Ervaringen verlagings veren MAD

Inmiddels veel gelezen over het verlagen van de O2.
Kort samengevat mijn situatie: Ik rij inmiddels in mijn 2e O2. Eerste had het sportonderstel. Beviel geweldig.
2e is een L&K versie geworden, geen sportonderstel mogelijk. "30mm verlaging" als accessoire besteld. Lease-auto.

Blijken MAD veren te zijn. Comfort is ver te zoeken. Veel stugger dan het sportonderstel. Verlaging optisch wel mooi. Ook raak ik geen wegdek meer bij drempels. Maar toch, dat comfort valt wel erg tegen...

Wat ik vooral veel lees, hier en op de duitse en engelse Skoda fora zijn discussie en meningen over a-merken veren (Eibach, KONI, etc). MAD kom ik nauwelijks tegen is de discussies, terwijl alles wat als accessoire besteld is van MAD zou moeten zijn (overeenkomst PON).

Ik zit erover te denken om deze veren te vervangen door Eibach. Kosten zijn echter (ondanks leaseauto) voor mezelf, dus voor 4 jaar wil ik er geen complete kit van 1200 euro onder zetten al zou dat technisch gezien de meest ideale oplossing zijn.

Zijn er mensen die ervaring hebben met MAD veren en dit eventueel kunnen afzetten tegen bijv. Eibach. Gaat dit mij helpen in de "comfort" beleving?
Komt dit enigszins in de buurt van het Skoda sportonderstel? :icon_smile_question

___JC___

Forumguru
Ik heb geen ervaring met MAD maar ik rij met -/- 4 cm Apex rond. Dat is uiteraard straffer dan het sportonderstel van Skoda. Ik heb nog wel de standaard veren van het Skoda sportonderstel liggen voor je. Dan moet toch gewoon passen? En ik lever m gewoon met APex veren in volgend jaar.

remmie

Lid
Eibach is goed, net als Apex. Ik rijd zelf met H+R veren, die zijn behoorlijk laag en niet stug.
Vlg mij maakt koni geen veren, maar ik kan het mis hebben. Vermijd ten alle tijden jamex veren, die worden steeds korter maar zijn keihard en komen je wegligging niet ten goede.

Overigens is een neveneffect van korte veren dat het werkgebied van de schokdemper veel korter wordt waardoor ze hun werk niet goed kunnen doen en overbelast raken = versleten raken binnen korte tijd. (ver doorzakken na het afrijden van een verkeersdrempel en zoekerig weggedrag).

Een sportonderstel moet in principe met verkorte schokdempers gecombineerd worden om goed samen te kunnen werken en goed weggedrag te kunnen genereren.

Zelf heb ik Bilstein sprintdempers en da's perfect.

Hetzer

Forumguru
MAD is een onbekende op het gebied van verlagings veren, ze zijn weer wel bekend met hun hulpveren.
MAD heeft een overeenkomst met Pon datz ealles mogen leveren, MAD is ook van Nederlandse bodem, ik dacht uit Veenendaal. Verlaginsveren zijn altijd stugger dan het standaard sportonderstel, het verlaagd ook over het algemeen iets meer.
Het comfort vand auto word ook mede bepaald door de velgen maat en dan met name de hoogte van de band,
19 of 20 inch velgen op de O-2 icm met verlagings veren zal een stuk stugger aanvoelen dan dezelfde verlagings veren met 15 inch banden. Ook zit er veel verschil in het soort/merk velgen. ik heb zelf geen persoonlijke erevaring met MAD, maar ze worden als vele minder comfortabel gevonden dan bijvoorbeel Eibach ,HR, kW, of koni.

en inderdaad nooit JAMEX!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

... Ik heb nog wel de standaard veren van het Skoda sportonderstel liggen voor je. Dan moet toch gewoon passen? ....

Dat zou mooi zijn. Ik weet echter niet of het Skoda sportonderstel ook andere dempers gebruikt. Daarnaast betwijfel ik of ik toestemming van de leasemij krijg om 2de hands veren te gebruiken. (al zou ik het graag willen. De 20mm verlaging is voor mij voldoende)

Een sportonderstel moet in principe met verkorte schokdempers gecombineerd worden om goed samen te kunnen werken en goed weggedrag te kunnen genereren.

Mee eens, maar wat op veel sites (zowel fora als fabrikanten) staat is dat bij beperkte verlaging (tot 30/35 mm) het niet nodig is om andere schokdempers te gebruiken. Is dit ook echt zo, of is het aan te raden om zelfs bij deze verlaging (voor mij max 30 mm) de dempers toch ook te vervangen?

___JC___

Forumguru
Overigens is een neveneffect van korte veren dat het werkgebied van de schokdemper veel korter wordt waardoor ze hun werk niet goed kunnen doen en overbelast raken = versleten raken binnen korte tijd. (ver doorzakken na het afrijden van een verkeersdrempel en zoekerig weggedrag).

Uiteraard zal het weggedrag beter zijn met aangepaste schokbrekers, maar ik rij nu 100.000km met alleen kortere veren rond en de schokbrekers zijn nog gewoon goed hoor. Trouwens, het sportonderstel van Skoda is een verlaging van 2cm, maar daarbij worden de schokbrekers toch ook niet vervangen? Das dan wel weer raar.

remmie

Lid
Deze worden niet vervangen, dit kun je waarschijnlijk ook aan de prijs zien maar ik weet niet wat Skoda rekent.

Verder is het heel belangrijk de auto na verlagen uit te lijnen. Als de veren er door de dealer ondergezet worden, eis dan een uitlijnrapport. Ze zullen het nml niet uit zichzelf doen maar je meer dan normaal banden verkopen (Ja, ik weet het, er zijn uitzonderingen)

___JC___

Forumguru
Vroegah was het een pakket. Sportonderstel, sportstoelen en klein leer pakket voor EUR 750. Voor die prijs kunnen er geen schokbrekers vervangen zijn...

Hetzer

Forumguru
Mee eens, maar wat op veel sites (zowel fora als fabrikanten) staat is dat bij beperkte verlaging (tot 30/35 mm) het niet nodig is om andere schokdempers te gebruiken. Is dit ook echt zo, of is het aan te raden om zelfs bij deze verlaging (voor mij max 30 mm) de dempers toch ook te vervangen?

Indrdaad ,als je verlaagd tot max 35/40mm hoef je echt geen andere schokdmpers te monteren.

remmie

Lid
Wel waar! ik citeer mijzelf:

Bovendien kan het met korte veren voorkomen dat de veer bij volledig uitveren (max bereik schokdemper) los komt te zitten. Dit is gevaarlijk omdat hij kan verschuiven en dus APK afkeur.

Hetzer

Forumguru
Wel waar! ik citeer mijzelf:
Overigens is een neveneffect van korte veren dat het werkgebied van de schokdemper veel korter wordt waardoor ze hun werk niet goed kunnen doen en overbelast.

Klopt, maar als je binnen de marge van 30 mm blijft kun je auto verlagen zonder dat je de schokdempers hoeft te vervangen. Wil je nog lager(bijvoorbeeld 40/60mm) dan zul je er kortere schokdempers(verlagingssets)op moeten zetten

remmie

Lid
mmm... hierboven beweer je echter dat het niet nodig zou zijn bij 35/40mm.

Blijft overeind dat je dempers afgestemd zijn op normale veren en geen verlagingsveren.
Het dempingsbeeld van verkorte schokdempers met verlagingsveren tov. normale dempers met verlagingsveren is onvergelijkbaar. Ik begrijp ook niet waarom Skoda (en veel andere merken) over een sportonderstel praat als ze alleen veren bedoelen want het heeft er technisch niets mee te maken, het staat alleen mooi.

Hetzer

Forumguru
mmm... hierboven beweer je echter dat het niet nodig zou zijn bij 35/40mm.
.

Het is niet zo zeer dat ik dat beweer, ik ben gaan veren fabrikant!!!!!!!!!! ( en ik werk er ook niet)
Ook de fabrikanten spreken elkaar tegen, dus soms is het inderdaad verwarrend, de 1 heeft het tot max 40 mm en de ander tot max 30 , hou het dan gemiddeld op de 35, het zal ook per auto type verschillen, zo word de Fabia Combi door Eibach , achter met 25 mm verlaagd en voor met 30 mm.
Alle fabrikanten zijn het er wel mee eens dat als je EXTREEM verlaagd dus 40/60mm dat je ander dempers MOET monteren voor de beste rijeigenschappen.

Ik begrijp ook niet waarom Skoda (en veel andere merken) over een sportonderstel praat als ze alleen veren bedoelen want het heeft er technisch niets mee te maken, het staat alleen mooi.

mee eens , dat bergijp ik ook niet, maar heeft een Octavia RS bijvoorbeeld wel andere dempers of ook niet????

___JC___

Forumguru
Nou ik heb eerst een paar maanden met het sportonderstel van Skoda gereden en daarna bijna drie jaar met deze Apex veren (4cm verlaagd). Het rijgedrag is wel degelijk sterk verbeterd. Het zwaartepunt van de auto is verlaagd waardoor je harder door de bocht kan. Verder is de auto iets zwaarder gaan sturen wat ik zelf zeker wel als prettig ervaar. Zelfs de tractie bij het optrekken is voor mn gevoel verbeterd omdat de auto minder naar achter kantelt bij volgas. Hierdoor is er op de voorwielen dus meer grip.

Nadeel is wel dat de auto (zeker met zware lading) erg stuiterig wordt. Voor lange ritten op slecht wegdek is het onderstel nu net ff te hard. De volgende krijg daarom dus ook gewoon weer een standaard sportonderstel. Ik wordt ook een dagje ouder he dus ik ga toch iets meer voor comfort.
;)

ik heb sinds kort ook mijn Octavia, direct verlaagd door de dealer met MAD veren. Ik vind de auto nog steeds comfortabel. Mijn oude Leon FR was veel stugger (maar daar ging ik wel zelfverzekerder hard de bocht door, de MAD's hangen nog wel iets over).

Dutch4x4

Senior Member
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar hierzo iemand met ervaring met MAD-veren (30 mm). Ehm, eigenlijk vind ik ze helemaal niet zo stug, net als klootwyk hierboven. :)

Ik denk dat je met Eibach-veren weinig wint of verliest, 't zal ongeveer hetzelfde zijn. H&R is nog iets stugger.

En voor wat betreft de discussie over originele dempers: die van mij heb ik in twee jaar kapotgereden, dus ik sta wel een beetje aan de kant van remmie in dezen. Daarna Koni geel eronder gezet en dat gaat prima.

Maar eigenlijk had ik meteen vanaf het begin een schroefset moeten nemen. Maar ja, de MAD-veren moesten speciaal voor mijn 4x4 worden gemaakt en waren daardoor behoorlijk duur. Dat was een beetje zonde om die na twee jaar alsnog weg te doen en dan nog eens diep in de buidel te tasten voor een schroefset van Bilstein of KW ofzo.

Wasmachineman

Forumguru
Mijn wagen is ook iets verlaagd, 3 cm, en ik vind het heerlijk.
Behalve als we op vakantie zijn, gepakt en gezakt, en in Italie op een bergweggetje rijden waar de wegen niet zo zijn als in NL. Dan schaaft de onderkant over de losliggende stenen etc en dan hoor je dus iets schuren.
Maar ja, dat is dus 1 x per jaar. Voor de rest is het veel beter want ik had een proefrit in normale Octavia en die helde behoorlijk over in de bochten. En dan ging ik echt niet met gillende banden door de bocht. En het staat veel mooier natuurlijk. Maar mijn volgende wagen zou er zomaar heel anders uit kunnen zien....Scout misschien ?

Ik heb inmiddels de MAD veren weer laten vervangen door de Skoda sportonderstel veren (dank ___JC___ :xyxthumbs:).
O2 is van 3 cm verlaagd terug gegaan naar 2 cm.

Dit bevalt me toch veel beter. Minder stuiterig over drempels en bij hogere snelheden en veel meer comfort.
Ik vind hem persoonlijk nog steeds behoorlijk strak op de weg liggen, strak genoeg in ieder geval.
Daarnaast zijn de veren wel stugger dan de normale veren, waardoor ik, ook bij volle belading, bij drempels nog geen asfalt geraakt heb met de trekhaak.

Ik weet nog steeds niet exact hoe MAD veren zich verhouden tov Eibach / H&R / etc, maar voor mij zeker geen MAD veren meer...

Bovenaan Onderaan