravan erachter, ca. 2x 80 km. Dat is maar een kleintje, nl. een Rapido Club 31DL. Qua trekken een eitje voor de Octavia.

Op de heenweg veel wind, niet veel van te voelen maar had het idee beter in 4e versnelling te rijden. Terug bijna ideale omstandigheden (droog, geen wind, 12-13 C) ging makkelijk in 5e versnelling zonder brommen oid. Ik rij ca. 95 km/u op de teller (ca. 90 werkelijk), verbruik heen ca. 10 l/100 km, terug ca. 8.7 l/100 km. Alles vlakke weg in Nederland.

Omdat de Rapido zo'n lichte caravan is met een zeer stabiel weggedrag merk je er eigenlijk niets van, dus ik heb weinig opmerkingen of klachten. Ik heb wel versterkte vering, afneembare trekhaak. Versterkte vering was achteraf niet echt nodig geloof ik, niet met deze caravan dan.

Nu vind ik het verbruik met caravan stevig hoger dan zonder, en ben benieuwd naar jullie ervaringen, specifiek voor de 1.2tsi:
1. verbruik met & zonder caravan
2. welke versnelling rijden jullie (toerental) & hoe hard, condities (vlak, bergen, wind enz)
3. welke caravan, hoe zwaar
4. als je een DSG hebt hoe rijdt dit dan, welke versnellingen/toerental kiest hij
5. wat vind je van het weggedrag, acceleratie, remmen
6. idem achtervering en doorhangen met/zonder versterkte vering

De Yeti 1.2tsi is trekauto van het jaar maar de omschrijving in dat artikel is buitengewoon oppervlakkig, bovendien is het niet helemaal een Octavia. Er is ook een site caravantrekker.nl, staan nog niet zoveel referenties op met 1.2tsi.

Waarom deze post: ik ben nieuwsgierig naar andere ervaringen, verbruik en suggesties, misschien kan ik aan mijn rijtechniek nog iets verbeteren.
 

wizw

Lid
Hoi Crapton,

Ik heb vanaf 31 augustus j.l. een 1.2 tsi dsg combi.

Niet laatste zaterdag, maar de voorgaande bracht ik mijn caravan naar de winterstalling. Toen reed ik voor het eerst met de caravan. Voorheen had ik een megane grand tour 1.9 dci met 120pk/300 nm. Nu dus benzine en een heel ander soort motor en bak. Het was geen lange rit, maar wel leerzaam. Conclusie is dat het prima gaat. De DSG neemt alles uit handen. Bergaf heb ik uiteraard nog niet kunnen proberen, dan moet je met de plus en min aan de slag. Ik vond het lekker rijden. Wel wat stoterig. Ik heb het sportonderstel, 17 inch wielen en ook hulpveren. Dat maakt het wel strak, maar ook onrustig. Nu heb ik geen snelweg gereden, dus ik denk dat het daar vast rustiger rijdt. Qua vermogen stelt het niet veel voor. Zeker met de dsg reed ik toch best relaxed, maar accellereren is niet geweldig. Bergop zal het behelpen zijn. Ik heb overigens een 3 persoons weltbummler, maten en gewichten weet ik even niet uit mijn hoofd. Optrekken is één ding, afremmen vind ik eigenlijk nog belangrijker, zeker met caravan en gezin aan boord. En dat is echt niet o.k. De remmen van mijn octi zijn gewoon slecht. Heb er al naar laten kijken. Het zou gewoon goed moeten zijn. Ik vind het echt niet fijn. De remwerking is serieus beperkt en de kracht die je moet gebruiken of maximale vertraging te bewerkstelligen is echt onrealistisch hoog. Ik weet niet goed wat ik hier mee moet.

Afijn, heel verhaal. Hoop dat ik niet te negatief klink. Het is een super auto. Het vermogen is normaal gesproken altijd voldoende. Bergop met caravan denk ik echter dat het behelpen is. Afremmen zonder en zeker met caravan is (bij mij althans) echt niet o.k.

gr. wizw
 

Rallye

Forumguru
Optrekken is één ding, afremmen vind ik eigenlijk nog belangrijker, zeker met caravan en gezin aan boord. En dat is echt niet o.k. De remmen van mijn octi zijn gewoon slecht. Heb er al naar laten kijken. Het zou gewoon goed moeten zijn. Ik vind het echt niet fijn. De remwerking is serieus beperkt en de kracht die je moet gebruiken of maximale vertraging te bewerkstelligen is echt onrealistisch hoog.

Ik begrijp dat je, ook zonder volle belading en caravan, klachten over de remmen hebt? Dat heb ik bij een Octavia nog nooit gehoord. We horen graag wat de garage dan gevonden heeft.
 

wizw

Lid
@ rallye: klopt. Huidige remwerking vind ik niet o.k.. de garage zegt dat het allemaal werkt zoals het zou moeten werken. Voor mijn gevoel moet ik ongekend stampen voordat de auto maximaal remt. Mijn renaultje tipte je bij wijs van spreken aan met je kleine teen en je hing in de gordels. Ik rijd ook regelmatig met een kar. Laatst had ik een kub schelpen gehaald. Echt geen zand of zo, maar gewoon strandschelpjes. Op een gegeven moment wilde ik afslaan. Ik wist niet wat ik meemaakte zo erg moest ik aan de bak om het ding te stoppen. Vreemd.
 

Darkside

Forumguru
Dat van renault dat je als al naar de rem kijkt je in de gorldels hangt vind ik juist irritant.
Nog geen ervaring met de skoda. Maar zal er wel opletten hoe dat is in vergelijking met mijn huidige auto.
 

wizw

Lid
@darkside: klopt, renault remt wel erg direct. toch went het heel snel. Past echt in het totaalkarakter van de auto. Wat mij stoort bij de octi is dat het giga veel kracht kost en dan nog steeds slecht (is dus langzaam) vertraagt. eigenlijk zou ik gewoon remproeven moeten doen en dan de afstand meten.
 

bobby45

Actief lid
1.4 tsi mag ook?

de tsi zijn zeer fijne blokken de 1.2 tsi golf is samen met meerde auto,s getest.

anwb trek auto zijn de tsi,s 1.2 en 1.4 das niet voor niets.

mijn 1,4 tsi o2 combi met en 1300 kg aan de haak en avento is redelijk gestroomlijnd .

verbruik 1 op 10 berg op berg af in Duitsland en de rond spa.
soms moest hij terug naar zijn 4 maar toeren tal tussen de 1500 min max 2500 tpm ,net en diesel:aangenaam:

pracht blok
 
Beste Crabton,

inmiddels een Yeti 1.2 DSG7 vanaf mei en 6000 km verder met ongeveer 2500 km aan caravantrekken achter de rug.
Mijn ervaring daar mee is geweldig. Ik heb er een kip kompakt (nieuw model) met hefdak achter hangen. Deze caravan weegt incl. belading 950 kg Verder heb ik 2 fietsen (1 voorop en 1 achterop de caravan) en een tweepersoons kano (op het dak van de auto) mee.
Prima trekkracht. Soms inhalen met 130 km p. uur. Kruissnelheid 100 km op de teller op cruisecontrol.
Met deze snelheid staat hij op 2200 toeren/min. in z'n 7e trap. Verbruik is dan ongeveer 1:11,5.
Ik heb vaste trekhaak en verder niets aangepast. Gewoon standaard active plus.
Ook het accelereren gaat prima en beter als mijn vorige renault scenic 2.0 aut.
het op- en terug schakelen doet hij automatisch bij gelijkblijvende snelheid. ook bergop en af. Mooi voorbeeld zijn de aquaducten in friesland (behoorlijk stijl) of de binnenweggetjes in Zuid Limburg (15% bij epe) Ik heb dit allemaal op de automaat kunnen rijden. ook bergaf! Niet 'handmatig' hoeven in te grijpen. Rij dan ook alleen in de D stand. De andere standen zijn leuk om mee te spelen maar tot nog toe niet nodig gehad. Vaak nog niet eens in de gaten dat hij op- en terugschakeld.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt?
 
Hey mensen bedankt voor de feedback.

Het rem probleem herken ik niet, ook niet met caravan. Mijn vorige diverse Ford's remden vergelijkbaar, misschien heel ietsjes beter. Kan het zijn dat je oplooprem niet goed functioneert?

Ik lees dat jullie de 1.2tsi vrij laag in toeren rijden (of de DSG bak doet dat). Ik vind m dan nogal brommerig, net alsof ie overbelast wordt. Vandaar mijn vraag ook naar de DSG. Die 1:11.5 haal ik ook maar dan in optimale omstandigheden en zonder boot op het dak en met een tamelijk klein caravannetje.

Heb het idee dat het verbruik bij de 1.2tsi snel oploopt als de motor wat zwaarder wordt belast, zoals bij caravan trekken of op hogere snelheid op de snelweg. Vandaag ritje Duitsland ca 450 km kom ik op 6.9 l/100 km met snelheid 130 km/u op de cruisecontrol. Rij ik 120 km/u dan kom ik makkelijk onder de 5.9 l/100 km dus dat scheelt nogal wat.
 

RogerS

Forumguru
Heb het idee dat het verbruik bij de 1.2tsi snel oploopt als de motor wat zwaarder wordt belast, zoals bij caravan trekken of op hogere snelheid op de snelweg. Vandaag ritje Duitsland ca 450 km kom ik op 6.9 l/100 km met snelheid 130 km/u op de cruisecontrol. Rij ik 120 km/u dan kom ik makkelijk onder de 5.9 l/100 km dus dat scheelt nogal wat.

Als een motor tegen het maximum aan wordt belast, wordt deze verhoudingsgewijs veel onzuiniger dan een krachtigere motor die nog "over" heeft. Zo is er een keer test geweest op Top Gear waarin aangetoond werd dat een Toyota Prius onzuiniger is dan een BMW M3.. Hierbij reed men de Prius zo snel mogelijk over een racecircuit en de BMW reed er echter aan. Uiteraard kon de BMW de Prius makkelijk volgen zonder "zich te hoeven inspannen" en was uiteindelijk zuiniger...

Je wilt niet weten wat de 1.8 TSI verbruikt als ik daar boven de 210 mee ga rijden. Een draaikolk in de tank is daar niets bij..
 

hemi24

Forumguru
Niet geheel gerelateerd aan de 1.2, maar wel m.b.t. het trekken van een caravan:

Welke spiegels gebruiken jullie?

Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een caravan, waar natuurlijk ook de aanschaf van caravanspiegels bij om de hoek komt kijken...

Heeft iemand hier ook foto's van?
 

Roel

Lid
Dat viel mee wel even tegen: mijn caravanspiegels passen niet meer op de S2 spiegels: deze zijn veel groter dan van mijn O1.
 
Als je nog aan het overwegen bent welke caravan je gaat kopen dan is er ook de mogelijkheid er een te kopen waarbij je geen extra spiegels nodig hebt zoals bij de kip kompakt of soort gelijke caravan tussen 1,8 m en 2.0 m breed. Ik heb een kip kompakt van 1.83 m breed. Een 'langslaper'. voordeel ook is dat hij door het hefdak en airodynamische vorm als een bLok achter ligt. De caravan net zo breed is als de auto waardoor je altijd weet dat deze er door kan. Op z'n onzuinigst loopt hij nog 1:11,5. En je hoeft nooi over elkaar uit het bed. Kan natuurlijk ook een nadeel zijn bij een romantische bui.
Vandaag in Utrecht geweest. Door een skoda actie stonden er pardoes tientallen skoda Yeti's bij elkaar. Wat kan het uitzicht toch mooi zijn!
Sucses met je keuze.
 

Avento

Lid
Ik heb voor mijn pre-fl met enige huisvlijt mijn Spitfire-spatbordspiegels aangepast en heb een perfect zicht naar achteren. Voor mij, zolang ik het kan vermijden, geen opzet-krengen (trillen te sterk en te klein gezichtsveld.
 

FlyAirJ

Nieuw lid
We zijn met de paasdagen met het gezin en de caravan op pad geweest. Binnen Nederland welliswaar, maar wel met volledige vakantiebepakking. Trekauto O2 1.2 TSI DSG Combi en caravan Fendt Joker 470 (max 1200 kg). In de auto paps, mams en de twee kids (11 en 15), samen met een deel van de bagage. De caravan beladen tot zo'n 1150 kg. Kogeldruk netjes op 65 kg.

Hoewel we dus geen bergritten gemaakt hebben vallen de prestaties alleszinds mee! De auto (lease) was al besteld toen we besloten een caravan aan te gaan schaffen. Uiteraard gelet op wat de O2 mag/kan trekken, maar een 1.2-tje voor zo'n grote caravan..!? Op de binnenwegen met de DSG op 'S' is de acceleratie prima, je komt gewoon met het verkeer mee. Op de snelweg de DSG op 'D' gaat ook prima. Met snelheden rond de 90 km/u (teller) wordt op vlakke stukken de 7e versnelling gekozen, zeker als de cruise control aan staat. Heuvelop gaat hij vaak even terug naar de 6e of 5e versnelling.

Alleen met wat steviger tegenwind gaat de DSG, zeker in 'D' zoeken naar de beste versnelling en wordt er erg vaak geschakeld tussen 6 en 5. Ik heb 'm op de handbediening gezet en in 6 gehouden, het toerental en de snelheid blijft dan netjes stabiel. Alleen heuvel op even een tikje terug naar 5...

Het verbruik neemt uiteraard wel behoorlijk toe. Met gemiddeld 90 per uur naar rond de 13 liter per 100 km (ongeveer 1 op 7,5). Met een iets hogere snelheden stijgt het verbruik al snel boven de 15 liter per 100 km. In de zomervakantie naar Frankrijk zal ik daarom vaker onder dan boven de 90 blijven! We zijn op vakantie en hebben dan toch geen haast :winkie:

Een paar weken terug overigens zonder kids naar limburg geweest, iets lichter beladen dus. Om vanuit Valkenburg de A2 op te komen moet je direct bij het begin van de oprit tegen een best aardige klim op accelereren. De okkie trok de hele handel zonder probleem omhoog naar de 90!

Al met al ben ik best positief verrast over de prestaties van de 1.2 TSI. Ik ga er van uit dat hij ons de komende jaren trouw zal brengen naar waar we willen zijn, zelfs met de sleurhut er achter!
 

deusjevo

Forumguru
Mijn ervaringen zijn hetzelfde als die van FlyAirJ eiegenlijk:

Auto: Octavia Combi 1.2 TSI - 17" - sportonderstel
Caravan: Knaus 450 TU max 1200 kilo (stroomlijn van een wolkenkrabber...)

Viel mij niets tegen, had hiervoor een O1 Combi 1.6 MPI met dezelfde caravan en die had er meer moeite mee.
De 1.2TSI heeft hetzelfde vermogen maar wat meer koppel en dat merk je duidelijk.

Dag voor koninginnedag heerlijk rustig (in Nederland nog dan) gereden van Rotjeknor naar Oirschot.
Op de snelweg met 100 km/uur op de teller in de vijfde versnelling met (ik meen) iets van 2700 toeren.
De 6e versnelling is onbruikbaar, de 4e op de snelweg af en toe ingelegd bij vals plat en tunnels.

Nergens drempels of grond geraakt met m'n vaste trekhaak (nieuwe type haak waarbij een stukje uit de bumper gezaagd moet worden) icm sportonderstel en 17" wielen.

Verbruik was net zoals bij m'n oude O1 hoog, iets van 13 liter :shocked: per 100 km bij 100km/uur op de teller.
Geen probleem, mijn baas betaald.... :aangenaam:

Spiegels: paar Halfords huismerk spiegels

211804.jpg


Heb ook nog 2 paar special mirrors (paar vlak en een paar bol glas) maar die gebruik ik eigenlijk alleen op langere ritten:

caravanspiegels.jpg




Begin juli naar Frankrijk, heb er alle vertrouwen in :laugh:
 

FlyAirJ

Nieuw lid
Naast mijn positieve ervaringen met de caravan achter de 1.2 TSI DSG (zie eerder stukje van 19 mei, 11:10u), de spiegels... Ik heb direct bij de aanschaf van de caravan twee goedkope spiegels gekocht die je met (elk) twee rubber bandjes aan de spiegels van de auto vastmaakt. De extra spiegels sluiten daarmee aan de buitenkant van de autospiegels aan. Wel wat trillingen tijdens het rijden, maar ee groter probleem was voor mij de beperkte zichthoek. Een beetje zoeken leerde me dat deze spiegels niet aan de wettelijke eisen voldoen, zie bijvoorbeeld http://caravanhandboek.biod.info/caravanenwet.htm.

Van marktplaats heb ik twee bredere spiegels gehaald, die achter de raamrubbers klemmen, en met een 3-poot op de deur (stukjes vilt erachter tegen lakbeschadiging!) en een rubber onderaan de deur bevestigd worden. Beter zicht daarmee, maar alleen bij langzaam rijden. Bij een beetje vaart draaien de spiegels door de rijwind om de driepoot naar binnen. Dit omdat het raamrubber bij lange na niet stevig genoeg is voor deze spiegelbevestiging.

Ik wil nu vóór de zomervakantie de spiegels van de eerst aangeschafte set afhalen, zodat ik alleen de klemmen overhoud. Die wil ik dan gebruiken om de bredere spiegels extra steun (aan de autospiegels) te geven...

Als het werkt heb ik voor EUR 25 een paar spiegels die niet nieuw zijn, maar wel goed werken. Als het niet lukt zal een duurdere set de enige oplossing nog zijn, denk ik zo...
 
Bovenaan Onderaan