ESP niet standaard op O2 Elegance Businessline??

LT83

Forumguru
ow ok, ik snapte er niks van ;) Ik vind esp ook zeker een heel nuttig systeem, en absoluut een meerwaarde hebben. Alleen vind dat het op sommige momenten
iets te nadrukkelijk aanwezig kan zijn (traction control dan). Iedereen die het nut en functioneren van ABS (volgens mij kun je dat ook echt niet uitzetten) nog in twijfel trekt heeft waarschijnlijk nooit een noodstop gemaakt
 

sitechris

Donateur
ESP is sowieso een heel erg nuttig systeem, dus ik ben blij dat ik het heb. Bij mijn Octi ook gewoon bijbesteld.

In uitzonderlijke gevallen is ESP ook wel eens hinderlijk. Als ik bv met mijn Golf net voor de exit van scherpe bocht al op gas ga staan , grijpt ESP wel heel abrupt in. Al het vermogen wordt geknepen en er gebeurt een paar seconden gewoon ff niks ondanks dat gaspedaal vol is ingedrukt. Dat is pretty annoying. Helaas kan ESP in de Golf niet uitgezet worden. Wel vanaf modeljaar 2012, maar niet in mijn modeljaar.
 

LT83

Forumguru
@ sitechris...dat is dus exact wat ik probeer te zeggen. ESP is een goed systeem, maar kan ook vervelend zijn Mijn O2 RS, heeft precies hetzelfde. Als ik een keer van mn vermogen wil genieten kan ik hem wel uitzetten. Heel even heb je dan wielspin en dan pakt hij gewoon weer grip.
 

adjego

Actief lid
ESP is sowieso een heel erg nuttig systeem, dus ik ben blij dat ik het heb. Bij mijn Octi ook gewoon bijbesteld.

In uitzonderlijke gevallen is ESP ook wel eens hinderlijk. Als ik bv met mijn Golf net voor de exit van scherpe bocht al op gas ga staan , grijpt ESP wel heel abrupt in. Al het vermogen wordt geknepen en er gebeurt een paar seconden gewoon ff niks ondanks dat gaspedaal vol is ingedrukt. Dat is pretty annoying. Helaas kan ESP in de Golf niet uitgezet worden. Wel vanaf modeljaar 2012, maar niet in mijn modeljaar.

Wel grappig dat je het zo aanhaalt, maar ESP doet NIKS met het motormanagement. Dus ESP doet geen brandstof knijpen, dat doet Tractiecontrol. ESP is er voor de zijwaartse krachten die ontstaan bij een slip. Bij jou Golf waar je het over hebt, heb je het over XDS. Dat is het electronisch sperdifferentieel die zichzelf activeert bij snelle bochten, om tractie naar het buitenste wiel te brengen. XDS is wel een samenwerking tussen ESP en Tractiecontrol, maar ESP zorgt er over het algemeen niet voor dat de motor geknepen wordt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_program
 

LT83

Forumguru
@ Adjego...klopt helemaal...alleen zit ESP en Traction Control m.b.t. uitschakelen wel onder hetzelfde knopje.
 

___JC___

Forumguru
Als je nadrukkelijk op een circuit gaat spelen of het plaatselijk besneeuwde parkeerterrein tot drift-plek hebt gebombardeerd, dan kan ik me voorstellen dat je de effecten van zulk soort systemen wilt testen c.q. aan/uitschakelen. Maar in de idioterie van het dagelijkse verkeer is het maar wat handig als je in noodsituaties bijgestaan wordt. :ahum:

Helemaal mee eens. Maar soms is spelen gewoon leuk. En als je last hebt van je ESP bij het uitaccelereren van de bocht heb je onderstuur. Dat is niet de ESP die dat doet, dat is de FWD. :winkie:
 

sitechris

Donateur
Of het vermgen nu geknepen wordt door sper of esp...who cares. Het wordt geknepen op moment dat ik het niet wil. Maw......had ik maar onderstuur ;). Helemaal omdat de gti een makkelijke auto is om hard mee te rijden. Bij mijn vorige bmw was uitzetten esp niet goed voor je hartslag ;)
 
Bovenaan Onderaan