Dus zonder fundamentele kennis te hebben van het product/bedrijf wordt vtune afgeraden? (ik lees geen argumentatie of wat dan ook)?
Ik zag dat Ventura een box levert die meet op 4 punten dmv 8 connectoren ipv de 2 punten van JD. Lijkt mij dat je met meer uitgelezen data een beter product kan maken.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met vtune. Kan je wel vertellen dat een box theoretisch minder goed is/werkt dan een nagemeten (rollenbank) en daarop gefinetunede tuning.
Een box geeft andere waarden door aan de computer, waardoor hij bv de aanname doet dat de tubrodruk/brandstoftemperatuur lager is dan in werkelijkheid. hij instrueert het brandstofsysteem meer in te spuiten met als resultaat een hogere turbodruk, dus meer vermogen. (kort door de bocht)
De huidige piggybacks zijn enorm verbeterd; er zit een heus stukje intelligentie in die helpt de boel wat vakkundiger in het ootje te nemen, dan de oudere simpele weerstand-netwerkjes. Hier komt mede de slechte naam voor dergelijke tuning vandaan.
Maar goed; wat is 'minder goed' of 'minder goed werkend', als je netto een paar PK minder vermogen hebt. tav van een top-product?
Zou een auto met een piggyback eerder stuk gaan dan een auto met een 'christelijke' tuning? ik betwijfel het. Onderaan de streep komt het vermogen toch uit de verhoogde turbodruk zonder verdere fysieke aanpassingen aan de aandrijflijn/injectoren/uitlaattraject/roetfilter of nokkenas-timing.
PS, is het slogan van skoda niet 'obsessed with quality since 1897'
De box van Ventura gaat maar op 3 sensoren (niet 4)
ze gebruiken inderdaad 4 punten, 3 x sensor en 1 x box zelf
, zo komen ze dus ook op 8 connectoren.
3 x male / female op de sensoren en 1 x male / female op de box zelf.
mooie verkooppraat van ventura.
box van JD gaat ook op 3 sensoren (dezelfde als bij ventura) maar past er 2 aan (net als bij ventura)
sensor 1 is de raildruk aanpassing (hiermee gaat er meer diesel in)
sensor 2 is de turbo druk aanpassing (hiermee gaat er meer lucht in en spoolt de turbo eerder op)
sensor 3 is de toerental sensor - geen aanpassing - (hierdoor weet de box het motor toerental en wordt het zaakje fijn afgesteld)
ik heb in het verleden op mijn polo BM zowel een ventura als JD box gehad. de box van JD was vele malen beter.