ESP niet standaard op O2 Elegance Businessline??

mister9

Actief lid
Hoi,

Ben bezig een offerteaanvraag voor te bereiden voor mijn nieuwe lieaseauto. Klopt het dat ESP niet standaard is op de Elegance Businessline? Zit er dan alleen ABS standaard op? Ik zie het optie staan...

Bedankt!
 

Fabia

† In Memoriam
Ik las in het Skoda magazine dat ESC per 1 oktober op alle nieuwe Skoda's standaard wordt geleverd. Ik neem aan dat ESC en ESP hetzelfde zijn?
 

Michel

Forumguru
Op die melding in het Skoda Magazine is weer een rectificatie gekomen. Dit is terug te vinden op VerrassendSkoda:

"Rectificatie

ESC niet standaard op alle modellen

In het meest recente ŠKODA Magazine staat op pagina 5 per abuis vermeld dat ESC (Elektronische Stabiliteits Controle) sinds 1 oktober standaard is op ALLE ŠKODA’s. Dit is NIET het geval. ESC is wel standaard op de ŠKODA Superb, alle ŠKODA 4x4-modellen, DSG-uitvoeringen, Greentech en Greenline modellen of maakt deel uit van een specifiek uitrustingsniveau.

In het bericht staat tevens dat de Europese wetgeving voorschrijft dat alle nieuwe auto’s vanaf 1 november een elektronisch stabiliteitssysteem moeten hebben. Hiermee worden auto’s bedoeld die vanaf en na deze datum nieuw worden geintroduceerd op de Europese markt."

Wel een beetje jammer dat je voor een aantal modellen alsnog ESC mag bijbestellen...
 

mister9

Actief lid
Ik ga waarschijnlijk voor de O2 Elegance Busiessline 1.4 TSI Greentech. Dan wordt het dus wel sowieso meegeleverd?
 

ppaddo

Lid
Ja, de spaarversies hebben wel ESP, de "gewone" EBL niet. Daar kwam ik echter pas na bestelling achter, omdat de verkoper destijds ook overtuigd was van dat het er standaard op zou zitten. Uiteindelijk netjes opgelost, maar nu dus wel een auto zonder ESP hier voor de deur.
 

TL@

Forumguru
Er staat dat alle DSG-versies standaard esp hebben, dit klopt ook niet. Enkel de DSG7 hebben standaard ESP, de dikkere diesels met de DSG6 hebben enkel ESP in optie.
 

Fabia

† In Memoriam
ESP vanaf morgen verplicht
m1eyxprbftog_600.jpg



31 oktober 2011 | 12:56 | Tekst: Nic de Boer
Print Mail


Vanaf morgen is ESP verplicht voor nieuwe modellen die binnen de Europese Unie typegoedkeuring krijgen.



Op 1 november is het voor modellen die nieuw in de Europese Unie op de markt komen verplicht om ESP aan boord te hebben. Voor modellen die al een typegoedkeuring hebben wordt ESP op 1 november 2014 verplicht.
Tot nu toe is op vele modellen ESP nog een optie. Dat komt met name veel voor bij de kleine modellen en de budgetauto’s. Slechts op een klein aantal modellen is het helemaal niet te koop. Een korte controle in CarBase levert in die categorie bijvoorbeeld de Landwind CV9, de Dacia’s Sandero en Logan en de het volledige modellenprogramma van Lada op.


Bron: Autoweek
 

Skoody Boo

Actief lid
@deusjevo: Tja, om de snelheid een beetje constant te houden moet je niet de hele tijd voor bochten te hoeven remmen. Vergt weer acceleratie, en DAT is natuurlijk onacceptabel voor verbruik en milieu.

Ook heel goed voor het milieu: drempels en rotondes afschaffen
 

Captain Hook

Forumguru
Er zijn altijd mensen die denken dat ze beter kunnen rijden...en geen ESP nodig hebben:
[video=youtube;-rTVNZpFETs]http://www.youtube.com/watch?v=-rTVNZpFETs[/video]
:grin:
 

___JC___

Forumguru
Waarom zou je het willen uitzetten?

Omdat je anders niet leuk kunt spelen in de sneeuw op een parkeerplaats.

Dat laatste filmpje van Captain Hook is wel briljant inderdaad, had ik al gezien. Die gast zetten het ESP uit tijdens het rijden inderdaad, gevalletje teveel vermogen en het verkeerde knopje. :) Zal met een Skoda met veeeeeeel minder vermogen niet snel gebeuren.
 

turboturbo

Forumguru
Lol @filmpje. Op Autoweek ook al van die bijdehante reacties / figuren n.a.v. een nieuwsbericht dat ESP verlicht is vanaf vandaag.
 

LT83

Forumguru
@ fabia...weleens met een beetje vermogende voorwielaandrijver ( met ESP aan) vlot een bocht uit willen accelereren?? Ik vind de traction control dan ronduit irritant en onnodig snel vermogen terugnemen. Laat echt geen enkele vorm van wielspin toe bij mijn O2.
 

Captain Hook

Forumguru
Het is zo jammer dat alles op één electronische rijstabiliteitshoop wordt gegooid.
ABS, ESP, ASR, DSR, ABD. Het heeft idd allemaal met elkaar te maken. Maar daarom is het nog niet allemaal hetzelfde...:koffie:

In de tijden dat ABS langzaam werd ingevoerd had je ook van die mensen die bleven beweren dat ze zelf sneller en beter pompend konden remmen dan dat de elektronische Bosch hulpjes dat deden. Tuurlijk waren de eerste versies redelijk 'grof', maar daar kwam later ook verfijning in.
Het gaat nou juist om die noodsituaties waarin je geen tijd hebt om nog ff wat met knopjes te spelen, dingen aan en uit te zetten voordat je die noodstop moet maken, of voordat je dat plotseling overstekende kind of hert wilt ontwijken.

Als je nadrukkelijk op een circuit gaat spelen of het plaatselijk besneeuwde parkeerterrein tot drift-plek hebt gebombardeerd, dan kan ik me voorstellen dat je de effecten van zulk soort systemen wilt testen c.q. aan/uitschakelen. Maar in de idioterie van het dagelijkse verkeer is het maar wat handig als je in noodsituaties bijgestaan wordt. :ahum:
 
Bovenaan Onderaan