Ervaringen Vtune obv 03 TDI DSG-7

Allen,

Vtune biedt momenteel een powerbox tuning aan voor 299,- voor de O3.
Zelf heb 'k een TDI DSG-7.

Iemand ervaring met Vtune (icm dezelfde motor/dsg?)
Hoor 't graag

SkodaRider
 

CDK

Forumguru
geen ervaring mee, ben ook geen fan van welke powerbox dan ook, maar als ik er al aan zou beginnen, dan 1 van JD Engineering!
 

ertromp

Forumguru
Persoonlijk zou ik niet beginnen aan zoiets. Waarom niet een paar centen meer uitgeven en eens verdiepen in JD Engineering of VAG techniek of TVS engineering? Allemaal specialisten op het gebied van VAG incl. bijbehorende tuning. En de powerboxen van JD worden als super ervaren. Er zijn diverse forumleden bijvoorbeeld @Import Yeti die bij JD zo'n box op z'n 1.6TDI heeft laten zetten.
 

Noord26

Forumguru
Waarom nu een paar honderd besparen op iets wat 20-30.000 kost en lang mee moet gaan?

Powerbox alleen als het niet anders kan. Je kan beter investeren in iets wat goed is en er plezier van hebben.
 

serum

Forumguru
Dus zonder fundamentele kennis te hebben van het product/bedrijf wordt vtune afgeraden? (ik lees geen argumentatie of wat dan ook)?

Ik zag dat Ventura een box levert die meet op 4 punten dmv 8 connectoren ipv de 2 punten van JD. Lijkt mij dat je met meer uitgelezen data een beter product kan maken.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met vtune. Kan je wel vertellen dat een box theoretisch minder goed is/werkt dan een nagemeten (rollenbank) en daarop gefinetunede tuning.
Een box geeft andere waarden door aan de computer, waardoor hij bv de aanname doet dat de tubrodruk/brandstoftemperatuur lager is dan in werkelijkheid. hij instrueert het brandstofsysteem meer in te spuiten met als resultaat een hogere turbodruk, dus meer vermogen. (kort door de bocht)

De huidige piggybacks zijn enorm verbeterd; er zit een heus stukje intelligentie in die helpt de boel wat vakkundiger in het ootje te nemen, dan de oudere simpele weerstand-netwerkjes. Hier komt mede de slechte naam voor dergelijke tuning vandaan.

Maar goed; wat is 'minder goed' of 'minder goed werkend', als je netto een paar PK minder vermogen hebt. tav van een top-product?

Zou een auto met een piggyback eerder stuk gaan dan een auto met een 'christelijke' tuning? ik betwijfel het. Onderaan de streep komt het vermogen toch uit de verhoogde turbodruk zonder verdere fysieke aanpassingen aan de aandrijflijn/injectoren/uitlaattraject/roetfilter of nokkenas-timing.

PS, is het slogan van skoda niet 'obsessed with quality since 1897'
 

CDK

Forumguru
@serum, er is veel kaf onder het koren in tuningland, sterker nog.., er zijn er maar enkele die er bovenuit steken, powerboxen kunnen een alternatief zijn als OBD tuning (nog) niet mogelijk is, maar het blijft een fopbox die de ecu andere waarden voorschotelt dan de werkelijke, een op maat chip is dus sowieso altijd beter af te stellen.
 

Import Yeti

Forumguru
En de powerboxen van JD worden als super ervaren. Er zijn diverse forumleden bijvoorbeeld @Import Yeti die bij JD zo'n box op z'n 1.6TDI heeft laten zetten.

Eh.... @ertromp, ik heb geen box op mijn Yeti 1.6 TDI laten plaatsen hoor. Deze is door JD OBD getuned, dus softwarematig. En ondanks dat die boxen bij JD goed bekent staan, zou ik daar persoonlijk niet aan beginnen.
Das gewoon je motor-management foppen. Het blijft hoe dan ook een ordinaire powerbox.Met wat voor naam je het dan geeft....
 

s-line

Forumguru
@serum, er zijn ook zoveel tuners die een heel mooi stukje schrijven op hun site,dat ze van alles beter doen als JD
maar als er iemand jarenlang ervaring heeft is het JD wel. Het is tegenwoordig met alle turbo motoren heel makkelijk om mensen te foppen met tuning, beetje turbodruk omhoog en je hebt meteen het gevoel dat hij gechipt is. Maar het blijft niet lang heel hoor, en dan is goedkoop snel duurkoop!
 

peterbaarlo

Senior Member
Dus zonder fundamentele kennis te hebben van het product/bedrijf wordt vtune afgeraden? (ik lees geen argumentatie of wat dan ook)?

Ik zag dat Ventura een box levert die meet op 4 punten dmv 8 connectoren ipv de 2 punten van JD. Lijkt mij dat je met meer uitgelezen data een beter product kan maken.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met vtune. Kan je wel vertellen dat een box theoretisch minder goed is/werkt dan een nagemeten (rollenbank) en daarop gefinetunede tuning.
Een box geeft andere waarden door aan de computer, waardoor hij bv de aanname doet dat de tubrodruk/brandstoftemperatuur lager is dan in werkelijkheid. hij instrueert het brandstofsysteem meer in te spuiten met als resultaat een hogere turbodruk, dus meer vermogen. (kort door de bocht)

De huidige piggybacks zijn enorm verbeterd; er zit een heus stukje intelligentie in die helpt de boel wat vakkundiger in het ootje te nemen, dan de oudere simpele weerstand-netwerkjes. Hier komt mede de slechte naam voor dergelijke tuning vandaan.

Maar goed; wat is 'minder goed' of 'minder goed werkend', als je netto een paar PK minder vermogen hebt. tav van een top-product?

Zou een auto met een piggyback eerder stuk gaan dan een auto met een 'christelijke' tuning? ik betwijfel het. Onderaan de streep komt het vermogen toch uit de verhoogde turbodruk zonder verdere fysieke aanpassingen aan de aandrijflijn/injectoren/uitlaattraject/roetfilter of nokkenas-timing.

PS, is het slogan van skoda niet 'obsessed with quality since 1897'

De box van Ventura gaat maar op 3 sensoren (niet 4)
ze gebruiken inderdaad 4 punten, 3 x sensor en 1 x box zelf :deuk:, zo komen ze dus ook op 8 connectoren.
3 x male / female op de sensoren en 1 x male / female op de box zelf.

mooie verkooppraat van ventura.

box van JD gaat ook op 3 sensoren (dezelfde als bij ventura) maar past er 2 aan (net als bij ventura)
sensor 1 is de raildruk aanpassing (hiermee gaat er meer diesel in)
sensor 2 is de turbo druk aanpassing (hiermee gaat er meer lucht in en spoolt de turbo eerder op)
sensor 3 is de toerental sensor - geen aanpassing - (hierdoor weet de box het motor toerental en wordt het zaakje fijn afgesteld)

ik heb in het verleden op mijn polo BM zowel een ventura als JD box gehad. de box van JD was vele malen beter.
 

ertromp

Forumguru
Zeker is dat jij @Import Yeti super enthousiast bent over de tuning van je 1.6 door JD. Ik wist niet meer of het een box was of obd tuning :D
En zie de 1e ervaringen met boxen worden gepost :thumbsup:
 

Import Yeti

Forumguru
Al ziet de koppelkromme van die JD box er wel heel erg goed uit trouwens. Maximale waardes zijn gelijk aan die van de OBD versie. in dit geval dus 140pk 320 Nm
vergelijk-1.6-tdi-jdengineering.jpg
 

LT83

Forumguru
Het voordeel van OBD is natuurlijk ook dat je, indien een auto binnen de mogelijkheden van aanpassing bij een box nog niet optimaal loopt, nog wat extra wijzigingen kunt toepassen om verder te optimaliseren.
 
Bovenaan Onderaan